Hyundai Sonata fra 2005 ruster allerede?!?
Fra : ThomasT

Dato : 12-08-08 07:23

Hej,

Jeg har for 3 mdr. siden købt en yderst velholdt Hyundai Sonata fra
2005 (nye model). Forleden da jeg parkerede bag den i vores anden bil
opdagede jeg noget flimmer på det nederste af bagklappen og da jeg
undersøgte det nærmere var der rustbobler i en plamage på størrelse
med en 5-øre, samtidig opdagede jeg at der var rust omkring
nøglehullet. Er Hyundai bilerne virkelig SÅ ringe i kvalitet at de
ikke kan holde "rust fra døren" i sølle 3 år? er der andre der kender
steder på bilen man bør tjekke? Det skal lige siges at bilen er
Dinitrol-behandlet, men rusten sidder jo ikke der hvor man behandler.
Er der andre kendte steder på bilen jeg skal tjekke?

Hvis det er standarden for Hyundai-biler, så bliver den solgt
omgående, gider simpelthen ikke se på det rust, i hvertfald ikke før
bilen er mindst 10 år gammel.

Sidder i øvrigt elendigt i bilen, pga. dårlige sæder unden
justeringsmuligheder, så hvis I nogensinde overvejer sådan en bil, så
få en ordentlig prøve tur (>50 km).

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Tom

Dato : 12-08-08 15:46

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hmm denne post er jo ikke ligefrem vand på folmers mølle

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 12-08-08 17:14

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Se dette:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/AD95B170-6753-41FC-9F86-7C12176CBAD4/0/2225.pdf

Sonata ligger kategorien "Rustbeskyttelsen er ikke tilstrækkelig,
behandlingen er minimal eller mangler direkte. Her bør en behandling
gennemføres så tidligt som muligt"

Der gives også kun 6 års gennemtæringsgaranti som ser ud til at være det
mindste der gives.

De nye Kia der er europæisk produceret ser ud til at være betydeligt bedre
beskyttet.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-08 08:39

Ja, det er jo FDM..
De aner ikke hvad det handler om.
Den rustbeskyttelse de omtaler skal foretages 'omgående',
det er en undervognsbehandling i gængs forstand.
Problematikken er blot, denne rustbeskyttelse ikke
er tilstrækkelig. OK, de bærende dele ruster nok ikke
så hurtigt og bilen lever dermed længere før den kasseres,
men som ThomasT har oplevet, så er hans rustproblem
et andet sted. Et sted som ikke, iflg. FDM skal behandles 'omgående'.
Det er nemmelig også den største fejl bilejere gør. De får den
behandlet på et center, og dêt er dêt !
De kører nu i god tro uden at vide, bilen ruster omkring
blinklys, nummerpladehuller, tagrender, antenner, lygter,
i kroge rundt omkring 'oven' på bilen...Netop derfor,
man bør købe et produkt på dåse, og så sprøjte disse
steder manuelt af og til. Hvis ikke, så står man eks.
som Hyundai'en, og det er jo synd.
Så frem med sprayen og hold øje med de små steder
rundt omkring på bilen.
Var jeg dig, ville jeg sælge bilen omgående. Du er nok
kommet i en trædemølle, hvor der vil komme bobler overalt
i årene der kommer. Desværre. En omlakering er kun
en stakket frist, før det bobler et andet sted.

Fra : TDN

Dato : 13-08-08 09:36

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
> i årene der kommer. Desværre. En omlakering er kun
> en stakket frist, før det bobler et andet sted.

Hvis du gad læse artiklen ville du finde ud af det ikke er FDM (Måske bliver
du hidsig fordi Fiesta ligger i en endnu dårligere kategori og de andre Ford
modeller i samme kategori.... ) der har lavet undersøgelsen men "Vi
Bilägere" som er Sveriges "FDM". Jeg mener desuden at hvis resten af bilen
er dårligt eller ikke beskyttet, hvorfor så tro at Hyundai har brugt masser
af galvanisering. Hvis Hyundai sælger 95% af deres biler på markeder hvor
rust ikke er noget stort problem pga. klimaet, så er det nemmere at lade de
5% stå med problemet og med kun 6 års gennemtæringsgaranti vil
bilfabrikanten sjældent selv stå med problemet men derimod ejeren. Jeg mener
også at flere Asiatiske bilmærker i Norge bliver hulrums og
undervognsbehandlet af importøren før de overhovet bliver solgt af samme
grund.
Med hensyn til rust på karroseriplader er det forøvrigt ofte pga. stenslag
eller andre "slagskader" der slår hul på lak og galvanisering eller det kan
være galvanisk opkog.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-08 16:36

> Hvis du gad læse artiklen

Gider jeg ikke.

> ville du finde ud af det ikke er FDM (Måske bliver du hidsig fordi Fiesta
> ligger i en endnu dårligere kategori og de andre Ford modeller i samme
> kategori.... )

Jeg blir' aldrig hidsig, men kan kun glædes over,
selvsamme FDM om du vil, testede seneste generation
Fiesta for en rum tid tilbage, hvor de roste den for manglen
på rust, selvom bilen var 'mangelfuldt behandlet fra fabrikken'.
Så deet.

> Jeg mener desuden at hvis resten af bilen er dårligt eller ikke beskyttet,
> hvorfor så tro at Hyundai har brugt masser af galvanisering.

En bil som er efterbehandlet korrekt holder længere
end en galvaniseret bil, som aldrig får en efterbehandling. Slut:,o)
Men en kombination er det mest ideelle.

> [...]
> problemet og med kun 6 års gennemtæringsgaranti vil bilfabrikanten
> sjældent selv stå med problemet men derimod ejeren.

Det er netop derfor man altid bør efterbehandle.
Medmindre det er en BMW, hvor garantien mig
bekendt bortfalder i såfald...

> Jeg mener også at flere Asiatiske bilmærker i Norge bliver hulrums og
> undervognsbehandlet af importøren før de overhovet bliver solgt af samme
> grund.

Det er afgiftspligtig her i danmark.
Dårligt for miljøet og økonomien i det lange løb.

> Med hensyn til rust på karroseriplader er det forøvrigt ofte pga. stenslag
> eller andre "slagskader" der slår hul på lak og galvanisering eller det
> kan være galvanisk opkog.

Derfor man bør polere sin bil 3 gange årligt, så man kommer
i bund og får set ordentlig efter.
Iøvrigt vil jeg påstå, netop stenslag IKKE er et problem hvad
rust angår. Den rust stenslag forsager er typisk ikke alvorlige i samme
grad som den du vil se omkring skærmkasser, kroge, bag lister osv.
Det ser du nemmelig ikke før skaden er alvorlig slem.
En plettet motorhjelm ser du derimod omgående, og kan
reagere om nødvendigt. Jeg kender dog ingen som har en
gennemtæret motorhjelm pga. stenslag, omend det kan se
mindre pænt ud

Iøvrigt er inderskærme heller ikke nødvendigt. En jævnlig
undervognsbehandling, hvor selve kanten også får et slidlad
er nr. eet. En inderskærm skal ofte skrues på, og der kan samles
skidt bagved samt hindre en naturlig ventilation.

Men sådan er der så meget og endnu flere meninger.,o)

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-08 09:03

Eque wrote:
> En bil som er efterbehandlet korrekt holder længere
> end en galvaniseret bil, som aldrig får en efterbehandling. Slut:,o)
> Men en kombination er det mest ideelle.

Hmm. Så vil jeg da overveje at spare op til første undervognsbehandling
af min Audi 80 '92.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 14-08-08 09:29

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hmm. Så vil jeg da overveje at spare op til første undervognsbehandling af
> min Audi 80 '92.

Netop den bil har nok også et tykkere zinklag og bedre galvanisering end de
fleste - og angiveligt også bedre rustbeskyttet end senere modeller fra
samme fabrik (de opdagede måske, at de overdrev en smule ).

Der er stor forskel på galvanisering - nogle biler har et ganske tyndt lag,
der ikke beskytter helt så længe. I galvaniseringens "barndom" var der
fabrikker, der gav et ganske tyndt lag og derudover stort set ingen
beskyttelse - det holdt sjovt nok ikke helt så længe som en Audi 80 - men
det så godt ud i reklamerne.

Der var en sag for nylig med en Kia Carnival med mange rustpletter efter
1½-2 år. Importøren nægtede at dække og kaldte det for stenslag (også på
bagklappen). Da jeg solgte min Mégane Coupé sidste år efter 8 år, var
motorhjelmen fyldt med stenslag - men ingen rust.....

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-08 12:57

KASO wrote:

> Netop den bil har nok også et tykkere zinklag og bedre galvanisering end
> de fleste - og angiveligt også bedre rustbeskyttet end senere modeller
> fra samme fabrik (de opdagede måske, at de overdrev en smule ).

Jeg synes blot at de var ret alene om at producere biler der er egnede
til danske forhold - ret enkel mekanik og god rustbeskyttelse så det er
nemt at holde dem kørende i alle de år den danske afgiftspolitik
medfører. Nu er det desværre slut fra den kant - nu laver de alt for
avancerede maskiner, der ikke vil kunne svare sig at holde liv i når
teknikken begynder at halte. Som de fleste andre fabrikker lider de af
overkomplicering. Mit næste bilindkøb bliver sgu' nok en Audi 80 Quattro
+ en hovedrenovering

> [...]
> bagklappen). Da jeg solgte min Mégane Coupé sidste år efter 8 år, var
> motorhjelmen fyldt med stenslag - men ingen rust.....

Jeg er ikke overbevist om at Renault er arvtageren der kan løfte
opgaven. Til gengæld er nyprisen mere spiselig end Audi's var i
halfemserne, og Renaulterne _må_ være mindre tørstige

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 14-08-08 15:20

> [...]
> begynder at halte. Som de fleste andre fabrikker lider de af
> overkomplicering. Mit næste bilindkøb bliver sgu' nok en Audi 80 Quattro +

Quattro?!?!? - jeg troede, at du ville undgå en overkomplicering?

> Jeg er ikke overbevist om at Renault er arvtageren der kan løfte opgaven.
> Til gengæld er nyprisen mere spiselig end Audi's var i halfemserne, og
> Renaulterne _må_ være mindre tørstige

Det var nu heller ikke budskabet. Pointen var, at Kia'en end ikke kunne tåle
stenslag, hvilket de fleste andre klarer i rimeligt omfang.
Omtalte Renault var nu rustfri ved salget, men havde også fået 2 x
supplerende rustbeskyttelse. MéganeI var rimeligt beskyttet ab fabrik, men
næppe over gennemsnittet. Min nuværende Grand Scénic er derimod som alle i
nyeste generation fra Renault bedømt til 5 ud af 5 stjerner i
rustbeskyttelse hos ViBilägare ligesom tidligere Audier. Nuværende Audier og
Volvoer ligger til 4 ud af 5 stjerner. Det skal dog siges, at det
naturligvis er en prognose udfra en bedømmelse af konstruktion og
beskyttelse - virkeligheden kan blive en anden, men Laguna II, der får samme
bedømmelse og som var den første i den nye generation med bedre beskyttelse
fra Renault, ser ud til at holde i praksis. Til gengæld har LagunaII så
andre "udfordringer" iflg. mange ejere....

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-08 23:43

Det jeg så ikke forstår er, at har man en god galvanisering,
og der er åbenbart større forskel end som så, så er det da om
at få denne lag beskyttet af eks. et tykt lag SUVO som kan
ta' stenslag fra hjul mv.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-08 23:41

> Hmm. Så vil jeg da overveje at spare op til første undervognsbehandling af
> min Audi 80 '92.

Det kan du roligt gøre.
Min Sierra fra 86 kørte de første 7 år i Esbjerg
uden at ha' fået noget som helst.
Men få det gjort eller overvej det. Jeg så
en metallicgrå Audi 80 som havde en tærret forskærm idag.
Troede ikke det ku' lade sig gøre, men er galvaniseringen
slidt af, er den lige så udsat som enhver anden bil.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-08-08 04:28

On Tue, 12 Aug 2008 06:23:06 -0700 (PDT), ThomasT <t@vicki-thomas.dk>
wrote:

> [...]
>Dinitrol-behandlet, men rusten sidder jo ikke der hvor man behandler.
>Er der andre kendte steder på bilen jeg skal tjekke?

Det forstår jeg ærligt talt ikke. Jeg har en magen til, registreret i
aug. 05, og der findes ikke skyggen af rust på den.

Min er dinitrol-behandlet 2 gange. Ved anskaffelsen, og igen 2 år
senere.

> [...]

>Sidder i øvrigt elendigt i bilen, pga. dårlige sæder unden
>justeringsmuligheder, så hvis I nogensinde overvejer sådan en bil, så

Min Sonata er med aut. gear, og dermed en GLX model. Det véd jeg ikke
om din er, men jeg vil dog tro at der er samme type stole i alle
Sonata'er.

Er det tilfældet, taler du direkte usandt, når du påstår at der ikke
er justeringsmuligheder.

Der er trinløs justering af sædehøjde, sædevinkel samt ryglæn.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ThomasT

Dato : 17-08-08 01:40

Ja, det er rigitgt at den har de muligheder, men jeg synes det er alle
de forkerte veje den kan justeres. Jeg har lange ben og kan
overhovedet ikke få plads til dem. Det kan afhjælpes i andre biler ved
at "tippe" sædet bagover, samtidig med at det er helt tilbage, så man
kommer til at sidde i en "skål". Det er omvendt i Sonata'en, der
tipper sæddet fremover til at starte med og kan kun tippes længere
frem over. Hvis man er af mindre dimensioner, tror jeg ikke det er
noget problem, det glemte jeg bar lige at nævne.

Thomas

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-08-08 13:03

On Sun, 17 Aug 2008 00:39:46 -0700 (PDT), ThomasT <t@vicki-thomas.dk>
wrote:

> [...]
>frem over. Hvis man er af mindre dimensioner, tror jeg ikke det er
>noget problem, det glemte jeg bar lige at nævne.

Sådan er det s'gu altid.

Uanset om vi taler om en Sonata, eller en helt anden model, så skal
bilen altid have skylden. .o))

Jeg har aldrig påstået at Sonata har verdens bedste sæder, men jeg har
påstået at sammenlignet med f.eks. en Audi A6, til 3 gange så mange
penge, så er der, hvis man vil, rigeligt overskud til at købe en
Recaro-stol, og alligevel have penge til overs.

I bund og grund er det jo ikke bilens (uanset mærke) skyld, at din
krop er alternativt dimensioneret. .o))

Angående rusten i bagklappen.

Jeg har bemærket, at når min bil kom tilbage fra Dinitrol, så løb der
altid en helvedes masse snask fra klappen og ned over bagerste
kofanger i en uges tid. Det kunne tyde på, at der i sprøjteskemaet
står, at man skal være særligt omhyggelig med netop det. Det kan jo
tænkes at det Dinitrol-værksted der har udført behandlingen på din
bil, ikke lige har været opmærksom på det?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ThomasT

Dato : 18-08-08 23:25

Det er allernederst på bagklappen, så der kommer ikke beskyttelse
derned. Har du nogle problemer omkring nøglehullet i bagklappen? Jeg
har set på flere Sonata'er, at de ruster her og det samme gør min.

Mhv
Thomas