Erstatning for blybatteri
Fra : Ukendt

Dato : 13-08-08 20:16

Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-08-08 20:26

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Sikkert en bedre kvalitet blybatteri.

Mvh Niels

Fra : Klaus G.

Dato : 13-08-08 20:39

> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.
Der er stor forskel på batterier. Forskellen kan være evnen til at afgive
meget stor startstrøm. Evnen til at indeholde mere effekt. Evnen til at være
i stand til at blive helt afladt uden at tage skade osv..

Alt efter hvad batteri man har købt så koster det en spand penge hver gang
det kan nogle flere tricks :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-08 21:17

Eque skriver:

> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Et blybatteri.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ivar

Dato : 13-08-08 21:28

Eque skrev:

> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Dobbelt så dyr er et fakta du kan forholde dig til. At det
holder strømmen langt bedre er en påstand.

Hvad skulle argumentet være for at købe et batteri, der
bedre kunne holde strøm?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Kåre

Dato : 13-08-08 21:39

> Dobbelt så dyr er et fakta du kan forholde dig til. At det
> holder strømmen langt bedre er en påstand.
Sådan er der jo så meget. Hvis det står på batteriet, så er den nok god
nok...
Sætter du også spørgsmålstegn ved om der er 0,1% fedt i skummetmælken???

> Hvad skulle argumentet være for at købe et batteri, der
> bedre kunne holde strøm?
Hvis mit batteri havde bedre kapacitet, så ville jeg kunne starte bilen
næste morgen, selv efter at sønnike igenigen har glemt at lukke døren
ordentligt, så alt lyser inde i bilen og tapper batteriet...

Og jo større motor, jo større startstrøm har den jo brug for.

Og jo større kapacitet, jo flere forsøg har du til at starte bilen på en
dårlig bil-dag

Kåre

Fra : Klaus G.

Dato : 13-08-08 21:47

> Hvis mit batteri havde bedre kapacitet, så ville jeg kunne starte bilen
> næste morgen, selv efter at sønnike igenigen har glemt at lukke døren
> ordentligt, så alt lyser inde i bilen og tapper batteriet...
Jeg havde engang en fabia med et lille pisbatteri ab fabrik. Det skiftede
jeg ud, fordi jeg ofte kørte korte ture den gang. Jeg var derfor bange for,
om vinteren, at med blæser, sædevarme, bilstereo, kold motorstart,
elbagrrude osv., at batteriet ikke vil nå at lade den brugte strøm på de
korte ture. Så jeg gik efter et batteri med størst mulig kapasitet.

Så ja, der er mange grunde til at købe et bedre batteri og der er mange
grunde til at det koster noget mere :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 14-08-08 18:29

> [...]
> korte ture. Så jeg gik efter et batteri med størst mulig kapasitet.
>
> Så ja, der er mange grunde til at købe et bedre batteri og der er mange

En Skoda fabia leveres sikkert med et relativt lille 40-45Ah batteri og en
70-90A generator, alligevel skal man være meget uheldig hvis det skulle give
nogen problemer selv med det beskrevne kørsels mønster, batteriet skal jo
kun give strøm indtil generatoren er i drift. og batteriet vil altid være
fuldt opladet efter kørselen, også selvom den er kort.

mvh Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 14-08-08 18:54

Den Thu, 14 Aug 2008 19:29:22 +0200 skrev Peter A. Jensen:

> [...]
> kun give strøm indtil generatoren er i drift. og batteriet vil altid være
> fuldt opladet efter kørselen, også selvom den er kort.

Det mener du?

Ifølge min mekaniker, går der et kvarters kørsel før det strøm man
brugte på at starte er ladet op igen. Og det er vel at mærke kørsel,
man skal normalt op omkring 1800 omdrejninger (mener jeg han sagde
- og diesel er garanteret helt andre tal) før der rigtigt lades på
batteriet.

Det forklarer meget godt hvorfor kollegaer der kørte 5-10 minutter
for at komme på arbejde havde problemer med at holde strøm.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 14-08-08 22:25

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det forklarer meget godt hvorfor kollegaer der kørte 5-10 minutter
> for at komme på arbejde havde problemer med at holde strøm.

Det jeg mener er at det ikke gør ret meget forskel om batteriet er stort
eller lille, hvis der ikke er strøm nok til det lille er der heller ikke til
et større.

Generatoren yder nok kun det halve i tomgang og ved en lavere spænding så
batteriet ikke får ret meget, Diesel motoren er nok gearet højere på remmen.

Må indrømme at hvis man kører så kort og vel ca. 4000km om året så får man
nogle problemer.
Hvis selve motor starten forbruger max 2Ah og generatoren producerer ca. 6Ah
på turen så er der ikke meget tilbage til ladning, 0,7Ah til køre lyse,
sædevarme? defroster? radio? 1Ah til langt lys, osv.

Mvh Peter

Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-08 22:45

> Det jeg mener er at det ikke gør ret meget forskel om batteriet er stort
> eller lille, hvis der ikke er strøm nok til det lille er der heller ikke
> til et større.
Rigtigt, MEN! Og nu kommer fidusen. Vi køre ofte nogle længere ture, for at
komme til familie tamtam osv.. Og på de ture bliver batteriet jo helt opladt
igen :) Altså tapper man lidt på batteriet til dagligt, mens man på de
længere ture får frisket batteriet op igen .

Derfor mener jeg at det godt kan svare sig at købe et batteri med mange Ah,
hvis man har tiltends til at køre for mange korte ture engang imellem.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tom

Dato : 15-08-08 19:39

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ifølge min mekaniker, går der et kvarters kørsel før det strøm man
> brugte på at starte er ladet op igen.

Startmotoren bruger ca. 250 A i ca. 1-2 sek før motoren er igang. Dette er
faktisk så lidt at generatoren har stoppet det tilbage i batteriet på mindre
end 1 min igen. Det er rent ohms lov at regne på.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 17-08-08 10:02

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> faktisk så lidt at generatoren har stoppet det tilbage i batteriet på
> mindre end 1 min igen. Det er rent ohms lov at regne på.

Så mangler du vist et par parametre i udregningen

250A i 2 sek. = 0,14Ah. Ved "ren Ohms lov" kan man så regne på, at man har
45/0,14= 324 startforsøg på et lille 45Ah's batteri, hvilket ikke helt
holder i virkelighedens verden. Her kommer andre parametre som
spændingsfald, indre modstand, mange andre forbrugere m.m.m. ind i billedet.

Omvendt: Har man haft 20 startforsøg, er batteriet heller ikke fuldt opladet
på 20 min.

Jeg har et par gange oplevet, at min motorvarmer har drænet batteriet lidt
for meget. Efter en snak med et Volvo/Renault-værksted sagde de, at det var
et kendt problem - også på Volvoerne - at generatoren reelt kun er
dimensioneret til lige akkurat at kunne trække bilens egne (mange)
forbrugere under ideelle forhold. Der er faktisk ikke overskud til at lade
batteriet ekstra, hvis det er kommet for langt ned.

Jeg har derfor valgt at montere et lille stik i fronten, hvor jeg
lejlighedsvis tilslutter en lader for at kompensere for det merforbrug jeg
har fra motorvarmeren.

Fra : Tom

Dato : 18-08-08 19:27

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> holder i virkelighedens verden. Her kommer andre parametre som
> spændingsfald, indre modstand, mange andre forbrugere m.m.m. ind i

Her er de målinger jeg har lavet i min Sierra i sin tid:
http://members.tripod.com/FORD_DK/start1.gif
http://members.tripod.com/FORD_DK/start2.gif

Godt nok er der tab ved både opladning osv. men nu har jeg også overdrevet
da, man jo ved selvsyn kan se at Sierra'en starter ved 1.3 og 0.9 sekund
hvilket giver et temmelig lille forbrug.
Da generatoren lader med 90A så tager det faktisk ikke mange nanosekunder at
så hædt den smule tilbage i batteriet igen, som der er brugt til at starte
med og da slet ikke 15 min eller mere.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 19-08-08 22:20

> [...]
> at så hædt den smule tilbage i batteriet igen, som der er brugt til at
> starte med og da slet ikke 15 min eller mere.

Problemet er så, at generatoren ikke lader med 90A ved alle omdrejningstal,
og faktisk _lader_ den ikke med 90A - den kan _levere_ 90A ved optimalt rpm.
I praksis ryger en stor del af strømmen til kørelys, drift, sædevarme,
elruder etc. + tab - og det resterende bruges så til at lade batteriet med.
I moderne biler er forbruget så højt, at det er meget lidt, der bliver til
overs til at lade med.

Fra : Tom

Dato : 22-08-08 15:51

> [...]
> lade batteriet med. I moderne biler er forbruget så højt, at det er meget
> lidt, der bliver til overs til at lade med.

Så er det vist heller ikke værre end som så. Biler har forhøjet tomgang når
motoren er kold og generatoren lader derfor med noget nær maks allerede når
motoren er igang. Prøv selv at måle efter lige som jeg har gjort det.
Desuden kan de fint trækkes MERE end 90 A ud af generatoren hvilket jeg også
har målt,

Jeg fastholder derfor at der går ikke mange øjeblikke før at batteriet har
fået sin ladning tilbage igen. Tror heller ikke at folk tænder for sæde
varmen samtidig med at startmotoren turner rundt og at elruderne tændes
samme sek som startnøglen går tilbage. Bare på det min eller 20 sek. der går
før man får tændt for alt ekstra, står generatoren og pumper næsten med fuld
power på batteriet. Prøv evt. selv at måle det på din bil.

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 23-08-08 00:54

> [...]
> går før man får tændt for alt ekstra, står generatoren og pumper næsten
> med fuld power på batteriet. Prøv evt. selv at måle det på din bil.

Problemet er ikke så stort på gamle biler som Sierra'en & Co. Problemet er
på moderne biler med elektrisk servostyring, opvarmet dit og dat,
computerstyring af alt etc.

Mht. omdrejningstallet er den digitale visning på min nuværende værdiløs -
men mine tidligere benzin-Renault'er kørte måske 900 rpm i tomgang når de
var kolde og 700 rpm i varm tilstand - så den forhøjede tomgang var ret
begrænset.

Jeg talte faktisk med et værksted, der lever af at montere motorvarmere idag
(jeg skulle have en pris på motorvarmer til en bil, jeg overvejer). De
fortalte, at det var et kendt fænomen idag, at generatoren var dimensioneret
meget snært - så der var ikke meget overskud til at lade batteriet op. Samme
historie har jeg fået fra et Volvo/Renault-værksted - så lidt er der nok om
snakken....

Fra : Tom

Dato : 23-08-08 20:48

> [...]
> dimensioneret meget snært - så der var ikke meget overskud til at lade
> batteriet op. Samme historie har jeg fået fra et Volvo/Renault-værksted -

Det frygter jeg der ikke er.
Jeg har målt på systemerne for at finde ud af hvad der er op og ned i alt
omkring strømmene i en bil.
Lidt teoretisk så vil det tage ca 4 sekunder at genoplade batteriet hvis
bilen starter som det jeg har vist målinger på og batteriet får den fulde
strøm til rådighed osv osv. Dette er dog teoretisk da du så rigtigt nævner
er andre strømslugere og nogle biler måske skal turne motoren et par sek.
før den starter.
Men som man kan se, så tager det ikke så voldsomt lang tid at hælde
startstrømmen tilbage i batteriet...og i løbet af ganske få mininutter er
det faktisk tilbage uanset om lyset er tændt osv.
Jeg tror ikke ret mange værksteder har MÅLT strømmene endsige har udstyret
og uddannelsen/viden til at kunne gøre det, så jeg vil vove den påstand er
meget er baseret på skrøner. F.eks kan en 90A generator sagtens levere 150A
bare kun kortvarigt.

Jeg skal dog medgive at en dieselbil bruger mere startstrøm pga.
kompresionen og ofte også skal turne noget længere, så her er det da muligt
at det vil tage lidt længere tid at oplade batteriet.

Det underlige ved ladekredsløb er at batteriet sutter alt det strøm det
overhovedet kan sålænge ladespændingen kan holdes på 14.5V og rigtig mange
biler holder også denne spænding ved lidt over tomgang. Batteriet kan jo
ikke se hvor mange RPM motoren kører med, så den sluger bare det den har
brug for ud fra de 14.5V.

Det som kan give startproblemer er ikke at man kører korte ture, men at
bilen står længe mellem hver tur, fordi selvafladningen i batteriet er pænt
stor og måske sluger bilen stadig noget strøm selv om alt er aflåst og
slukket. Blybatterier ødelægges ret hurtigt ved at stå halvt opladet eller
lign. Så derfor får man problemer med biler der ikke bliver kørt ofte fordi
batteriet simpelthen bliver ødelagt og mister sin kapacitet og den indre
modstand stiger, så den har svært ved at levere den nødvendige startstrøm.
Så hvis man ved man kun vil køre sin bil en gang i ugen eller lign, kunne et
bådbatteri være en løsning, da de bedre kan tåle at stå i længere tid og
ikke selvaflader så meget.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-08-08 21:50

> [...]

> man skal normalt op omkring 1800 omdrejninger (mener jeg han sagde
> - og diesel er garanteret helt andre tal) før der rigtigt lades på

Husk lige at der bør skelnes mellem motor- og generator-omdrejninger.
Remskiven på generatoren er i området ca. halvt så stor som den på
krumtappen.
Dette medfører at generatoren triller med 3600 o/min.
Ved dette antal omdrejninger vil det ikke undre mig om den yder omkring 70%
af max ydelse.
Hvis vi siger normat 'morfar-kørsel' ligger omkring 1300 - 1800 o/min,
så vil generatoren nok yde fra 30-40% op til de nævnte 70%.
Tallene er hentet fra et stykke papir der fulgte med en generator der blev
monteret i Fiat.

> Det forklarer meget godt hvorfor kollegaer der kørte 5-10 minutter
> for at komme på arbejde havde problemer med at holde strøm.

Morfar kørsel?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-08 22:19

"Peter A. Jensen" skriver:

> [...]
> kun give strøm indtil generatoren er i drift. og batteriet vil altid være
> fuldt opladet efter kørselen, også selvom den er kort.

Dream on...

Fra : Ivar

Dato : 14-08-08 21:56

Kåre skrev:

> Hvis mit batteri havde bedre kapacitet,

Nu stod der ikke større kapacitet, men at det holdt strømmen langt
bedre. Batteriers kapacitet kan sammenlignes, som fedtprocenter i
mælk, men at sige at et batteri kan holde strømmen langt bedre er
reelt noget sælger-snak, der ikke kan bruges til noget.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Klaus G.

Dato : 14-08-08 22:46

> [...]
> mælk, men at sige at et batteri kan holde strømmen langt bedre er
> reelt noget sælger-snak, der ikke kan bruges til noget.
Det med at holde strømmen, mon ikke der tænkes på evnen til at afgive
startstrøm ved en given temperatur? For i det tilfælde er der kæmpe forskel
batterierne imellem.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : alexbo

Dato : 13-08-08 22:05

"Eque" <-> skrev

> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Et marinebatteri, forbrugsbatteri,rørcellebatteri, gelebatteri, de har alle
deres fordele men til en bil i drift gør de ingen forskel.

Marinebatterier og forbrugsbatterier er bedre til at tåle at blive helt
afladet og derefter helt opladet.
Et rørscellebatteri har cellerne rullet sammen som spiraler i stedet for
flade plader, de kan give en stor mængde strøm meget hurtigt.
Et gelebatti er uden syre, med med en geleagtig masse i stedet, de kan tåle
at vælte helt rundt uden at miste syre.

Til en bil er et ganske almindeligt syrebatteri faktisk det bedste, det er
ikke særlig godt til noget specielt, men det er velegnet og billigt.

Hvis man ofte glemmer at slukke lyset skal man vælge et marinebatteri.
Hvis man ofte har brug for at starte sin traktor med bilen skal man vælge et
rørbatteri.
Hvis man ofte triller rundt på taget skal man vælge et gelebatteri.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus G.

Dato : 13-08-08 23:15

> Hvis man ofte triller rundt på taget skal man vælge et gelebatteri.
Gelé it is then, lol :)

Ej, det har jeg endnu til gode...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : ERLO

Dato : 14-08-08 08:49

Klaus G. skrev:
> Gelé it is then, lol :)
>
> Ej, det har jeg endnu til gode...

Jeg tror mange forældre der har givet deres børn en "børne-JEEP" er
glade for gelebatterier.
Mvh. ERLO

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 14-08-08 19:10

Klip
> Et rørscellebatteri har cellerne rullet sammen som spiraler i stedet for
> flade plader, de kan give en stor mængde strøm meget hurtigt.

Jeg tror at du forveksler et rørcelle batteri med den nye type batterier
hvor cellerne er rullet op i en cylinder,
Rør cellerne er typisk 5-8mm tykke, mens de rullede er tyndere end
almindelige start batterier og kan give noget der ligner rekord høj
startstrøm.
Det er vist opfundet af Optima http://www.optima-batterien.eu Og man må jo
egentlig kunne klare sig med et meget lille et af den type. Er der nogen som
kender priserne?

Mvh Peter

Fra : alexbo

Dato : 14-08-08 19:55

"Peter A. Jensen" <peter_a_jensen@mail1.stofanet.dk> skrev

> Jeg tror at du forveksler et rørcelle batteri med den nye type batterier
> hvor cellerne er rullet op i en cylinder,

Ja, jeg forvekslede rørcelle og spiralcelle.

Det er spiralcellebatterier giver den store startstrøm.
Rørcellebatterier er bedre til lange afladninger, eltruck og lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole

Dato : 14-08-08 07:45

Som de andre skriver - helt sikkert et blybatteri men måske et ren bly
batteri .

Andre billige batterier er lavet af genbrugsbly der er "forurenet" med
fremmede metaller som bevirker at batteriet selvaflader og hurtigt mister
kapacitet.

Ole

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 14-08-08 18:07

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Det er formentligt stadig et blybatteri men bare vedligeholdelsesfrit,
Calcium legeret, el. andet.
Prisforskellen fra det billigste til det dyreste kan udmærket være mere end
dobbelt op.

Det vigtigst er at det er et "startbatteri", Det har tynde bly celler med
stort overflade areal som hurtigt kan afgive og modtage strøm.
Start batteriet har en betegnelse ala. 70Ah/5h, det er kapaciteten i
Amperetimer (70), efterfulgt af afladnings tiden (5 timer), hvis der står
20h er du ude på et skråplan.
Kapaciteten er typisk mellem 45 og 100Ah, og der forbruges ca. 2Ah per
koldstart.

Forbrugs batterier så som marine, truck, traction el. rørcelle-batterier
hører ikke hjemme i en bil. De kan sagtens have samme udvendige mål. men har
tykkere plader indvendigt.

Kan vi ikke lige få at vide hvilken bil det er, og hvad du fik for hvilken
pris.

Mvh Peter

Der findes en del gode FAQ's på http://www.exide.dk/start/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-08 22:21

"Peter A. Jensen" skriver:

> Kan vi ikke lige få at vide hvilken bil det er

Ældre og veludkørt Ford Sierra....

Fra : Evo Light

Dato : 14-08-08 22:53

On Thu, 14 Aug 2008 19:06:41 +0200, "Peter A. Jensen"
<peter_a_jensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Forbrugs batterier så som marine, truck, traction el. rørcelle-batterier
>hører ikke hjemme i en bil. De kan sagtens have samme udvendige mål. men har
>tykkere plader indvendigt.

De har da vel noget at gøre i en bil hvis at man fx har en del In Car
Entertainment installeret i bilen og ikke vil risikerer at kører
bilens primære batteri i bund.
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 15-08-08 02:14

On 13 Aug., 21:15, "Eque" <-> wrote:
> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Den gang sidst i 70'erne og først i 80'erne jeg var i lære som
entrepeneørmaskinemekaniker (føj for en titel) lærte vi en
tommelfingerregel: Tager du 2 batterier der har samme fysisk mål skal
du gå efter det tungeste.

Vi brugte Catepillar batterier. De vejede som et ondt år, men for
satan de var gode. Kan tydelig huske en dag hvor jeg i 25 graders
frost sloges med en gravemaskine der fok problemer med parafin i
dieslen. Forpumpen var kun en der kun kunne ses ind til og ikke nåes.
Da jeg tog filteret af løb olien i sugeledningen tilbage i tanken.
Batteriet kunne i den kulde klare at turne den store 6 cylindret motor
i de 10 min som opstarten tog.

Benny

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 02:31

> Hvad er det for en type batteri, jeg i dag fik
> tilbudt istedet for et normalt blybatteri ?
> Ca. dobb. så dyrt, men holder strøm langt bedre.

Gelébatteri.

Især super hvis man roder med større anlæg i sin bil, da det kan give større
strømstød, eller, ja, faktisk aflade hurtigere.

Troels