Beklædning til denne årstid
Fra : Anders P.

Dato : 16-09-08 23:13

Hej -

jeg skal ud at sejle sejlbåd en del næste uge, og holder vejret den
nuværende standard får jeg brug for en hel del nye bukser, jakker,
fodtøj og jeg ved ikke hvad. De webshops jeg har kigget på mener alle,
at dette og hint er det bedste der findes, men beskriver ellers
ingenting - i bedste fald er der bare et billede. Så spørgsmålene er:
hvad skal jeg bruge for at holde varmen hele dagen på denne årstid hvis
vejret holder eller ligefrem bliver værre? Helst en flerlagsløsning, så
tøjet kan passe hele året. Hvilke mærker er gode, og hvilke er noget
skidt? Og vigtigst, hvor kan det købes? Helst en fysisk butik, og
allerhelst København Ø.

Mvh. Anders

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 09:31

Mustos flerlagssystem har i nogle år holdt mig tør og varm.
Og jeg synes det er holdbartt og funktionelt.
Prøv at kigge ind hos Claus V. i Vordingborggade 98 - Kbh. Ø
http://www.cvh.dk/

Jeg er ikke på nogen måde engageret i forretningen - borset fra, at jeg
i tidens løb har handlet der en hel del ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 17:06

100% enig med flemming. Jeg har Musto's 3 lagssystem og det eneste problem
med det er, at man let får dårlig medlidenhed over for de andre sejlere når
de sidder og fryser og man selv har det dejligt varmt.

Men det er en kraftig udskrivning, hvis man skal have det gode. Bemærk at
Musto også laver low-end 'på land' modeller der ikke er ret meget bedre end
de billige.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Anders P.

Dato : 18-09-08 20:51

Flemming Torp skrev:
> [...]
>
> Jeg er ikke på nogen måde engageret i forretningen - borset fra, at jeg
> i tidens løb har handlet der en hel del ...

Tak for info - men for hulen da, jeg har set Maxi 77ere til samme pris!
Jeg tror jeg venter og ser om det er sjovt nok til at retfærdiggøre
udskrivningen - hvilket jeg i øvrigt ikke er i tvivl om.

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 20:40

> [...]
SNIP
> [...]
> pris! Jeg tror jeg venter og ser om det er sjovt nok til at
> retfærdiggøre udskrivningen - hvilket jeg i øvrigt ikke er i tvivl om.

Ja, det er ikke billigt - og jeg er enig, hvis ikke din store lidenskab
er at sejle det meste af året, er det måske nok noget af en overkill ...
Mit udstyr er anskaffet over flere år og i mange tilfælde årets
julegave/fødselsdags til Far ... (lidt fordel skal der vel være ved at
være Far til fire store drenge ... ...) fra familien ...

Og - ja, det er ikke noget man lige udskifter efter de til enhver tid
gældende modeluner ...
Mit sæt har stået "model" til lidt af hvert - rent vejrmæssigt - og
fungerer stadig til min tilfredshed ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Heikki

Dato : 18-09-08 22:10

Anders P. wrote:

> Tak for info - men for hulen da, jeg har set Maxi 77ere til samme pris!
> Jeg tror jeg venter og ser om det er sjovt nok til at retfærdiggøre
> udskrivningen - hvilket jeg i øvrigt ikke er i tvivl om.

Right opposite to Claus V's excellent shop is a smaller one, called
something like silly like 3W. They sell decent sailing clothes too. I have
only the one set I bought there, so I can not compare. But it is worth
checking out. I think the brand was called Aigle.

- Heikki

(Sorry for my bad Danish

Fra : Jakob_K

Dato : 17-09-08 02:37

En ordentlig redningsvest holder overkroppen dejlig varm. Og gør at du
kan ses på lang afstand, hvis du ryger i baljen.

Det behøver ikke være nogen Americas Cup videnskab. Tjek hvad rigtige
fiskere har på på arbejdet.
Skal man se smart ud samtidig, kan det selvfølgelig godt koste en
del

mvh
JAKOB

Fra : oz3bto

Dato : 18-09-08 13:49

> [...]
> hele året. Hvilke mærker er gode, og hvilke er noget skidt? Og vigtigst,
> hvor kan det købes? Helst en fysisk butik, og allerhelst København Ø.

Hanstholm habit og dertil hørende regntøj samt redningsvest

Den holder såen cirka hele vinteren

Fra : Foto

Dato : 18-09-08 22:33

Da du endnu ikke ved om du skal dyrke sporten skal du have noget brugbart
men billigt:

Altid flerlagsprincippet (både på denne og alle andre årstider, kun i
polaregne kan det betale sig med heldragter) med fleece o.l. inderst, brug
ikke bomuld der er uanvendeligt. Yderst er det billigste olietøj (ikke
nylonregntøj af "cyklist-letvægtsudgave" som ikke er vandtæt) men simpelthen
model vejarbejder/fisker (almindelig "plastic" med svejsede sømme), kan
købes f.eks i byggemarkeder. Er vandtæt men desværre ikke åndbart.

Hvis du beslutter at købe noget åndbart er Musto det bedste men til
betydligt lavere pris kan du købe Ronstan Hobart jakke og bukser som er
fremragende, holdbare, vandtætte og åndbare. Jeg købte mit sidste år til
under 1000 kr og det er kanon.

Kommer du så langt køber du en oppustelig og personlig redningsvest med
indbygget seletøj, automatisk model, 150 N (evt 275 hvis du sejler offshore
eller er meget stor).

MVH Foto

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-09-08 12:39

Anders P. wrote:
> [...]
> tøjet kan passe hele året. Hvilke mærker er gode, og hvilke er noget
> skidt? Og vigtigst, hvor kan det købes? Helst en fysisk butik, og

Din beklædning behøver ikke at være det nyeste high tech for at du har
det godt. Der er nogle få simple ting man kan følge og så ellers købe
det ens pengepung kan klare.

Det vigtigste at være opmærksom på er, at din beklædning skal være
tilpasset din aktuelle situation. En af største fejl som mange folk
begår er at de tænker i dag er det hunde koldt og så tager de 20 uldne
trøjer, undertøj osv. på fordi de vil være sikre på ikke at komme til at
fryse. Det næste de så gør at tage ud og kæmpe med sejl, få liv i den
halvsløve påhængsmotor eller andet halvhårdt arbejde så de kommer til at
kampsvede. Så bliver alle de uldne trøjer osv. våde og så begynder de
for alvor først at fryse - specielt hvis man så sætter sig ned og
slapper lidt af.
Det er alfa omega at tilpasse sin beklædning. Derfor bruger man mange
lag så kan man tage de lag af man ikke har brug for - samtidig isolerer
mange tynde lag også bedre end et tykt. Det er bedre at fryse en lille
smule i en kort periode til at starte med end at komme til at kampsvede.

Jeg gør selv det at jeg inderst bruger et sæt svedtransporterende langt
undertøj, dernæst en almindelig t-shirt i fornuftig kvalitet, så en
sweater, så en fleece eller evt. fiberpels, er det frostgrader tager jeg
svømmevesten på og så det vandtætte sejlertøj yderst. Er det knap så
koldt, flytter jeg svømmevesten ud yderst.
En svømmevest isolerer ufatteligt godt, men virker bedst hvis den sidder
under det vind og vandtætte lag. Man skal så bare huske at vesten ikke
transporterer noget sved overhoved. En anden ulempe ved at flytte vesten
ind under jakken er at du begrænser andre i muligheder for at tage fat i
dig hvis de skal hjælpe dig op af vandet. Men uanset om den sidder inde
eller ude, så bidrager den lige godt til din opdrift.
Ofte udelader jeg også sweatersen. det kan godt blive for meget.
På benene bruger jeg de lange underbukser, et par gode kraftige
joggingbukser el.lign. og så sejlerbukserne.
På fødderne afhænger det lidt af vejret. Er der udsigt til at få våde
fødder så hopper jeg i et par gummistøvler med et par eller to strømper.
Hvis ikke der er vand i sigte, bruger jeg et par almindelige sko som
jeg også sejler med i de lidt varmere perioder.
På hænderne bruger jeg et par neoprehandsker hvis der er risiko for at
få våde hænder, ellers et par gode vanter beregnet til sejlads. Det er
godt altid at have et par tørre vanter liggende hvis man har mulighed
for det. Så har man altid muligheden for lige at tage dem på et øjeblik
og få lidt varme i fingrene hvis de andre fejler.
På hovedet er en hue næsten altid standard fra oktober og frem. En god
hue, der ikke sidder for stramt, for så er den ubehagelig at ha' på, men
heller ikke så løs at den flyver af i blæsevejr. Igen en ekstra tør hue
i reserve er en god ting.
Mit sejlertøj er hverken musto eller HH, men et forholdvist billigt sæt,
GoTop hedder det vist, jeg købte på en regnvejrsdag i Marstrand for
nogle år siden. Det er dog svedtransporterende. Bortset fra holdbarheden
har det fungeret udemærket indtil nu. Men det skal skiftes til et nyt nu
fordi det er slidt op.
Men altså, hele tiden regulerer jeg de antal lag jeg har på til det
aktuelle behov så ikke jeg kommer til at svede for meget. Så her det
virket fint for mig og jeg er ikke kommet i land og været forfrossen.

Det er vigtigst at holde hænder, fødder og hovedet varmt. Det er der du
har det største varmetab. Desuden vil du ikke være i stand til at tage
så hårdt fat hvis dine hænder er forfrosne. Dernæst er overkroppen
vigtig, men er relativ nem at regulere med flere eller færre lag. og
mindst vigtig er benene. Jeg fryser i hvert fald meget sjældent om benene.

Mht. mærker, så er der ikke noget specielt du skal være bange for. Det
er svært for os at vide hvad din pengepung har råd til og vad du direkte
har behov for. Jeg ville derfor gå i en butik og føle mig frem hvis jeg
var dig. Det kræver ikke en større kædestrammereksamen for at se om et
stykke beklædning er god nok kvalitet til pengene. Med den sunde fornuft
kommer du langt. Hvis et billigt mærke dækker dit behov så er det det du
skal vælge. Som du kan se bruger jeg ikke noget vildt dyrt og fancy men
lever fint med det - selv om vinteren. Så længe dit valg efterlader
fleksibilitet, skal du nok overleve.

Det eneste jeg synes du skal tænke lidt ekstra over det er farverne. Jo,
de grå-tonede sæt ser da fancy ud, men rent sikkerhedsmæssigt er de
ganske uegnede. Det er svært at se en person i vinterens mørke oprørte
vand i et gråt/mørkegråt sejlersæt. Sørg for at du har nogle ting på der
er nemme at se.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 13:02

Hej Lars,

En rigtig god beskrivelse! Her er jeg HELT enig! ... ...

Måske det er en god idé at anbefale uld eller kunsstof frem for bomuld
"inde i midten" ...

Og det med at holde hænder og fingre varme er meget vigtigt!

Til hovedet har jeg en af de der "udefra vandafvisende "kasketter"
indvendigt forede med "pels" med mulighed for at sætte en foret klap ned
om ørene og dække nakkken og binde øreklapperne under hagen" ... Vinder
næppe design-prisen, men den er til gengæld effektiv! Min kone og jeg
har en hver.

Til den sidste kommentar: Reflekser og gule striber på det yderste lag
er en god ting, hvis man skal findes i mørke ... som du skriver, mørkt
eller gråt sejlertøj er ikke til at se, bare der er en smule bølger i
vandet ...

Når det er mørkt og "friskt" vejr, vil jeg anbefale at man påfører sig
en kraftig oppustelig redningsvest med livliner og karabinhager yderst

Fra : Anders P.

Dato : 20-09-08 21:04

Lars Kristensen skrev:
- Snip - en masse meget god info

Mange tak til jer alle for god og nyttig information. Det endte med blot
at blive indkøb af et par støvler, så må det gamle HH-sæt holde for - så
det var godt at se vejrudsigten til aften.

Anders - der nok vender tilbage om en uges tid for at spørge om nogen
har et skib til overs.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-09-08 11:20

Anders P. wrote:
> [...]
> at blive indkøb af et par støvler, så må det gamle HH-sæt holde for - så
> det var godt at se vejrudsigten til aften.

Hvis ellers dit HH-sæt er tæt er det fint. Som sagt kan du kombinere på
mange måder inden under.

Jeg glemte lige et link i mit tidligere indlæg:
http://aarhusseashop.dk/
De har fornuftige priser på Mustos ting, hvis du vil vende vrangen ud af
pungen.

- Lars

Fra : Anders P.

Dato : 22-09-08 17:16

Lars Kristensen skrev:

> Hvis ellers dit HH-sæt er tæt er det fint. Som sagt kan du kombinere på
> mange måder inden under.

Nu holdt den vejrudsigt jo lige så godt som det meste andet folk med så
lange uddannelser laver, men bortset fra kondens under
discount-HH-bukserne, og vand langt op ad ærmerne på min
discount-NoName-fleece under en lidt dyrere HH jakke klarede det fint 12
m/s og en 13 C og lidt byger.

> Jeg glemte lige et link i mit tidligere indlæg:
> http://aarhusseashop.dk/
> De har fornuftige priser på Mustos ting, hvis du vil vende vrangen ud af
> pungen.

Tak for linket - det er vist de rareste priser på ihvertfald Musto jeg
har set

> - Lars

Anders - der nu *ved* han vil spørge om nogen har et skib til overs