Den stående rig
Fra : Roderiet

Dato : 07-09-08 10:56

Hej gruppe Jeg har fået tilbud om en ny gammel mast . en ændring fra træ
til alu. Wirene i den kommende masts stående rig er lidt længere end
nødvendigt, så jeg tror glad, at jeg kan klippe det overskydende af og få
valset ny terminaler på. Men så siger en sejlerven, næ nej, når stålet
har været strakt/slækket gennem en række sæsoner så kan man ikke længere
koldvalse nye terminaler fordi stålet bliver skørt af de skiftende
påvirkninger. Da vennen er ret alvidende, så ser jeg straks en større
udgift til rig end godt er. Har han ret , makkeren ?. mvh Niels F.

Fra : Egon Stich

Dato : 08-09-08 12:20

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:48c3a532$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> påvirkninger. Da vennen er ret alvidende, så ser jeg straks en større
> udgift til rig end godt er. Har han ret , makkeren ?. mvh Niels F.

Man bør næppe anvende nye terminaler på gammel wire.
For det er jo rigtigt, at materialet bliver "slidt" efterhånden.
Nogle påstår ligefrem, at man bør skifte riggen efter ca 10 år.

Men der findes muligvis en trøst i det faktum, at en ny rig faktisk ikke er så dyr, som mange nok tror.

Prøv at ringe til f.ex. Selden, og få et tilbud på ny løbende rig.

I tilgift får du også ro i sjælen, og slipper for at tænke på, hvornår de gamle snore knækker.

MVH
Egon

Fra : blueocean

Dato : 08-09-08 07:15

On 8 Sep., 13:19, "Egon Stich" <stich-f...@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
>
> I tilgift får du også ro i sjælen, og slipper for at tænke på, hvornår de gamle snore knækker.

så vidt jeg forstod var det ikke den løbende rig han talte om , men
den stående der er en vis forskel.

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-08 11:08

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse news:6ec9e3cf-17b0-4bac-a8a7-c1cf7df1f0f0@x41g2000hsb.googlegroups.com...

> [...]
>
> MVH
> Egon

så vidt jeg forstod var det ikke den løbende rig han talte om , men
_________________________

Klart.
Det er mig, der anvender forkert betegnelse.
Hvad jeg skrev, er ment om den stående rig.
Altså vanter og stag.

MVH
Egon

Fra : Roderiet

Dato : 10-09-08 10:21

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nødvendigt, så jeg tror glad, at jeg kan klippe det overskydende af og få
> valset ny terminaler på. klip.................... mvh Niels F.
Takker for indsatsen. Jeg antog at det kunne gøres indenfor nogle tusind
kr. så jeg kunne skifte mellem den gamle rig og den ny, for derved at se om
det var nogen fordel eller det bare er en fiks idé. Men hvis det skal
være en stor udgift så er der noget andet jeg hellere vil udskifte.
f.eks så jeg en kompressor m/ fordamper og det hele, der kun brugte 1.5 Amp.
og kunne sænke temp til -2 gr. C. til under 3000,- i Holbæk så bliver
der mindre behov for dieseldrengen. mvh Niels F.

Fra : Torben - Sirius

Dato : 13-09-08 23:33

Hej Ng

Er der nogen der hat et bud på prisen, - slag på tasken - hvis masten er ca
9 meter. og der er 2 Top vanter 2 undervanter og for og agtersteg.
Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius (Poæaris Drabant)