/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Opvarmning af motor
Fra : line.asbjorn@gmail.c~


Dato : 16-07-08 07:58

Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
agurketid, men alligevel...

Med et kort 25 km smut til arbejde og (jep, jeg er nærig) stigende
benzinpriser er jeg holdt op med at starte motoren i god tid. Normalt
passer det ellers meget godt med et minut eller to til lige at fedte
færdig med handsker, hjelm og laver et lyncheck af lygter og bremser
på min CB450S fra '86.

Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?

Asbjørn

Honda CB450S





 
 
"J.C.Kløve" (16-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 16-07-08 15:21

line.asbjorn@gmail.com skrev:
> Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
> agurketid, men alligevel...
> Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
> kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
> gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
> 3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?
>
Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Armand (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-08 15:47

J.C.Kløve skrev:
> line.asbjorn@gmail.com skrev:
>> Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
>> agurketid, men alligevel...
>> Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
>> kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
>> gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
>> 3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?
>>
> Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.
>
Jup!
Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon
at folks ide derom stammer!

--
Armand.

"J.C.Kløve" (16-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 16-07-08 15:56

Armand skrev:
> J.C.Kløve skrev:

> Jup!
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon
> at folks ide derom stammer!
>
hmmm
måske fra gamle udtjente lastbiler, der skulle stå og køre lufttryk på
før de kunne sætte igang

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Ulvir (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 16-07-08 16:06


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:487e099e$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jup!
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon at
> folks ide derom stammer!

Varme handsker ovenpå motoren?


Ukendt (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-07-08 21:46


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
news:487e03c7$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> line.asbjorn@gmail.com skrev:
>> Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
>> agurketid, men alligevel...
>> Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
>> kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
>> gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
>> 3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?

> Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

Hvad er forklaringen på det?
De eneste argumenter jeg kan finde på er:
- at smøretrykket stiger?
- oliefilmtykkelsen i lejer stiger ved større omdrejningshastighed?

Men hvad med uens udvidelse af delene i motoren pga. uens temperatur i
starten?
Delene slides jo så de passer til hinanden ved ens temperatur.
Når delene ikke er lige varme vil pasningen enten være lidt løsere eller
fastere.

Jeg har altid troet at man skulle lade motoren varme op for at få ens
temperatur i delene.
(Lige indtil jeg læste i manualen til min skoda at man IKKE skal lade
motoren stå og køre i tomgang før man kører)

/Kim


Simon (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 16-07-08 22:49

KimT wrote:
>> Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
>> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.
>
> Hvad er forklaringen på det?

Noget i retning af at olien når hurtigere rundt til alle de flader som
skal smøres, når motoren kører med flere omdrejninger end tomgang? Men alt
med måde, og kun rolig gasgivning for ikke at sætte for stor belastning på
fladerne før olien er driftsvarm...?

--
Simon
Kawa ER-6n '07

Ulvir (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 16-07-08 22:56


"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:487e6cd2$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Noget i retning af at olien når hurtigere rundt til alle de flader som
> skal smøres, når motoren kører med flere omdrejninger end tomgang? Men alt
> med måde, og kun rolig gasgivning for ikke at sætte for stor belastning på
> fladerne før olien er driftsvarm...?

Jeg tror du har ramt stemplet på hovedet..


Thomas Gulholm (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 16-07-08 23:01

KimT wrote:

> Jeg har altid troet at man skulle lade motoren varme op for at få ens
> temperatur i delene.

Du får næppe en mere ens temperatur i delene, end den der er, efter
motoren har stået slukket 'natten over' :D

Hvornår (hvilken temperatur) og hvordan de enkelte dele udvider sig, tør
jeg ikke sige noget konkret om, men hvis motoren skal varmes op til et
'stabilt niveau', er nogle minutter i tomgang næppe nok alligevel.

> (Lige indtil jeg læste i manualen til min skoda at man IKKE skal lade
> motoren stå og køre i tomgang før man kører)

Kan jo også være skrevet for at være politisk korrekt ;)

--
Thomas

Armand (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-08 23:37

KimT skrev:
>
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
news:487e03c7$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>> line.asbjorn@gmail.com skrev:
>>> Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
>>> agurketid, men alligevel...
>>> Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
>>> kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
>>> gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
>>> 3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?
>
>> Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i
brug samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.
>
> Hvad er forklaringen på det?
> De eneste argumenter jeg kan finde på er:
> - at smøretrykket stiger?
> - oliefilmtykkelsen i lejer stiger ved større omdrejningshastighed?
>
Chokerens mer-tilførsel af bensin er med til at vaske den ellers
smørende olie af cylindervæggen!
Choker er et nødvendigt onde, som man bedst slår fra så tidligt som
muligt - Hvilket i praksis er ved at varme motoren hurtigst muligt op
(læs: Køre på motorcyklen!)!

--
Armand.

N/A (16-07-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-07-08 23:38



N/A (16-07-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-07-08 23:38



N/A (16-07-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-07-08 23:38



Hans Paulin \(6310\) (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 16-07-08 23:38

Armand skrev:

> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
> sporene af min dumhed

"Outlook Express kan ikke sende meddelelsen. Emne 'Re: Opvarmning af
motor', Konto: 'dtext.news.tele.dk', Server: 'dtext.news.tele.dk', Protokol:
NNTP, Svar fra server: '441 Required "From" header is missing', Port: 119,
Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 441, Fejlnummer: 0x800CCCA9"


--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/



Hans Paulin \(6310\) (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 16-07-08 23:44

Armand skrev:

> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
> sporene af min dumhed

Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
blæser


--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/



"J.C.Kløve" (17-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 17-07-08 00:01

Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand skrev:
>
>> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
>> sporene af min dumhed
>
> Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
> blæser
>
>
men jeg nåede at "få" din

Armand's var væk, fan' til rod når der mangler en "post", man undres og
leder

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Armand (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-07-08 00:20

J.C.Kløve skrev:
> Hans Paulin (6310) skrev:
>> Armand skrev:
>>
>>> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
>>> sporene af min dumhed
>>
>> Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
>> blæser
>>
>>
> men jeg nåede at "få" din
>
> Armand's var væk, fan' til rod når der mangler en "post", man undres og
> leder
>
Lidt detektiv-beskæftigelse her i agurketiden (om en sådan findes for
motorcyklister?)!

--
Armand.
(der henviser til §1)

Hans Paulin \(6310\) (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 17-07-08 00:35

"J.C.Kløve" skrev:

> Armand's var væk, fan' til rod når der mangler en "post", man undres
> og leder

Det var for at se om I var vågne


--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/



Armand (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-07-08 00:15

Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand skrev:
>
>> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
>> sporene af min dumhed
>
> Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
> blæser
>
Min Thunderbird reagerer på delete-tasten!
Men det er vist alligevel hip som hap, hvorledes der reageres på de
individuelle servere :-/

--
Armand.

Hans Paulin \(6310\) (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 17-07-08 00:34

Armand skrev:

> Min Thunderbird reagerer på delete-tasten!

Holder mig til Bills sw

> Men det er vist alligevel hip som hap, hvorledes der reageres på de
> individuelle servere :-/

Har haft forskellige oplevelser gennem årene

--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/



StreetFighter (17-07-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 17-07-08 22:31

On Wed, 16 Jul 2008 16:21:02 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

Gælder det også nye indsprøjtningscykler, at man bør køre straks?

Armand (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-07-08 22:40

StreetFighter skrev:
> On Wed, 16 Jul 2008 16:21:02 +0200, "J.C.Kløve" wrote:
>
>> det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
>> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.
>
> Gælder det også nye indsprøjtningscykler, at man bør køre straks?

Der er principielt ingen(!) forskel på motorerne i moderne vandkølede
biler og motorcykler og de fleste betænker vel ikke at sætte sig bag
rattet; dreje nøglen og køre!
Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??

--
Armand.

Ulvir (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 17-07-08 22:56


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:487fbc1d$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??

Fordi der er forskel mellem bilister og motorcyklister?


Armand (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-07-08 16:50

Ulvir skrev:
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:487fbc1d$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??
>
> Fordi der er forskel mellem bilister og motorcyklister?
>
Nu skrev jeg bevidst "moderne vandkølede", for en luftkølet motor
starter afkølingen i det øjeblik ,am påbegynder kørslen og eftersom at
der ingen termostat er på dét system kan det være fornuftigt at være
lidt foran, omkring motorens opvarmning, før start - På den anden side
så varmes motoren alligevel hurtigere op ved alm. kørsel indenfor
bymæssig bebyggelse, end hvad tomgang med choker (chokerens
-mertilførsel af bensin køler faktisk temmeligt meget) gør!

--
Armand.

Jim Andersen (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 18-07-08 08:29

Armand wrote:
> Der er principielt ingen(!) forskel på motorerne i moderne vandkølede
> biler og motorcykler og de fleste betænker vel ikke at sætte sig bag
> rattet; dreje nøglen og køre!
> Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??

Af samme grund som at man lader MC'en få dyr olie, og bilen kan nøjes med
spildolie.

/jim (der lader sin karburator-MC stå og "lunke" til den kan gå rent da han
ikke vil risikere at den går i stå under kørsel/igangsætning/holden for
rødt)



Ukendt (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-08 08:59

On Fri, 18 Jul 2008 09:28:39 +0200, Jim Andersen wrote:

> Af samme grund som at man lader MC'en få dyr olie, og bilen kan nøjes med
> spildolie.

Nu var den med spildolie til skodamobilet måske lidt provokerende, men
fakta er, at den lavtydende motor klarede sig fint på spildolie, og havde
det ikke været for en anden kemisk process, så havde den kørt endnu

Men gør nu ikke forsøget på eksempelvis en pumpe-dyse diesel. Det vil kun
vare få tusinde Km. Der skal helt speciel olie til, og i en kvalitet som få
oliebadskoblinger vil overleve. Men den olie kan altså heller ikke købes i
Bilka :-|

> /jim (der lader sin karburator-MC stå og "lunke" til den kan gå rent da han
> ikke vil risikere at den går i stå under kørsel/igangsætning/holden for
> rødt)

Hmmm. Faktisk går "makita" den pæneste tomgang helt kold ~:-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Armand (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-07-08 16:16

Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 18 Jul 2008 09:28:39 +0200, Jim Andersen wrote:
>
>> /jim (der lader sin karburator-MC stå og "lunke" til den kan gå rent da han
>> ikke vil risikere at den går i stå under kørsel/igangsætning/holden for
>> rødt)
>
> Hmmm. Faktisk går "makita" den pæneste tomgang helt kold ~:-|
>
P.g.a. kold-sejg olie der yder "behageligt" med modstand :-/

--
Armand.

Rene´ (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Rene´


Dato : 16-07-08 09:48

Armand wrote:
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon
> at folks ide derom stammer!
>
> --
> Armand.

Da jeg i 1986 stod med mit nypressede kørekort og en Katana GS650G,
fik jeg flere gode råd af de "erfarne".
Et af dem var, at man kørte ikke før motoren var håndvarm.
Hvor det kommer fra kunne være meget sjovt at vide. Måske fra den tid
med de engelske maskiner??

Ralph Køster (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Ralph Køster


Dato : 16-07-08 17:07

Det kunne også være for at den skal "klonke" mindre når olien er blevet lidt
varm.
Det syntes jeg da at min den gør.

Men jeg har også altid lært at lade den varme op før man kører




Harald Blaatand (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 16-07-08 18:08



"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:8144627c-6060-4786-89e5-957ebf07017c@k37g2000hsf.googlegroups.com...
> Armand wrote:
>> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
>> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon
>> at folks ide derom stammer!
>>
>> --
>> Armand.
>
> Da jeg i 1986 stod med mit nypressede kørekort og en Katana GS650G,
> fik jeg flere gode råd af de "erfarne".
> Et af dem var, at man kørte ikke før motoren var håndvarm.
> Hvor det kommer fra kunne være meget sjovt at vide. Måske fra den tid
> med de engelske maskiner??

----

Ja,jeg tror også at det stammer fra den tid med de engelske (damp)maskiner !

)

Steen


Ukendt (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-07-08 20:19

Motoren kan selvfølgelig lige så godt varme op, mens man kører.

Poul B-H

<line.asbjorn@gmail.com> wrote in message
news:9b33c0fc-f0b7-452f-9feb-fa98fe10ed68@d77g2000hsb.googlegroups.com...
Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
agurketid, men alligevel...

Med et kort 25 km smut til arbejde og (jep, jeg er nærig) stigende
benzinpriser er jeg holdt op med at starte motoren i god tid. Normalt
passer det ellers meget godt med et minut eller to til lige at fedte
færdig med handsker, hjelm og laver et lyncheck af lygter og bremser
på min CB450S fra '86.

Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?

Asbjørn

Honda CB450S






Thomas Makro (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 17-07-08 02:25

On Jul 16, 4:46 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual

Mnaaaarh ikke heeeelt korrekt, kun næsten

I instruktionsbogen til min VFR stod, at man skulle varme motoren op
før kørsel, ved at give gas flere gange (omdrejningstallet forsigtigt
op og ned), indtil den kunne holde tomgangen uden choker.

Så der stod altså ikke noget om, at motoren skulle "holde og
lunke" (er det jysk?), ved konstant tomgangshastighed, mens førerens
hænder er beskæftiget med hjelm og handsker.


--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Torben B (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Torben B


Dato : 17-07-08 11:49


"Thomas Makro" <thomasmakro@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:35f570f9-7868-4d56-89fe-54042a251449@x35g2000hsb.googlegroups.com...
On Jul 16, 4:46 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual

Mnaaaarh ikke heeeelt korrekt, kun næsten

I instruktionsbogen til min VFR stod, at man skulle varme motoren op
før kørsel, ved at give gas flere gange (omdrejningstallet forsigtigt
op og ned), indtil den kunne holde tomgangen uden choker.

>Det må være en special Honda ting.

Så der stod altså ikke noget om, at motoren skulle "holde og
lunke" (er det jysk?), ved konstant tomgangshastighed, mens førerens
hænder er beskæftiget med hjelm og handsker.


--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste