Mondeo eller passat??
Fra : Martin Nielsen

Dato : 16-08-08 08:55

Hej

Jeg kigger efter en ny Diesel st.car og valget er kommet til enten en mondeo
fra 05/06 eller en Passat fra 04/05.
Men kan ikke rigtig blive klog på hvad der er det bedste køb.

Mondeoen er jo lidt nyere og har typisk kørt færre km end en Passat til
samme pris (omkring 200000). Tilgengæld synes jeg at høre lidt mere om
"dårlig domme" hos mondeo

Er her noget i dette forum der har erfaring med begge modeller?

En Passat med 100HK lige så kvik som en Mondeo med 115HK?

På forhånd tak.
Mvh
Nielsen

Fra : Jetta

Dato : 16-08-08 09:01

Måske det forkerte svar... Men alligvel...

Køb en Octavia i stedet. Meget mere for pengene = nyere model. Og den er
klart på højde med både passat og mondeo.....

Lars

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-08-08 11:49

Jetta skrev:
> Måske det forkerte svar... Men alligvel...
>
> Køb en Octavia i stedet. Meget mere for pengene = nyere model. Og den er
> klart på højde med både passat og mondeo.....

Octavia er da en fin bil! Men hvad hvis Martin har behov for at have
voksne på bagsædet?

/Kent Glerup

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-08-08 15:57

"Kent Glerup" skrev

> Octavia er da en fin bil! Men hvad hvis Martin har behov for at have
> voksne på bagsædet?

Jeg vil formode at der er mere plads i en Octavia combi ting end der er i
den nye Fabia, hvor der faktisk er en del plads
Det er da værd at prøve - så megen plads er der heller ikke i Mondeoen (til
langbenede)

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 18:37

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> den nye Fabia, hvor der faktisk er en del plads
> Det er da værd at prøve - så megen plads er der heller ikke i Mondeoen

Jeg har en Skoda Octavia Combi - 2008 model.
Jeg er 188 cm høj og når jeg sidder perfekt i førersædet og efterfølgende
kravler om bagved på bagsædet er der ca 5 cm fra mine knæ og frem til
ryglænet på førersædet.
I morgen drager vi til Jyllandsringen med 2 STORE gutter (190cm og 110 kg+)
på bagsædet. De har ingen problemer med at være der.

--
/HB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-08-08 20:32

"HB" skrev

> I morgen drager vi til Jyllandsringen med 2 STORE gutter (190cm og 110
> kg+) på bagsædet. De har ingen problemer med at være der.

Jamen det var da no'n bette pus da

... god fornøjelse :)

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 13:04

> "HB" skrev

> Jamen det var da no'n bette pus da

He he det var nu bare for at illustrere at to voksne gutter lidt større end
gennemsnittet nemt kan sidde der.

> ... god fornøjelse :)

Tak. Det var nu en udmærket fornøjelse

--
/HB

Fra : Jetta

Dato : 16-08-08 16:17

Så åbner han dørene til bagsædet og beder dem sætte sig ind...

Der er fin plads. Det er vidst ikke mange cm vi snakker om i forhold til de
andre...

Lars

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-08-08 16:22

> Så åbner han dørene til bagsædet og beder dem sætte sig ind...
>
> Der er fin plads. Det er vidst ikke mange cm vi snakker om i forhold til
> de andre...

Hvis i kigger i den test jeg linker til, så får Skoda færrest point, det
synes jeg da er værd at bemærke.
Overraskende dyr i service og vedligehold også, men måske er priserne i
Danmark anderledes.

MVh Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-08-08 18:03

"Niels Bengaard" skrev

> Hvis i kigger i den test jeg linker til,

Internal server error?

> men måske er priserne i Danmark anderledes.

Den mest solgte bil i Danmark pt er Skoda Fabia
http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=32518

Ultimo juni er der indregistreret ~ 32.000 eksemplarer

- Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-08-08 23:37

> Internal server error?

Virker fint her.

> Den mest solgte bil i Danmark pt er Skoda Fabia
> http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=32518
>
> Ultimo juni er der indregistreret ~ 32.000 eksemplarer
>
> - Peter

Der er så ikke med i testen. Der er mondeo og golf klassen.

I golfklassen er stillingen
Ford Focus
Vw Golf
Kia Ceed
Volvo V50
Scoda Octavia

Kig selv, det kan være i vurderer andre ting som vigtige end testholdet har
gjort.

Mvh Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-08 00:16

"Niels Bengaard" skrev

> Virker fint her.

Det er da vældigt
Har du overvejet at man måske ikke kan linke direkte til pdf'en

> Kig selv, det kan være i vurderer andre ting som vigtige end testholdet
> har gjort.

Hvis du kommer med en beskrivelse af hvordan man finder frem til den pdf så
måske :)

- Peter

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-08-08 11:15

> [...]
> Har du overvejet at man måske ikke kan linke direkte til pdf'en

> Hvis du kommer med en beskrivelse af hvordan man finder frem til den pdf

Kommer så her igen
http://www.teknikensvarld.se/files/0721_test_familjekombi-golfklasskombi.pdf

Mvh Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-08 11:36

Niels Bengaard skriver:

> Kommer så her igen
> http://www.teknikensvarld.se/files/0721_test_familjekombi-golfklasskombi.pdf

Internal server error..

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-08 12:17

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Internal server error..

Virker hos mig nu?
Prøv at åbne http://www.teknikensvarld.se og fedt lidt rundt og hent filen
bagefter?
Det er jo svensk så alt kan ske :)

Tjekkede lige i firefox der får jeg stadig internal server error
Så det er sikkert direkte link uden man har været på siden der er problemet
:(

- Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-08 05:04

Peter Lykkegaard skriver:

> Virker hos mig nu?
> Prøv at åbne http://www.teknikensvarld.se og fedt lidt rundt og hent filen
> bagefter?

Tak, så virkede det.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-08 12:30

"Niels Bengaard" skrev

> Hvis i kigger i den test jeg linker til, så får Skoda færrest point, det
> synes jeg da er værd at bemærke.
> Overraskende dyr i service og vedligehold også, men måske er priserne i
> Danmark anderledes.

Køb, ejerskab, sikkerhed trækker ned mens pladsforhold (et 8-tal) er bedre
end i Passat'en
Udfaldet af testen vil helt sikkert være anderledes i dk

- Peter

Fra : KASO

Dato : 16-08-08 18:14

"Jetta" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Måske det forkerte svar... Men alligvel...
>
> Køb en Octavia i stedet. Meget mere for pengene = nyere model. Og den er
> klart på højde med både passat og mondeo.....

Den er en klasse mindre end de nævnte...

Fra : Lars

Dato : 16-08-08 21:30

On Sat, 16 Aug 2008 10:01:10 +0200, "Jetta" <odensegalaxy@hotmail.com>
wrote:

>Måske det forkerte svar... Men alligvel...
>
>Køb en Octavia i stedet. Meget mere for pengene = nyere model. Og den er
>klart på højde med både passat og mondeo.....

En Skoda Octavia er altså hverken en Mondeo eller Passat... Det er
bestemt en fin bil, meeen.... Jeg har haft en Octavia 2006 TDI DSG med
140 hk, og den var bestemt en udmærket bil. Men ret meget motorstøj og
i det hele taget lidt kedelig. Til gengæld var det et 100% problemfrit
bekendtskab - det tæller vel også lidt?

** Lars / nu i en 2006 BMW 330iAut

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 13:00

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen

> [...]
> 140 hk, og den var bestemt en udmærket bil. Men ret meget motorstøj og
> i det hele taget lidt kedelig. Til gengæld var det et 100% problemfrit

Hmm.. Skodaen skal vel også være lidt kedelig nu hvor du triller rundt i den
BMW 330iAut.

--
/HB

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-08-08 12:44

> [...]
>
> Er her noget i dette forum der har erfaring med begge modeller?
>
> En Passat med 100HK lige så kvik som en Mondeo med 115HK?

Fandt lige denne stortest af stationcars, godt nok på svensk, selvfølgelig
er det lidt nyere modeller end dem du leder efter, men værd at læse
alligevel.

Fra : KASO

Dato : 16-08-08 18:20

> [...]
>
> Er her noget i dette forum der har erfaring med begge modeller?
>
> En Passat med 100HK lige så kvik som en Mondeo med 115HK?

En Mondeo 115hk lyder som Fords gamle 1.8TDCI, der har rødder tilbage i
Sierraen. Den er - om muligt - endnu mere ukultiveret og støjende end VW's
PD-motorer. Jeg har prøvet den i en S-Max - og det var ingen fornøjelse. Den
kan under ingen omstændigheder trække under 16-1700rpm, hvorefter ketchuppen
kommer - brummende, rystende og larmende. VW's PD er også lidt
"traktor-agtige" i lyden under acceleration, men de trækker til gengæld fra
bunden af. Vælger du Ford'en, skal du vælge en anden motor. Pas iøvrigt på
rustne døre og klapper - en generel fejl på modellen.

Passat'en lyder som forrige model. FDMs brugttest havde overskriften "Et
helt liv med børnesygdomme"......
Bremser, der ikke fungerer i regnvejr og slidte forhjulsophæng er
gennemgående + de løse fejl....

Fra : Thomas H.

Dato : 16-08-08 19:12

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ketchuppen kommer - brummende, rystende og larmende. VW's PD er også lidt
> "traktor-agtige" i lyden under acceleration, men de trækker til gengæld

Ja for VW's 2 liters Diesel motor trækker helt sindssygt inden turboen
træder til, modsat Ford - det er nemlig noget VW kan, som ingen andre kan???

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 16-08-08 22:32

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja for VW's 2 liters Diesel motor trækker helt sindssygt inden turboen
> træder til, modsat Ford - det er nemlig noget VW kan, som ingen andre
> kan???

VTG måske?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-08-08 23:02

Brian Axelgaard skriver:

> VTG måske?

Det kan alle vel?

Fra : KASO

Dato : 17-08-08 09:34

> [...]
>

> Ja for VW's 2 liters Diesel motor trækker helt sindssygt inden turboen
> træder til, modsat Ford - det er nemlig noget VW kan, som ingen andre

Øhhh ????

Jeg vil sige, at Ford mangler at kunne noget, som alle andre kan!

Jeg kører selv Renaults 1.9dCi - den trækker fra tomgang uden brum eller
problemer. Slipper jeg speederen i 6. gear, kører bilen videre i tomgang. En
stor del af mine km køres ml. 1200 og 1800rpm - noget, der ikke var muligt i
Ford'en - trods at S-max'en vejer 100kg mindre end min Grand Scénic og har 5
hk mere (på papiret). Jeg har også kørt en Touran med 105hk TDI - den
trækker ligeledes fint fra de lave omdrejninger, men er lidt mere
støjende/ukultiveret end min egen - men dog ikke så slem som Fords egen gl.
diesel.

Fra : Thomas H.

Dato : 17-08-08 14:18

> [...]
> 105hk TDI - den trækker ligeledes fint fra de lave omdrejninger, men er
> lidt mere støjende/ukultiveret end min egen - men dog ikke så slem som

Men det er vel ikke unormalt at en turbobil først kommer med kræfterne ved
1800?
Min 130 Hk Mondeo kan sagtens køre ved 1200 rpm, men det er da først ved
1800 at den rigtig trækker

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-08-08 14:26

On Sun, 17 Aug 2008 15:18:21 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> [...]
>1800?
>Min 130 Hk Mondeo kan sagtens køre ved 1200 rpm, men det er da først ved

Det afhænger jo en hel del af, hvorledes motoren er "lagt ud". Jeg
kører dagligt eller næsten dagligt tre forskellige dieselmaskiner.
En Punto 1.9 JTD fra 2002, som trækker fra tomgang.
En Xsara 2.0 HDi fra 2004, som nærmest gør det samme, men virkelig
tager ved fra ca. 1500 o/min.
En Zafira 1.9 CDTI (120 HK), som helst skal over 1300 o/min for ikke
at gå i stå, hvis den skal andet end rulle. Den skubber virkelig fra
ca. 17-1800 o/min.

Fra : KASO

Dato : 17-08-08 14:59

> [...]
> 1800?
> Min 130 Hk Mondeo kan sagtens køre ved 1200 rpm, men det er da først ved

Det er meget forskelligt. Med variabel turbogeometri er det langt mere
glidende og det er forskelligt, hvornår de når "fuldt tryk". Jeg har dog
ikke oplevet andre end S-max'en, der slet ikke kunne trække ved lave
omdrejninger. Den brummede usundt og kunne intet. Jeg er vandt til at
motoren trækker glidende - stort set fra tomgang - men har maks moment
omkring 2000rpm. Jeg oplever forskellige gradbøjninger af dette i andre
turbodiesel'er - men som nævnt - ingen, der har været så ringe som Fords gl.
Sierra-motor. Det er nok heller ikke uden grund, at Ford har købt sig til
PSA's HDI'er til mange modeller....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-08-08 15:32

KASO skriver:

> [...]
> ikke oplevet andre end S-max'en, der slet ikke kunne trække ved lave
> omdrejninger. Den brummede usundt og kunne intet.

Sådan oplevede jeg 1,6TDCi i Focus

Fra : KASO

Dato : 17-08-08 23:00

> KASO skriver:

> Sådan oplevede jeg 1,6TDCi i Focus

Hmm - jeg har også prøvet den kombination uden at blive imponeret, men den
var dog ikke så slem som 1.8'eren. Jeg havde hørt meget godt om PSA's
1.6HDI - men i Focus imponerede den ihvertfald ikke. Angiveligt skulle den
være vellykket såvel i PSAs egne biler som i Volvo'erne - men jeg har ikke
prøvet dem.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-08 05:04

KASO skriver:

> [...]
> være vellykket såvel i PSAs egne biler som i Volvo'erne - men jeg har ikke

Hvis du læser den svenske test som der henvises til andetsteds i denne
tråd. Her er 1,6TDCi eller hvad vi nu skal kalde den, med i en V50 -
Testpanelet er ikke tydeligt imponeret.

Fra : KASO

Dato : 18-08-08 07:06

> KASO skriver:

> Hvis du læser den svenske test som der henvises til andetsteds i denne
> tråd. Her er 1,6TDCi eller hvad vi nu skal kalde den, med i en V50 -
> Testpanelet er ikke tydeligt imponeret.

OK - jeg mener bare, at jeg har set den kombination omtalt positivt
andetsteds, men det er ikke noget, jeg vil lægge hovedet på blokken på - og
jeg har heller ikke selv prøvet den!

Fra : Brian

Dato : 18-08-08 07:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvis du læser den svenske test som der henvises til andetsteds i denne
> tråd. Her er 1,6TDCi eller hvad vi nu skal kalde den, med i en V50 -
> Testpanelet er ikke tydeligt imponeret.

En lille dieselmotor af ikke-svensk oprindel i Sveriges bilmærke nr. 1,
testet af et svensk blad i et dieselhadende land - lyder det som en
fornuftig kombination ?

/Brian

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 18-08-08 05:59

Hej

> [...]
> være vellykket såvel i PSAs egne biler som i Volvo'erne - men jeg har ikke

Jeg kører med 1,6 HDi min 207, og det er et rart bekendtskab - fin størrelse
til bilen. Har ikke prøvet den i 407 eller C5, men har hørt rygter om, at
den er for lille til jobbet...

Fra : Marco

Dato : 18-08-08 10:36

> Jeg kører med 1,6 HDi min 207, og det er et rart bekendtskab - fin
størrelse
> til bilen. Har ikke prøvet den i 407 eller C5, men har hørt rygter om, at
> den er for lille til jobbet...

Nej - det er den ikke........

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 09:36

> turbodiesel'er - men som nævnt - ingen, der har været så ringe som Fords
> gl. Sierra-motor. Det er nok heller ikke uden grund, at Ford har købt sig
> til PSA's HDI'er til mange modeller....

Det handler om samarbejde, og den seneste Focus har samme diesel
som kan findes i visse Peugeot modeller (oa. mærker).
Ford fik ros for at kunne noget med motorstyringen modsat Peugeot,
da den gik mindt 3 km længere pr. liter samt den var mere præcis
at 'dosere' på speederen.
Så 'bare' et Peugeot-indkøb er lige i overkanten.

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-08-08 20:31

On Sat, 16 Aug 2008 19:20:04 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

[snip]
>En Mondeo 115hk lyder som Fords gamle 1.8TDCI, [snip]

Nej, 115hk er en 2.0. Den findes i en 115 og 130 hk udgave. Begge 2.0.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 09:32

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> bunden af. Vælger du Ford'en, skal du vælge en anden motor. Pas iøvrigt på
> rustne døre og klapper - en generel fejl på modellen.

En generel fejl som blev udbedre fra 04 årgangene.

> Passat'en lyder som forrige model. FDMs brugttest havde overskriften "Et
> helt liv med børnesygdomme"......

Netop derfor finder du selvfølgelig en Mondeo af lidt nyere årgang
eller en lidt ældre, som har fået skiftet alle døre og klapper på garantien.

Passaten ligner desuden en ligvogn i sort med chromlisterne.
Mondeoen står for det moderne. VW ER et konservativt mærke,
og det er der købere til. Jfr. den kommende Golf. Samme design
som er kedelig, nobelt, og tiltrækker et vidst købedygtigt publikum.

Fra : JS

Dato : 17-08-08 12:55

On 16 Aug., 19:20, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> En Mondeo 115hk lyder som Fords gamle 1.8TDCI, der har rødder tilbage i
> Sierraen.

Det er en 2,0 TDCI. Samme motor som 130 HK.