Garmin forbundet til M-Tech
Fra : kristian.krautwald@g~

Dato : 31-08-08 02:48

Hej NG,

Jeg har en Garmin GPSmap 440SX og en M-TECH MT-500 vhf radio, som jeg
gerne vil forbinde sammen for at kunne sende Distress Call med GPS
position. Det lader til at jeg ikke har sat ledningerne rigtigt
sammen, for det virker ikke. De kan ikke 'se' hinanden.

Idag har jeg sat det sådan sammen:

Garmin Blå (NMEA out1) ---> M-TECH Brun (NMEA Rx+)
Garmin Brun (NMEA in1) ---> M-TECH Orange (NMEA Tx+)
Garmin Sort (ground) ---> M-TECH Sort (Ground/Tx-)

Er det ikke rigtigt?

mvh
Kristian

Fra : Carsten Jensen

Dato : 31-08-08 18:21

Den Sun, 31 Aug 2008 01:48:21 -0700 skrev kristian.krautwald:
> Er det ikke rigtigt?

Det lyder efter beskrivelsen rigtigt - har du så også sat Garmin op til
4800 baud? Det skal man så vidt jeg husker.

Mvh

Carsten

Fra : Torben Bach

Dato : 31-08-08 19:13

kristian.krautwald@gmail.com wrote:
> [...]
> Garmin Brun (NMEA in1) ---> M-TECH Orange (NMEA Tx+)
> Garmin Sort (ground) ---> M-TECH Sort (Ground/Tx-)

Efter min bedste overbevisning, så skal du kun bruge den blå fra din Garmin
(NMEA ud) til den modsvarende i din VHF-radio (NMEA ind) + evt. ground.
Jeg har selv forbundet en Garmin 276 med en VHF-radio af andet fabrikat. Jeg
brugte ikke ground imellem de to apparater, da begge i forvejen har ground
til "stel".
Det er nok også rigtigt, som skrevet af Carsten, at begge dele skal være
indstillet med samme baud-hastighed (4800)

Din Garmin skal jo ikke have noget signal den anden vej fra radioen (via den
anførte brune).

Held og lykke med projektet. Jeg kan ikke ud fra ovennævnte betegnelser
gennemskue, hvad Rx+ eller Tx+ betyder i relation til ud og ind.

Mvh
Torben

Fra : Bent Pedersen

Dato : 31-08-08 19:44

"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Held og lykke med projektet. Jeg kan ikke ud fra ovennævnte betegnelser
> gennemskue, hvad Rx+ eller Tx+ betyder i relation til ud og ind.

Det kunne måske være Receive og Transmit..?

Bent

Fra : HH

Dato : 01-09-08 03:26

Jeg mener også, at Garmin'en skal sættes til den rigtige protokol,
dvs. NMEA/NMEA i dens interface-menupunkt.

Hans-Henrik

Fra : Forgast

Dato : 02-09-08 07:19

Ifølge M-Tech's manual skal der forbindes

M-Tech brun ->> NMEA Tx (+) på GPS
M-Tech rød ->> NMEA Tx (-) på GPS
nvh. leif

Fra : jetp

Dato : 03-09-08 18:07

> [...]
> Garmin Brun (NMEA in1) ---> M-TECH Orange (NMEA Tx+)
> Garmin Sort (ground) ---> M-TECH Sort (Ground/Tx-)

Jeg formoder, at ground har forbíndelse til 12 v minus, hvilket den skal
have.
Desuden skal Garmin være sat op til NMEA/NMEA protokol.

http://www8.garmin.com/specs/pcwiring.pdf

Mvh Jens

Fra : Rose

Dato : 11-09-08 14:45

Hej.
Fik du det til at virke?
Jeg står med samme problem - Garmin 520 til Furono - så er spændt på at høre
resultatet.
Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-09-08 15:44

Hejsa
Kan disse link hjælpe:
http://www.tapr.org/~kh2z/Waypoint/Connections.htm
Manualen til Garmin 520 dansk kan du finde her:
http://www8.garmin.com/products/manual.jsp?product=010-00610-00
se side 39 i manualen.
Nu skriver du ikke hvad det er for en Furuno, men her kan du finde et par
manualer:
http://www.furuno.dk/danmark/produkter/catalog/leisure-boats/radio-communication/vhf-radios/fm-2721/

Jeg har sat min GPS31 sammen med en RO4500 og det virker fint. Skal lige ned
i båden for at se hvilke ledninger der forbundet.
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus