Vask & Højtryksspuler?
Fra : Nicolai

Dato : 18-08-08 20:44

Når jeg giver bilen en luksusvask koster det mig rabatten fratrukket ca 80,-

Der er manuel højtryksspuling med i den pris.

Bauhauss har i denne uge en nilfisk til 599,- til salg. Er det ikke
løsningen til hver anden bilvask hvis man selvfølgelig passer lidt på ikke
at komme for tæt på med strålen?

Jeg er for doven til manuel håndvask ;)

Fra : Tom

Dato : 18-08-08 21:13

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bauhauss har i denne uge en nilfisk til 599,- til salg. Er det ikke
> løsningen til hver anden bilvask hvis man selvfølgelig passer lidt på ikke

Højtryksrenser til lakken er det værste du kan begå. Det slider alt for
meget på lakken

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 18-08-08 21:41

> Højtryksrenser til lakken er det værste du kan begå. Det slider alt for
> meget på lakken
Ej, jeg synes godt nok at du overdriver og generelisere helt tosset med den
udtalelse.

Hvis man køre med 200bar og 30cm fra lakken, så er den ond ja. Men køre man
stille og roligt og ½-1m fra lakken, så sker der intet. Og som nævnt i en
reply til topic-starter, så skal den kun bruges til at skylle bilen over med
og tage det værste skidt der sidder helt løst.

Du får det jo til at lyde som om det er en damprenser man bruger for fuld
udblæsning :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tom

Dato : 18-08-08 23:26

> [...]
> over med og tage det værste skidt der sidder helt løst.
>
> Du får det jo til at lyde som om det er en damprenser man bruger for fuld

Jeg har bare en enkelt gang skruet min højtryksrenser HELT ned på laveste
mulige tryk og så lige sætte hånden ind under for at vaske skidtet af. Vel
ikke nødvendigt at fortælle at den rev skindet af fingrene på ca. 1 sek, før
jeg fik hånden trukket til mig igen.
En højtryksrenser er selvfølgelig meget hård ved lakken og er der bare de
mindste rustbobler under lakken, så flyver lakken af i store skaller, har
prøvet det flere gange.

Desuden kan højtryksrenseren slet ikke fjerne olie og trafikfilm uanset
trykket, men ved at sætte en børste på så går det.
En anden sjov ting er at sprøjter man fra de forkert vinkler så ryger vandet
ind gennem dørlisterne og ind i kabinen, men ok, for min skyld må folk da
gerne bruge højtryksrenser, jeg fortæller bare hvad jeg har oplevet.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 19-08-08 06:33

> [...]
> vandet ind gennem dørlisterne og ind i kabinen, men ok, for min skyld må
> folk da gerne bruge højtryksrenser, jeg fortæller bare hvad jeg har

Det er rigtigt, at bilen ikke bliver ren af at blive højtryksspulet -
trafikfilm m.m. sidder tilbage. Fordelen ved at starte med højtryksspuleren
er til gengæld, at man får skyllet sand og grus af, så det ikke ridser når
man kommer med børsten.

Mht. rustboblerne: Tjah - de bør vel fjernes under alle omstændigheder, så
man kan få standset rusten

(Jeg er tilpas doven til at jeg bare kører bilen igennem vasketunnelen på
billigste program. 1-2 gange om året bliver den så gået igennem manuelt og
lakforseglet m.m.)

Fra : claus b. p.

Dato : 19-08-08 13:14

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message

> [...]
> det ikke ridser når man kommer med børsten.
>
> Mht. rustboblerne: Tjah - de bør vel fjernes under alle omstændigheder, så

De billige højttryksspulere man køber i byggemarkederne kan ikke rive ret
meget i stykker, men de renser heller ikke ret meget. Til at sprøjte bilen
ren for sand og spule undervognen for jord og salt er de fine. Med
forsigtighed kan man også spule motorrummet. Men selvfølgelig skal man ikke
komme alt for tæt på med dysen. Det sand man prøver at skylle væk skulle jo
nødig komme til at virke som en sandblæsning. Forleden lånte jeg en
professionel spuler i lystbådehavnen, - den kunne godt nok spule! (Ikke på
bilen)

/Claus

Fra : Klaus G.

Dato : 19-08-08 17:12

> [...]
> ikke nødvendigt at fortælle at den rev skindet af fingrene på ca. 1 sek,
> før jeg fik hånden trukket til mig igen.
Det lyder til at det har været noget forbandet billig skrammel du har haft
mellem fingrene. Alle de højtryksrensere jeg har prøvet og det er satme
mange, der har det været muligt at bruge dem alle sammen på biler. Der
findes desuden forskellige dyser. De bedste til biler er den alm. som
spreder vandet lidt, den onde kan være en Jet-dyse som drejer rundt og laver
én hård stråle.

Jeg har ude på mit arbejde set folk bruge 200bar på bilerne(Toyota Hi-Ace)
uden at lakken hopper af i store stykker.

> En højtryksrenser er selvfølgelig meget hård ved lakken og er der bare de
> mindste rustbobler under lakken, så flyver lakken af i store skaller, har
> prøvet det flere gange.
Hvis man har rustbobler, så er det alligevel et spørgsmål om tid før lakken
falder af. Det svare jo lidt til at køre med en gennemrusten forbro og undgå
fartbump, for så knækker den, det er jo bare at udsætte det uundgåelige.

> Desuden kan højtryksrenseren slet ikke fjerne olie og trafikfilm uanset
> trykket, men ved at sætte en børste på så går det.
Jep, og jeg skrev netop at det eneste den kan bruges til, er at sætte bilen
lidt i blød, samt tage det værste skidt.

> [...]
> vandet ind gennem dørlisterne og ind i kabinen, men ok, for min skyld må
> folk da gerne bruge højtryksrenser, jeg fortæller bare hvad jeg har
Jeg synes du har været utrolig uheldig så. Ja, man kan sprøjte vand ind
gennem lister osv., men altså kun hvis man køre med alt alt for højt tryk og
så er man sq selv ude om det.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tom

Dato : 19-08-08 19:00

> [...]
> findes desuden forskellige dyser. De bedste til biler er den alm. som
> spreder vandet lidt, den onde kan være en Jet-dyse som drejer rundt og

hmmm gav vist 5.500 Kr for den i 1987 KEW koldt / varm landbrugsrenser. Var
det bedste på markedet på det tidspunkt.
Ligner denne her:
http://msn.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=537919044&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=18567&LanguageNR=0

> Jeg synes du har været utrolig uheldig så. Ja, man kan sprøjte vand ind
> gennem lister osv., men altså kun hvis man køre med alt alt for højt tryk
> og så er man sq selv ude om det.

nu plejer jeg heller ikke at vaske med 170 bar, men alligevel kan de på
visse bilmærker godt lade sig gøre at få vand ind i bilen fordi man sprøjter
vand i andre vinkler end bilerne normalt er konstrueret til.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 19-08-08 22:29

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> visse bilmærker godt lade sig gøre at få vand ind i bilen fordi man
> sprøjter vand i andre vinkler end bilerne normalt er konstrueret til.

Samme princip med undervognsspul i vaskehallerne - de kan angiveligt også få
vand ind på "spændende" steder - f.eks. ABS-sensorer....

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 01:04

> [...]
> ikke nødvendigt at fortælle at den rev skindet af fingrene på ca. 1 sek,
> før jeg fik hånden trukket til mig igen.

Hmm, prøv en nyere højtryksrenser. Da jeg rengjorde svigerforældrenes
indkørsel med en patio-cleaner, skyllede jeg lige benene af med den på
laveste tryk bagefter (det var tider, dengang varmen var til shorts) - ikke
det mindste smerte, jo, det stak lidt - men ikke sådan at det var "av for
h......"

Troels

Fra : Klaus G.

Dato : 18-08-08 21:39

> Jeg er for doven til manuel håndvask ;)
En højtryksrenser kan aldrig aldrig tage al snavsen af en bil, ikke engang
tæt på. Den kan højest bruges til at skylle bilen over med, hvilket den er
rigtig god til og så tage det værste sand og salt der nu vil sidde på
lakken.

Grunden til det, er at man aldrig vil sætte så meget tryk på, at den rent
faktisk kan spule det hele af, for så er risikoen for at ødelægge lakken
meget meget stor.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 01:06

> Bauhauss har i denne uge en nilfisk til 599,- til salg. Er det ikke
> løsningen til hver anden bilvask hvis man selvfølgelig passer lidt på ikke
> at komme for tæt på med strålen?

Den virker fint til at skylle bilen af med på "længere" afstand, så kan man
få en sæbedispenser til at sætte på aggregatet, og derefter en børste til at
sætte på, der ikke skyder vand direkte på lakken, og så til sidst bruge det
mundstykke man brugte til at skylle bilen med første gang, til at skylle
sæben af.

Tør af med et vaskeskind i ordentligt kvalitet, og så har du f*ndme en flot
bil!

Svigerfar bruger det selv hver gang på hans Audi A6 3.2 Quattro '07 - hvis
det kan bruges på den, kan det nok bruges på det meste med god samvittighed

Troels