Spænding af steeringhead (kronrørslejer) ?
Fra : StreetFighter

Dato : 03-08-08 11:13

Hej
Jeg havde for løs lejespænding, så der ingen modstand overhovedet var i
styret. Efter at have spændt ringene 2 tænder, så er der lidt modstand og
MC-en slasker/wobler nu langt mindre ved +160kmt.

Mit spørgsmål er om hvor meget man max må spænde kronrørslejerne og om en
modstand på f.eks 500g på styrets spidser vil kunne have samme effekt som
en styrdæmper (sådan en hydraulisk cylinder mellem stel og forgaffelbro).

Hvilken metode kan jeg anvende til at sikre at baghjul og forhjul flugter
og at forgaffelbroerne og styret samtidig er vinkelret på stellet - altså
at MC-en tegner kun et spor på banen og at styret sidder helt lige når man
kører uden hænder ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-08 13:48

On Sun, 3 Aug 2008 12:13:17 +0200, StreetFighter wrote:

> [...]
> en styrdæmper (sådan en hydraulisk cylinder mellem stel og forgaffelbro).

Ad 1 Kronrørslejer må á princip ikke "spænde", men må heller ikke have
slup. Og det er jo en lidt umulig situation, så normalt er der opgivet et
let moment som møtrikken spændes med. Men styret må bestemt ikke føles
trægt, og da slet ikke i retningen af en halvt Kg. i styrenden.

Ad 2 Nej, lejerne kan ikke bruges som styrdæmper. En moderne styrdæmper
reagerer kun ved pludselige bevægelser, og slet ikke ved ligeudkørsel.
Problemet med friktion, eller for megen friktion, i styretøjet er, at
ligeudkørsel bliver helt umulig. Selvopretningen ødelægges, og der skal
hele tiden korigeres på styret. Dette er helt ulideligt ved bykørsel.

> [...]
> at MC-en tegner kun et spor på banen og at styret sidder helt lige når man

En lang snor. Læg den bag om baghjulet, og tape den fast et stykke oppe på
baghjulet. Træk snorenderne helt frem forbi forhjulet, og flugt snorene så
de lige akkurat rører forkanten af baghjulet, og nu skal der være lige
langt ind til forhjulet fra hver snor. Fejl rettes ved
baghjulsopspændingen.

Du kan i samme ombæring parallelflugte forhjulet, og siden kontrolere at
forgaflen ikke er vredet i broerne.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : StreetFighter

Dato : 03-08-08 22:35

On Sun, 3 Aug 2008 14:47:57 +0200, Orla Pedersen wrote:

> [...]
> let moment som møtrikken spændes med. Men styret må bestemt ikke føles
> trægt, og da slet ikke i retningen af en halvt Kg. i styrenden.

Men servicemanualen foreskriver altså 200-500g?
Se manualens side her:
http://i34.tinypic.com/raoi29.jpg

Gider du ikke forklare hvad der menes med at den nederste ring
initialspændes til 52nm men endeligt skal være 18nm ??
Jeg har spændt den nederste til 52nm og fingerspændt den øverste ring og
sat låseringen over noterne. Det giver en modstand på ca 300 gram på
styrets ender. MC-en kører fint ligeud og er nem at styre helt uden
hænderne på styret. Men er lejerne mon overspændt så de ødelægges?

> Ad 2 Nej, lejerne kan ikke bruges som styrdæmper.

Ok, takker

> [...]
> de lige akkurat rører forkanten af baghjulet, og nu skal der være lige
> langt ind til forhjulet fra hver snor. Fejl rettes ved

Super metode

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-08 06:27

On Sun, 3 Aug 2008 23:34:41 +0200, StreetFighter wrote:

> Gider du ikke forklare hvad der menes med at den nederste ring
> initialspændes til 52nm men endeligt skal være 18nm ??

Du spænder til 52 Nm for at "sætte" lejerne, løsner, og spænder til 18 Nm,
og spænder kontramøtrikken.

Dine lejer er "spændt" for hårdt. Men udfør trin to, og tjek for "mærker" i
styrets bevægelse. Er bevægelsen ok, så er ingen skade sket.

Fra : StreetFighter

Dato : 07-08-08 21:47

On Mon, 4 Aug 2008 07:26:52 +0200, Orla Pedersen wrote:

Tusind tak.
Den er løsnet til 18 nm nu, me så er der ingen modstand i styret og der
står jo i manualen at der skal være 200-500 gram trækmodstand på
styrenderne, derfor fatter jeg ikke hvad man skal gøre?
Modstanden er der ved 52 nm men ikke ved 18 nm.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-08-08 07:06

> [...]
> og
> MC-en slasker/wobler nu langt mindre ved +160kmt.

Jeg siger lige det samme som Orla, bare på en anden måde

Kronrørslejerne skal bare spændes. Drej max 1/4 omgang af gangen, spænd
det hele og kontroller om det er nok. Er det for løst falder cyklen ind
i sving og klonker fra kronrøret ved opbremsning. Er det spændt for
hårdt, så er det svært at køre lige ud og styret går stramt og man
overkompenserer fra små korrektioner og derfor svinger let fra side til
side i stedet for at køre lige ud. Det kaldes at køre på æg og er meget
ubehageligt! Jeg plejer at sige at kan man vippe styret fra fuldt styr
udslag til fuldt styr udslag (fra den ene til den anden side) med en
finger, så er det ikke for stramt. Vær opmærksom på diverse kabler der
kan umuliggøre den operation. Forhjulet skal ikke røre jorden
naturligvis.

Går styret i hak lige ud når kronrørslejerne er spændt er de færdige!
Det skal kontrolleres når forhjulet ikke rør jorden. Hurra for
centralstøtteben på f.eks. CBR 600

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : StreetFighter

Dato : 07-08-08 21:52

On Tue, 5 Aug 2008 08:06:23 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

Men du siger altså at der skal være "nogen" modstand på styret?
Manualen siger 200-500 gram, men det lyder meget, ikke?

Fra : Ole

Dato : 09-08-08 17:19

StreetFighter wrote:
> On Tue, 5 Aug 2008 08:06:23 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
> Men du siger altså at der skal være "nogen" modstand på styret?
> Manualen siger 200-500 gram, men det lyder meget, ikke?

Siger emanuella om der er med modellen stående
på sutterne eller forhjulet løftet ?

Hvis løftet, så er selv 200g meget.

Ole Mogensen
--