Peter Jakobsen
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:488f8afa$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Peter Jakobsen skrev:
>>
>>
>> Forstår godt din pointe
>>
>> Men det er det udtryk "løst nok, men ikke for løst", jeg gerne ville have
>> defineret (er nok svært, jeg ved det).
>>
> Med shim's er skellet mellem løs og stram ellers ganske defineret!
> Eksempel:
> Spillerum = mellem 5/100 og 10/100!
> - ifald at: 5/100-søgebladet er der plads til men ikke 10/100 => OK!
> - ifald at: 5/100-søgebladet kan ikke komme imellem (og derfor heller ikke
> 10/100) = (helt klart) for stram og der skal en tyndere shim i!
> - ifald at: Både 5/100 og 10/100 kan komme imellem = Der er plads til en
> shim der er nummeret tykkere:
>
> Springet mellem shims'enes størrelser = 5/100 - Nummereringen er f.eks:
> 2.65; 2,70; 2,75 (mm)!
> - Afmonteret hedder shim'en på den løse ventil f.eks: 2.15, hvorved at man
> har behov for den tykkere: 2.20!
> - Shim'en på den stramme ventil har f.eks. størrelsen: 2.45, hvorved at
> der er behov for den tyndere: 2.40!
>
> Det der kan forvirre ordensmennesket der er ved at trimme, er at en ventil
> kan have et spillerum på 5/100, mens en anden har et på 9/100; men begge
> er indenfor juster-området!
> Derfor er det flueknepperi at hænge sig i de par tusindedele der er til
> forskel på om et søgeblad går meget stramt eller med let modstand: Kan man
> på nogen måde klemme "det tynde" søgeblad imellem er målet derfor at regne
> for OK, og er man alligevel for "gavmild" risikerer man at man, efter at
> have skiftet til en tyndere shim, kan få "det tykke" søgeblad imellem ved
> en kontrolmåling og derfor bør skifte shim "tilbage" igen
>
> Ud fra at shim-justerede motorer i praksis kan køre med temmelig løst
> justerede ventiler (á ikke bare omkring f.eks. 15/100, men derimod mellem
> 15 og 20/100) er det således flueknepperi at bruge tid på at justere
> vippearmes juster-skruer så søgebladet går meget stramt :-|
>
> Der er dog lige den detalje at på shims-justerede ventiler, er det sliddet
> (á: "indbankningen") af ventilen i topstykket at der justeres for - Med
> andre ord: ventilerne bliver strammere med tiden.
> Så hvis en ventil vurderes til at være lige løs nok og "strammes" med en
> tykkere shim, vil det sikkert være dén der er blevet for stram ved næste
> ventilservice og derfor justeres "tilbage" - Og modsat: hvis man kun med
> vold kan klemme tyndeste søgeblad imellem, skal pågældende ventil sikkert
> "løsnes" ved næste ventilservice, hvorfor det strengt talt ikke er nogen
> ulykke at gøre det allerede nu.
>
> Capice?
>
> /
> Armand.
Indsugning skal være på 0,15-0,24 og
udstødning skal være på 0,22-0,31
Og shims til min kommer i spring af 5/100 mm.
Så med tanke på det du har fotalt, Armand, vil jeg på indsugning bruge
følerblade på 0,20 og 0,25 (0,20 skal kunne gå ind, 0,25 skal IKKE)
Og ved udstødning :
0,25 skal kunne gå ind, 0,30 skal IKKE.
Så er de sat til den løse side, og så går det vel ikke helt galt, vel ???
Har i øjeblikket 178 heste på baghjulet, så hvis jeg mister 1 eller 2 heste,
gør det sgu ikke så meget
MVH Peter