Frostsikre påhængsmotor.
Fra : Erik Hansen

Dato : 04-09-08 18:37

Nu nærmere vi os jo de kolde tider (jeg ved godt der går et par
måneder endnu, men jeg vil godt være i god tid), og i den forbindelse
er jeg kommet til at tænke på hvad min påhængsmotor siger til
frostvejr. Den er kølet med saltvand, men selvom der er salt i fryser
det jo alligevel, desuden gør jeg det at jeg skylder kølesystemet
igennem når jeg har fået båden op, så det er minimalt hvad der er af
salt.
Men jeg formoder der stadig er noget vand tilbage i kølesystemet, som
kan finde på at fryse, er det noget jeg skal forholde mig til, eller
er det ikke noget som giver problem. Min båd står i min carport, så
det kan ikke undgås at der bliver frostvejr om den. Det er en 50 HK
2-takt motor.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 05-09-08 00:51

Der er ikke noget at være bekymret for, den smule vand der er i vandpumpe
når du har skyllet den igennem forsvinder hurtigt underud.

Fra : blueocean

Dato : 05-09-08 01:47

On 4 Sep., 19:37, Erik Hansen <nej_tak_spa...@mail.dk> wrote:
> [...]
> er det ikke noget som giver problem. Min båd står i min carport, så
> det kan ikke undgås at der bliver frostvejr om den. Det er en 50 HK

Efter du har skyllyet den med ferskvand, hælder du lige lidt
frostvæske på den sidste 1½-2 liter vand, dermed neutralisere du også
det sidste salt. og din mortor er sikret mod frost temp. -15-20 grd.

Fra : Erik Hansen

Dato : 07-09-08 08:40

On Fri, 5 Sep 2008 00:47:13 -0700 (PDT), blueocean
<gert.kjaer@gmail.com> wrote:

>Efter du har skyllyet den med ferskvand, hælder du lige lidt
>frostvæske på den sidste 1½-2 liter vand, dermed neutralisere du også
>det sidste salt. og din mortor er sikret mod frost temp. -15-20 grd.

Øh, hvordan hælder jeg lige det på. Når jeg skylde motoren igennem,
gør jeg det ved at jeg har en ca. 80 - 100 litter balje stående med
vand i, hvis jeg skal tynde det op med frostvæske skal der godt nok
meget til.

Jeg har ikke nogen særlig forstand på motor, men skulle man kunne
hælde noget i et andet sted end der hvor den suger vand ind normalt.

--
....::Hilsen Erik

Fra : PK Johnsen

Dato : 07-09-08 12:43

Hej Erik
Jeg må lige nævne at jeg aldrig har frostsikret
en påhængsmotor, de har hængt på båden i
frost regn og slud, kun når isen kom blev jolle
og motor hentet hjem)
Det gælder motore på 10-15-25hk, benzintanken kom altid med hjem, jeg har
aldrig haft problemer
Men søg for den nødv. service alt efter hvormeget den bruges.
Jeg kører altid maskinen tom for brændstof
når jeg er færdig med at bruge den.
mvh
PJ

Fra : Ivar

Dato : 08-09-08 18:55

Erik Hansen skrev:

> [...]
> gør jeg det ved at jeg har en ca. 80 - 100 litter balje stående med
> vand i, hvis jeg skal tynde det op med frostvæske skal der godt nok

Du behøves ikke at hælde frostvæske i. Du kan evt. starte den
få sekunder uden vand. Så er der helt sikkert så lidt vand i, at
motoren ikke kan frostsprænges.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 16-09-08 22:05

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Du behøves ikke at hælde frostvæske i. Du kan evt. starte den
> få sekunder uden vand. Så er der helt sikkert så lidt vand i, at
> motoren ikke kan frostsprænges.

NEJ start den for guds skyld ikke uden vand, der skal ikke mange sekunder
til før impellaen (vandpumpen) brænder istykker i kanten, og skal udskiftes.
står din motor lodret op/ned så løber al vandet aut. ud af den, og der er
ingen fare for frost

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-09-08 22:29

Ohøj
lidt opsummering. Motoren skal helst stå lodret vinteren over. Har du ikke
en buk/stativ så lav det, det er nemt med nogle trælægter og skruer. Skyl
motoren godt i gennem , med ferskvand. Er der ikke en studs til dette formål
kan købes nogle "hovedtelefonsagtige" dimser til at sætte på motorbenet
(mener de koster ca. 100 kr.) så skylles grundigt. Og som skrevet nedenfor,
så render vandet ud af sig selv. Tag tændrørerne af og kom en sjat olie i
hullernerne og tørn et par gange. Til foråret skifter du gearolie og evt.
motorolie og sætter nye tændrær i. Brug ikke gammel benzin hvis det er en
4-takter.
Alt dette selvfølgelig kun hvis motoren er afmonteret for vinteren. Hvis
ikke og du sejler nogle ture om vinteren, så bare lad den være og skift olie
og tændrær til sæssonstart.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.