Skroggennemføringer - svære at skifte?
Fra : lindstroem

Dato : 01-09-08 10:03

Erfaring med at udskifte skroggennemføringer?

Jeg har tidligere udskiftet et par ventiler, der virkede lidt anløbne.
Men nu er båden blevet 17 år og den overvintrer ret ofte i vandet.
Tiden er derfor inde til nyt VVS over hele linjen, har jeg besluttet.
Beslutningen beror blandt på artikler om gennemføringer og ventiler af
dårligt fabrikat på en del både – (måske også min Beneteau?) – med
skæbnesvangert resultat til følge eller i alt fald pludselig opstået
paniksituation om bord.

Nu til spørgsmålet. Nogen tips til afmontering af selve
gennemføringen? Hvis der er brugt en god tætningsmasse, sidder den jo
rasende godt fast til skroget. Kender nogen her i forummet til
eksistensen af en aftrækker, der dels kommer ind i gennemføringen og
dels støtter på skroget, så skroggennemføringen kan trækkes ud?
Skroget er ikke sandwich så det skal nok holde til en sådan
behandling.
Eller kan man komme så vidt, at man skal stå og slibe hovedet væk på
ydersiden, så gennemføringen kan bjærges indefra? Sidstnævnte manøvre
vil vist tage tid da man skal være meget forsigtig for ikke også slibe
ind i skroget.

Hvad angår fastmontering af nye gennemføringer (Bronze) så havde jeg
tænkt mig sikafleks som tætningsmiddel. Nogen erfaringer dermed?
Jeg går ud fra, at en person, der holder i rillen i gennemføringen og
en person, der skruer møtrikken på inde i båden, er metoden til
montering af gennemføringen? Og efter et døgn eller to er hærdningen
vel så god at ventiler og studs kan eftermonteres uden at
gennemføringen drejer rundt?

Viden og erfaringer modtages meget gerne.

Mvh
Lindstroem

Fra : Steen Andreasen

Dato : 01-09-08 18:26

Hej

Jeg var igennem en tilsvarende proces for et par år siden. Den letteste
måde, og i nogle tilfælde den eneste, er at benytte en vinlkelsliber og
skære omløberen i stykker. Mine gennemføringer fejlede i øvrigt ingenting
efter 18 år!!!.

mvh Steen

Fra : Steffen Skov

Dato : 01-09-08 18:40

Hejsa og ohøj
Prøv med en nedstrygerklinge (kan fås med håndtag) og sav gennemføringen i 2
dele på langs indefra. Så kan nemt få den ud.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 20:15

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Prøv med en nedstrygerklinge (kan fås med håndtag) og sav
> gennemføringen i 2 dele på langs indefra. Så kan nemt få den ud.

Hejsa Steffen,

Umiddelbart forstår jeg ikke, hvorfor det er bedst at save indefra ...
Er det ikke meget nemmere at komme til udefra, idet man vel må formode,
at båden er på land, mens der saves? ... ...

Men der er nok en god grund, jeg bare ikke kan få øje på ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Steffen Skov

Dato : 02-09-08 01:38

Hejsa
Jow - vendingen kan da misforstås. Jeg mener, at man stikker klingen op i
hullet og saver ind mod skroget (det er ikke så nemt den anden vej). Om man
gør det inde fra båden eller ude fra båden kan være lige meget. Ja - det er
nok en god ide at have båden på land
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-09-08 19:29

"lindstroem" <lindstroem.ib@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Erfaring med at udskifte skroggennemføringer?

Hej

Som håndværker, vil jeg ikke bare trække, men først løsne ved at dreje
gennemføringen forsigtigt rundt, indtil gennemføringen går løs, rens den så
for ir og andet snavs, der efter skulle den kunne tages ud!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 02-09-08 08:26

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemføringen forsigtigt rundt, indtil gennemføringen går løs, rens den
> så for ir og andet snavs, der efter skulle den kunne tages ud!

Jeg brugte en fein maskine med stålklinge det tog ca. 30 sek pr.
gennemføring. Herefter et juletræ " vvs værktøj" til at holde igen med, køb
dine Bronche kuglehaner af en vvs installatør de er billigere end
bådbutikker. Herefter sikaflex 290 .
båden flyder endnu.
mvh Henrik Kolle

Fra : Lindstroem

Dato : 02-09-08 21:28

Tusind tak for de gode råd som jeg vil følge.

Jeg havde ikke lige tænkt på det med at "skille gennemføringen ad" ved at
save den i mindre stykker - god ide! Med mindre altså den kan hives ud med
min til lejligheden opfundne 'aftrækker' bestående af et langt 14 mm
gevindstykke som jeg med en stor spændskive m. møtrik placerer indenbords
ovenpå på skroggennemføringen. Sroggennemføringen trækker jeg så ud (om alt
går vel) ved at skrue på møtrikken i den anden ende (udenbords). Naturligvis
efter den er forsynet med en stor skive og lidt træ så bådskroget ikke lider
overlast.

Er de Bronze-fittings man køber hos VVS manden søvandsbestandige? Jeg ved
ikke hvad søvandsbestandig betyder, he he, men det står der altså i
udstyrskatalogerne.
For mig at se må det farligste være tæringen og ikke, at der er saltvand
frem for ferskvand i diverse vvs fittings. Så det afgørende er vel, at der
ikke er en masse zink (eller andre metaller der reagerer lige så ivrigt som
zink) i godset som gennemføringer og ventiler er lavet af.

Hvad angår "juletræet" så er det en anordning, der griber fat i rillerne i
gennemføringen, går jeg ud fra? Kan man købe "juletræet" i et byggemarket?

Endnu engang tak for besvarelserne.

Lindstroem

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-09-08 16:34

"Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Tusind tak for de gode råd som jeg vil følge.
klip
> [...]
> ikke er en masse zink (eller andre metaller der reagerer lige så ivrigt
> som zink) i godset som gennemføringer og ventiler er lavet af.

"Rødgods" er vist det bedste til skibe?
http://www.google.dk/search?hl=da&q=r%C3%B8dgods%2Bskroggennemf%C3%B8ring&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_daklipHilsen Steffen--"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!C.Columbus 1451-1506

Fra : Steffen Skov

Dato : 03-09-08 18:06

Ohøj
Jeg aner ikke hvad der gik galt med min besked, men linket virker
tilsyneladende. Underligt!
Steffen

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 03-09-08 19:51

> Ohøj
> Jeg aner ikke hvad der gik galt med min besked, men linket virker
> [...]

mvh Henrik Kolle