Olieskift
Fra : Claus

Dato : 10-09-08 19:07

Kan jeg bruge en olie fra f.eks. biltema til min motorer? (Volvo Penta TAMD
63L, 318HK).

Mvh
Claus

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-09-08 16:04

Den Wed, 10 Sep 2008 20:07:14 +0200 skrev Claus:

> Kan jeg bruge en olie fra f.eks. biltema til min motorer? (Volvo Penta
> TAMD 63L, 318HK).
>
> Mvh
> Claus

Nu har Biltema (i Aalborg) jo flere typer olie, meeeen
Når man har en 318 HK motor, bruger man så billig olie fra Biltema?

--
Karl Erik

Fra : claus b.p.

Dato : 12-09-08 22:02

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> Nu har Biltema (i Aalborg) jo flere typer olie, meeeen
> Når man har en 318 HK motor, bruger man så billig olie fra Biltema?

Man kan så spørge sig selv om om den API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB
228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4 specificerede 15W40 mineralolie
for turbodieselmotorer er god nok, eller man skal vælge API SL/CF, ACEA
A3/B3/B4 fuldsyntetisk 5W40, til hhv. 25 og 40 kr pr liter i Biltema, eller
man skal vælge den tilsvarende kvalitet fra tankstationen til mellem 125 og
275 kr/liter, for den må jo nødvendigvis være 5 gange så god.
Når man så ved at sidstnævnte olier sælges til ca. halv pris i Bilka, og
yderligere tæt på en halvering hvis man køber den i Carrefour i Frankrig, så
kan man da have en berettiget tvivl om ikke folk bare lader sig tage ved
næsen med det dyrere produkt.
Bare min mening.
Synd at der er så langt til Biltema.
Jeg kan iøvrigt også anbefale at checke deres impellere, kvaliteten er ( har
jeg hørt ) langt bedre end Volvos originale. Og så koster de kun en brøkdel.

Mvh. Claus

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 12-09-08 14:22

Hvis olien er beregnet til diesel så tag bare den billigste.
Hans.

Fra : Claus

Dato : 14-09-08 13:37

Olien er beregnet til dieselmotorer, der hver kræver 20 liter.
Claus