sejlbåd / køl
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 19:41

Hej gruppe,

efter at have fået blod på tanden til længere ture på vandet, er tanken om
at skifte båden dukket op.

I den forbindelse håber jeg nogle her har reelle og praktiske erfaringer som
de vil dele - altså ikke gætterier og holdninger men seriøse praktiske
erfaringer.

Jeg har kigget lidt på bl.a. Bavaria 31-34 klassen - og er blevet lidt lun
på at nogle af dem fåes med en kortere køl - altså mindre dybgang end de ca.
1.85 som vist er deres standard.

Er der noget man bør være betænkelig ved når man kigger på de lidt kortere
køle ?

Så vidt jeg har kunnet finde info, så er vægt o.s.v. meget nær hinanden - så
egentligt burde det være en rar ting ??

venlig hilsen

JN

Fra : Carsten Jensen

Dato : 06-09-08 22:56

Den Sat, 06 Sep 2008 20:41:09 +0200 skrev JN:
> Er der noget man bør være betænkelig ved når man kigger på de lidt
> kortere køle ?

Der er en længere diskussion på den svenske bavariaklubs hjemmeside på:

http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=8368

Det ser ud til at dem som har haft lejlighed til at sammenligne kort og
dyb køl, synes den korte er fin. I teorien burde de, så vidt jeg forstår,
miste højde på kryds, men det lader ikke til at det er noget de har
mærket meget til.

En enkelt sejler med en Bavaria 30 C skiftede efter grundstødning i
skærgården, sin korte køl ud med en dyb, men hans problemer hang muligvis
sammen med en speciel konstruktion af den korte køl, med en åbning i
midten. Læs mere på:

http://www.hafsorkestern.se/grunt/

Ellers kan jeg oplyse at vi sejler en Bavaria 30 C med dyb køl (1,85 m).
Det er gør at vi undgår nogle få steder vi ellers ville sejle (f.eks.
Bøgeskoven), men er ellers ikke noget vi spekulerer over ret ofte. Det er
sjældent vi tænker på at komme steder der ikke har mindst to meter vand.

Mvh

Carsten

Fra : blueocean

Dato : 07-09-08 03:16

On 6 Sep., 20:41, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:
> [...]
> køle ?
>
> Så vidt jeg har kunnet finde info, så er vægt o.s.v. meget nær hinanden - så

Hej JN

Det kommer vel an på hvad du mener med længere ture, en HR 32-352 er
en god stabil og velsejlende båd, som holder sin pris. Jeg er ikke
sikker på jeg vil anbefale en Bavaria, ikke fordi jeg ikke tror den er
god, men blot fordi den efter min mening er for let. Men det hele
kommer jo an på pengepungen og hvor meget du vil ofre. Pris og
kvalitet følges ad.

mvh.
Gert

Fra : Carsten Jensen

Dato : 07-09-08 11:08

Den Sun, 07 Sep 2008 02:15:38 -0700 skrev blueocean:
> Jeg er ikke sikker
> på jeg vil anbefale en Bavaria, ikke fordi jeg ikke tror den er god, men
> blot fordi den efter min mening er for let.

Sikke et løjerligt synspunkt at have. Så skulle Hallberg-Rassy da være
endnu ringere, for de vejer altså mindre end Bavaria, for samme størrelse
båd.

En sammenligning af to både kunne være:

En Hallberg-Rassy 342 på 10,32 m vejer 5,3 tons
En Bavaria 34 C på 10,45 m vejer 5,7 tons

Til gengæld er HRs køl noget tungere (1950 kg bly mod 1440 kg jern), men
Bavarias køl er så til gengæld lidt dybere (1,90 m mod 1,82 m). Og så er
Bavaria noget bredere (3,60 m mod 3,42 m) og det kan vel være et plus for
både stabiliteten og komforten.

Begge både er klassificerede til CE-klasse A.

Det er svært at sammenligne priser, for der er forskelligt standardudstyr
med bådende, men udgangspunktet er meget forskelligt. 1.158.000,- DKK for
HR mod 814.460,- DKK for Bavaria (hos DYMC i Randers, men der skal man
altså være idiot for at handle). Man kan få ret meget ekstraudstyr og
arbejde for den ekstrapris på 344.000,- DKK man betaler for en HR.

Der er faktisk kun en eneste ting jeg misunder HR-ejere i denne klasse,
og det er at de styrer med rorpind i stedet for rat. I en lille båd
fylder rat-konsollen efter min mening urimeligt meget i cockpittet, og
Bavaria har yderligere tilføjet en enorm glasfiberkasse til at holde et
bord. Her kunne en rorpind være rar for pladsens skyld, og så fordi den
kan være sjovere at styre med.

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-08 17:16

"Carsten Jensen" <jensen@duer.ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bavaria har yderligere tilføjet en enorm glasfiberkasse til at holde et
> bord. Her kunne en rorpind være rar for pladsens skyld, og så fordi den

Hej Carsten,

rigtigt spændende links du der lagde - efter læsningen ender man med...
ihvertilfælde at have en fornemmelse af at der er både for og imod, men at
der også "internt" blandt Bavaria ejere er tvivl om hvad der er godt og
skidt

Men alt i alt ser det ud til at en kort køl altså ikke er en katastrofe i
sejlmæssig forstand.

Og da mine fremtidige ture nok vil foregår på den svenske østkyst/skærgård
så er det interessant for mig at vide dét med køldybden - for jeg har været
inde mange spændende (men relativt lavvandede) steder deroppe og dem vil jeg
nødigt undvære i en fremtidig båd.

***

Og til BlueOcean,

ja hvad er langtur ?... for mit vedkommende er der ikke tale om krydsning af
Atlanterhavet - men blot længere ture i skandinaviske farvande.

Og jeg har snakket med en adskillige HR ejere på min sommertur til
Stockholm - ingen tvivl det er en dejlig båd, men jeg kigger brugt - og en
brugt HR koster næsten det samme som en ny, også selv om de er 10-15 år
gamle - og det er min pengepung kort og godt ikke til - (man kan så
argumentere, at de holder deres kvalitet og pris godt... meeen, man får
altså stadigt en gammel båd).

***

Og jeg hører selvfølgelig gerne fra flere - gerne ejere af Bavaria 31-34
typen - som måske kan bidrage med detaljer - for/imod.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 11:13

Hej JN,

Som med så meget andet i livet, er det svært at rådgive personer, man
ikke kender ...

Sejlsejlere er jo langt fra en homogen gruppe ...

Nogle lægger helt afgørende vægt på bådens sejlegenskaber: Højde og
fart. Nogle sværger til pind - andre til rat ... Nogle sejler ret meget
for motor - andre så lidt som muligt. For nogle er komfort og
apteringskvalitet afgørende. For andre hygge og havneliv. For andre igen
elektroniske gimmicks ... osv.

Kompromisser hele vejen igennem for mange af os - ikke mindst, hvis vi
ind imellem vil have konen/manden/børnene med ... Og uden at kende "din
profil", kan det være svært at råde.

Jeg har talt med flere, som har valgt den korte køl for at kunne komme
ind på steder, hvor finnekølen ikke gør det muligt ... Som jeg har
forstået det, er sikkerheden ikke reduceret, men bådens sejlegenskaber
bliver nok en anelse ringere ... lidt mindre fart og højde for sejl ...
Men hvis det ikke er et afgørende valgkriterium for dig, kan det jo være
lige meget ...

Jeg har set flere Bavaria-både med finnekøl, som var stødt på "noget
hårdt" ... og det kunne de bestemt ikke lide - kølen havde slået hul i
den agterste del af bunden, hvor kølen slutter ... I den situation ville
en længere men mindre dyb køl måske endda være en fordel ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 18:13

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Hej Flemming,

ja min sejlerprofil - hmm, jeg aner det faktisk ikke engang selv

Har kun haft egen båd i ca. 3 år og kan vist lide alt det du nævner, så det
er svært.

De 3 år er foregået i min LM27 - så meget som muligt for sejl - motorsejlads
er ok men vil da helst undvære (hvilket nogle gange kan være liidt svært i
gryden) - de elektroniske gimmicks er uundværlige
Alt ialt ønsker jeg vist bare lidt mere fart end den nuværende (max 6,5 på
motor/sejl) - det kan den så til gengæld levere under næsten alle forhold
(for sejl forudsat at der er vind selvfølgelig) - mere komfort og moderne
finish i form af en nyere båd (specielt konen ønsker dette)

Denne sommers tursejlads gav stof til eftertanke - lméren kommer ind alle
steder - men halter også lidt (meget) bagud på de lange stræk.

Hvor stærkt går en Bavaria 31-24 egentligt - henholdsvis for motor/sejl ?

Ved du hvor stor hastighedsforskellen er på de 2 forskellige køltyper ?

Måske det er svært at svare entydigt på, men cirka tal er velkomne.

Og så lige et tillægsspørgsmål: de kølskader du nævner - er det på standard
eller kort køl ?

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 20:55

> [...]
> ?
>
> Måske det er svært at svare entydigt på, men cirka tal er velkomne.

Hej igen,

Man skal jo passe på med at generalisere om forskellige bådtypers
fartpotentiale ...

Men man kan f.eks. tage udgangspunkt i rigtig mange resultater fra
kapsejladser og derudfra danne sig et indtryk af bådens fartpotentiale
.... Men altså resultaterne stammer fra kapsejladser og ikke teoretisk
måleregler. Prøv f.eks. at kigge på denne side med lystal for mange
forskellige bådtyper:

http://www.websejler.dk/Baadtyper.asp

Derfra har jeg klippet nogle eksempler ...

Som standard kan du gå ud fra den nordiske folkebåd eller IF'eren,
typisk ligger på et LYS-tal omkring 1 +/- 0,03. dvs imellem 0,97 og
1,03. Jo højere lystal, jo højere fartpotentiale.

Ikke for at fornærme dig eller andre LM-sejlere, så er LM'eren jo ikke
en af "hurtigløberne" ...
LM 27 = 0,88 og LM 28 = 1,00; du skriver 6,5 knob for sejl/motor ... Det
er da et pænt tal. Problemet for LM 27-eren er næppe så meget farten som
højden på kryds ... Der er ikke mange både i DS's oversigt der har tal
under 0,90 ... Men du skal ikke være utilfreds med en fart på 6,5 knob,
tværtimod, så synes jeg det lyder fornemt! ... Vinklen imellem
krydsbenene er nok vigtigere i dit tilfælde.

Jeg vil tro, at bådens fart for motor følger lystallet nogenlunde -
naturligvis afhængig af motorkraft og propeller ... Jeg går dog sjældent
over 6 knob for motor i nogenlunde stille vejr ...

Når jeg ligger og "leger" på vandet er mit gæt (meget subjektivt !), at
forskellen imellem kort- og langkølet kan være en fartforskel på ½ - 1
knob på krydset i god vind og en vinkelforskel til vindøjet på 5 - 10
grader på bidevind ...

Om det er vigtigt, ja det afgør skipper bag pinden/rattet ... ...
Og ja, det er det for mig ... ... Indimellem til konens store
irritation ...

På andre kurser bliver forskellen mindre, såvidt jeg kan se. Men det er
jo sammelignet med både, jeg ved har en kort/lang køl. Jeg tør ikke
præcist sige noget om den samme bådtypes fartpotentiale som funktion af
kølens kontruktion ... Men skulle jeg vove et bud: ... ½ knob eller
deromkring ... aftagende fra bidevind til agten for tværs ... På læns er
der næppe den store forskel ...

Jeg er spændt på at høre andres oplevelser/erfaringer ...

Lidt lystal til din orientering:

27 fods både og deromkring ligger typisk på et lystal omkring 1.

30 fods både typisk omkring 1,00 - 1,15 (Bavaria 30 = 1,04 og MKII =
1,07; Banner 30 = 1,14(!)).
Meget afhængig af alder og konstruktion ...

Og så nogle flere Bavaria-modeller til sammenligning:

Bavaria 31 = 1,10
Bavaria 33 = 1,15
Bavaria 34 = 1,16
Bav.35 Match = 1,35
Bavaria 36 = 1,19
Bavaria 38 = 1,21

Et par klip fra listen af relativt kendte bådtyper til sammenligning:

Bandholm 27 = 1,02; BB 10 m = 1,20; Bianca 107 = 1,18; Bianca 28 = 1,03;
Beneteau 221 = 1,10; Granada 35 = 1,16; Drabant 34 = 1,34; Grinde =
1,06; Hanse 342 = 1,21; HR-312 = 1,05; HR-34 = 1,18 ... osv. osv.

Hardings B31 (hvis han da ikke har tunet (!)) ligger på 1,06, min gamle
Ballad på 1,08.
Bjarkes Maxi999 har f.eks. et lystal på 1,15; den gamle Maxi 68 = 0.95
og Maxi 33 = 1,10
Min X-342 = 1,20; den nyere X-332 eller X-34 = 1,24 og den go'e gamle
X-95 = 1,25 (!) ...

Om man selv kan sejle båden op til dens lystal er jo så en anden snak
Jf. Bjarkes flotte resultat rundt om Anholt sidste week end.

> Og så lige et tillægsspørgsmål: de kølskader du nævner - er det på
> standard eller kort køl ?

Alle de kølskader jeg så på en tur rundt i landet på bådekiggeri var
finnekølbåde.
Dvs. smal og dyb køl.

I vores gamle Ballad kunne vi sejle på noget "meget hårdt" uden den tog
alvorlig skade.
Mange af mine sejlervenner, der har langkølede både har aldrig haft
alvorlige, strukturelle skader på båden, selv ved konfrontation med
"meget hårde genstande ..." - du ved: Dem i den svenske skærgård!

I min X-342 fik jeg en slem skade for nogle år siden, men den holdt tæt
.... stikker 1,90 med finnekøl.

De Bavaria-både jeg så svært skadede, var fra omkring 2002-2004. Meget
kan være sket siden. Men tænker du på brugt, ville jeg bl.a. kigge i
dørken og kølboltene lige under og bag kølen for at se efter revner
eller reparationer ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-09-08 10:13

Flemming Torp wrote:

> [...]

Jeg ved ikke lige hvad "-24" dækker over. Men hvis man går ind og kigge
på websejler.dk som Flemming også linker til, kommer der to versioner
ud: en cruising og en "normal"

<klip en masse om LYS>

Jeg tror det vil være lidt nemmere at kigge på TA/TANS målet. Det er
siger hvor hurtigt du teoretisk set kan sejle en sømil med/uden spiler.
Hvis du slå Bavaria 31 op kommer der 6 indmålte både i DK. En enkelt
cruiser og 5 "normale".

Cruiseren ligger med en værdi på 711,2 sek/sømil uden spiler.
Og de andre ligger på et sted mellem 619,7 og 642,2 s/nm med spiler og
mellem 657,1 og 684,6 s/nm uden spiler.
Tallene er indikationer for blandet sejlads. Dvs. hvis du udelukkende
sejler halvind/agten for tværs, kan du nok gøre det hurtigere og omvendt
hvis du udelukkende går bittevind.

- Lars

Fra : Carsten Jensen

Dato : 07-09-08 18:25

Den Sun, 07 Sep 2008 18:15:47 +0200 skrev JN:
> [...]
> - for jeg har været inde mange spændende (men relativt lavvandede)
> steder deroppe og dem vil jeg nødigt undvære i en fremtidig båd.

God fornøjelse!

Skulle du ende med en bavaria kan jeg anbefale at du melder dig ind på
den svenske bavariaklubs hjemmeside. Det er gratis for danskere, og det
kan være rart at kunne spørge eller deltage i diskussioner om havne, både
eller andet. Til gengæld synes jeg ikke den danske bavariaklub har haft
succes med deres hjemmeside, men jeg har nu heller ikke fornyet
medlemskabet af foreningen.

Skal du købe vil jeg anbefale dig at kigge hos i tyskland, f.eks. hos
boatshop24.com på siden:

http://kortlink.dk/5qxv

hvor man kan købe stort set nye både (f.eks. en Bavaria 34 fra 2008) til
helt gak priser. Jeg har kun hørt om gode erfaringer med at købe Bavaria
i Tyskland. Jeg vil tro man kan betale for at få skiftet kølen til en
kort, og stadigvæk spare mange penge på købet.

Mvh

Carsten

Fra : mikkel

Dato : 08-09-08 02:23

On 7 Sep., 19:24, Carsten Jensen <jen...@duer.ikke.dk> wrote:

> [...]
> i Tyskland. Jeg vil tro man kan betale for at få skiftet kølen til en
> kort, og stadigvæk spare mange penge på købet.

Hej..

Jeg har en B33. Med alm køl. 185 cm. Det er en fin og stiv båd som
sejler godt. Men hvis du vil sejle med sejl, og kan li højde of fart.
SÅ må du IKKE køben en med lav køl.

Og køb ikke ved DYMC/FLOOR....... Du kan kontakte mig hvis du vil have
uddybet hvorfor.

Men en bavaria er en rigtig god båd til pengene. Og at pris og
kvalitet hænger sammen i båd køb er jeg ikke enig i... Mere at pris og
finish.

Mvh Mikkel
B 33 C. tilsalg.

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 17:54

[...]

Hej Mikkel,

hvorfor ??

som jeg læser det, har du erfaringen med den almindelige køl - men jeg
mangler ligesom argumentationen som skulle afskrive den korte køl.

Dét link som Carsten lagde med henvisning til den svenske diskussion er
rigtigt godt - diskussionen bølger lidt frem og tilbage... men der er så
vidt jeg kan se, ikke sejlmæssige ting at komme efter. (men måske jeg læser
indlæggene forkert ?).
Men hvis du kan henvise til mere konkret info om emnet, så lytter jeg meget
gerne !

venlig hilsen

JN

PS: det lader til at rigtigt mange har kedelig erfaring med dymc/floor - så
de er indtil videre "stemt hjem" - men.. hvis de er så elendige, så burde
der måske startes en tråd om det så alle kan deltage med indslag ?

Fra : mikkel

Dato : 08-09-08 23:18

On 8 Sep., 18:53, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:
> [...]
> de er indtil videre "stemt hjem" - men.. hvis de er så elendige, så burde
> der måske startes en tråd om det så alle kan deltage med indslag ?

Du har helt ret. Heg har kun erfaring med en alm. køl. Og ja det er
kun der fra af jeg kan råde dig. Vi var også selv i tvivl med om vi
skulle have en med lav køl. Idet at vi er forholdsvise nye i
sejlbåde... Men at alle vi kontaktede samstemmigt sagde at vi skulle
regne med at vi ikke kunne gå så højt til vinden med en lav som i en
alm. Og det gav udslaget.

Jeg kan også sige at. vi har rullemast med alm. std sejl. Og det er
også en ting vi ville gøre om hvis vi skulle købe en ny. Der ville
valget stå mellem rulle med lodrette pinde eller en alm mast med
"higtech-sejl" .

Med hensyn til Floor./DYMC. Orker jeg ikke at starte en tråd om emnet
fejl og mangler, manglende service. Og jeg tror heller ikke at vi er
så hårdt ramt som andre. Så er jeg ikke så god til at udtrykke mig på
skrift.....

Men vi har aldrig furtrudt at vi købte en Bavaria.. En god stabil og
rummelig båd.

Som nævnt er vi ikke de mest erfarne. Og det afspejler også farten.
men max for sejl. ligger nok på 7 - 7.5 knob ved en halvvind eller
foran fra tværs. og så går det godt i vores øjne. For motor ved ca
2400 omdr. sejler den 6 - 6,5 knob og max omdr. ca 2900 på 7 knob. Vi
har en D1-20 med 3 bladet folde...

Mvh Mikkel

Fra : per@pmjensen.com

Dato : 09-09-08 01:15

> [...]
> køle ?
>
> Så vidt jeg har kunnet finde info, så er vægt o.s.v. meget nær hinanden - så

Hej JN.

Jeg har en Bavaria 350 med kort køl (vingekøl), der kun stikker 1,45
m.

Modsat mange andre har jeg ingen erfaring med en dybere køl - og er
MEGET tilfreds med vores korte køl, da vi selvsagt ikke har de store
problemer med vanddybder rundt omkring.
Sejlladsmæssigt klager jeg heller ikke - Båden er ikke nogen
superkrydser, men til cruising er den perfekt.
Vi arbejder selv på at komme ud på den helt store tur, og dette bliver
i vores Bavaria 350 med kort køl - helt uden at tænke over at dette
skulle være et problem.

Mvh Per Martin Jensen
"Sunny Afternoon"

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-09-08 11:28

Den Wed, 10 Sep 2008 11:13:15 +0200 skrev Lars Kristensen:
> Jeg ved ikke lige hvad "-24" dækker over. Men hvis man går ind og kigge
> på websejler.dk som Flemming også linker til, kommer der to versioner
> ud: en cruising og en "normal"

Mon ikke han mener "34"?

Man kan nok ikke uden videre bruge websejler.dk som autoritet på området
lys-tal. F.eks. er der oplysninger om en Bavaria 34 med en LOA på 10,36
m. Siden 1993 har Bavaria lavet i hvert fald 3 modeller de har betegnet
"34", nemlig fra 1993-1998: Bavaria 34 Speed, fra 1998-2001: Bavaria 34
AC og så den nuværende model fra i år. Ingen af de både har en LOA på
10,36 m.

Jeg har ikke en komplet oversigt over alle de bådtyper Bavaria har lavet,
men man kan da godt komme i tvivl om, hvad det er for en bådtype der rent
faktisk gives oplysninger om, så oplysningerne skal nok tages med
forbehold.

Mvh

Carsten

Fra : Per Kaaber

Dato : 15-09-08 14:26

Carsten Jensen forklarede:

> [...]
> men man kan da godt komme i tvivl om, hvad det er for en bådtype der rent
> faktisk gives oplysninger om, så oplysningerne skal nok tages med

På websejler er der da mulighed for selv at indtaste målene på ønskede
både, og dermed få beregnet sømiletiden. Dog kan man ikke gemme
resultatet, kun printe beregning ud.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-09-08 16:22

Den Wed, 10 Sep 2008 13:57:07 +0200 skrev Lars Kristensen:
> Websejler ER en autoritet. Det er et websted drevet af DS der overordnet
> står for målingen af samtlige af de danske både, der sejler kapsejlads.

Du kan synes lige, hvad du vil om DS og deres websted. Jeg *har* læst
DH2007, men det hjælper mig ikke i forhold til den aktuelle diskussion.

Problemet er at man ikke kan vide, hvilke bådtyper der er tale om ud fra
de oplysninger der står på websejler.dk, og f.eks. er oplysningerne for
Bavaria 30 lavet for en bådtype som ikke har været i produktion i mere
end 15 år. De er altså ikke sammenlignelige med den Bavaria 30 der blev
produceret fra 2005-2007 (og det er heller ikke den som kaldes "Mk II"),
men det var ikke desto mindre de lysttal Flemming Torp nævnte for en
Bavaria 30, og det kan jo godt give anledning til misforståelse, hvis man
tænker på at købe en af de nyere modeller.

Så det var det jeg mente med at man skal være forsigtig med at bruge
siden som autoritet.

Mvh

Carsten