On 21 Jul., 16:54, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Jim Andersen skrev:> Armand wrote:
> >> En af mine kammerater fik et afslag på 3700,- ved købet af en privat VFR [...]
>
> > VFR -> 1.844 kr
> > Hardware -> 1.394 - Arb.løn 450 kr.
>
> = samlet kæde!
[...]
> At trække en ny kæde på v.h.a. den adskilte gamle, samt skifte tandhjul
> er skrueri på absolut novice-niveau :-|
>
[...]
> > 4 dage fri for 450 kr..... du bør se dig om efter et andet arbejde Armand.
>
> I forhold til 3700,-kr minus 1000 til kædekøb = 2700,- !!
> Sparer jeg de hér nævnte 450,- kunne jeg i princippet tage 5 timer fri
> for at få gjort arbejdet, og med samlet kæde skulle det vel nok kunne
> gøres på 2 timer uanset rutine :-/
>
> > Jeg har skiftet kæde én gang. Og det tog ca 9 kalenderdage og 2 dages
> > arbejde. Aldrig igen.
>
> Planlægningen er en væsentlig del af ethvert arbejde og allerede ved 2.
> kædeskifte ved man hvad det var der glippede da man gjorde arbejdet
> første gang og kan have det hele købt hjem samt værktøjet linet op for
> et koncentreret og hurtigt skifte :-|
Okay, det var mig der startede, så jeg vil da lige citere fra min
regning:
Fortandhjul: 80,-
Bagkædehjul: 309,-
DID 50VM -KÆDE- : 1062,-
og dertil den time som de sagde det ville koste (der røg ialt 2½ time
på inklusive 2 dækskift) 575,-
Til sammenligning kunne jeg have købt et kædekit ved louis for €130 +
forsendelse, altså lige omkring 1000 kroner.
Forskellen i pris er så endnu 1000 kroner, efter skat vil det altså
kræve at jeg arbejder nok til at tjene ca 1700 kroner, hvilket vel er
en god dagsløn ... Så ja, hvis jeg havde taget fri en halv dag, og
selv havde gjort det, så havde jeg faktisk sparet lidt penge.
Jeg er bestemt fortaler for selv at lave tingene, og ville da også
hellere selv lige have kunnet ordne det, men af og til er jeg lidt for
uheldig med mekanik, og jeg er også usandsynlig doven (og meget
rig
) så det var sgu svært ikke at lade sig lokke af mekanikerens
tilbud ... denne gang ... Men bare rolig, jeg skal nok komme efter
det, og begynde at lave mere og mere selv! Jeg lover
Peter
GSX600F '98