Vinteropbevaring af de blå gasflasker?
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-08 10:43

Firmaet Kjøller har i samarbejde med Danske Bådejere udarbejdet et
nyttigt lille notat om brug af gas i lystbåde.

Der er et skrækkelig langt link, som jeg kunne tvivle på vil fungere:

http://danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20daek/Gas%20ombord/Ofte%20stillede%20spoergsmaal%20paa%20gas.aspx

I dette notat står der bl.a.:

quote

Den mest universelle flaske er den blå International Campinggaz (det er
et varemærke ikke udtryk for at den er international). Denne anvendes
overalt fra og med Danmark og sydover i hele Europa, parallelt med de
nationale flasker. Den kan være svær at få i Sverige, men fås dog i de
større turistbyer. Den kan ikke fås i Norge og Finland.
Ulempen ved denne flaske er, at den er fyldt med butangas. Denne gas har
en større brændeværdi end Propan = giver mere varme pr. liter gas, men
den fryser ved allerede et par plusgrader (+3-4°C). De nationale flasker
i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge er fyldt med Propangas.
Brændeværdien er ca. 20% ringere, men de kan anvendes i frostvejr ned
til minus 30-40°C. Disse flasker kan som hovedregel kun fyldes i eget
land.

unquote

Nu til mit spørgsmål:

Er der nogen risiko ved at opbevare de blå gasflasker i båden eller i
carporten om vinteren , hvor der kan optræde frostgrader? Det jeg ikke
ved, er, om butangas udvider sig når den fryser ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-09-08 11:08

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> Er der nogen risiko ved at opbevare de blå gasflasker i båden eller i
> carporten om vinteren , hvor der kan optræde frostgrader? Det jeg ikke
> ved, er, om butangas udvider sig når den fryser ...

Hej

Aldeles ikke, for så var der ikke flere lystbådehavne tilbage, de var røget
i luften!

Jeg har altid haft flaskerne siddende i vores Camplet dengang det var
moderne med sådan en, også om vinteren!

Hvis det var farligt, ville der forhåbentligt også være advarsler på
flasken, vil jeg da tro.

Jeg tror at det er når den kolde gas bliver lukket ud i atmosfærisk tryk at
den fryser i ventilen, altså ikke kan bruges. Dette er dog kun min
formodning

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-09-08 16:51

> [...]
> carporten om vinteren , hvor der kan optræde frostgrader? Det jeg ikke
> ved, er, om butangas udvider sig når den fryser ...

Hej Flemming.

Det der menes er at væsken ikke kan fordampe under 2-4 grader, ikke at den
fryser til is.

Du vil kunne se at ved et stort forbrug af gas at der forekommer is på
ydersiden af flasken, da væsken bruger varme for at fordampe, ligesom hvis
du selv sveder, så bruger sveden varme til at fordampe.

Der er ikke nogen fare forbundet ved at gassen bliver opbevaret ved selv
meget lave temperaturer.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Dette indlæg blev sendt fra Zadar i Kroatien, i 30 graders varme.

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-09-08 23:09

Hej Flemming Torp,

Gasflaskerne kan være anbragt i de godkendt gaskasser ombord om
ikke der er lokale reglementer der foreskriver andet.
Skulle en gasflaske lække gennem sikkerhedsventilen, vil den
udsivende gas frit løbe ud gennem de åbninger/slanger der findes
fra gaskasserne og ud gennem de godkendte gennemføringer der er
i bådens skrog.

Skal vi sammenligne med reguleringsventilerne til naturgas i
boligen, så skal dette skab være placeret udendørs og uden for
carporten, således at gasudslip frit skal stige til vejrs uden
at blive koncentreret under et carporttag.

Virkeligheden er at du kan opbevare dem inde i udhuset, blot
døren er med et autoriseret gult skilt, med en trekant, med et
flaskepiktogam, hvorpå der står "Trykflasker" iog teksten
underneden står "Fjernes ved brand",
så skulle du opfylde reglerne.

Mvh/Harding