Renovering af bremsekaliber
Fra : Erling Christensen

Dato : 12-07-08 20:09

Jeg har valgt og tage den store tur med renovering af min MC, og
bremserne får derfor også en tur....

Der er så lige brug for et godt råd til og rense de riller pakningerne
sidder I for Ir og forhindre at det kommer lige med det samme igen....

Jeg har læst nogle anbefale at smøre stempler og pakningerne med
bremsefedt.... i flg. manualen, skal man kun bruge bremsevæske, og
der nævnes ikke noget om bremsefedt... så hvad er det?

I pakningssættet til Hovedcylinderen er der en lille bøtte med noget
fedt I.... er det bremsefedt? som også kan bruges til stemplerne, så
jeg ikke skal ud og købe en tube som sikker er temmelig pebret....

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-07-08 20:23

> Der er så lige brug for et godt råd til og rense de riller pakningerne
> sidder I for Ir og forhindre at det kommer lige med det samme igen....

jeg får sikkert hug af nogle herinde for at foreslå det, men jeg har
tidligere bukket et søm i 90 graders vinkel og slebet det skarpt, så var det
godt til at rense ir i riller ud med, og alt virkede fint bagefter.

> I pakningssættet til Hovedcylinderen er der en lille bøtte med noget
> fedt I.... er det bremsefedt?

det er temmelig sikkert det fedt du også kan bruge til stemplerne. Husk at
rense kalibere og stempler godt af med sprit indeni, inden du smører og
samler.
En tube bremsefedt koster ikke så meget, men er der lidt med i pakken er det
nok, der skal ikke meget til.
Her kan du se prisen på en lille tube:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=718&iItemId=83231

Husk også at bremsevæske kan være slem ved lakken, så pas på når du skal
fylde på.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Grunnet

Dato : 13-07-08 08:24

I nyhedsmeddelelse: 48790459$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
skrev Thomas Jensen <oelhunden@hotmail.com> følgende:

> [...]
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=718&iItemId=83231
>
> Husk også at bremsevæske kan være slem ved lakken, så pas på når du

Jeg kan varmt anbefale dig at læse denne artikel
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

Den lille bøtte der er med ER bremsefedt.
Som Thomas skriver, så husk at vaske/rense kalibrene i masser af sprit, en
gammel tandbørste er god til at komme ind i rillerne
--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om
MC).

Fra : Erling Christensen

Dato : 13-07-08 11:41

On Sun, 13 Jul 2008 09:23:46 +0200, "Grunnet"
<neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

> [...]
>Som Thomas skriver, så husk at vaske/rense kalibrene i masser af sprit, en
>gammel tandbørste er god til at komme ind i rillerne

Tak for hjælpen....

Nu er de forreste kalibre renset rimelig grundigt.... resten der
sidder kræver lidt hårdere midler (stålbørste).... så det må vente
til vinterpausen...

Nye pakninger med bremsefedt i rillerne før pakningen, så det kan
måske holder fugten bedre væk og der går lidt længere inden ir igen er
et problem...

Så nu skal de bare monteres og udluftes, når jeg har alt det andet
monteret igen....

Men et tillægs ?.... hvordan får man kaliberne bedst renset helt I
bund... og kan det ir der kommer i rillerne, ikke ende med at
kaliberen skal kasseres, rillen med tiden så bliver for dyb...? der
går vel lidt materiale til hver gang...?
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 15:33

On Sun, 13 Jul 2008 12:41:11 +0200, Erling Christensen wrote:

> kan det ir der kommer i rillerne, ikke ende med at
> kaliberen skal kasseres, rillen med tiden så bliver for dyb...? der
> går vel lidt materiale til hver gang...?

Slå dig til tåls med at tolerancerne på støbt gummi er noget større end
hvad, der kan irre væk i et kaliperspor. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08