El Tavle
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-09-08 00:02

Hej NG

Jeg søger efter en god idé til at lave nogle strøm udtag i båden.

F.eks. Går der flere ledninger ud til batteri polerne, hvilket jeg synes er
lidt kedeligt.
Her tænker jeg at jeg vil trække et heavy kabel fra betteriet ind på skottet
og så samle de andre større kabler der.
Så kan de jo fastgøres og hænges op på en pæn måde.

Men jeg har en del udstyr som kræver strøm i båden. og er idag samlet på to
samleskinner som får strøm direkte fra batterierne.

Jeg synes dog ikke det er optimalt, dels fordi der jo ikke er nogen
afskærmning til almindelig samle skinner, og dels fordi der ikke er nogen
sikringe holder på samleskinner. og dermed sidder sikringerne rundt om på
ledningerne hvis der i det hele taget er en sikring.

Der er ikke behov for at kunne slukke og tænde for strømmen.

Jeg har bl.a. kigget på bilteme.dk og de har nogle automatsikringer til
16,95 pr. stk. og skal så bygges ind i en boks af en eller anden art.
hvilket jo kunne være en mulighed.

Endvidere har de nogle sikringsholdere til fladsikringer artikel nr.
35-646 det ser ud til de sidder på en metal skinne der er lige til at
skrue fast.
menjeg kan ikke se hvor mange amp den kan trække.

Men hvad siger i derude... Er der nogen af jer der har den ultimative
metode.... ???

Iøvrigt er jeg faktisk også i tvivl om sådanne el udtag skal monteres før
eller efter en Shunt... eller er det mon ligegyldigt?

Mvh
JR

Fra : Steffen Skov

Dato : 17-09-08 17:50

O-høj
Måske kan det link hjælpe. En god ide er, at anskaffe og læse bogen "El-
ombord". Den er god!

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/9/postid/44815/view/topic/Default.aspx

Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-08 20:51

Hej Steffen

Tak for svaret...

Jo, jeg kender godt bogen El ombord...

Men den fortæller ikke så meget om alt det smarte der findes til samling
m.v.
de er af mere grundlæggende karakter...

Mvh
JR

Fra : claus b.p.

Dato : 17-09-08 23:38

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg søger efter en god idé til at lave nogle strøm udtag i båden.
//

> Jeg har bl.a. kigget på bilteme.dk og de har nogle automatsikringer til
> 16,95 pr. stk. og skal så bygges ind i en boks af en eller anden art.
> hvilket jo kunne være en mulighed.

Kig på Palby "sikringsboks med låg" varenr. 27.0048 (98kr) 6 sikringer. side
296.
Det må være den enkleste måde at distribuere strømmen på. Jeg kan ikke lige
finde noget lignende i Biltemas katalog, men mon ikke den findes i
autotilbehørsforretninger? Måske også billigere. Så kan ledningerne skrues
direkte i klemmerne til sikringerne, så man slipper for at skulle krimpe
stik på. Kan evt. kombineres med en hovedafbryder, når du nu ikke vil have
afbryder på de enkelte grupper.

> [...]
> skrue fast.
> menjeg kan ikke se hvor mange amp den kan trække.

Små fladsikringer fås op til 30A. Palbys fladsikringsholdere er spec'et til
25A. Det burde være nok til de fleste forbrugsgrupper. Tyndt at Biltema ikke
opgiver max. strøm!

> Men hvad siger i derude... Er der nogen af jer der har den ultimative
> metode.... ???
Ovennævnte type sikringsholdere er monteret standardmæssigt i min (gamle)
båd, med afbryder på nogle af grupperne.
Der er nogle grupper jeg ikke kan se formålet med at have separat afbryder
på, men det er altid godt med en sikring. Automatsikringer er smarte, men
noget dyrere, og umiddelbart ikke nogen særlig fordel, for det er uhyre
sjældent en sikring går. Derimod går en automatsikring af og til... i
stykker.
Der findes afbrydere der også er automatsikringer, men lige hvor man får fat
i dem?

> Iøvrigt er jeg faktisk også i tvivl om sådanne el udtag skal monteres før
> eller efter en Shunt... eller er det mon ligegyldigt?

Shunten placeres der hvor du vil måle strøm - ladning/forbrug. Dvs. at det
mest reelle er at montere fordelerdåserne efter shunt, dvs. modsat
batteripol. Det samme med ledningen fra generatoren. Kun den tykke ledning
til startermotoren (hvis der er en sådan på dette batteri) er direkte på
batteripolen. På den måde får du et reelt billede af strømforbrug / ladning
på batteriet, men ikke det totale strømforbrug, hvis generatoren lader mens
der forbruges strøm. Men det interessante er vel om der forbruges eller
lades på batteriet.

Her kan du downloade et program til at beregne kabeltykkelse:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelWires.html Det kan være rart at have.

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-09-08 23:05

Tak for et uddybende svar Claus...

Måske det linkede program virker en smule for avanceret for mig...

Men jeg vil straks gå i kast med at arbejde videre med det...

Kan man mon lave el diagrammer i dette program?

Mvh
JR

Fra : claus b.p.

Dato : 18-09-08 23:39

> Tak for et uddybende svar Claus...
>
> Måske det linkede program virker en smule for avanceret for mig...
>
> Men jeg vil straks gå i kast med at arbejde videre med det...
>
> Kan man mon lave el diagrammer i dette program?
Det er vist ikke meningen. Jeg har ikke checket de øvrige programmer på den
site ud, om der er nogen til det formål. Jeg bruger det til at checke
kabeldimensionerne, for 12 eller 24 V udstyr bruger nogen gange meget strøm.
Men hvis du blot skal flytte eksisterende ledninger fra batteripolen til en
klemrække/sikringsdåse er dette forarbejde jo gjort.

Sikringerne skal selvfølgelig dimensioneres så der er sammenhæng med max.
strømforbrug. Men det er ikke noget problem at samle flere småforbrugere på
samme sikring.

Mvh. Claus