Y3 i Midtjylland
Fra : per@pmjensen.com

Dato : 11-09-08 06:55

Hej NG.
Jeg har forgæves søgt efter et Y3 kursus der afholdes i Midtjylland,
men hidtil uden held.

Er der nogle af jer derude der ved noget om hvor et sådan kursus
afholdes, og hvem der afholder det ?

På forhånd tak for hjælpen.

Sejlerhilsener fra
Per Martin Jensen
"Sunny Afternoon"
www.pmjensen.com

Fra : Paul Eric Lantzer

Dato : 11-09-08 21:00

Hej Per.

Midtjylland... kan fx Randers bruges?
AOF Randers:
http://www.aof.dk/kurser/Friluftsliv/Sejlads_Navigation/474286/

eller FOF Århus:
http://www.fof.dk/dkafdeling/emner.asp?enhed_id=2&fagnr=968021&kursusnr=800&kursusgrnr=110&afdnr=3&msub=1&soeg=1#

eller et såkaldt intensivt forløb (som jeg vil fraråde...!)
http://www.fof.dk/dkafdeling/emner.asp?enhed_id=2&fagnr=968025&kursusnr=800&kursusgrnr=110&afdnr=3&msub=1&soeg=1#968025

eller LOF Mariagerfjord:
http://www.lof.dk/index.php?kursus=99986238

Held og lykke.

De venligste sejlerhilsener
Paul Eric Lantzer

Fra : Paul Eric Lantzer

Dato : 12-09-08 20:53

I går lagde jeg nogle links til Y3-kurser i det midtjyske som svar til Per
Martin Jensen. I forbindelse med et af disse links frarådede jeg at tage et
såkaldt intensivt forløb, men fejlagtigt gav jeg ikke en forklaring på
dette. Heldigvis reagerede PMJ på dette - og nedenfor er hans reaktion og
mit svar (i omvendt rækkefølge).

De bedste sejlerhilsener
Paul Eric Lantzer

Hej Per Martin Jensen.

Sorry, men jeg skulle naturligvis have begrundet, hvorfor jeg fraråder at
læse Y3 på et såkaldt intensivt forløb. Her kommer den.

Først vil jeg pointere, at jeg ikke kender til FOF i Århus, og har således
på intet tidspunkt villet miskreditere det pågældende kursus. Når jeg
fraråder et sådan intensivt forløb, skyldes det flere generelle forhold, som
jeg finder væsentlige at tænke over, inden man "kaster" sig ud i et sådan
projekt.

Er man studievant og vant til intensive kurser, hvor nyt og ikke umiddelbart
tilgængeligt stof skal læres udenad på ganske få dage, er det måske en
mulighed. Blandt forudsætningerne for at noget sådan skal kunne lykkes er,
at det er en rigtig dygtig lærer, deltagerne på holdet er på nogenlunde
samme niveau i maritim henseende, har mulighed for at afsætte ganske megen
tid ud over kursustimerne til at studere og løse en lang række opgaver, kan
lære udenad - og i øvrigt "lever op til" studievanthed m.v. Og ikke er
"hængt op" på arbejde, familie, venner og andet, som de fleste nok i større
eller mindre udstrækning er.

Det er bestemt ikke min hensigt at afskrække dig fra at læse til
Yachtskipper af 3. grad. Tværtimod synes jeg det er yderst fornuftigt - og
noget alle, som færdes på havet burde gøre, ja, det burde være et krav, for
en Duelighedsprøve giver jeg ærlig talt ikke ret meget for.

Tilbage til min argumentation.

Eftersom der ikke er formelle krav til forberedelserne frem til Y3-prøven,
kan man således principielt være selvstuderende, og er man fortrolig med
stoffet, som skal kunnes for at bestå prøven til Y3, kan et intensivt forløb
sikkert være glimrende for at summere/samle alle trådene og få luet diverse
fejl og misforståelser bort. I praksis vil det nok betyde, at man skal være
vant til at anvende de færdigheder, som Y3 gerne skulle bibringe den
enkelte.

Endelig: Med mindre man er fortrolig med stoffet, vil jeg stærkt anbefale at
man afsætter det lille halve år til et rigtigt aftenskolekursus. Mig bekendt
er de fleste forløb af sådanne kurser på 75 lektioner fordelt på 25
mødegange. Selv med god forberedelse hos de enkelte, er der mange nye
begreber m.v., som skal læres - og en hel del skal sidde på rygraden, når
prøven skal aflægges. Vel, der er sikkert de, der evner at lære stoffet
udenad på nogle få weekender... men jeg tillader mig at betvivle hvor
rodfæstet forståelsen af stoffet kan nå at blive, hvis det er første gang,
man stifter bekendtskab med pensum til Y3. Og dybest set er det jo "kun" sig
selv, man snyder, og dertil bruger en masse penge til kursusafgift og
diverse bøger. Den dag man virkelig får brug for at kunne drage nytte af
det, man "har lært" i al hast, er det ikke tilgængeligt. På det langvarige
kursus opnår man den ene aha-oplevelse efter den anden, når sammenhængene
går op for en, og man er blevet fortrolig med diverse love, ermer, regler,
men der er nu en gang mange ting, som skal læres rigtigt... og have tid til
at bundfælde sig rigtigt. Pensum til Y3 hører til i den kategori.

Det var det hele, og jeg håber virkelig at du og rigtig mange andre kommer
på aftenskolekurser og LÆRER pensum til Y3. Derefter kan man jo læse til
Yachtskipper af 1. grad... men det er en anden sag, men stoffet er
spændende, kan jeg garantere de, der har sådanne tanker.

Held og lykke med kurset.

De bedste sejlerhilsener

Paul Eric Lantzer
Rågeleje

PS: For en ordens skyld lægger jeg også denne mail ind på gruppen, for du er
helt sikkert ikke den eneste, der undrer sig over at jeg fraråder et
intensivt forløb.

Fra : claus.b.p.

Dato : 13-09-08 01:02

"Paul Eric Lantzer" <plantzer@inet.uni2.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>såkaldt intensivt forløb, men fejlagtigt gav jeg ikke en forklaring på
>dette. Heldigvis reagerede PMJ på dette - og nedenfor er hans reaktion og

Og tak for det. Meningen med newsgrupperne er jo netop også at alle kan
følge med i det der interesserer dem, så hvis informationerne forsvinder
over i private emails, går der noget tabt for os alle.

Mvh. Claus