Lidt erfaringer med Zümo og Cardo BT
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-07-08 20:11

Har lige været et tur til Tjekkiet med en kammy og konerierne, det kan
stadig varmt anbefales, dog var det mere behageligt med DLérne end på
en tidligere tur med Fazeren, da nogle men efterhånden få veje er ret
bulede

Vi har begge en Garmin Zümo 550 og en Cardo Q2 så vi kunne snakke
sammen undervejs.

Pros:
Zümoen sat til at finde endemålet (Camp Melnik) med hurtigste rute, men
uden motorveje. Et par enkelte waypoints sat ind på ruten for at ramme
bestemte egne undervejs. Det fungerede upåklageligt, og vi fik set veje
og steder vi i dag ikke ville have været foruden

Cardoen modtager fint via bluetooth både tale og musik fra Zümoen, den
gengiver klokkerent (transistorradiolyd) både tale og musik.
Den skruer selv ned for musikken når der kommer talevejledning, og
skruer op igen bagefter.
Den høres tydeligt selv med ørepropper når man justerer lydstyrken lidt
op.
Samtale - tovejs - med makker fungerer lige så fint, og det er specielt
i de større byer man har gavn af at kunne kommunikere. Også ved tvivl
om behov for stop, tankning, hvorfor man stopper, så du storken osv)
At der kommer en lastbil eller bus imellem forstyrrer ikke, det havde
jeg ellers regnet med, og den rækker forbavsende langt.

Contras:
Ingen af dem er glade for regnvejr! Vi havde en del regn på vej ned.
Makkers Zümo stod af men kom op igen efter lidt pusten og panglen, min
sidder lidt mere beskyttet bag kåbeglasset. Det har noget med de 24
kontaktpunkter i holderen at gøre, der blir våde og anløber, holdes de
tørre og rene (siliconespray el) kørere det fint.
Makkers Cardo stod helt af, måske fordi proppen til ladehullet ikke var
sat ordentligt i? Men vi gik ud fra det var fugt der var skyld.

Tjekkiet er ikke kortmæssigt dækket så godt som de tidligere vestlande
på Zümoen. Makkers lidt nyere Zümo skulle dog ret langt ud på landet
før der ingen veje var mere

Cardoen forvirres af 2 Zümoer i nærheden (?) og mister forbindelsen,
dog ikke til den anden Cardo, så er man nødt til at genskabe
forbindelsen manuelt. Kører man kun med en Zümo/Cardo fungerer alt som
det skal. Måske har det ellers noget at gøre med at man skal huske at
afslutte samtalen.

Den indleder "ufrivilligt" samtale ved høje lyde (visir der slås op,
nys, samtale med bagsædepassager) men det kan slås fra.

Cardoen har direkte forkert oplysning i manualen om hvordan man får den
i "pairingsmode", men den rigtige ligger derude på indernettet.

PS:
Det var forresten først på vej hjem at vi opdagede at MC ikke må køre
over 80 nogensomhelst steder (se "Turen går til Tjekkiet") EJ heller på
motorvej! Puha, vi kørte bare lisså pænt som de andre ;-/

Det var vist det, bare spørg hvis det er. Fortsat god sommer!

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
Information om de danske nyhedsgrupper:http://usenet.lundhansen.dk

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 18-07-08 23:05

> [...]
> over 80 nogensomhelst steder (se "Turen går til Tjekkiet") EJ heller på
> motorvej! Puha, vi kørte bare lisså pænt som de andre ;-/

Ikke over 80 nogen steder!.. Hvor nye er de oplysninger?.. Hvis man kigger
på Czech Tourism, som skulle være Tjekkiets officielle tourismeorganisation,
skriver de intet om at MC'er ikke må køre stærkere end 80 i deres afsnit om
færdselsregler..

http://www.czechtourism.com/dan/dk/docs/practical-info/faq/transport/04-rules-of-the-road/

De regler de citerer skulle være trådt i kraft 1/7 - 2006..

/cbm .. som skal til Tjekkiet i august =)

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 18-07-08 23:25

Tror de 80 (som senere blev ændret til 90) nu er ophævet, og at der gælder
fælles regler for MC og biler i Tjekkiet..

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country#Czech_Republic

citat:

Ordinance No. 223/1997 Sb. since 1-st October 1997 reduced settlement limit
to 50 km/h and increased highway limit to 130 km/h, including for the
motorcycles.

/cbm .. med sort bælte i googl'ing =)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 19-07-08 07:59

Christian Mikkelsen skrev den 19 jul 2008 i

> Tror de 80 (som senere blev ændret til 90) nu er ophævet, og at
> der gælder fælles regler for MC og biler i Tjekkiet..
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country#Czech_Republic

Det er da fint du skriver "tror" når du bruger Wiki som reference
Men det er rigtigt - fra den officielle tjekkiske turistinfoside:

http://www.czechtourism.com/dan

"Tjekkiske færdselsregler er næsten ens med reglerne i andre europæiske
lande. Siden den 01.07.2006 gælder nye, strengere færdselsregler, som
skal bringe mere sikkerhed på de tjekkiske veje (man kan f.eks. få
klippet sit kørekort). I Tjekkiet gælder EU-kørekort og internationale
kørekort.

Hovedregler
Man kører i højre side
Sikkerhedssele er påbudt
Lygtetændingstid året rundt
Børn (mindre end 150 cm, lettere en 36 kg) skal spændes fast ved alle
typer af transportmidler
Hjelm påbudt cyklister under 18 år
Fartgrænser
I Tjekkiet skelner man mellem tre forskellige fartgrænser (byområder,
udenfor byområder og motorveje). Her skal oveholdes (hvis det ikke er
anført anderledes) følgende maksimale hastigheder:

motorvej - 130 km/t
byområde - 50 km/t
udenfor byområde - 90 km/t "

-
Det var en noget ældre "Turen går til Tjekkiet" vi havde med, men selv
taxachafutten var ikke klar over ændringerne, godt vi først blev
nervøse på hjemturen

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 19-07-08 12:18

> Det er da fint du skriver "tror" når du bruger Wiki som reference

Jo, jo.. man skal altid være kritisk overfor det medie som man henter
oplysninger fra.. men det gælder nu også fra tv, aviser, bøger og
nyhedsgrupper.. Wiki er langt hen ad vejen et fint sted at søge oplysninger
efter min mening.. og der er jo netop listet både datoer og numre på
paragraffer hvornår ændringer er sket så man har mulighed for at checke op
på det andetsteds.. =)