Hobie Cat
Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 30-08-08 16:57

Hej

Hvor køber man en brugt Hobie Cat, hvis ikke lige i dba?

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-08-08 18:37

www.hobiecat.dk

-Leon

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 30-08-08 21:36

Takker

Fra : NewsGroups

Dato : 31-08-08 09:21

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=7059755

Fra : NewsGroups

Dato : 31-08-08 09:22

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor køber man en brugt Hobie Cat, hvis ikke lige i dba?

Der er en enkelt mere -
http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=8051084

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 31-08-08 09:56

Jeg takker mange gange til jer alle...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-08-08 19:08

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor køber man en brugt Hobie Cat, hvis ikke lige i dba?

Hej

Her er lidt at se på:

http://www.blocket.se/li?ca=15_s&th=1&q=+hobie+cat&cg=1060&w=3&st=a&ps=1&pe=37&c=1062

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 20:09

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor køber man en brugt Hobie Cat, hvis ikke lige i dba?

Hvor kunne formodes at bo ?

/karsten
(nacra 6)

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 05-09-08 09:23

Bornholm...
Og så er der handlet..
Nu skal jeg bare lære at sejle dyret.

Tak for alle svar.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-09-08 09:46

Hej

Pas på, der er langt ned når den vælter!

God fornøjelse

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 05-09-08 14:53

Tak..

Som sælger sagde: Hvis du ikke vælter sejler du ikke stærkt nok...

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-09-08 19:54

> Tak..
>
> Som sælger sagde: Hvis du ikke vælter sejler du ikke stærkt nok...

Det kan jeg kun tilslutte mig... sejl den på grænsen og du er hooked for
livet

Det er kun en speedbåd der slår accelerationen

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-08 21:20

> Det kan jeg kun tilslutte mig... sejl den på grænsen og du er hooked for
> livet
> Det er kun en speedbåd der slår accelerationen

Helt enig med Leon.... Du slipper aldrig cat'er igen - du er nu grebet af at
sejle på grænsen.
Hvilken Hobie har du slået kløerne i ?

/karsten (i nacra6)

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-09-08 07:53

Af mangel på forstand, og overflod af lyst blev det til en HC 18.
Den er uden spiler, men det er vel heller ikke et must.. eller??

På et tidspunkt, sikkert om 100 år, bliver man nødt til at købe en trapez
sele/bælte.
Er der nogle anbefalinger her?

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 06-09-08 09:23

> Af mangel på forstand, og overflod af lyst blev det til en HC 18.
> Den er uden spiler, men det er vel heller ikke et must.. eller??

En HC18 er en fin cat' den logger uden problemer 25kn
Den er meget godmodig og tilgiver fejl (under 8ms)

Husk at læse trimguiden på Hobiecat.dk.
(Diamant & vantspænding er meget vigtig på denne cat)

> På et tidspunkt, sikkert om 100 år, bliver man nødt til at købe en trapez
> sele/bælte.
> Er der nogle anbefalinger her?

Det er et must du kan ikke sejle i over 4ms uden, ved 6ms er der én i selen
hele tiden og ved 8ms er i begge ude i trapez.. ved 10-12ms accellerer den
så hurtigt at begyndere har problemer med at stå fast og man må påregne
forhøjet blodtryk, samt ømme kæber af at smile så meget

Du skal købe den store sele med fuld rygstøtte, Hobie's egen er ganske
udemærket og det kan ikke betale sig at spare.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 10:17

> En HC18 er en fin cat' den logger uden problemer 25kn

Helt enig og så er 18-footer en klasse for sig og du kan sejle mod andre i
18-fods klassen

> [...]
> accellerer den så hurtigt at begyndere har problemer med at stå fast og
> man må påregne forhøjet blodtryk, samt ømme kæber af at smile så meget

Enig med Leon igen - væn dig til at stå ude i trapezen fra starten af. Bliv
våd og slug masse af vand når du skraldgriner og råber "Juhuuu", eller
"Wieeeew - det er feeeeeeedt". - Man kan bare ikke lade være. Min
sejlerkammerat og jeg snakker tit om de hersens unge som bus- og
trainsurfer, de skulle prøve dette med 20 knob

> Du skal købe den store sele med fuld rygstøtte, Hobie's egen er ganske
> udemærket og det kan ikke betale sig at spare.

Igen enig.... Hobiens er god (også selv om man har en Nacra). Jeg købte min
på ebay i england for £50. (Jeg købte tre for god ordens skyld - nej de er
ikke til salg . Jeg/vi sejler aldrig uden.

/karsten

Fra : Lars Danielsen

Dato : 06-09-08 10:55

Hejsa

Undskyld at jeg blander mig i debatten, men jeg kan se at her er der flere
med Hobie erfaring.

Jeg har tænkt på at købe en Cat til lidt "for sjov" sejlads på Limfjorden.
Min sejlerfaring er nogle års Flipper sejlads i teenage årene, senere nogle
år på windsurfer og sidst i kølbåd.
Jeg har efterhånden nået klassen 40+, men har altid været facineret af Hobie
Cats, så nu skal det være.

Jeg vil gerne kunne sejle den alene selvom jeg er sikker på, at det meste af
tiden vil være sammen med min søn, der er flasket op med først Optimist og
senere Europa jolle på rimeligt højt plan. Han er til fart så jeg er sikker
på at en Cat lige er noget for ham.

Da det ikke skal være til kapsejlads kigger jeg efter noget brugt, men hvad
skal jeg gå efter når det ikke skal være til hardcore race, men samtidig
gerne skal værev lidt sjovt at sejle.
Jeg har set lidt på Hobie 18 og 20(21), men det er lidt svært at adskille
dem fra hinanden.

Mvh
Lars

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-09-08 12:09

Du er velkommen. Som manden uden erfaring lytter jeg med.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 06-09-08 14:04

> [...]
> samtidig gerne skal værev lidt sjovt at sejle.
> Jeg har set lidt på Hobie 18 og 20(21), men det er lidt svært at adskille

Hej Lars,

Det er ikke uden problemer, at vælge en cat. Alt over 18fod kan du ikke
sejle alene med mindre at det blæser 2-4ms og du har en maste-flyder på som
sikkerhed.
Du kan ikke rejse en 18fod alene hvis den vælter.

Vælger man en HC14 er der ikke plads til 2. Så er det HC16 (2personer) & 17
(1 person) tilbage.
En HC16 kan være teknisk svær at sejle, den tilgiver ikke styrmands-fejl og
vælter let forover (pithole).

HC17 kan fåes med dobbelt trapez og fok, den ville være den ideale
mellemting og kan sejles af en person på 60+kg.
Vejer man under 70kg vil jeg dog anbefale en maste-flyder.

Jeg er glad for at jeg startede med en HC18, den sejler godt og koster ikke
en krig.

Når du skal ud på brugtmarkede, skal du kikke efter skader på svær-blade,
ror-blade, ror-slup i ophæng, tæt skrog.
Kik også efter trætte syninger og reparationer på sejl, det samme gælder
trampolinen. Der skal man også kikke efter løse og manglende øjer.

Et svær-blad koster 5000,- og et rorblad koster 2500,-. Et komplet stel sejl
koster 12-16000,-, en mesh-trampolin koster 5000,-
Hakker og riser kan laves på svær og ror, men er de flækket så bliver de
aldrig rigtig gode igen.

Skøder, wire, skrog-riser, masteleje og andre småting koster også lidt men
ikke i nærheden af ror & svær.

Om den har spiler er en smags-sag, på den første jolle betyder det ikke så
meget, det samme gælder vinger.
Vinger er dog rare at have, man er lidt mere tør og kan tage lidt mere vind.
I let vejr syntes jeg de er i vejen.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 15:37

> [...]
> Vinger er dog rare at have, man er lidt mere tør og kan tage lidt mere
> vind. I let vejr syntes jeg de er i vejen.

Jeg synes du maler fanden på væggen. Vores (nu solgte) HC16 er repareret en
vinter over (sidste vinter). Den havde hul i skrog, men stadig god at
sejle - især for en nybegynder, da den jo dels er uden sværd og forholdsvis
let at sejle - især glimrer den med mangel af tovværk. Vi havde meget glæde
af HC16eren og vi fik da vores flyve- og svømmeture. Vores masteflyder var
en 5 ltr oliedunk bundet i toppen af masten. Så sikkert åndsvagt ud, men var
effektivt.

/karsten (nacra6)

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-09-08 11:48

Med jeres farverige beskrivelser kan man jo næsten ikke vente med at komme
ud.
Trimguiden er læst. Gisp der er meget der skal læres....

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 15:39

> Med jeres farverige beskrivelser kan man jo næsten ikke vente med at komme
> ud.
> Trimguiden er læst. Gisp der er meget der skal læres....

Alliér dig med en gut (et par øl/flasker vin gør underværker) som har prøvet
at trimme en båd før. Gå lidt rundt i den lokale sejlklub og kig på både, så
kommer der altid en som vil snakke.... og du er snart sejlende
/karsten

Fra : Lars Thorborg

Dato : 06-09-08 14:35

Tillykke - hvad måtte du bøde?

--
Hilsen Lars Thorborg

ISIS - Bianca 28 - Frederikssund

Bianca 28 - sejlere mødes på cafecrema.dk

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-09-08 14:56

18.000 jyske dollars...
Ved ikke om det er dyrt eller billigt.
Alt i alt, ser den helt ok ud. Kan umiddelbart ikke finde de store fejl ved
den.
Fyren som solgte var en Hobie-entusiast fra Viborg - mega-flink fyr.

Til Lars Danielsen: Han havde flere til salg, hvis HC 18 var noget for dig.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-08 15:40

> [...]
> Fyren som solgte var en Hobie-entusiast fra Viborg - mega-flink fyr.
>
> Til Lars Danielsen: Han havde flere til salg, hvis HC 18 var noget for

Det var ikke galt.