Længde på ankertov
Fra : Kåre

Dato : 11-09-08 19:27

Jaja, der skal også være plads til de elementære spørgsmål :

Hvad er den "rigtige" længde på et ankertov?
Som sagt er det en let lille jolle: 100kg og 13½ fod.
Jeg vil helst have så kort tov som muligt, men jeg ved der er noget med en
bestemt længde i forhold til den dybde man har tænkt sig at dumpe ankeret
på?

Jeg kommer nok mest til at fiske hvor der er måske max 5 meter dybt. Der
havde jeg tænkt mig at bruge et kort tov.

En gang imellem kan jeg komme til steder med 10-15 meter vand. Ideelt kunne
jeg så have et tov til denne dybde.
Jeg vil helst ikke have alt for meget tov liggende i båden når jeg bare skal
ligge på 2-3 meter vand.

Jeg har 40 meter tov. Vil 15 meter og 25 meter være passende? Eller er 10
meter og 30 meter bedre?

pft
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 19:43

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> Jaja, der skal også være plads til de elementære spørgsmål :

Naturligvis ... det er bl.a. det denne gruppe er til!

> [...]
> Jeg vil helst have så kort tov som muligt, men jeg ved der er noget
> med en bestemt længde i forhold til den dybde man har tænkt sig at

Du skal nok oplyse lidt om, hvilket anker du har - type og vægt ... Samt
om dit anker skal kunne holde dig i frisk/hård vind med bølger eller ...
og om du evt. er indstillet på at have en stump kæde siddende ved
ankeret inden du går over til line ...eller vil investere i en line med
lidt bly i "ankerenden" ...

> [...]
> bare skal ligge på 2-3 meter vand.
>
> Jeg har 40 meter tov. Vil 15 meter og 25 meter være passende? Eller er

Uden svar på disse spørgsmål og forudsat at dit anker ikke blot er et
lille pladeanker ... ... ville jeg nok anbefale et par meter kæde og
så en line der er mindst 3, gerne 5 gange den dybde, du befinder dig på

Skal du absolut holde dig til 40 meter line i alt, ville jeg sige 10 -
12 m plus kæde og 28 - 30 m plus kæde ... ...

Hvis der er dybt, kunne du jo binde de to liner sammen - dvs. bruge
begge liner ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Kåre

Dato : 11-09-08 19:54

> [...]
> inden du går over til line ...eller vil investere i en line med lidt bly i

Ankeret er et almindeligt foldeanker på 3,2 kg.
Det er som sagt en lille let jolle, så den bliver næppe udsat for store
bølger.
Men i Randers fjord er der en hel del strøm.
Jeg havde ikke tænkt på det der med kæden, men det er måske en god ide.
Jeg går ud fra det er for at tynge ankeret så det "bider" ordentligt i
bunden.

> [...]
> Skal du absolut holde dig til 40 meter line i alt, ville jeg sige 10 - 12
> m plus kæde og 28 - 30 m plus kæde ... ...
OK. Jeg vil gerne holde mig til 40 meter. Jeg synes ikke det var så billigt
som jeg havde regnet med
Men en stump kæde i ankeret vil jeg få fat i.

> Hvis der er dybt, kunne du jo binde de to liner sammen - dvs. bruge begge
> liner ...

Ja det er jo også en mulighed.
Men jeg tror ikke jeg kommer til at ankre op på så voldsomme dybder.
Jeg har godt nok prøvet at smide et 20 meter ankertov ud i Glenstrup sø, i
en lejet jolle engang, hvor tovet bare hang lodret ned... men normalt plejer
jeg at smide ankeret i søen på 3-7 meter vand.

mvh
Kåre

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-09-08 20:00

Hej Kåre
Et 3,2 kg paraply-anker holder intet. I det tilfælde skal der mere kæde til
end batteriet til en u-båd vejer. Køb et ordenligt anker og sæt ca. 5-7 m
kæde på. Så render du ingen steder.
Hilsen Steffen

Fra : Kåre

Dato : 11-09-08 20:11

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til end batteriet til en u-båd vejer. Køb et ordenligt anker og sæt ca.
> 5-7 m kæde på. Så render du ingen steder.

Hmmmmm. I alle de joller jeg har lånt og lejet har der siddet sådan et anker
i den størrelse.
Og det har været tungere joller end den jeg har købt.
De har siddet fint fast med dette anker.

Som sagt, det er en lille jolle som ikke vil blive udsat for de helt store
udfordringer.
Den største udfordring er nok Randers fjord.

mvh
Kåre

Fra : Henning

Dato : 11-09-08 20:38

On Thu, 11 Sep 2008 20:27:10 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote:

> [...]
>bestemt længde i forhold til den dybde man har tænkt sig at dumpe ankeret

Er det ikke noget med dobbelt længde af det dybeste man risikerer,
ikke planlægger, at skulle kaste anker? Dvs. sejler du i Øresund skal
du reelt have 100m tov med, da der er temmelig dybt lige nord for Ven.
Det var det jeg lærte til teori... Men derfra og så til praksis...
Vores lærer havde også redningsflåde og tørproviant til 8 dage
ombord

Fra : Torben Bach

Dato : 11-09-08 20:46

Kåre wrote:
> [...]
> Jeg vil helst have så kort tov som muligt, men jeg ved der er noget
> med en bestemt længde i forhold til den dybde man har tænkt sig at
klip
> Kåre

Hej Kåre
Du kan finde lidt vejledende her på Tryg Sejlads
http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=158

Som jeg opfatter dit spørgsmål, så er der ikke tale om, at du vil ankre op
for natten og lægge dig til at sove.

Du vil som sådan nok være i vågen tilstand og opdage, om du har ordentligt
fat i havbunden, men 3 eller 5 x vanddybden for længden af ankertovet er nok
ikke helt forkert.
Umiddelbart vil jeg mene, at dit anker sagtens kan holde din jolle på plads,
når bare der er brugt tilstrækkelig længde på ankertovet - et stykke kæde
vil sikkert gøre gavn afhængigt af bundforholdene div. steder

Mvh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 11-09-08 21:13

> [...]
> http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=158
>
> Som jeg opfatter dit spørgsmål, så er der ikke tale om, at du vil ankre op
Nej slet ikke. Det er bare til lidt let fiskeri.

> [...]
> plads, når bare der er brugt tilstrækkelig længde på ankertovet - et
> stykke kæde vil sikkert gøre gavn afhængigt af bundforholdene div. steder

OK.. Jeg tror jeg vil lave mig to tov, som foreslået, på 12 meter og 28
meter, og så købe 2 meter god kæde.
Så har jeg både til de lette ture, og hvis der er brug for lidt ekstra
"hold".

Tak for hjælpen!

Kåre

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 12-09-08 07:17

On 11 Sep., 21:00, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> end batteriet til en u-båd vejer. Køb et ordenligt anker og sæt ca. 5-7 m

Jeg er enig. Et 3.2 kilos anker kan knapt holde en gummibåd.

Til min 20-fods båd skulle der et 10 kgs ankertil før båden lå stille.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-08 20:45

Mon ikke det mere handler om ankerets kvalitet og manglende kædeforfang ?

Med det rette udstyr kan et 10 kg anker snildt holde en båd på over 2 tons.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

<Kilgasto@gmail.com> wrote in message
snip

Fra : Kåre

Dato : 12-09-08 21:11

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48cac6d3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> Mon ikke det mere handler om ankerets kvalitet og manglende kædeforfang ?
>
> Med det rette udstyr kan et 10 kg anker snildt holde en båd på over 2
> tons.

Det tror og håber jeg.
Jeg køber også et kædeforfang og sætter på, efter anbefalinger herfra.
Min båd vejer 0,1 tons...

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 12-09-08 21:10

> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg er enig. Et 3.2 kilos anker kan knapt holde en gummibåd.

Til min 20-fods båd skulle der et 10 kgs ankertil før båden lå stille.
Hvad vejer din 20 fods båd så?
Min er en 13½ fods som vejer 100 kg, og stikker 10 cm ned i vandet...
Som sagt er jeg ikek i tvivl om ankeret kan holde båden.
Det er samme størrelse anker der plejer at være i de joller jeg lejer, og de
er tungere.
Jeg var bare i tvivl om den optimale længde, uden at det bliver alt for
langt.

Kåre

Fra : Henning

Dato : 13-09-08 08:21

> [...]

>Hvad er den "rigtige" længde på et ankertov?
>Som sagt er det en let lille jolle: 100kg og 13½ fod.

Et pund anker og et pund kæde for hver fod - er det ikke sådan man
regner størrelsen ud?

Fra : Kåre

Dato : 13-09-08 10:11

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Et pund anker og et pund kæde for hver fod - er det ikke sådan man
> regner størrelsen ud?

Den kendte jeg ikke...
Men en lille rettelse: det er en 12 fods jolle.
Det vil sige 6 kilo anker og seks kilo kæde !!!!
Oh ak, oh ve, oh rædsel !!!
Jeg prøver først med mit 3,2 kg anker + et par meter kæde, og ser om ikke
det går.

mvh
Kåre

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-09-08 10:34

Hvis du har/får lyst at sikre dig lidt bedre ankermuligheder, så vil længere
ankerkæde gøre en stor forskel.

En god længde kæde sikrer, at bådens og ankertovets bevægelser ikke "graver"
ankeret op af bunden, så der skrider - og tro mig, selv en ret lille jolles
bevægelser bevæger et anker.

Kæden gør at trækket i ankeret bliver tæt på vandret, så ankeret bliver
pløjet ned i bunden af trækket og ikke løftet ovenud.

Paraply-ankeret er et velegnet "frokostanker", ikke andet. Et bedre anker
koster penge men hverken fylder eller vejer væsentligt mere. Kig evt. efter
et brugt danforth-anker på QXL eller i Den Blå avis.

God fornøjelse med din jolle

VH
Lars
Odense

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 19:07

> [...]
> Oh ak, oh ve, oh rædsel !!!
> Jeg prøver først med mit 3,2 kg anker + et par meter kæde, og ser om

Det ville jeg også gøre.
Som jeg har forstået det, skal du have mulighed for at fiske, mens din
jolle bliver på positionen ...
*Hvis* den skulle drive er du vågen og kan starte motoren ... - ikke?

De gamle tommelfingerregler - som f.eks. ovenstående - gælder ikke
generelt ...
Der er stor forskel på bådtyperne - kølbåd - jolle - motorbåd osv. - og
der er stor forskel på ankre ...
F.eks. har jeg et anker af aluminium, som ikke vejer ret meget, men det
holder væsentligt bedre end andre ankertyper, der vejer mere end det
dobbelte ...

Et kædeforfang på 2 - 4 meter tror jeg vil være en god investering ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Kåre

Dato : 13-09-08 19:12

> Det ville jeg også gøre.
> Som jeg har forstået det, skal du have mulighed for at fiske, mens din
> jolle bliver på positionen ...
> *Hvis* den skulle drive er du vågen og kan starte motoren ... - ikke?

Jo jeg er altid vågen. Det var da planen i hvert fald, men det kan jo være
sløjt med fisk
Det er bar for at kunne fiske stationært mellem 15minutter og en time.
Hvis jeg skal holde frokost pause, eller lige have mig en blunder, så sejler
jeg til land og binder mig fast.

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 19:17

Gør det nu ikke for kompliceret. Til dit behov skal du bare beholde dit
lille paraplyanker, gi det 2-3 meter kæde og så tov svarende til 3 gange den
dybde du skal ligge på. Det er et "frokostanker", som ikke er godt nok til
overnatninger eller at ligge for svaj, men det er jo heller ikke det du
skal. Man kan let komme til at overgøre tingene. Hvis du synes du har haft
problemer med at få bid, så er det helt sikker kæden du har manglet.

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

snip

Fra : Kåre

Dato : 14-09-08 23:03

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48cc03a8$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> haft problemer med at få bid, så er det helt sikker kæden du har manglet.

Var lige afsted idag for første gang.
Og det gik fint, også selvom jeg ikke havde fået købt en kæde, og selvom der
var kraftig strøm.
Jeg lå så også på ganske lavt vand, men den sad godt fast.

Så med en kæde foran, så føler jeg mig godt tryg.

Tak for hjælpen!
Kåre