Har lige været et tur til Tjekkiet med en kammy og konerierne, det kan
stadig varmt anbefales, dog var det mere behageligt med DLérne end på
en tidligere tur med Fazeren, da nogle men efterhånden få veje er ret
bulede
Vi har begge en Garmin Zümo 550 og en Cardo Q2 så vi kunne snakke
sammen undervejs.
Pros:
Zümoen sat til at finde endemålet (Camp Melnik) med hurtigste rute, men
uden motorveje. Et par enkelte waypoints sat ind på ruten for at ramme
bestemte egne undervejs. Det fungerede upåklageligt, og vi fik set veje
og steder vi i dag ikke ville have været foruden
Cardoen modtager fint via bluetooth både tale og musik fra Zümoen, den
gengiver klokkerent (transistorradiolyd) både tale og musik.
Den skruer selv ned for musikken når der kommer talevejledning, og
skruer op igen bagefter.
Den høres tydeligt selv med ørepropper når man justerer lydstyrken lidt
op.
Samtale - tovejs - med makker fungerer lige så fint, og det er specielt
i de større byer man har gavn af at kunne kommunikere. Også ved tvivl
om behov for stop, tankning, hvorfor man stopper, så du storken osv)
At der kommer en lastbil eller bus imellem forstyrrer ikke, det havde
jeg ellers regnet med, og den rækker forbavsende langt.
Contras:
Ingen af dem er glade for regnvejr! Vi havde en del regn på vej ned.
Makkers Zümo stod af men kom op igen efter lidt pusten og panglen, min
sidder lidt mere beskyttet bag kåbeglasset. Det har noget med de 24
kontaktpunkter i holderen at gøre, der blir våde og anløber, holdes de
tørre og rene (siliconespray el) kørere det fint.
Makkers Cardo stod helt af, måske fordi proppen til ladehullet ikke var
sat ordentligt i? Men vi gik ud fra det var fugt der var skyld.
Tjekkiet er ikke kortmæssigt dækket så godt som de tidligere vestlande
på Zümoen. Makkers lidt nyere Zümo skulle dog ret langt ud på landet
før der ingen veje var mere
Cardoen forvirres af 2 Zümoer i nærheden (?) og mister forbindelsen,
dog ikke til den anden Cardo, så er man nødt til at genskabe
forbindelsen manuelt. Kører man kun med en Zümo/Cardo fungerer alt som
det skal. Måske har det ellers noget at gøre med at man skal huske at
afslutte samtalen.
Den indleder "ufrivilligt" samtale ved høje lyde (visir der slås op,
nys, samtale med bagsædepassager) men det kan slås fra.
Cardoen har direkte forkert oplysning i manualen om hvordan man får den
i "pairingsmode", men den rigtige ligger derude på indernettet.
PS:
Det var forresten først på vej hjem at vi opdagede at MC ikke må køre
over 80 nogensomhelst steder (se "Turen går til Tjekkiet") EJ heller på
motorvej! Puha, vi kørte bare lisså pænt som de andre ;-/
Det var vist det, bare spørg hvis det er. Fortsat god sommer!
--
Mvdlh - Arne Lorenzen /
http://dfmc.dk/?id=183
Information om de danske nyhedsgrupper:
http://usenet.lundhansen.dk