Vedligeholdelse af bådmotor
Fra : Kåre

Dato : 10-09-08 10:53

Hej

Jeg har købt mig en lille jolle, 13-14 fod.
Jeg har en motor stående: mariner 4 Hk. Jeg ved ikke hvor gammel. Måske
10-15 år.
Den har kørt meget meget lidt, og har stået helt stille de sidste 3-4 år.

Hvad skal / bør jeg gøre for at få den til at køre optimalt igen?
Jeg har kun lige prøvet at starte den ganske kort for 1½ år siden, og det
kunne den godt.
Men jeg vil gerne have den til at køre optimalt.

Jeg tænker på om der findes vejledninger / bøger om servicering af
bådmotorer?

Jeg gætter på at jeg skal gøre følgende som minimum:

1. Gammel benzin ud. Nyt på.
2. Skal der renses benzin slager?
3. Filtre udskiftes ?
4. Tændrør
5. ????????

Alle gode råd er velkomne.
Jeg er rimelig blank...ved ikke engang hvad for noget benzin den kører på.
Er det noget oliebalndet knallert benzin, 2 eller 4 % ?

pft
Kåre

Fra : Jakob_K

Dato : 10-09-08 05:51

5: skift olie i skruedrevet nede nederst. Der er nogle propper, hvis
du kigger godt efter: Aftapning nederst og påfyldning øverst.

Så KUNNE du jo tage karburatoren af og rense alle dyser, så du er
sikker på at der ikke er snusk og snask dér.

92 oktan blyfri med halvanden procent MARINE 2-takstolie (billigst i
Biltema) har min Mariner kørt fint på i flere år. Knallertolie må du
ikke bruge!

På ebay kan du købe cd-rom'er med vejledinger/manualer. Men det er
rimeligt simpel mekanik, så det har jeg endnu ikke haft brug for.

mvh
JAKOB

Fra : Kåre

Dato : 10-09-08 13:26

[...]

------------------------
Hvad for noget olie i skruedrev? Bare noget motorolie?

Jeg prøver om jeg kan hitte ud af at rense karburatoren også.

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 10-09-08 13:33

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad for noget olie i skruedrev? Bare noget motorolie?
>
> Jeg prøver om jeg kan hitte ud af at rense karburatoren også.

Hmmmm, kan ikke lige finde sådan noget Marine olie... ???

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 10-09-08 19:27

Så KUNNE du jo tage karburatoren af og rense alle dyser, så du er
sikker på at der ikke er snusk og snask dér.

ups...jeg har taget hatten af motoren, og troede jeg vidste hvordan en
karburator ser ud...
Der er ikke rigtig noget der ligner karburatoren i min bil...

Jeg kom også til at tænke på, at den jo har stået stille i flere år, uden at
jeg har haft "konserveret" motor og tændrør.
Kan jeg gøre noget for at få motor renset for evt. rustdannelser?

mvh
Kåre

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 10-09-08 20:54

"Jakob_K" <jakob356@gmail.com> skrev i en meddelelse
5: skift olie i skruedrevet nede nederst. Der er nogle propper, hvis
du kigger godt efter: Aftapning nederst og påfyldning øverst.

Forkert!
Der er 2 propper (skruer), aftapning nederste og påfyldning nederste
indtil oliestanden er ved øverste prop. Det skal være gearkasseolie.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Kåre

Dato : 10-09-08 21:13

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er 2 propper (skruer), aftapning nederste og påfyldning nederste
> indtil oliestanden er ved øverste prop. Det skal være gearkasseolie.

OK. De to skruer er identificeret, og der ståå "Oil level" ved den øverste
skrue, og "Oil" ved nederste skrue.
Men hvordan hælder man olien på? Man kan da ikke hælde den opad?

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 21:14

Man køber en olie, hvorpå der er en pumpe og en slange der passer i nederste
hul. Så pumper man det ind og op.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 11-09-08 06:43

Jeg mener at huske at man bare kan presse det ud af "tuben" indtil det
kommer ud af øverste hul.

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48c82a80$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Jakob_K

Dato : 10-09-08 06:57

Blandes i benzinen:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82880

Gearolie til drev:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=118485

Kan sikkert også købes en masse andre steder...

mvh
JAKOB

Fra : Kåre

Dato : 10-09-08 14:07

[...]

-------------------------
OK, Tak!

men jeg kan se at jeg ligger rigtig skidt for en Biltema butik...

Kåre

Fra : Lars Thorborg

Dato : 11-09-08 08:40

Hej alle

Biltema har rigtig mange gode ting til en billig penge, også til både. En
stor skam at de har droppet postordrehandel

--
Hilsen Lars Thorborg

ISIS - Bianca 28 - Frederikssund

Bianca 28 - sejlere mødes på cafecrema.dk

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 10-09-08 07:52

Min motor skal have 2% totaktsolie.
Hvordan kan det være at man ikke må bruge knallerts-2taktsolie?
Hvad er den gyldne forskel?

Jeg har først fundet marine-olien for en måned siden efter at have
brugt 4 liter knallert af den lidt dyrere først.
Og det gik motoren nu udmærket på. Men nu er jeg da lidt nysgerrig?

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 10-09-08 21:00

<Kilgasto@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er vist noget med, at en marinemotor ikkr bliver så varm, som en
knallert. Derfor skal olien have en anden specifikation for at virke
optimal.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 10-09-08 19:16

Olie til totakts påhængsmotorer skal opfylde norm TC-W3, det gør den man
køber i BilTema, i Tyskland kan man også købe olien til ca. halv pris af
hvad man normalt tager i DK, dyrest er normalt Tankstationer, så man kan med
fordel købe i Marineforretninger.

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 11-09-08 07:19

On 10 Sep., 14:32, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> Hmmmm, kan ikke lige finde sådan noget Marine olie...  ???
>
> Kåre- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg mener HydroTExaco har en påhængsmotor-totaktsolie.

Fra : Kåre

Dato : 11-09-08 19:57

> Hmmmm, kan ikke lige finde sådan noget Marine olie... ???
>
> Kåre- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg mener HydroTExaco har en påhængsmotor-totaktsolie.
OK. Jeg tog den nemme løsning og smuttede i denlokale Yacht service butik.
Det var ldt dyrt (92 kroner for ½ liter). Men hvad, der er til 25 liter
benzin, så det er dog nogle timers sejlads med en 4 hestes motor. Det er
begrænset hvor mange liter man kan brænde af i sådan en...

mvh
Kåre

Fra : Per

Dato : 11-09-08 09:31

On 11 Sep., 15:19, "Kilga...@gmail.com" <Kilga...@gmail.com> wrote:

> Jeg mener HydroTExaco har en påhængsmotor-totaktsolie.

For at skifte gearolie:

Skal du tage den nederste skrue ud som du har stilt en balje under.

Olien begynder at dryppe ud.

Herefter fjerner du den øverste skrue.

På nogle påhængsmotorer er den nederste skrue magnetisk. Dette for at
metalstumper/urenheder bliver fanget. Rens skruen.

Lad motoren stå i en halv time så al den gamle olie løber ud, og tjek
om olien ser (normalt) beskidt ud. Olien må IKKE være mælkehvid,
hvilket den bliver hvis din gearkasse er utæt. Olien kan godt være
lidt hvid hvis motoren ikke har været brugt i nogle år, hilket skyldes
kondens.

Køb en tube geaolie i en marinebutik. Tubespidsen er kegleformet og
presses ind i det nederste skruehul. tryk på tuben indtil olien løber
ud af det øverste hul. Sæt øverste skrue i mens du stadig presser
tuben mod nederste hul. Fjern herefter tuben og sæt nederste skrue i ,
og så er det klaret!.

Jeg synes der mangler 1 tip mere.

Pil tændrørene ud og hæld lidt olie ind i cylindrene, og tørn herefter
motoren uden tændhætterne er på. På denne måde fjerner du eventuelle
rustbelægninger som måtte side på cylindervæggen, og giver motoren en
skånsom start.
(Rust i motor er dræbene for kuglelejer).

Håber ovenstående hjalp lidt.

Mvh

Per

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 11-09-08 17:40

[...]

---

Det er også fint og korrekt.. men ikke formeget og slet ikke på en 4T med
ventiler.

Mvh
Leon

Fra : Kåre

Dato : 11-09-08 20:07

For at skifte gearolie:

[...]

Har nu udført operationen. Dog med en almndelig gearolie som foreslået af
andre.
Uanset hvad så er det bedre end før. Der løb ikke mange dråber ud...ca en
deciliter.
Og det var rimelig mælkehvidt. Men det skyldes så måske at den har stået
ubrugt hen i ca. 4 år.
Jeg tror heller aldrig olien har været skiftet før, i de 15 år motoren er.

[...]
Den olie jeg købte havde godt nok en spids, men den passede meget skidt ind
i hullet = olie på gulvet.
Jeg blev nødt til at hælde det ind i en meget tynd stråle i øverste hul.
Luftede ud når den var fuld, ved at løsne nederste skrue, og så fylde på
igen.
[...]

OK. Jeg troede kun det var til vinteropbevaring.
Kan motoren godt starte når tændrøret (der er kun et enkelt) har fået olie?
Skal jeg bare bruge motorolien som mjeg blander i benzinen?
Håber ovenstående hjalp lidt.

Mvh

Per
-----------------------------
BESTEMT!
Mange tak for alle tips. Jeg suger til mig og bliver klogere.
Jeg håber bare ikke det er for sent...
Jeg ved ikke rigtig, fordi jeg jo ikke har konserveret motoren i de år den
har stået stille.
Og utålmodig som jeg er, skulle jeg jo lige prøve om den kunne starte. Bare
lige ganske ganske kort.
Den sprang igang efter to hiv i snoren, så jeg var jo glad.
Indtil jeg fandt ud af at det kunne være dræbende for motoren, hvis der
sidder rust i cylinderen...
Vi får se om den kan skubbe båden afsted engang i weekenden...

Uanset hvad, så har jeg da lært en masse.
Jeg har nu skiftet tændrør, oliefilter, tømt for gammel benzin, skiftet olie
i drevet.
Og lige givet lidt fedt hist og her så den ikke knirker så voldsomt.

Lige et tillægsspørgsmål:
På motoren er der en fingerskrue som sidder fast. Det har den vist altid
gjort i den tid jeg har haft den.
Den sidder midt på benen, nærmest ind på "akslen".

Nogen ide til hvad den skal bruges til?

mvh
Kåre