Canbus hvordan virker det i nyere biler ?
Fra : KimH

Dato : 12-08-08 18:07

Jeg har tænkt på at købe en Golf 5 2,0 TDI årg. 2005 , og som jeg har hørt
har den Canbus elektronik , er det noget særligt ? og lige så nemt at
arbejde med , ved tilslutning af ekstra udstyr ? Nogen der kan forklare det
på en enkel måde , hvad det lige er canbus kan og gør ?
Feks en autoradio med Canbus , hvad kan den i forhold til en uden

Mvh. KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-08 18:23

KimH skriver:

> [...]
> på en enkel måde , hvad det lige er canbus kan og gør ?
> Feks en autoradio med Canbus , hvad kan den i forhold til en uden

Den får signal om tænding, lys og meget andet. Den kan også få om aktuel
hatighed.

CANbus er også med til at fordyre at eksemplevis sætte anhængertræk på.

Hvad har du tænkt di selv at skulle rode med ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KimH

Dato : 12-08-08 18:35

> [...]
>
> CANbus er også med til at fordyre at eksemplevis sætte anhængertræk på.
>
> Hvad har du tænkt di selv at skulle rode med ?

Jeg havde tænkt mig at montere MFD 2 navigation samt anhængertræk og f.eks
sætte W8 loftlys op, montere oliefyr og der skal nok også komme andet.
Canbus vil det sige at man kan trække informationer til f.eks vagcom om alt
? Kan ikke forstå man har brug for Canbus til anhængertræk , kan man ikke
bare montere på gammeldags måde

Mvh, KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-08 18:38

KimH skriver:

> Jeg havde tænkt mig at montere MFD 2 navigation samt anhængertræk og f.eks
> sætte W8 loftlys op, montere oliefyr og der skal nok også komme andet.

Køber du de rigtige stumper er det intet problem.

> Canbus vil det sige at man kan trække informationer til f.eks vagcom om alt

Det der kan kommunikere tilbage - ja.

> ? Kan ikke forstå man har brug for Canbus til anhængertræk , kan man ikke
> bare montere på gammeldags måde

Nope. Dit kredsløb der detekterer sprungne pærer bliver noget forvirret
af den ekstra belastning. Desuden så kommer tyverialarmen næppe til at
fungere som tiltænkt, hvis du laver det nummer. Nu har jeg selv en V'er
med træk - er bilen låst (og dermed alarmen aktiveret) og piller du
stikket til traileren fra, går alarmen i gang - der er jo nogen der er
ved at stjæle traileren.

Fra : KimH

Dato : 12-08-08 18:48

> [...]
> med træk - er bilen låst (og dermed alarmen aktiveret) og piller du
> stikket til traileren fra, går alarmen i gang - der er jo nogen der er

Er der ikke noget der kører uden Canbus f.eks loftlys

Canbus er altså en tilbagemelding til en styreboks, og forbindelsen mellem
bilens styrebokse ? Det er der også noget af på min Polo 9N fra 2002

Mvh. KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-08 19:12

KimH skriver:

> Er der ikke noget der kører uden Canbus f.eks loftlys

Loftslyset tor jeg også kører vi CANbussen, sådan som det kan
programmeres.

> Canbus er altså en tilbagemelding til en styreboks, og forbindelsen mellem
> bilens styrebokse ? Det er der også noget af på min Polo 9N fra 2002

CAN bus er en kommunikation mellem enheder der har CAN bus. Regn med at
jo nyere en bil er jo mere er styret via CAN...

Kalus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 12-08-08 20:01

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i meddelelsen

> Er der ikke noget der kører uden Canbus f.eks loftlys

Loftlys kan skiftes uden problem.

Fra : JimR

Dato : 13-08-08 16:07

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> ved at stjæle traileren.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Ja hold kæft et chok jeg fik den dag jeg fandt ud af det

JimR
GolfV

Fra : Elmer Fjort

Dato : 13-08-08 00:52

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Canbus vil det sige at man kan trække informationer til f.eks vagcom om
> alt ? Kan ikke forstå man har brug for Canbus til anhængertræk , kan man

Sådan en MFD 2 er da håbløs forældet. Nu hedder den RNS 510, og kan meget
mere, blot ikke tale dansk.

Hvis du vil have en som passer lige ind i hullet, og som kan tale alle
mulige sprog, og bruge en breddere palet af
programmer, så kig på denne her.
http://www.acr.ch/shop/index.php?sid=1218585077836618283&itemno=ZE-NC2000&aid=-1&cf=itc

Elmer

Fra : KimH

Dato : 13-08-08 05:18

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis du vil have en som passer lige ind i hullet, og som kan tale alle
> mulige sprog, og bruge en breddere palet af

Kan MFD2 ikke tale Dansk , Æv så er den nok ikke noget for mig , Det kan
de mest simple navi da ellers
Mvh. KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-08 05:35

KimH skriver:

> Kan MFD2 ikke tale Dansk

Jo, det var RN510 der ikke kan.

Men på den anden side, det kan en Golf heller ikke.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 13-08-08 10:31

> KimH skriver:

> Jo, det var RN510 der ikke kan.
>
> Men på den anden side, det kan en Golf heller ikke.

En MFD 2 kan heller tale dansk.

Elmer

Fra : Elmer Fjort

Dato : 13-08-08 10:30

> Kan MFD2 ikke tale Dansk , Æv så er den nok ikke noget for mig , Det
> kan de mest simple navi da ellers

Ja, selv en lille en til 1000 kroner kan tale dansk, men ingen af de
navigations enheder som WV eller de andre mærker i virksomheden.
har navigationsudstyr som kan tale dansk
En MFD 2 har også den svaghed at den kun kan vise billedet i 2D, og ikke
som de fleste andre i noget som ligner 3D.

Elmer

Fra : Lars

Dato : 13-08-08 15:40

On Wed, 13 Aug 2008 11:30:00 +0200, "Elmer Fjort"
<Whoknows@Whocares.com> wrote:

> En MFD 2 har også den svaghed at den kun kan vise billedet i 2D, og ikke
>som de fleste andre i noget som ligner 3D.

I praksis syntes jeg ikke det har den store betydning - det er mere om
hvad for en kort type man er vandt til at se på.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-08 05:35

Elmer Fjort skriver:

> Hvis du vil have en som passer lige ind i hullet, og som kan tale alle
> mulige sprog, og bruge en breddere palet af
> [...]

Den er lidt fiks med touch skærm und alles. Men ikke så pæn i designet.

Fra : Mr@

Dato : 12-08-08 19:37

> [...]
> og gør ?
> Feks en autoradio med Canbus , hvad kan den i forhold til en uden

Can Bus er:
CAN er en forkortelse for Controller Area Network. Can er en seriel
kommunikation efter RS 232 standarten. Can er faktisk en motorvej af
mere og mindre ukontrolleret signaler. Can er udviklet af Bosch i
1983, og er blevet opgraderet nogle gange siden. I dag kører mange
biler og automatik på CanOpen som er en åben standard, så mange
forskellige fabrikanter kan tale sammen.

--
\!/
(@@)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-08 19:42

"Mr@" skriver:

> Can er en seriel kommunikation efter RS 232 standarten.

I høj grad nej.

CAN er for det første med differentielle signaler på 2 ledere - hvor
RS232 er 1 signalleder og 1 nulleder (+ eventuelle styresignaler)

CAN er 2vejs kommunikation over de 2 ledere, det vil sige at hver enhed
kan både opfange og afsende signaler på de samme 2 ledere. RS232 har en
ledning til hver vej, så sender på det ene stykke elektronik er forbudet
direkte til modtager af det andet man vil kommunikere med.

Med CAN parallelkobler man alt udstyret. Det kan man i høj grad ikke
gøre med RS 232

Men CAN og RS485 er i noget tættere slægtskab.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 12-08-08 20:26

KimH skrev:
> [...]
> forklare det på en enkel måde , hvad det lige er canbus kan og gør ?
> Feks en autoradio med Canbus , hvad kan den i forhold til en uden

CAN-bus-specifikationen er groft sagt blot en standard, der beskriver
hvorledes man sender datatelegrammer på en ledning, se nærmere her:
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_CAN.html

Hvad de enkelte bilfabrikanter tilslutter af dimser - og hvorledes de
indbyrdes skal tale sammen ud over den rå dataudveksling - bestemmes
helt og holdent af fabrikanten.

/Per

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 12-08-08 14:15

On 12 Aug., 20:42, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> gøre med RS 232
>
> Men CAN og RS485 er i noget tættere slægtskab.

Ja CANbus er kendt i industrien. Jeg mener at den også går under andet
navn. Kan ikke huske hvad.

Da der er tale om "parallele pærer" har alle pærer en adresse (et
nummer) der er unike.

Benny

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-08-08 21:50

<Hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja CANbus er kendt i industrien. Jeg mener at den også går under andet
> navn. Kan ikke huske hvad.

Det er da velkendt at når en CAN-bus ikke virker, så hedder det en:
CAN-not-bus

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ivar

Dato : 12-08-08 22:18

Hojvaelde@gmail.com skrev:

> Ja CANbus er kendt i industrien. Jeg mener at den også går under andet
> navn. Kan ikke huske hvad.

CANbus er, som der er skrevet et andet sted, kun navnet på selve
netværket og kommunikations metoden. På et CANbus netværk kan der køre
forskellige protokoller. For eksempel CANopen, Device Net eller
"hjemmelavede" protokoller. Hvad det bliver brugt til, er op til
bilproducenterne. Man kan ikke regne med, at en CANbus komponent
fra én bilmodel kan passe i en anden.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : KimH

Dato : 13-08-08 05:27

<Hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

navn. Kan ikke huske hvad.

Da der er tale om "parallele pærer" har alle pærer en adresse (et

Hvis man vil forbinde 3 pærer paralel med + og minus til batteri , hvad
skal der så mere til før man kan kalde det Canbus , Nogen der har et meget
simmel diagram , så jeg forstår 100 % hvad det går ud på.
Mvh. KimH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-08 05:37

KimH skriver:

http://focus.ti.com/graphics/tool/can_bus_blockdiagram_4.jpg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-08 21:34

Hojvaelde@gmail.com skriver:

> Ja CANbus er kendt i industrien. Jeg mener at den også går under andet
> navn. Kan ikke huske hvad.

Profi ?