/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorcykler sælger dårligt
Fra : MKS - 74


Dato : 12-07-08 08:58

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/07/093440.htm

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

 
 
Grunnet (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 12-07-08 09:12

I nyhedsmeddelelse: ouog74lmtt6ta7ee2ob75c9qcdigu4v1ku@4ax.com,
skrev MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> følgende:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/07/093440.htm

Det kan vel ikke undre nogen.
Salget af større forbrugsgoder (biler, campingvogne o.s.v) er jo faldet
kraftigt på grund af stigende renter / lavkonjunktur, så det er vel helt
naturligt det også er sket for motorcykler, der jo for mange ikke er en
nødvendig investering, men mere en "luksuspræget" investering.
Vi skal bare være glade for vi antalsmæssigt er blevet fordoblet på 10 år,
og 832 nye cykler på et halvt år i Sydjylland alene er vel heller ikke et
helt ringe antal

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)



Armand (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-07-08 10:03

Grunnet skrev:
> .............
> Vi skal bare være glade for vi antalsmæssigt er blevet fordoblet på 10 år,
> og 832 nye cykler på et halvt år i Sydjylland alene er vel heller ikke et
> helt ringe antal
>
På den anden side så tales der, omkring andre brancher (specielt
bolig-området) om bobler (der venter på at briste),og da vi har p.t. den
største motorcykelbestand nogensinde kan man godt frygte at der er tale
om en mc-boble på vej til at briste :-/

Skrækscenarie:
Hvordan mon branchen klarer den dag at blot 1/3 (=stadig en meget stor
"restbestand", historisk set!) af mc-ejerne beslutter sig for at droppe
ud og realisere de forholdsvis stillestående penge de har stående i garagen?
Som for andre bobler vil en masse mennesker stå med store tab, hvis ikke
ligefrem at de brænder inde med totalt værdiløse køretøjer (á
overpricede Viragoer på kanten til vintagealderen), ligesom at de
handlende indenfor branchen vil opleve nærmest en stilstand i
omsætningen i mange år hvor nytilkomne vælger at tage for sig af
retterne på det ultra-billige private marked.
Stigingen i mc-bestanden skyldes for en stor del "friværdi-generationen"
så det er nok begrænset hvor mange tilfælde af uindfriede pantsætninger
p.g.a. værdifald til under restværdi, at en bristet mc-boble vil føre
med sig, så belåningsbranchen styrer vel let udenom en sådan ballade
derved at de eneste forhold de berøres af er unge (á under
friværdi-generationen) med pant-lån i store/dyre motorcykler. Til
gengæld er dé en samfundsmæssigt upraktisk gruppe at have som insolvente

For mange år siden frarådede jeg alle bekendte at købe en "Virago" af
samme grund (á: boblen, som jeg ikke kunne definere så let dengang), men
jeg må indrømme at showet indtil videre har kørt meget længere end jeg
regnede med. Men måske så at tiden netop nærmer sig nu :-/
Som for alle andre bobler gennem tiden skal der ikke meget til at sætte
panikken igeng, og blot pressens tørre betragtning om stagnerende salg
kan gå hen og få betydning.
De drevne finder således rette tidspunkt at realisere deres dyre
motorcykel og "overleve" på en billig basic-model indtil der nærmest vil
være frit valg til spot-pris efter et "brist"

--
Armand.

(der, ifald, må erkende at han ejer et museum)

Michael Dahlberg (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 12-07-08 10:37


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48787318$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Grunnet skrev:
>> .............
>> Vi skal bare være glade for vi antalsmæssigt er blevet fordoblet på
>> 10 år, og 832 nye cykler på et halvt år i Sydjylland alene er vel
>> heller ikke et helt ringe antal
>>
> På den anden side så tales der, omkring andre brancher (specielt
> bolig-området) om bobler (der venter på at briste),og da vi har p.t.
> den største motorcykelbestand nogensinde kan man godt frygte at der er
> tale om en mc-boble på vej til at briste :-/
>
> Skrækscenarie:
> Hvordan mon branchen klarer den dag at blot 1/3 (=stadig en meget stor
> "restbestand", historisk set!) af mc-ejerne beslutter sig for at
> droppe ud og realisere de forholdsvis stillestående penge de har
> stående i garagen?
> Som for andre bobler vil en masse mennesker stå med store tab, hvis
> ikke ligefrem at de brænder inde med totalt værdiløse køretøjer (á
> overpricede Viragoer på kanten til vintagealderen), ligesom at de
> handlende indenfor branchen vil opleve nærmest en stilstand i
> omsætningen i mange år hvor nytilkomne vælger at tage for sig af
> retterne på det ultra-billige private marked.
> Stigingen i mc-bestanden skyldes for en stor del
> "friværdi-generationen" så det er nok begrænset hvor mange tilfælde af
> uindfriede pantsætninger p.g.a. værdifald til under restværdi, at en
> bristet mc-boble vil føre med sig, så belåningsbranchen styrer vel let
> udenom en sådan ballade derved at de eneste forhold de berøres af er
> unge (á under friværdi-generationen) med pant-lån i store/dyre
> motorcykler. Til gengæld er dé en samfundsmæssigt upraktisk gruppe at
> have som insolvente
>
> For mange år siden frarådede jeg alle bekendte at købe en "Virago" af
> samme grund (á: boblen, som jeg ikke kunne definere så let dengang),
> men jeg må indrømme at showet indtil videre har kørt meget længere end
> jeg regnede med. Men måske så at tiden netop nærmer sig nu :-/
> Som for alle andre bobler gennem tiden skal der ikke meget til at
> sætte panikken igeng, og blot pressens tørre betragtning om
> stagnerende salg kan gå hen og få betydning.
> De drevne finder således rette tidspunkt at realisere deres dyre
> motorcykel og "overleve" på en billig basic-model indtil der nærmest
> vil være frit valg til spot-pris efter et "brist"
>

Jeg tror slet ikke dit skrækscenarie er overdrevet.
Jeg kan sagtens forestille mig masser af MC'ister, der har brugt
friværdi til en drengedrøm, og som kun bruger MC'en til en sjælden
hyggetur, synes der er for mange penge bundet i den, nu hvor krisen
kradser.
Jeg har også tænkt en del på, om nogle af de MC-forhandlere der i den
seneste tid har udvidet deres ydmyge forretninger til rene
MC-showroom/-paladser mon har held med det fremover, eller vi skal se
dem klappe sammen , en efter en, indtil der er det samme antal som for
20-25 år siden?
Held og lykke med museet. Jeg håber ikke det bliver aktuelt før du skal
pensioneres, så kan du jo selv gå rundt der, som en læderbetrukken
kustode :o|
--
Michael D



Nielsen (13-07-2008)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 13-07-08 21:09

> Jeg kan sagtens forestille mig masser af MC'ister, der har brugt friværdi
> til en drengedrøm, og som kun bruger MC'en til en sjælden hyggetur, synes
> der er for mange penge bundet i den, nu hvor krisen kradser.

Nu er der jo mange ting, der spiller ind, når man vælgen en motorcykel. Og
nok er alderen for motorcyklister højere end for år tilbage, hvor
motorcyklen valgtes af nød. Alligevel ville jeg være varsom med at gøre
ældre motorcyklister til "andenrangs" motorcyklister, fordi de benytter sig
af lånemetoder, der ikke går gennem en forhandler eller et billån.

Om man så kører til og fra arbejde hver dag, kun kører i weekenden eller kun
kører i klubben eller på ferie - skal vi ikke lige lade det være folks eget
valg?

Venlig hilsen
Ths - der selv har oplevet, at min datter på 7 har fortalt i skolen, at
hendes far kører MC, hvorefter hun får kastet i hovedet af læreren: Nå, så
er han nok over 40 og realiserer sig selv.



Michael Dahlberg (13-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 13-07-08 21:27


"Nielsen" <ths@invalid.dk> skrev i en meddelelse
news:487a60dd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg kan sagtens forestille mig masser af MC'ister, der har brugt
>> friværdi til en drengedrøm, og som kun bruger MC'en til en sjælden
>> hyggetur, synes der er for mange penge bundet i den, nu hvor krisen
>> kradser.
>
> Nu er der jo mange ting, der spiller ind, når man vælgen en
> motorcykel. Og nok er alderen for motorcyklister højere end for år
> tilbage, hvor motorcyklen valgtes af nød. Alligevel ville jeg være
> varsom med at gøre ældre motorcyklister til "andenrangs"
> motorcyklister, fordi de benytter sig af lånemetoder, der ikke går
> gennem en forhandler eller et billån.
>
> Om man så kører til og fra arbejde hver dag, kun kører i weekenden
> eller kun kører i klubben eller på ferie - skal vi ikke lige lade det
> være folks eget valg?
>
> Venlig hilsen
> Ths - der selv har oplevet, at min datter på 7 har fortalt i skolen,
> at hendes far kører MC, hvorefter hun får kastet i hovedet af læreren:
> Nå, så er han nok over 40 og realiserer sig selv.

Ja men tag det roligt.
Jeg er selv en sjat over de 50, og har for få år siden igen blevet ejer
af en motorcykel .

--
Michael D



Steen Gruby (13-07-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-07-08 21:53

On Sun, 13 Jul 2008 22:09:02 +0200, "Nielsen" <ths@invalid.dk> wrote:

Hej.
>
>Om man så kører til og fra arbejde hver dag, kun kører i weekenden eller kun
>kører i klubben eller på ferie - skal vi ikke lige lade det være folks eget
>valg?
>
Jeg finder det mystisk at man partout skal finde en bevæggrund til at
de ikke helt unge falder for at have en MC som legetøj.
Hvorfor pokker skal vi absolut sættes i bås fordi vi vælger at
fortsætte noget vi påbegyndte i ungdommen, men som aldrig blev levet
ud - Tænk at sidde på et plejehjem som 80 årig og drømme om noget man
aldrig fik gjort - Det kommer ikke til at ske her.
Jeg skal ikke dø nysgerrig.
Og hvem siger forresten at det er friværdien der er blevet brugt til
legetøj - Kunne det mon tænkes at der er lidt til overs i det daglige
budget?
Folk har sørme travlt, som f.eks. din datters lærer.
Hvad forstand har en degn på andres gøren og laden?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

"J.C.Kløve" (13-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 13-07-08 22:51

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 13 Jul 2008 22:09:02 +0200, "Nielsen" <ths@invalid.dk> wrote:
>
> Hej.
>> Om man så kører til og fra arbejde hver dag, kun kører i weekenden eller kun
>> kører i klubben eller på ferie - skal vi ikke lige lade det være folks eget
>> valg?
>>
> Jeg finder det mystisk at man partout skal finde en bevæggrund til at
> de ikke helt unge falder for at have en MC som legetøj.
> Hvorfor pokker skal vi absolut sættes i bås fordi vi vælger at
> fortsætte noget vi påbegyndte i ungdommen, men som aldrig blev levet
> ud - Tænk at sidde på et plejehjem som 80 årig og drømme om noget man
> aldrig fik gjort - Det kommer ikke til at ske her.
> Jeg skal ikke dø nysgerrig.
> Og hvem siger forresten at det er friværdien der er blevet brugt til
> legetøj - Kunne det mon tænkes at der er lidt til overs i det daglige
> budget?
> Folk har sørme travlt, som f.eks. din datters lærer.
> Hvad forstand har en degn på andres gøren og laden?
>
Der vil givet være motorcyklister iblandt de mange nytilkomne, og
nyerhververe og genkomne.

Men der er sak sjaskme også mange der er "garagecykler" der kun luftes
lidt i ny og næ, ikke længere hjemmefra end man kan komme hjem i en fart
og alene og udelukkende i godt vejr.

Det er der jo for så vidt ikke noget galt i, og jeg vil ikke anfægte
alle og enhvers ret til at eje en motorcykel også på de præmisser.
Tillige vil jeg også gerne engagere mig i en MC snak med alle der måtte
have lyst til det og i det heletaget undlade at diskriminere.

Jeg vil dog tillade mig at have den opfattelse at der fordres mere for
at opnå tituleringen "motorcyklist/MC'ist", á rutine opnået gennem mange
og også lange ture i sol som i regn og for sin sags skyld også slud og
tåge.

Der opnås ikke rutine uden en vis indsats på nakken af en MC over
længere tid, og på forskellige præmisser!

For i dette konkrete tilfælde er det helt givet ikke "størrelsen" men
"gørelsen" der gør forskellen på motorcykelejer og MC'ist.

Problemet er heldigvis til at overse idet mange af de jeg netop har
"undsagt" kalder sig for "bikere" og det er helt fint for mig

[Ovenstående er et udtryk for min snævertsynede og umoralske opdelen af
mennesker i kasser og katagorier]


--
Dun@nt - der vil gøre en IronButt i August i år
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Steen Gruby (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-07-08 10:46

On Sat, 12 Jul 2008 11:02:43 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>På den anden side så tales der, omkring andre brancher (specielt
>bolig-området) om bobler (der venter på at briste),og da vi har p.t. den
>største motorcykelbestand nogensinde kan man godt frygte at der er tale
>om en mc-boble på vej til at briste :-/
>
Jeg kan følge dig i mange af dine betragtninger, men ikke alle.
Den med Viagra'en er jeg enig i.
At ny salget måske har toppet kan jeg godt følge, men jeg tror nu ikke
at årsagen er mindre købekraft hos de potentielle købere, men det
simple faktum at de fleste af os i eftrekrigsårgangene har købt
legetøj, og lever drømmen fra ungdommen ud.
Der vil aldrig komme en så stor årgang købedygtige der "lige" skal
have resten med, så den udvikling var forventelig
Brugtsalget, og nationalsporten MC import, lever stadig i bedste
velgående, så de der rammes vil være Importørene, de store MC
salgshuse og de dårlige værksteder.
De gode værksteder vil have bogen fuld uanset nysalget, og skal jeg
være helt ærlig ser jeg gerne en oprydning af de største
plattenslagere i branchen,

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-07-08 12:16

Hej Steen,
Steen Gruby wrote:

> Brugtsalget, og nationalsporten MC import, lever stadig i bedste
> velgående, så de der rammes vil være Importørene, de store MC
> salgshuse og de dårlige værksteder.

Enig, det er for tidligt at bedømme mc-salget før brugtimporten er gjort
op – eller rettere den del af brugtimporten, der bliver indregistreret i
år

Det ville heller ikke undre mig, hvis møngden af den indregistrerede
brugtimporten - der i 2006 nåede op på højde med nysalget herhjemme –
fortsatte, måske endda blev intensiveret. Ikke kun pga. mit eget beskedne
bidrag, men netop pga. tegn på økonomisk stagnation, måtte den blive
kortvarig.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


"J.C.Kløve" (13-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 13-07-08 20:58

Armand skrev:
> Grunnet skrev:
>> .............
>> Vi skal bare være glade for vi antalsmæssigt er blevet fordoblet på 10
>> år, og 832 nye cykler på et halvt år i Sydjylland alene er vel heller
>> ikke et helt ringe antal
>>
> På den anden side så tales der, omkring andre brancher (specielt
> bolig-området) om bobler (der venter på at briste),og da vi har p.t. den
> største motorcykelbestand nogensinde kan man godt frygte at der er tale
> om en mc-boble på vej til at briste :-/
>
> Skrækscenarie:

hæ jeg ved nu ikke hvor skrækkeligt det scenarie er, det vil da være
dejligt med en masse billige let (og lidt) brugte MC'er man kan gå og
vælge imellem

Det er ikke kun viagra og beslægtede typer der er solgt til
"friværdimotorcykelejerne", jeg har set spandevis af VFR, Blackbirds, og
lignende mere sports/touringprægede motorcykler (værste eksempel er en
54 årig ny erhverver af hunkøn på en ganz neu CBR1000RR - som nærmest
skræmte livet af hende selv rent køremæssigt)

Det bliver et rent slaraffenland for de af os der _er_ motorcyklister om
en hals og hvor MC'en er det sidste vi vil skille os af med når krisen
kradser, måske det bliver muligt for de fattigste af os at få mere end
een i stalden

Mht. forhandlerne, så er jeg ikke bekymre for min. De til og ombygninger
han har foretaget de seneste år er aldeles uprangende og kun af nød for
på passende vis at kunne opbevare de MC'er han har inde (enten til salg,
eller reparation) men jeg har da været omkring nogle der har opført
nogle meget flotte paladser, men jeg hander ikke sådanne steder, jeg vil
ikke medfinanciere flotte facader

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Thomas Jensen (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 12-07-08 12:29


> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/07/093440.htm
>
> --
ja, kan også høre fra et par venner der har brugt til salg, at brugte er det
heller ikke det salg i, folk har købt meget nyt, da de har været til gode
priser.
Men omvendt påstår MP her i odense at de har haft salgsrekord i april og
maj, så nogle steder går det måske endnu.
Men klart når folk begynder at mærke "krisen" så overvejer de nok at sælge
og selvfølgelig ikke at købe.
Men det er vel som med fx boligmarkedet at hvis alle panikker og vil at med
deres mc, så ryger priserne ned, som Armand også skriver.
Men mon ikke at friværdiskørerne stille og roligt forsvinder fra mcbilledet
igen....

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98
http://dfmc.dk/?id=11



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste