Garantitest - opfølgning
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-07-08 18:56

Fik garantitestet bilen i dag - lovede at vende tilbage med en
erfaringsupdate.

Der blev fundet to ting i testen.

Første ting, meget lille, venstre forlygte skal justeres.

Den anden - der var dybe ridser i bremseskiven på venstre forhjul. Iflg.
testassistenten ville det betyde at den dumper til syn hvis synsmanden
opdager det. Testgutten beskrev det som om bilen havde kørt med
fuldstændigt nedslidte bremseklodser.

FDM og Toyota er naboer så jeg tog en hurtig tur til Toyota. Forlygten
justeres på Toyotas regning og bilen får nye bremser i næste uge på sælgers
regning (købte bilen i privat/kommisionssalg).

Var det pengene værd?
Tjaa, jeg havde næppe selv opdaget at der var ridser i bremseskiven og var
det først blevet opdaget til syn om et år havde jeg jo selv hængt på
regningen. Justering af lygterne ligeså men prisen for sådan en justering
er næppe særlig stor. Men alt ialt var det nok billigere at have FDM til at
teste den end selv at betale for nye bremser.

Derudover fik jeg kigget lidt på bilen fra vinkler jeg ik normalt ser den
fra - fik kigget på undervognen og sammen med testgutten konstateret at en
rustbeskyttelse ville være på sin plads.

Så alt ialt - en garantitest er lidt som en forsikring, enten finder de en
eller flere fejl man kan nå at få rettet under garantien eller også betaler
man for at vide at ens bil ik fejler noget.

Testen omfatter (kort fortalt):
Prøvekørsel
Bremser
Lys og horn
Motor
bl.a.    Udvendig tilstand
       Udstødning og forureningstest
Kobling
Gearkasse
Hjul og dæk
Hjulophæng
Styretøj
4. hjulsudmåling (koster ekstra)
Karrosseri, herunder kontrol af rustbeskyttelse

Pris:
Garantitest        DKK 855,00
4-hjulsudmåling    DKK 513,00
Total            DKK 1368,00

Fra : KASO

Dato : 31-07-08 08:50

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> at
> teste den end selv at betale for nye bremser.

Mht. lygtejustering har jeg faktisk været ude for, at synsassistenten
justerede dem for mig istedet for at notere det (det var iøvrigt også hos
FDM) - dét kom lidt bag på mig, men jeg sagde da pænt tak

Ellers lyder det som en fin investering for dit vedkommende. Muligvis gav
det ikke den store økonomiske fordel, men det har næppe i praksis kostet dig
penge, og samtidig har du en bedre fornemmelse af din bils tilstand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-08 18:20

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Mht. lygtejustering har jeg faktisk været ude for, at synsassistenten
> justerede dem for mig istedet for at notere det (det var iøvrigt også
> hos FDM) - dét kom lidt bag på mig, men jeg sagde da pænt tak

Det er da ganske pænt. Har ellers hørt at FDM sku være væmmelige at få
synet bil hos fordi de går rigtig meget op i tingene.

Lige præcis.

Fra : KASO

Dato : 03-08-08 10:18

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in

> Det er da ganske pænt. Har ellers hørt at FDM sku være væmmelige at få
> synet bil hos fordi de går rigtig meget op i tingene.

Siden monopolet blev brudt, har jeg fået synet hos FDM. Det har ikke givet
problemer. Man får en kop kaffe og opfordres til at gå med rundt om bilen
mens den bliver gennemgået. Så får man en sludder og lidt gode råd udfra
deres erfaring med modellen samtidig. Jeg har kun en enkelt gang fået en
"omstilling" - det skyldtes en skævbremsning på baghjulene, og det var helt
fair.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 31-07-08 22:00

On 30 Jul 2008 17:56:24 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Fik garantitestet bilen i dag - lovede at vende tilbage med en
>erfaringsupdate.
>
>Der blev fundet to ting i testen.
>
>Første ting, meget lille, venstre forlygte skal justeres.

Krisen starter - 112% fejl justering

> [...]
>testassistenten ville det betyde at den dumper til syn hvis synsmanden
>opdager det. Testgutten beskrev det som om bilen havde kørt med

Hmm.....nu er det da rigtig galt - og du kører ikke nok til at du skal
have nye skiver til næste syn. (savner du ikke turene til Vejle )

>FDM og Toyota er naboer så jeg tog en hurtig tur til Toyota. Forlygten
>justeres på Toyotas regning og bilen får nye bremser i næste uge på sælgers
>regning (købte bilen i privat/kommisionssalg).

Så er alt jo OK

> [...]
>er næppe særlig stor. Men alt ialt var det nok billigere at have FDM til at
>teste den end selv at betale for nye bremser.

I det store hele har du opnået en tryghed ved køretøjet, som du ikke
kan betale dig fra. Det er nok vigtigere end om du sparede noget som
helst på eftersynet. Men held og lykke med bilen fremover.

<...>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-08 23:07

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

> I det store hele har du opnået en tryghed ved køretøjet, som du ikke
> kan betale dig fra. Det er nok vigtigere end om du sparede noget som
> helst på eftersynet.

Lige præcis!

> Men held og lykke med bilen fremover.

Tak :)

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-08-08 00:00

On 31 Jul 2008 22:07:17 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> wrote in

>Lige præcis!

Men du må da mangle noget i hverdagen efter 306'eren - den der daglige
spænding af, "hvad fanden er der nu galt" )

>Tak :)

Håber det holder - min nedgjorte Punto har i øjeblikket holdt sig til
et 2500 kr sammenbrud for små 50000 km siden - og den brummer fint
derudaf. Og hvis nogen skulle spørge om o-tælleren kan vise over 3000,
jow, det kan den ..... og nej, jeg husker ikke hvor, men ved seneste
forsøg nåede den 4000 i 5. gear.......4x48 øh, Fiat siger den kan løbe
170. God Punto !!!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-08 00:16

> Men du må da mangle noget i hverdagen efter 306'eren - den der daglige
> spænding af, "hvad fanden er der nu galt" )

Ja jeg har været nød til at købe en del flere skrabelodder for at få lidt
spænding i hverdagen når nu bilen bare kører uden problemer :)

> Håber det holder

Mon ik, det er jo en Toyota.