Bliver en ekstern GPS-modtager "træt"?
Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 18:31

På agterpulpittet (frit udsyn til alle sider) sidder en GPS-modtager af
mærket Raystar 120. Den er fem år gammel. Er udgået af produktionen og
erstattet af en model 125 fra Raymarine. I denne sæson synes jeg den har
fungeret ustabilt og været længe om at "fange" nok satelitter til et
"godt FIX" ... ... og ind imellem mister den FIX uden påviselig
grund. Tidligere har jeg ikke oplvevet problemer af den art.

Jeg har tjekket de elektriske forbindelser og mener ikke problemet kan
ligge dér.

Aage Hempels mand anbefalede at tage strømmen og forbinde igen. Det har
jeg så gjort uden påviselig forbedring. Han siger, at reparation er "out
of question".

Ved at "Google" lidt kan jeg se, at andre med samme GPS-modtager også
har oplevet noget lignende og mange vælger at opgradere til model 125.

Desværre er det en investering på - ifølge prislisten - kr. 3.195,- ...
for en modtager ... !? (Til sammenligning: Min nye Standard Horizon
søkortplotter med lille farveskærm og elektronik og indbygget
GPS-modtager m.v. kostede kr. 4.000,- ... fanger relevante satelitter
inden for ½ minut ...).

Da jeg har forbundet mine instrumenter i et SeaTalk-net skal jeg nok
have en dermed kompatibel GPS-modtager ...

Nogen af Jer, der har et godt bud på, hvad jeg bør gøre?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : NewsGroups

Dato : 03-09-08 19:51

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> fungeret ustabilt og været længe om at "fange" nok satelitter til et "godt
> FIX" ... ... og ind imellem mister den FIX uden påviselig grund.

Der sidder med stor sandsynlighed et backup batteri i den - det skal
skiftes - så kører den igen.

Kender lignende symptomerne fra en bekendt der har en gammel gps antenne
(kugleformet) hvor den også begyndte at være ustabil og miste FIX.
Han fik den skilt ad (bare med lidt håndkraft) til trods for at leverandøren
ALDRIG nogensinde havde gjort det og heller ikke mente det kunne lade sig
gøre. De foreslog - KØB en ny!

Kontakt mig via pkc snabel A scanboat punktum com hvis du har brug for
yderligere info.

Fra : NewsGroups

Dato : 03-09-08 19:55

> [...]
> kunne lade sig gøre. De foreslog - KØB en ny!
>
> Kontakt mig via pkc snabel A scanboat punktum com hvis du har brug for

Glemte at skrive - hans var skruet sammen af 2 halvkugler med et fint
gevind - så den skulle blot skrues fra hinanden. Mener der lå en pakning i
mellem så der skulle tages godt ved. Efter hvad jeg kan se på nettet ligner
det at din skal have samme tur. Det er blot en nyere udgave af den han har.
(ser det ud til)

per

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 20:32

"NewsGroups" <spørg@først> skrev i en meddelelse
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>
> Der sidder med stor sandsynlighed et backup batteri i den - det skal
> skiftes - så kører den igen.

Hej Per,

Ifølge konsulenten fra Aage Hempel, er der ikke noget batteri i denne
enhed ... og der står heller ikke noget i "Owners Handbook" om et
batteri, men jeg kan jo forsøge at skille den ad, som du anbefaler ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : NewsGroups

Dato : 04-09-08 07:08

> [...]
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Han har sikkert ret - men gad vide hvad de mener når du kigger på første
indlæg i

http://www.google.dk/search?hl=da&q=Raystar+120+backup+battery&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

og går til sidste side i manualen og der så står Memory backup: Lithium
battery (10 year life) - om det sidder i den eller er tapet uden på eller
ligger løst i en kasse det ved jeg selvfølgelig ikke når jeg ikke har sendt
sådan en gps reciever.

der er sikkert andre i den google search der kan underbygge -

Epilog:
Jeg forudsætter naturligvis at info i manual er korrekt. Det virkelig
derfor nærmest traumatisk - at en konsulent udtaler sig på den måde. Det er
jo en direkte hån mod de mennesker der kontakter for få et godt råd.

Jeg formoder at hvis du skiller den ad og der er batteri i den - så får vi
det at vide. *SMIL*

Husk lige at sige det til Konsulenten oss.

per

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-08 09:55

> [...]
> får vi det at vide. *SMIL*
>
> Husk lige at sige det til Konsulenten oss.

Hej Per,

Tak for hjælpen.

Det er godt nok ikke samme version af Owners Handbook, jeg har, men jeg
må med skam indrømme at i mit eksemplar af håndbogen står der nederst på
side 1-6 under Technical Summary: Memory Backup: Lithium battery (10
year life) ... my fault ...

Det havde jeg overset, så jeg tror jeg kontakter konsulenten igen for at
tjekke, om der skulle være noget, jeg har misforstået ... ... Når
jeg får den skilt ad, skal jeg nok "afsløre indholdet" ...

(Jeg har stadig svært ved at forstå, at man f.eks. kan købe en spritny
Eee-PC med skærm, styresystem oma. for mindre end det beløb Raymarine
skal have for en lille kugleformet GPS-antenne ..., men det er jo et
helt andet emne ..., men når man bruger Seatalk, er der vel ingen vej
udenom Raymarines GPS-antenne?).

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Flemming

Dato : 04-09-08 10:14

Oprindeligt spurgte du om alternativ. Kan du ikke koble en billig MNEA
modtager på din kortplotter via MNEA indgangen?
/Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-08 11:17

Det er det, jeg er usikker på, når instrumenterne er sammenkoblet i
Raymarines SeaTalk-net ... Men jeg vil kontakte importøren igen. Ved en
samtale i går mente han, at det eneste rigtige var en Raystar 125
antenne ... Men det er jo nok også hans job ...

Derfor rejser jeg også spørgsmålet her: Kan jeg bruge en "almindelig"
NMEA GPS-modtager og samtidigt køre mine instrumenter i et SeaTalk-net
uden at miste nogen funktionalitet? ...

Noget andet er, at der er ført kabel ud til agterpulpittet, og det ville
jo være smart at kunne anvende det samme til en nye antenne ... Men det
er vel lige meget om det er en NMEA- eller SeaTalk-protokol, man vil
anvende? Såvidt jeg ved, er det ført til "SeaTalk-stikket" ... Det vil
jeg lige tjekke.

PS - nu fik jeg fat i en ny konsulent hos importøren med seks års
erfaring... Ikke meget for at indrømme, at der har været problemer med
R-120 ... mente det var et generelt elektronik-problem - "de lever jo
ikke evigt" ... Men var helt med på, at der var et batteri i enheden,
som var loddet på ...

Som sin kollega, anbefalede han ikke overraskende en Raystar 125 med
SeaTalk forbindelse evt. at skifte batteriet, hvilket - ifølge ham - dog
ikke havde noget at gøre med, at den i perioder "faldt ud". Han mente
den var på vej til udskiftning ... Men erkendte, at man *kunne* bruge en
NMEA-antenne

Jeg går i "tænkeboks" ...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 14-09-08 20:36

Hej Flemming

Hvis der er stik til NMEA in (og evt out) vil du ikke have problemer med en
alm GPS antenne.

Ellers kan du købe en NMEA -> Seatalk konverter.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-08 22:06

Hej Børge,

Der er installeret en SeaTalk-->NMEA (og den går vel også den anden vej)
konverter, som jeg bruger, så mit program på min PC kan læse de data,
der "suser rundt" i SeaTalk-nettet. Min nuværende GPS-antenne er
SeaTalk-baseret.

Mit spørgsmål er, om jeg mister nogle
informationer/funktionalitet/hastighed/stabilitet ved at fravælge en
SeaTalk GPS-antenne.

Konsulenten hos Hempel antydede noget i den retning, men jeg synes nu
ikke argumentationen var overbevisende ... Men jeg er nok tilbøjelig til
at ville vælge udstyr fra samme producent, når man er lidt usikker ...
Jeg bilder mig - måske fejlagtigt - ind, at så "passer stumperne bedre
sammen" ... bl.a. kablingen ...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-09-08 08:55

Hej Flemming

Tjaa, bum bum......

Jeg har selv 3 forskellige systemer

GPS: Garmin kotplotter
Selvstyrer: Raymarine ST400+
vind/log/lod: Silva Nexus NX2 server.
VHF/DSC: Silva 2500 med navtex
PC med diverse programmer

Jeg sender samler alt i NX2'eren og sender alt ud som NMEA - bla til
Selvstyreren, det virker fint og hurtigt.

Se diagram på :
http://www.maximalt.dk/Artikler/Connect/Garmin_nx2/Garmin_nx2.htm (den
nederste tegning)

Jeg overvejer at skifte fluxgate kompasset fra Raymarine til det nye fra
Silva, men ved også det sandsynligvis kan give nogle problemer, hvis jeg
ikke får udkoblet Raymarinen's kompas (dobbelte magnet beskeder vil nok
forvirre systemet). Så det går jeg og tænker over.

Fra : Dolan

Dato : 03-09-08 20:31

Flemming Torp skrev:
> [...]
> have en dermed kompatibel GPS-modtager ...
>
> Nogen af Jer, der har et godt bud på, hvad jeg bør gøre?

Underligt - har haft nøjagtig samme problem med den samme type antenne,
og har også overvejet at købe en ny "antenne"

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 20:38

"Dolan" <dolan@dolan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

SNIP

> Underligt - har haft nøjagtig samme problem med den samme type
> antenne, og har også overvejet at købe en ny "antenne"

Det kan også blive konklusionen ... Jeg skrev i Googles søgefelt:
"raystar 120 gps problems" ... og der var mange interessante synspunkter
på problemet ... og få alternative løsninger ... desværre ...
Men måske der i dette forum var et godt tip ... Man har jo lov at håbe

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus.b.p.

Dato : 03-09-08 22:29

> [...]
> på problemet ... og få alternative løsninger ... desværre ...
> Men måske der i dette forum var et godt tip ... Man har jo lov at håbe ...
Jeg fik en gammel Shipmate RS5800 med i mit bådkøb, Den ville slet ikke
fange satellitterne, men efter skift af det interne batteri kunne den igen.
Desværre viste det sig at følsomheden var ret dårlig, den kunne tabe
positionen selv på en god solskinsdag. Jeg skilte antennen ad, og det viste
sig at der var tæringer i metaldelene i antennen. Kobber både på printet med
forstærkeren og selve antenneelementerne var tæret, et par af de 4 tråde der
udgør en helical antenne var simpelthen knækket. Der så ikke ud til at være
trængt fugt ind, så mit forbeholdne gæt er at det er galvanisk tæring... Jeg
er usikker på om jeg gider reparere på det, for jeg frygter at der evt. også
er galvanisk tæring i elektronikkomponenterne.

Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-09-08 17:15

Hej Flemming,

Der kan være flere årsager til at din GPS virker sløv.

1. Det indbyggede litium memorybatteri kan være dårligt.
En typisk specifikation angiver et arbejds område fra - 15 -
+ 70 grader C.

Sidder din antenne på båden om vinteres vil batteriets levetid
mindskes i forhold til de lovede 10 år som er meget afhængig af
omgivelsestemperaturen.
Batteriet er ikke genopladeligt men skal skiftes når det bliver
dårligt.
Det sidder som regel på printet, en lille rund dims på lidt over
1 cm i diameter og et par millimeter højt.

Vejrliget kan også give kondensdannelser i antenne således at
der bliver i boksen.
Dette medfører hurtigt at metaldelene bliver korroderede såfremt
de ikke er beskyttede at en beskyttelseslak.
Typisk vil batteriets kontakter blive angrebet.

2. Denne korrosion angriber også blotlagte lodninger og især
selve antennens forbindelse til printet.
En korroderet forbindelse giver hurtigt et nedsat signal til
modtageren og det føles som GPS signalet kommer og går og der
indikeres "Poor Coverage".

Det hænder også at der på ældre GPS modtagere ikke er
tilstrækkeligt mange satelitter at "se" og derfor skifter
modtageren til 2-D eller Poor Coverage.

Endeligt kan det ske at de få satelitter der kan ses ligger på
linie og det kan "regnemaskinen" ikke rigtigt bruge til noget.
Det medfører at "båden enten fryder på skærmen eller forsvinder
helt. Har man tilsluttet Track opfølgning bliver tracklinien
ofte tilbage og man kan se hvor man var da satelitforbindensen
svigtede.

På de fleste GPS modtagere er der en normal søgetid på 30 sek
for hver satelits opdatering og desuden findes en Hotstart-
funktion.
Desuden findes en del "hemmelige" funktions indtastninger som
fabrikantens værksteder kan benytte for at dianostisere.

Desværre er produkterne ikke, grundet pris og opbygning særlig
reparationsvenlige, så der bliver ofte dømt skift af GPS frem
for reparation.

Dog kan en der har lidt flair for elektronik klare en del fejl.

Det må fremhæves at det altid vil være formålstjenligt at tage
al elektronik, pumper og kontaktpaneler hjem for vinteren for
opbevaring i stue temperatur og tyveknægtene lærer måske også at
der ikke er noget at stjæle fra båden.

M.h.t. kompabilitet så afgiver en "ældre" modtager et RS232
signal, hvorimod de nyere GPSmus er med USB stik og derfor egnet
til PC der kun har USB stik.
Med en gammel RS232 kan man anvende en RS232/USB omsætter til en
nyere PC med kun USB porte.
De ældre med seriel RS232 signal kan gå direkte til et
instruments NMEA indgang. Nogle af disse instrumenter har
tillige et Sea-talk således at det omsatte signal kan formidles
videre til andre sea-talk enheder.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-08 18:48

Hej Harding,

Tak for din redegørelse.

Det, det har undret mig er, at min "lille, billige Standard Horizon
plotter med indbygget GPS-antenne placeret inde under sprayhood'en" på
en brøkdel af et minut har etableret kontakt med nok satelliter til et
sikkert FIX, som fastholdes, mens den "store og dyre ude i det frie
placeredse Raymarine GPS-antenne" er m-e-g-e-t længe om det - hvis det
overhovedet lykkes - og mister FIX med jævne mellemrum ...

Det er en SeaTalk GPS-antenne, der er forbundet til en Raymarine
kortplotter via SeaTalk-kabel. Derfra kan jeg via en SeaTalk--->NMEA
konverter trække et serielt signal - enten via serielt stik eller USB
.... PC'en.

Jeg vil prøve at skille den ad og se nærmere på den - har aldrig haft
den demonteret eller adskilt ...Sidder ude i al slags vejr - sommer og
vinter ... Men flair for elektronik kan jeg ikke påberåbe mig ...

Men som jeg forstår det har et "træt" lithium batteri ikke noget med
antennens stabilitet at gøre, men giver et hurtigere fix, fordi den
holder GPS-antennens "sted-memory" opdateret ... Er det korrekt
forstået?

Er en levetid på en GPS antenne, der sidder fastmonteret ude i det fri,
på fem år realistisk? ...
Hvis ja, så må jeg nok bide i det sure æble og udskifte den til en nyere
model ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding Larsen (slet EKLKZ)" <harding@EKLKZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12205453210.0113698363575239@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 00:24

Så fik jeg kigget nærmere på GPS-antennen.
Den viste sig at være fuldstændig tæt og så ud som ny inden i.
Batteriet (Varta CR2032) sidder fast imellem to "flige" (kontakter +
og -).

Tilsyneladende ikke en almindelig lodning med loddetin ... så jeg ved
faktisk ikke hvordan jeg får batteriet af ...

Der var fire små prikker i den ene flig ... lignede en slags
"punktsvejsning".

Mon man kan få det af ved at varme metalfligen op. Andre forslag?

Fra : claus b.p.

Dato : 06-09-08 01:39

> [...]

> "punktsvejsning".
>
> Mon man kan få det af ved at varme metalfligen op. Andre forslag?

Det er ganske rigtigt koldsvejset. Eneste mulighed for at få det ud er at
lodde det fri fra printet, eller at bide fligen over / trække den af med en
lille tang.
Næste problem er at få et nyt i. Kan du ikke få fat i et batterie med
loddeflige kan du måske lodde en ledning direkte på batteriet, men 100 til 1
på at batterriet ikke går at lodde på.
Jeg fandt et batteri med loddeflige, en det passede ikke i hullerne, så nu
er det bare sat ved siden af, og loddet på med et par ledninger.

Iøvrigt har jeg nu udskiftet de brækkede elementer i min antenne, men det er
ikke umiddelbart den store jubel, Synes den stadig ser lidt sløv ud. Men vil
lige se tiden an.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 07:46

> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

just et hint - pas på med at varme direkte på et litium batteri, det kan
eksplodere. Hvis du skal varme så gør det dér hvor fligene sidder på
printet.

Og hvis jeg ikke husker helt forkert, så kan du få et batteri med
påmonterede loddeflige i diverse elektronikforretninger - f.eks. Aage
Nielsen eller Brinck elektronik.

vnelig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 09:03

Kære Claus og JN,

Tak for Jeres kommentarer og forslag.
Jeg vil prøve at få et batteri med loddeflige monteret.
Mine "lodde-erfaringer" er ganske sparsomme - lidt elektrisk tog.
Men jeg går ud fra, at et sådant batteri er indbygget i en kappe af
rustfrit stål ... og det er vist ikke nemt at få en stabil "tin-lodning"
til at fungere i det maritime miljø på sådan en overflade?
Heldigvis sidder batteriet ikke på printet, så det "slipper for mine
loddeforsøg".
De to flige sidder ved siden af printet og man presser blot batteriet
ind imellem dem - en slags "integreret batteriholder" - men altså ...
det sitter fast!

Og så lige et afklaringsspørgsmål til alle i gruppen:

Har batteriets tilstand noget med GPS-antennens evne til at fange
satellitter at gøre - eller sikrer batteriet bare et hurtigere FIX ved
opstarten? ...

Jeg kan godt leve med, at det tager lidt tid til opstarten -
koldstart? - men ikke med, at der uden påviselig grund - midt i Øresund
f.eks. - ikke er FIX (well, well, det er forsåvidt ikke problematisk i
Øresund - men irriterende for man mister jo også SOG og COG ... ...
men det jeg mener er, at jeg kan ikke leve med, at antennen pludselig og
uden "forklaring" mister forbindelsen til satellitterne ... uanset, hvor
båden befinder sig) ...

Kort sagt: Hvis batteriet kun har den funktion at holde en form for
"positions-RAM" opdateret, kan jeg leve med et "træt" batteri = langsom
opstart ...

Men hvis batteriet også har noget med GPS-antennens evne til at
fastholde satellitforbindelser, ja, så stiller sagen sig meget
anderledes ... Så skal batteriet/antennen skiftes ...

Hvad ville du gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 14:31

Batterier med loddeflige:

http://www.batteribyen.dk/advanced_search_result.php?keywords=2032

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-09-08 17:25

Det er et fint link - Bjarke. Her fandt jeg de batterier til mine trådløse
telefoner, som jeg ikke har ville købe hos producenten, da det ville være
billigere at købe et nyt sæt telefoner.
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48c28634$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 18:00

Hej Bjarke,

Mange tak ... Super!

Ja, der er jo langt op til en ny GPS-antenne fra Raymarine ...
For samme beløb kan man jo købe batterier til de næste 10.000+ år ...

Kender du svaret på spørgsmålet om batteriets funktion i antennen?
(gentaget - i let forkortet nedenfor).

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
> [...]
SNIP

SNIP

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-08 22:03

Nej, men jeg er enig med dig (i det du skriver mellem linierne).

Det må formoedes at batteriet har en funktion med at huske noget medens
strømmen at taget af. Når strømmen er på, kan det næpper have en funktion
og/eller en effekt.

Bjarke

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-09-08 00:48

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
meddelelsen news:48c4418b$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Det må formoedes at batteriet har en funktion med at huske noget medens
> strømmen at taget af. Når strømmen er på, kan det næpper have en funktion

Korrekt. Der er ingen sammenhæng med den døve modtager.
Derimod kan et dødt batteri forhindre at der kan skrives i den hukommelse
der benyttes til bl.a. almanakken, så man slet ikke kan få en position.
Når de nye GPS modtagere er langt bedre til at modtage, og hurtigere til at
koldstarte, skyldes det nye metoder i chipsættene, man er nået meget langt
de sidste 5 år. (Ref: SIRF III chip). Den store volumen i bil-navigatorer
har fået udviklingsomkostningerne ned. Derfor er det grotesk med de høje
priser for båd-GPSer, men man betaler selvfølgelig dyrt for de gode
lysstærke skærme.

Jeg har eksperimenteret videre med min egen døve modtager. Der er tydeligt
udslag på AGCen på modtageren når antennen tilsluttes, så der kommer signal
ind. Har prøvet at testjustere på mellemfrekvensen og checket
oscillatorfrekvensen, men de er tilsyneladende ok. Jeg når til at gætte på
at antennens forstærker, (antennen er en PROCOM GPS4) enten er røget
udenfor det specificerede frekvensområde, støjer for meget eller at den
modtager kraftige forstyrrende signaler, fx. fra andre satellitter, men jeg
er ved at løbe tør for målegrej der kan hjælpe mig. Og jeg synes jo nok ikke
der skal ofres mange penge på en 10-15 år gammel GPS. Selv om jeg nok vil
være mere tryg med 2-3 GPS modtagere ombord end een.

Mvh. CLaus

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 01:14

Hej Claus,

Det lyder som om du er i besiddelse af et helt elektronik-laboratorium
.... ...

Det er klart, at det i disse år sker en voldom udvikling i såvel priser
som funktionalitet inden for kommunikation og ikke mindst GPS-området

Og det er måske ikke korrekt at sammenligen en billig 2008 model med en
dyr 2003 model ...

Men det stritter altså i mig, at man i dag kan købe en lille 5 tommer
kortplotter med farveskærm, C-Map kortlæser, masser af funktioner -
herunder AIS og Radar input - og indbygget GPS-antenne til lige under
4.000,- kr og så skal give over 3.000,- kr for en *antenne* til den
"gamle" søkortplotter (fra 2003) ...

Det lyder ikke rigtigt i mine ører ...

Fra : claus b.p.

Dato : 10-09-08 00:15

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Hej Claus,
>
> Det lyder som om du er i besiddelse af et helt elektronik-laboratorium ...
Mange år som elektronik og radiomamatør.

> [...]
> herunder AIS og Radar input - og indbygget GPS-antenne til lige under
> 4.000,- kr og så skal give over 3.000,- kr for en *antenne* til den

Det har du ret i. Men det er vel ligesom med gamle biler og gamle computere,
reservedelene bliver ved med at være dyre, selv om produktet har decimeret
sin værdi.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at integrere en lille GPS-mus med
nogle af de ældre plottere, jeg har da konstateret at sådan en lille fyr til
500 kr. har en langt bedre og mere præcis GPS funktion end den gamle
Shipmate RS5800. Jeg købte på et tidspunkt sådan en med RS232 tilslutning,
så den kan bruges til såvel PC med DLSK som DSC-VHF'ens GPS tilslutning. Men
det ser af beskrivelserne ud som om de fleste plottere har en form for
netværkstilslutning...
Iøvrigt fik jeg nu testet min plotter med en signalgenerator, og det ser
umiddelbart fint ud, hele vejen gennem antenne og modtager. Så næste punkt
er noget med den digitale del, og demodulator.
Kan iøvrigt lige nævne at det kabel der normalt benyttes, en af-art af RG58,
også mister noget af sine, iøvrigt i forvejen ringe, - egenskaber, over tid.
Så et kabel der er 10 år gammelt burde måske skiftes med et nyt og bedre.
Afhængig selvfølgelig af, om man har 2m eller 10m kabel mellem antenne og
modtager. Dette gælder også for VHF'en, hvor kabeltab er endnu mere kritisk,
selv om frekvensen selvfølgelig er lavere. Knæk på kablerne kan også give et
stort tab.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 09:31

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

SNIP

> [...]
> VHF'en, hvor kabeltab er endnu mere kritisk, selv om frekvensen
> selvfølgelig er lavere. Knæk på kablerne kan også give et stort tab.

God pointe ... Det har jeg slet ikke tænkt på ...
Nu har jeg nok ikke det relevante udstyr, men jeg er alligevel lidt
nysgerrig: Hvordan kan man finde ud af "om også kablet er træt"? ...
Mit kabel ligner et helt "almindeligt" kabel med fem ledere, hvoraf kun
de tre bruges ... Det føder et SeaTalk-net fra antennen ...

Umiddelbart havde jeg ikke tænkt på at udskifte kablet, men bruge det
eksisterende, hvis jeg skulle beslutte at investere i en ny GPS-antenne

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus b.p.

Dato : 10-09-08 23:22

> [...]
>
> Umiddelbart havde jeg ikke tænkt på at udskifte kablet, men bruge det
> eksisterende, hvis jeg skulle beslutte at investere i en ny GPS-antenne
Det lyder som om det er digital overførsel fra antennen, derfor er kabeltab
uden praktisk betydning. Min GPS antenne er blot antenne og analog
forstærker, derfor benyttes coaxkabel ned til modtageren. Typisk er det RG58
kabel der benyttes, og det har et voldsomt tab ved over 1GHz, mindst
60dB/100m. En tabel jeg lige har kigget i siger 90dB/100m ved 1,5GHz. (GPS
sendes på 1,45GHz) Dvs. at der er et tab på 4,5dB ved en kabellængde på 5
meter. Hvis det har siddet udendørs i 10 år er tabet vel det dobbelte?
Hm... - Jeg tror lige jeg skifter kablet til et tykkere.
Efter at jeg har klippet 2/3 af kablet fra har jeg faktisk udsyn til flere
satellitter.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 23:36

> [...]

SNIP

> Det lyder som om det er digital overførsel fra antennen, derfor er

Okidoki ... Så slipper jeg for at føre nyt kabel!
Jeg har ikke besluttet mig endeligt til, hvad jeg gør ...
Men hælder meget til udskiftning af antennen ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør ... ...

Fra : Dolan

Dato : 08-09-08 17:13

Flemming Torp skrev:
> [...]
> For samme beløb kan man jo købe batterier til de næste 10.000+ år ...
>

> Kender du svaret på spørgsmålet om batteriets funktion i antennen?

Kan nogen give mig en fidus til hvordan man skiller antennen ad??????

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 21:12

> Kan nogen give mig en fidus til hvordan man skiller antennen ad??????

Spørger du generelt eller specifikt til Raystar 120?

Jeg kan svare for Raystar 120:

Min sidder på et lille lodret rør med gevind på agterpulpittet. Der
sidder et par skruer nedfra og op i huset. Dem løsner du først ... og
hold nu hånden godt under ... så nu kan du dreje gevindet uden at huset
drejer med

Så løsner jeg hele huset ved at dreje underdelen af røret uden at sno
ledningen for meget ...

Når du har "ovedrhuset" ude, får du adgang til tre små skruer med
stjernekærv i bunden af overdelen, som du løsner. Så kan du skille over-
og underdel, imellem hvilke der i mit eksempel sad en lille
pakningsring.

Og så har du adgang til batteri og elektronik ...

Gad vide, om det er forståeligt for andre end mig ... ? ... ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Skipper

Dato : 09-09-08 03:36

Flemming Torp skrev:
> [...]
>
> Og så har du adgang til batteri og elektronik ...
>
> Gad vide, om det er forståeligt for andre end mig ... ? ... ...

Det er en meget fin beskrivelse - Jeg glæder mig til at høre om dine
erfaringer med batteriskift. Hvis godt - så skal min 120'er også have
nyt batteri for den er nemlig også "sløv" og falder ud i starten.

Fra : Harding Larsen

Dato : 07-09-08 15:10

Hej Flemming,

Første gang en GPS-modtager bruges eller efter en nulstilling
tager det op til 15 minutter inden enheden kan give en præcis
position. Opsætningen sker i følgende trin:

Modtageren lytter efter signaler fra alle satellitterne.
Modtagerens ur sættes til en omtrentlig tid ud fra signalerne.
Med jævne mellemrum udsendes en "almanak" med statusinformation
om systemet samt en "ephemeris" med positioner på satellitterne
ud fra tiden.
Når almanakken og ephemeris er modtaget, lyttes kun efter
synlige satellitter. Blandt disse vil typisk blive valgt et
hensigtsmæssigt udvalg som kommer til at indgå i den egentlige
postionsberegning.
Når satellittens position er kendt kan tidsforsinkelsen
beregnes. Dette kræver ikke en præcis tid på forhånd, da det er
tidsforskellen, der bestemmer afstanden.
Hvis GPS-modtageren er udstyret med flashlager eller lignende og
et ur, kan man senere starte modtageren meget hurtigere, fordi
der allerede er en almanak og en tidligere position.

Kravet om et minimum af synlige satellitter ved
positionsbestemmelse kommer af, at der skal bruges et uafhængigt
signal til hver størrelse der skal bestemmes. Det svarer til, at
der skal være en ligning for hver ubekendt variabel. Tiden er en
integreret del af beregningerne, så for at bestemme positionen i
to dimensioner, skal der bruges signaler til tid, længdeposition
og breddeposition. For at få højden med, skal der bruges endnu
et signal. Yderligere signaler kan bruges til bestemmelse af,
hvor nøjagtigt positionen er bestemt.

Er der korrosion i nogle dele i antenne eller/og modtager bliver
mulighederne for modtagelse dårlig.

Det batteri som du har installeret med loddeflige på er en god
løsning. fligene er punktsvejste til batteriets hus som er
polerne og forbindelsen til modtagerprintet er lodninger på
printet.
Er printbanerne og lodningerne lakkerede er der en god
beskyttelse mod korrosion.
Den type hvor batteriet blot sidder i en holder der spænder
batteriet og dermed sikrer kontakt er ikke af det bedste. Alene
ved udskiftning af batteriet skal man ikke med fingrerne røre
batteriets flader, da hudfedt fører til korrosion. Man skal her
bruge en plastic pincet til monteringen. En metalpincet vil
kortslutte batteriet og det er meget uheldigt.

Mvh/Harding

Fra : Flemming

Dato : 07-09-08 19:20

Mig bekendt har batteriet ingen funktion når pos. er bestemt og almanakken
er hentet. Jeg tror derfor ikke at du vil undgå tab af signal midt i
Øresund.
/Flemming

"Harding Larsen (slet XILST)" <harding@XILSTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12207970030.343185678606272@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 07-09-08 20:06

Hej Flemming,

Med fare for at vi misforstår hinanden, fordi vores beskrivelser
ikke er helt sammenfaldende, så har jeg flere gange været ude
for at satelitterne som er blevet brugt til stedbestemmelse, har
stået på linie og derfor ikke har kunne anvendes af modtageren
til stedbestemmelse.
Desuden har jeg observeret at hvis signalerne periodevis har
været svage p.g.t. bommens stilling, så har
positionsbestemmelsen efterfølgende haft svært ved at komme
igang. En nedlukning af GPS´en og efterfølgende opstart har
medført at den hurtigt har genfundet tilstrækkeligt satelitter
til igen at bestemme positionen.
Jeg anvender et program til bestemmelse af satelitternes
formåen, det hedder: VisualGPS og kan gratis downolades via
Google.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 01:04

Hej Harding,

Det, der har undret mig i denne sommer er, at min lille, nye, billige
Standard Horizon 180i (i'et står for intern/indbygget GPS-antenne), der
sidder inde under sprayhood'en, lynhurtigt får kontakt med 5 - 7
satelitter og fastholder dem, mens den dyre Raymarine kortplotter ved
kortbordet med den ældre og dyre eksterne Raystar 120 GPS antenne er
væsentligt længere om det (kan være det skyldes at batteriet er træt) og
ganske ofte mister satellitforbindelsen og alarmen går ...

På begge plottere kan man følge initialiserigsprocessen og resultatet af
søgningen hvad angår antal satelitter og deres position ift. båden.

Det er det sidste - mistet FIX - jeg synes er problematisk - og som jeg
har forstået det, har det ikke noget med batteriet at gøre(?) ... og da
jeg fik skilt Raystar antennen ad, så den som nævnt ud, som var den
sprit ny og samlet i går ... ingen korrosion overhovedet og ledningen
går udbrudt til kortbordet ... Det er det, jeg ikke kan forstå ...

Bemærk iøvrigt, at jeg altid "underskriver mig" Flemming Torp ...
Der er også en "fornavnebror" med i debatten ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Harding Larsen (slet AHRTL)" <harding@AHRTLlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12208147530.855313634868743@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 09-09-08 12:14

Hej Flemming Torp,

Nye modtagere er væsentligt hurtigere end den gamle. De bygger
på en ny teknik.
En ældre modtager, med de småfejl som evt. opstår, både i
enheden og ved modtagelsen af signalerne kan når den kører, på
grund af "skygger" f.eks. fra en person eller en bom, godt miste
forbindelsen til satelitterne, hvis de for
navigationsberegningen væsentlige satelitter ligger i "skygge".
Det hænder ofte at disse satelitter ligger ret tæt samlede og i
samme retning.
Som regel indikerer modtageren i displayet at der er dårlig
forbindelse når der "skygges".
Modtageren er designet således at om den ikke får tilstrækkeligt
mange satelit fix inden for de næste 10 min vil modtageren lukke
ned.
Derfor er man nødt til at slukke og tænde på hovedkontakten igen,
og hurtigt kommer et stort antal satelitter ind.
Da vi ombord ikke konstant sidder og ser på skærmen men har
andre gøremål, så tænker vi når vi igen ser på skærmen...hov
hvad er der nu galt? uden at vi klart tilbagekalder hvad der er
hændt det sidste stykke tid.
Hvis der så evt. er en dårlig forbindels eller batteriet er
dårligt så ryger også almanakken og GPS´en spørger forvirret:
Hvor er jeg! og vil have en stedangivelse.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 18:27

Fås lidt billigere:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/RAYMARINE-RAYSTAR-125-GPS-ANTENNA-NEW-IN-BOX_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em63Q2el1177QQhashZitem130256116659QQitemZ130256116659

http://cgi.ebay.co.uk/Raymarine-Raystar-125-GPS-antenna_W0QQitemZ120303431873QQcmdZViewItem?hash=item120303431873&_trkparms=72%3A12%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 22:25

Tak for tip, Bjarke ...
Ja, det er til at blive godt frustreret over at vi for mange maritime
produkter betaler ud af næsen her i Danmark ...
Jeg må med skam melde, at jeg ikke har købt noget til båden via E-Bay.
Det er nok alderen, der trykker?
En vital del til båden vil jeg gerne kunne aflevere til en dansk
forhandler jeg kender og har tillid til og få den repareret eller
udskiftet ... sagde ham, der købte sin AIS-modtager SR-161 hos Milltech
i Seattle ... Men den er måske heller ikke "heeelt så vital" som
GPS-antennen) ... ...
Jeg har dog erfaret, at der efterhånden ikke "slipper så meget igennem
uden moms og told, som i gamle dage" fra ikke-EU-lande F.eks. USA og
Norge ... Det skal man have med i kalkulen.
Men det Engelske link ser bestemt interessant ud ... rent økonomisk kan
man jo næsten få to styk antenne for samme pris, som én koster i DK ...

en meddelelse news:48d28f80$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 22:33

Du er ikke gammel nok til at afskrive de muligheder.

Helt enig. Køb i EU. USA er for risikabelt. Når det er sagt, så har jeg
ganske gode erfaringer på eBay. Det er meget ofte man ikke ende rmed at
'vinde' varen, men 'vinder' man, så går leverencerne som regel nemt.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-08 23:47

Tak for alle de konstruktive kommentarer!

Som den "kylling" jeg er, blev det den "forsigtige" (men dyre) løsning:
Jeg købte en ny Raymarine GPS-antenne - her i landet ...

http://picasaweb.google.com/fltorp/NyGPSAntenne?authkey=aok_30_pyoY#

Den "henter" - af en mig uforståelig grund - væsentligt flere satelitter
.... og (forståeligt nok efter batteridebatten): Væsentligt hurtigere.
Jeg bruger Raymarines SeaTalk protokol, så jeg kunne bruge det
eksisterende kabel ...

Parallelt hermed har jeg testet den lille Standard Horizon kortplotter:
Dens NMEA-output kan via en NMEA --> SeaTalk-konverter også styre
Raymarine autopiloten ... En god lille backup for Raymarine-systemet ...
baseret på mine C-Map kort.