On Sun, 27 Jul 2008 21:06:12 +0200, claus b.p. wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse news:11n1sx7g86jck.nwdrp83wuyry$.dlg@40tude.net...
>> On Sat, 26 Jul 2008 13:16:37 +0200, claus b.p. wrote:
>>
>>> en billig 3-5A autolader
>>> vil derimod ikke kunne gøre nogen skade.
>>
>> Jo den kan ! Der skal bruges spændingsregulering, ellers ødelægges
>> katalysatoren i akkumulatoren. Uden spændingsregulering skal man holde
>> ladestrømmen under 1/10 af akkumulatorkapasiteten, (Ah).
>>
> Der er i de billige autoladere en simpel mekanisme, (indre seriemodstand i
> trafoen) der gør at dens ladestrøm falder, når spændingen på akkuen stiger.
> Dette gør at en 5A lader i praksis sjældent lader med 5A, men typisk med
> 2-3A faldende til fx. 1-1,5A. Derfor er den normalt harmløs, selv på et
> lille motorcykelbatteri. Til gengæld er den jo så også længere om at lade
> batteriet op.
Men virkeligheden er også at spændingen fra den billige lader stiger ved
den mindre belastning, og dét ødelægger den katalysator, der skal tage sig
af at bringe ilt og brint tilbage til vand. Prøv selv at lægge hånden på
toppen af en GEL-akku udsat for en sådan lader, plasten kan blive helt
blød.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08