Afslappende motorvejskørsel.....
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-08-08 19:53

Hej gruppe,

Netop hjemkommet fra en uges tid i Amerika - nærmere betegnet Arkansas og
Tennessee.
Jeg kom i flyveren til at tænke på at der i grunden var meget afslappende og
effektivt at køre på deres interstates - ens stresniveau er efter et par
timers kørsel betragteligt meget lavere end her i DK/Europa - og det på
trods af at de faktisk gør alle de unoder som man her brokker sig over.

- Man overhaler uden problemer højre om
- Ingen hidser sig op over at man glider afsted i midterbanen - man kan
jo bare overhale.
- Stort set ingen kører ret meget hurtigere end hastighedsgrænsen på 70
mph
- Lastbilerne overhaler hinanden - også højre om, hvis det ligger bedst
for - strækker overhalingen sig over en mile eller to, så fred være med
det....
- Lastbilerne overhaler også personbiler
- Selvom der kommer en Corvette, tages der ikke notits af at en lastbil
blinker og trækker ud - selvom Corvetten må linde på gassen og
vente indtil lastbilen er færdig med sit foretagende.

Altså man laver alle de unoder som vi brokker os over her - men trafikken
bliver afviklet, og bliver afviklet effektivt.

Hvorfor er det i grunden sådan ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 20:38

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> Hvorfor er det i grunden sådan ?

Der er vel plads til det? ;)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 17-08-08 20:43

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> Der er vel plads til det? ;)>

Jep, Danmark er et lille land på mange områder !

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 17-08-08 21:23

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@dalbynet..dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jep, Danmark er et lille land på mange områder !

ja det har du ret i, men danskerene er desværre kæmpe egoister "Flyt jer for
helvede her kommer jeg med 150" griner sku hver gang når man 10 min. møder
dem længere fremme ventede på fri bane ved enden af afkørslen eller bedst af
alt med videobetjent inde i vejsiden.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-08-08 22:41

Andreas M. Hansen skrev:

> - Man overhaler uden problemer højre om

Meget ville være vundet ved at afskaffe den syge regel fra
landevejstiden om at der kun må overhales venstre om. Jeg er ikke sikker
på om det er tilladt hvor du har været, men det ville være det rigtige.

Her opstår der en del gruppepres i yderste bane, hvor 'man' forventes at
køre hurtigere end næstyderste, som på sekssporede veje ofte kører med
den tilladte maksimumshastighed. På de firesporede er problemet
permanent pga. de langsommere lastbiler.

--
Niels

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-08-08 06:10

On Sun, 17 Aug 2008 23:41:22 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
>den tilladte maksimumshastighed. På de firesporede er problemet
>permanent pga. de langsommere lastbiler.

Der går der også i USA. Hvis de inderste baner er godt fyldt op, så
ligger der altid en eller anden i yderbanen og kører langsomt... Da
banen til højre er godt pakket, så er der ingen mulighed for at
overhale. Man må så vente på et lille hul, trække til højre, fyre
kanonen af, så trække ud til venstre igen....

Det samme gør sig gældende på de lange stræk med to baner i hver
retning, f.eks. I-5 i Californien. Der er enormt mange lastbiler, så
det bliver til en gang slalomkørsel, op bagved en langsom bil, vente
til der er hul indenom, fyre den af igen, trække ud til venstre igen,
lige inden man rammer den næste lastbil, osv, osv....

--
Lars Ehlers
2006 Dodge Magnum R/T - 5.7 ltr.HEMI V8 - 340 HK

Fra : Bruno

Dato : 17-08-08 22:44

Andreas M. Hansen wrote:

> Hvorfor er det i grunden sådan ?

Folk derovre er vant til og køre i timevis altid, så de har vænnet sig
til et andet tempo. Og bilerne er derefter, altså nærmest sofa'er på hjul.

Mvh
Bruno

PS. Plus folk har våben, så der er ikke nogen der skal brokke sig

Fra : Klaus G.

Dato : 18-08-08 05:40

> Hvorfor er det i grunden sådan ?
De har vel også et meget større antal trafikdræbte pr. indbygger derover end
i DK, eller bare ulykker. Alt har en pris.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tau

Dato : 18-08-08 06:27

> [...]
>
> Altså man laver alle de unoder som vi brokker os over her - men trafikken
> bliver afviklet, og bliver afviklet effektivt.

Jeg var i LA i foråret og kan nikke genkende til dette.
Hvis vi i Danmark kørte som i USA kunne trafikkern glide nemmere.
De har en helt anden grundholdning til trafik. Skal du skifte bane, slår du
bare blinkeren ud og der bliver helt automatisk lavet plads til dig. I
Danmark vil man kørte tættere på den forankørende, for at forhindre at der
kan skiftes vognbane.
Jeg hørte kun en bil dytte i USA, og det var af mig, fordi jeg lavede noget
tåbeligt.
Problemet i Dannmark er janteloven.

vh
Poul

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-08-08 02:04

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan skiftes vognbane.
> Jeg hørte kun en bil dytte i USA, og det var af mig, fordi jeg lavede

Vi har på det sidste haft en del ture fra lufthavnen (Billund) med
Amerikanere

De er chokeret over hvordan dansker køre specielt på motorveje og i byer..
Som de siger: I har ingen respekt for hinanden i trafikken.. Alle vil først
frem
Bla. grunden til at mange af dem tager tog og taxa når de er i DK .. De tør
ikke køre her

Næste chok er når de høre om afgifterne/priserne på biler og brændstof

Fra : Henrik B.

Dato : 18-08-08 06:51

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> på trods af at de faktisk gør alle de unoder som man her brokker sig over.

Ganske enkelt: 99% kører med/på fartpilot! D.v.s. man hele tiden et større
overblik over hinandens fartforskelle m.v. Da det er konstant. Og de små
reguleringer der skal foretages i hastighed, f.eks. ved vognbaneskift,
overhaling m.v. foretages med fartpiloten, pedalerne røres slet ikke.

--
B235R BSR Steg3 - 300 Hk / 475 Nm
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 09:28

> Altså man laver alle de unoder som vi brokker os over her - men trafikken
> bliver afviklet, og bliver afviklet effektivt.
>
> Hvorfor er det i grunden sådan ?

Fordi dem der har kræfterne, ikke behøver prale
eller være på vagt konstant !
-bla. noget i dên stil.
Og så er amerikanerne et mere fredeligt folk.
Modsat danskerne.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 10:04

>Og så er amerikanerne et mere fredeligt folk.
>Modsat danskerne.

Den lader vi lige stå et øjeblik, men vi tænker tilbage over de
seneste 400 år

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 10:57

<Henning> skrev i en meddelelse

> Den lader vi lige stå et øjeblik, men vi tænker tilbage over de
> seneste 400 år

Fredelige kan man i hvert fald ikke kalde dem.

Kalmarkrigen 1611
Tredieårskrigen 1618
Pomernkrigen 1643
Carl Gustav X 1658
Østrigske arvefølgekrig 1701
Store Nordiske 1709
Helgoland 1714
Gottrop 1762
Napoleonskrigen 1807
Preussen I 1848
Preussen II 1864

Den nyere tid er sikkert velkendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-08-08 06:15

On Mon, 18 Aug 2008 11:03:45 +0200, Henning <> wrote:

>Den lader vi lige stå et øjeblik, men vi tænker tilbage over de
>seneste 400 år

Amerikanerne som helhed er meget fredelig og venlige mennesker, uanset
hvilket rod deres præsident har fået rodet sig ud i.

Det gælder også i trafikken, folk giver gerne plads, holder tilbage så
man komme ud, osv. Men man skal også passe på med at dumme sig og
genere en anden trafikant, folk bliver skudt på motorvejene for helt
banale ting....

Fra : Per Thomsen

Dato : 20-08-08 07:42

> [...]
> man komme ud, osv. Men man skal også passe på med at dumme sig og
> genere en anden trafikant, folk bliver skudt på motorvejene for helt
Det lyder fredeligt :)

Per

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-08-08 11:29

> [...]
>
> Altså man laver alle de unoder som vi brokker os over her - men trafikken
> bliver afviklet, og bliver afviklet effektivt.

Har de ikke et kæmpe forbrug af valium og lykkepiller

Fra : Tau

Dato : 19-08-08 06:17

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har de ikke et kæmpe forbrug af valium og lykkepiller

Det har intet med piller at gøre, de kører bare bedre en danskerne og så
viser de mere hensyn i trafikken.
Og det er ikke kun i trafikken de er mere hensynsfulde, det er også som
privatpersoner.
Jeg glæder mig allerede til jeg skal afsted igen, for det er total uden
stress at køre og færdes i guds eget land.

vh
Poul>

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-08-08 06:28

On Sun, 17 Aug 2008 20:53:19 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>timers kørsel betragteligt meget lavere end her i DK/Europa - og det på
>trods af at de faktisk gør alle de unoder som man her brokker sig over.

Er ikke tilladt i DK - det koster kassen, hvis man bliver taget.

> - Ingen hidser sig op over at man glider afsted i midterbanen - man kan
>jo bare overhale.

I DK skal du jo venstre om, ellers falder hammeren. Hænger lidt sammen
med den ovenstående.

> - Stort set ingen kører ret meget hurtigere end hastighedsgrænsen på 70
>mph

Der holder også Police Cruisers med kort afstand, som bare venter på at
snuppe dig.

> - Lastbilerne overhaler hinanden - også højre om, hvis det ligger bedst
>for - strækker overhalingen sig over en mile eller to, så fred være med
>det....

De kører også noget stærkere end herovre, så du "mister" ikke så meget
som du gør her.

> - Lastbilerne overhaler også personbiler

Gør de også her, hvis bilerne kører langsomt nok.

> - Selvom der kommer en Corvette, tages der ikke notits af at en lastbil
>blinker og trækker ud - selvom Corvetten må linde på gassen og
> vente indtil lastbilen er færdig med sit foretagende.

Linde på gassen er ikke noget problem, men en
(næsten)katastrofeopbremsning er.

>Altså man laver alle de unoder som vi brokker os over her - men trafikken
>bliver afviklet, og bliver afviklet effektivt.
>
>Hvorfor er det i grunden sådan ?

Jeg har givet et par bud på det under hvert punkt. Jeg har ikke noget
problem med at overhale indenom, hvis der konstant ligger en i
midtersporet eller yderst til venstre. Desværre er det mig, som får hele
møgfaldet, hvis der skulle ske noget.

Fly