|
| Driftsomkostninger på Seat Altea 2,0 TDI 1~ Fra : Ukendt |
Dato : 29-07-08 15:15 |
|
Hej
Jeg kunne godt tænke mig snart at skifte den gamle Opel ud med en Altea 2,0
TDI 140 DSG på gule plader. Jeg prøvede modellen for et stykke tid siden og
er heldt vild med motor og gearkasse og det faktum, at den er proppet med
udstyr.
Problemet er bare, at jeg synes at have læst et sted at det koster mega
mange penge med service og tandremsskift. Kan det passe?
Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
plader.
--
Venligst
Lasse K.
| |
Lars (29-07-2008)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 29-07-08 19:04 |
|
On Tue, 29 Jul 2008 16:14:54 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>Jeg kunne godt tænke mig snart at skifte den gamle Opel ud med en Altea 2,0
>TDI 140 DSG på gule plader. Jeg prøvede modellen for et stykke tid siden og
>er heldt vild med motor og gearkasse og det faktum, at den er proppet med
>udstyr.
Jeg har haft en Skoda Octavia med samme motor og gear - det fungerer
bestemt rigtig udmærket!
>Problemet er bare, at jeg synes at have læst et sted at det koster mega
>mange penge med service og tandremsskift. Kan det passe?
Jeg syntes faktisk den var dyr i service, men nok ikke værre end så
meget andet. Gearkassen skal have skiftet olie for hver 60.000 km det
gav jeg omkring 1.809 sek for inkl olie, filter og arbejdsløn. Et
almindeligt service kostede 3.300 sek (olieskift+filter.. og det var
det).
Tandrem ved jeg ikke, den skal skiftes ved 120.000 km service og jeg
solgte min inden. Jeg kørte med variable serviceintervaller med "op
til 30.000 km mellem hver service" og skulle have min til service ved
28.200 km, 25.206 km, 28.000 km - så altså en sjat under. Det var lidt
skuffende i forhold til hvad jeg forventede - 80% var motor/landevej
uden kø eller stop/go. '
Jeg ved godt at det er lidt en anden bil, men jeg har lige haft min
nyindkøbte BMW 330iA til service, den har kørt 52.000 km. Det kostede
mig 2.900 sek for skift af olie+filter, bremsevæske, pollenfilter,
justering af håndbremsen og "vehicle inspection"). Den har kæde til
synkronisering som ikke skiftes og gearkassen skal ikke have skiftet
olie hele tiden. Ah.. Men den drikker en smule mere brændstof end
TDI'en gjorde! Og har så også et par heste mere i stalden.
>Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
>plader.
Jeg tror faktisk det er et ganske udmærket bud. Jeg havde ingen
problemer med min, den kører godt og DSG gearet fungerer virkelig
super fedt med den motor.
| |
Ukendt (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-07-08 16:13 |
|
"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen
news:0amu84larimcuc64ken28qdha6ap35m5dk@4ax.com...
> On Tue, 29 Jul 2008 16:14:54 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>
>>Jeg kunne godt tænke mig snart at skifte den gamle Opel ud med en Altea
>>2,0
>>TDI 140 DSG på gule plader. Jeg prøvede modellen for et stykke tid siden
>>og
>>er heldt vild med motor og gearkasse og det faktum, at den er proppet med
>>udstyr.
>
> Jeg har haft en Skoda Octavia med samme motor og gear - det fungerer
> bestemt rigtig udmærket!
Ja jeg var solgt med det samme. Den kombination må jeg eje. Det er vist
billigst i Seat.
>>Problemet er bare, at jeg synes at have læst et sted at det koster mega
>>mange penge med service og tandremsskift. Kan det passe?
>
> Jeg syntes faktisk den var dyr i service, men nok ikke værre end så
> meget andet. Gearkassen skal have skiftet olie for hver 60.000 km det
> gav jeg omkring 1.809 sek for inkl olie, filter og arbejdsløn. Et
> almindeligt service kostede 3.300 sek (olieskift+filter.. og det var
> det).
Nu er det priser i Sverige du skriver. Jeg gad godt vide hvad prisen er i
DK? Jeg har læst et sted, at det koster 16.000kr for det store service med
tandremsskift!!!
>
> Tandrem ved jeg ikke, den skal skiftes ved 120.000 km service og jeg
> solgte min inden. Jeg kørte med variable serviceintervaller med "op
> til 30.000 km mellem hver service"
Vælger man selv det når man køber bilen ved forhandleren?
og skulle have min til service ved
> 28.200 km, 25.206 km, 28.000 km - så altså en sjat under. Det var lidt
> skuffende i forhold til hvad jeg forventede - 80% var motor/landevej
> uden kø eller stop/go. '
Ok, men egentlig er det vel ikke så slemt endda!?!
>
> Jeg ved godt at det er lidt en anden bil, men jeg har lige haft min
> nyindkøbte BMW 330iA til service, den har kørt 52.000 km. Det kostede
> mig 2.900 sek for skift af olie+filter, bremsevæske, pollenfilter,
> justering af håndbremsen og "vehicle inspection"). Den har kæde til
> synkronisering som ikke skiftes og gearkassen skal ikke have skiftet
> olie hele tiden. Ah.. Men den drikker en smule mere brændstof end
> TDI'en gjorde! Og har så også et par heste mere i stalden.
Jo sådan en "slæde" gad jeg godt og eje, men så skal jeg vidst have nogle
flere jobs først
>>Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
>>plader.
>
> Jeg tror faktisk det er et ganske udmærket bud. Jeg havde ingen
> problemer med min, den kører godt og DSG gearet fungerer virkelig
> super fedt med den motor.
Nemlig! Og tak for svaret
| |
Lars (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 31-07-08 20:05 |
|
On Wed, 30 Jul 2008 17:13:17 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>> Jeg har haft en Skoda Octavia med samme motor og gear - det fungerer
>> bestemt rigtig udmærket!
>Ja jeg var solgt med det samme. Den kombination må jeg eje. Det er vist
>billigst i Seat.
Yes - jeg forstår dig godt... Det fungerer gør det!
>> Jeg syntes faktisk den var dyr i service, men nok ikke værre end så
>> meget andet. Gearkassen skal have skiftet olie for hver 60.000 km det
>> gav jeg omkring 1.809 sek for inkl olie, filter og arbejdsløn. Et
>> almindeligt service kostede 3.300 sek (olieskift+filter.. og det var
>> det).
>Nu er det priser i Sverige du skriver. Jeg gad godt vide hvad prisen er i
>DK? Jeg har læst et sted, at det koster 16.000kr for det store service med
>tandremsskift!!!
Ja det kan jeg desværre ikke hjælpe med.
>> Tandrem ved jeg ikke, den skal skiftes ved 120.000 km service og jeg
>> solgte min inden. Jeg kørte med variable serviceintervaller med "op
>> til 30.000 km mellem hver service"
>Vælger man selv det når man køber bilen ved forhandleren?
Mjaeh... Der er vist nok en anden - hyppigere - intervaltype hvis man
ikke bruger VAG godkendt longlife olie. Det er nok ikke billigere i
praksis, og du skal hyppigere på værksted for at få skifte olie.
>> 28.200 km, 25.206 km, 28.000 km - så altså en sjat under. Det var lidt
>> skuffende i forhold til hvad jeg forventede - 80% var motor/landevej
>> uden kø eller stop/go. '
>Ok, men egentlig er det vel ikke så slemt endda!?!
Nej det.. Måske ikke.. Men min gamle BMW 530 fra 2002 kørte faktisk
ret nøjagtig 30000 km mellem hver service. Det er nok minimalt hvad
det betyder men da jeg havde den kørte jeg 60.000 km om året så er der
alligevel forskel om jeg skal til service efter 25.000 eller 30.000
km. Jeg siger det også bare, for en af de ting jeg sætter pris på er
at bilen er så lidt på værksted som muligt.
Men altså.. Min Octavia havde jeg fra 0 til 96.000 km... Og der var
lige præcist nul problemer med den. Det tæller vel også!
hilsen Lars
| |
Ukendt (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-07-08 20:44 |
|
"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen
news:5v2494hb2ccv73jhecvie31244mg4uq80r@4ax.com...
> On Wed, 30 Jul 2008 17:13:17 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>
>>> Jeg har haft en Skoda Octavia med samme motor og gear - det fungerer
>>> bestemt rigtig udmærket!
>>Ja jeg var solgt med det samme. Den kombination må jeg eje. Det er vist
>>billigst i Seat.
>
> Yes - jeg forstår dig godt... Det fungerer gør det!
>
>
>>> Jeg syntes faktisk den var dyr i service, men nok ikke værre end så
>>> meget andet. Gearkassen skal have skiftet olie for hver 60.000 km det
>>> gav jeg omkring 1.809 sek for inkl olie, filter og arbejdsløn. Et
>>> almindeligt service kostede 3.300 sek (olieskift+filter.. og det var
>>> det).
>>Nu er det priser i Sverige du skriver. Jeg gad godt vide hvad prisen er i
>>DK? Jeg har læst et sted, at det koster 16.000kr for det store service med
>>tandremsskift!!!
>
> Ja det kan jeg desværre ikke hjælpe med.
>
>
>>> Tandrem ved jeg ikke, den skal skiftes ved 120.000 km service og jeg
>>> solgte min inden. Jeg kørte med variable serviceintervaller med "op
>>> til 30.000 km mellem hver service"
>>Vælger man selv det når man køber bilen ved forhandleren?
>
> Mjaeh... Der er vist nok en anden - hyppigere - intervaltype hvis man
> ikke bruger VAG godkendt longlife olie. Det er nok ikke billigere i
> praksis, og du skal hyppigere på værksted for at få skifte olie.
Ok, interessant. Det skal jeg være opmærksom på ved evt. køb.
>
>
>>> 28.200 km, 25.206 km, 28.000 km - så altså en sjat under. Det var lidt
>>> skuffende i forhold til hvad jeg forventede - 80% var motor/landevej
>>> uden kø eller stop/go. '
>>Ok, men egentlig er det vel ikke så slemt endda!?!
>
> Nej det.. Måske ikke.. Men min gamle BMW 530 fra 2002 kørte faktisk
> ret nøjagtig 30000 km mellem hver service. Det er nok minimalt hvad
> det betyder men da jeg havde den kørte jeg 60.000 km om året så er der
> alligevel forskel om jeg skal til service efter 25.000 eller 30.000
> km. Jeg siger det også bare, for en af de ting jeg sætter pris på er
> at bilen er så lidt på værksted som muligt.
Ja, det er sgu træls både mht. tid og penge.
>
> Men altså.. Min Octavia havde jeg fra 0 til 96.000 km... Og der var
> lige præcist nul problemer med den. Det tæller vel også!
'
BESTEMT! Det er vel det vi alle ønsker/håber, når vi investerer i en bil.
Jeg vil bare ikke (læs har ikke råd til) give så mange penge for et
tandremsskift. Man kan dog vende det om og sige, at det jo kun vil være hver
fjerde år jeg skulle have det gjort (de 120.000km er vel begrænset af en
fire års periode?), selvom det omregnet er 4000,-kr om året ekstra. Det er
jo også en slags penge
> hilsen Lars
| |
Lars (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 31-07-08 21:04 |
|
On Thu, 31 Jul 2008 21:43:35 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>> Men altså.. Min Octavia havde jeg fra 0 til 96.000 km... Og der var
>> lige præcist nul problemer med den. Det tæller vel også!
>BESTEMT! Det er vel det vi alle ønsker/håber, når vi investerer i en bil.
>Jeg vil bare ikke (læs har ikke råd til) give så mange penge for et
>tandremsskift. Man kan dog vende det om og sige, at det jo kun vil være hver
Men det er jo kun en mindre del af den samlede omkostning! Men det er
mange penge der skal betales på én gang.
Ellers skal du jo kigge efter noget med kæde, men det er VAG ikke lige
så fremme i skoene. Min kæreste har en Peugeot 207 med den super fine
1,6 liters turbo motor på 150 hk - den har også kæde til
synkroniseringen. Det samme har 1,6 liter 120 hk's modellen uden
turbo.
Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men der er nok penge at spare
ved at køre til enten Sverige eller Tyskland når det er tid til
120.000 km service inkl tandremsskiftet...
** Lars
| |
Ukendt (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-08-08 04:17 |
|
"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen
news:le6494dtcqohrjim8pesrsvsrgd3fo0mcr@4ax.com...
> On Thu, 31 Jul 2008 21:43:35 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>
>>> Men altså.. Min Octavia havde jeg fra 0 til 96.000 km... Og der var
>>> lige præcist nul problemer med den. Det tæller vel også!
>>BESTEMT! Det er vel det vi alle ønsker/håber, når vi investerer i en bil.
>>Jeg vil bare ikke (læs har ikke råd til) give så mange penge for et
>>tandremsskift. Man kan dog vende det om og sige, at det jo kun vil være
>>hver
>
> Men det er jo kun en mindre del af den samlede omkostning! Men det er
> mange penge der skal betales på én gang.
Netop!
>
> Ellers skal du jo kigge efter noget med kæde, men det er VAG ikke lige
> så fremme i skoene. Min kæreste har en Peugeot 207 med den super fine
> 1,6 liters turbo motor på 150 hk - den har også kæde til
> synkroniseringen. Det samme har 1,6 liter 120 hk's modellen uden
> turbo.
Ok.
>
> Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men der er nok penge at spare
> ved at køre til enten Sverige eller Tyskland når det er tid til
> 120.000 km service inkl tandremsskiftet...
Ja, det var nok en god ide!
> ** Lars
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-07-08 22:03 |
|
"Lasse K." skriver:
>
> Ok, interessant. Det skal jeg være opmærksom på ved evt. køb.
Brug longlife.
Jeg har lige fået lavet 90kkm på Golfen (1,9TDI), det er 3. gang jeg har
den på værksted, og nu begynder fejlene at melde sig - 2 gløderør blev
skiftet ellers ikke rigtigt noget.
Nu er jeg samlet oppe på "vandvittige" 7100 kr i service på bilen for 3
eftersyn på autoriseret værksted. Skulle jeg have været afsted 6 gange
var det nok blevet en kende dyrere...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-08-08 04:19 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:48922898.E8AD8ED9@du.kan.finde.den...
> "Lasse K." skriver:
>>
>> Ok, interessant. Det skal jeg være opmærksom på ved evt. køb.
>
> Brug longlife.
>
> Jeg har lige fået lavet 90kkm på Golfen (1,9TDI), det er 3. gang jeg har
> den på værksted, og nu begynder fejlene at melde sig - 2 gløderør blev
> skiftet ellers ikke rigtigt noget.
>
> Nu er jeg samlet oppe på "vandvittige" 7100 kr i service på bilen for 3
> eftersyn på autoriseret værksted. Skulle jeg have været afsted 6 gange
> var det nok blevet en kende dyrere...
>
Ok, men ved du om man kan gå over på long-life-olie hvis bilen ikke altid
har kørt med det?
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Klaus D. Mikkelsen (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 01-08-08 06:31 |
| | |
Ukendt (01-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-08-08 15:58 |
|
Ok nice..
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:48929FA5.5FE6B044@du.kan.finde.den...
> "Lasse K." skriver:
>>
>> Ok, men ved du om man kan gå over på long-life-olie hvis bilen ikke altid
>> har kørt med det?
>
> Det kan man.
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Thore (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Thore |
Dato : 30-07-08 13:18 |
|
On Tue, 29 Jul 2008 16:14:54 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>Hej
>
>Jeg kunne godt tænke mig snart at skifte den gamle Opel ud med en Altea 2,0
>TDI 140 DSG på gule plader. Jeg prøvede modellen for et stykke tid siden og
>er heldt vild med motor og gearkasse og det faktum, at den er proppet med
>udstyr.
>Problemet er bare, at jeg synes at have læst et sted at det koster mega
>mange penge med service og tandremsskift. Kan det passe?
>
>Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
>plader.
Kan ikke hjælpe, men ville da gerne have et link. Jeg kan ikke finde den
til under 200K + moms (?)
--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
(Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)
Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk
| |
Ukendt (30-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-07-08 16:21 |
|
"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i meddelelsen
news:otm09493rcorgecpgkp4od46unt5g63i9k@4ax.com...
> On Tue, 29 Jul 2008 16:14:54 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>
>>Hej
>>
>>Jeg kunne godt tænke mig snart at skifte den gamle Opel ud med en Altea
>>2,0
>>TDI 140 DSG på gule plader. Jeg prøvede modellen for et stykke tid siden
>>og
>>er heldt vild med motor og gearkasse og det faktum, at den er proppet med
>>udstyr.
>>Problemet er bare, at jeg synes at have læst et sted at det koster mega
>>mange penge med service og tandremsskift. Kan det passe?
>>
>>Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
>>plader.
>
> Kan ikke hjælpe, men ville da gerne have et link. Jeg kan ikke finde den
> til under 200K + moms (?)
Jo, man skal bare være villig til at tage en der er 2-3 år gammel. Den
findes på BilBasen f.eks.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Seat-Altea-2,0-5d.-TDi-140-Stylance-DSG_ID253921.htm
(ja ja jeg ville heller ikke købe denne gejlede eksemplar, men det er bare
for at vise at de fås efterhånden ret billige
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)
>
> Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk
| |
Thore (31-07-2008)
| Kommentar Fra : Thore |
Dato : 31-07-08 11:59 |
|
On Wed, 30 Jul 2008 17:20:41 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>
>"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i meddelelsen
>news:otm09493rcorgecpgkp4od46unt5g63i9k@4ax.com...
>> On Tue, 29 Jul 2008 16:14:54 +0200, "Lasse K." <lasse> wrote:
>>
>>>Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
>>>plader.
>>
>> Kan ikke hjælpe, men ville da gerne have et link. Jeg kan ikke finde den
>> til under 200K + moms (?)
>
>Jo, man skal bare være villig til at tage en der er 2-3 år gammel. Den
>findes på BilBasen f.eks.
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Seat-Altea-2,0-5d.-TDi-140-Stylance-DSG_ID253921.htm
>(ja ja jeg ville heller ikke købe denne gejlede eksemplar, men det er bare
>for at vise at de fås efterhånden ret billige
>
Det forklarer jo sagen... Troede ikke de var så "gamle"...
--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
(Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)
Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk
| |
Ukendt (05-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-08-08 17:46 |
|
OPFØLGNING:
Efter at have prøvet flere forskellige biler endte det med en Opel Zafira
Flexivan 1,9 diesel 120 hk.
Både konen og jeg var ikke i tvivl om det var det rigtige valg for os. Nu
venter jeg så bare på at det kan blive torsdag hvor jeg kan hente bilen.
"Lasse K." <lasse> skrev i meddelelsen
news:488f25fd$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg kunne godt tænke mig snart at skifte den gamle Opel ud med en Altea
> 2,0 TDI 140 DSG på gule plader. Jeg prøvede modellen for et stykke tid
> siden og er heldt vild med motor og gearkasse og det faktum, at den er
> proppet med udstyr.
> Problemet er bare, at jeg synes at have læst et sted at det koster mega
> mange penge med service og tandremsskift. Kan det passe?
>
> Er der ellers gode alternativer i prisklassen 125-140.000kr? Gerne på gule
> plader.
>
> --
> Venligst
> Lasse K.
| |
Klaus G. (05-08-2008)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 05-08-08 18:10 |
|
> OPFØLGNING:
> Efter at have prøvet flere forskellige biler endte det med en Opel Zafira
> Flexivan 1,9 diesel 120 hk.
> Både konen og jeg var ikke i tvivl om det var det rigtige valg for os. Nu
> venter jeg så bare på at det kan blive torsdag hvor jeg kan hente bilen.
>
Jamen tillykke med den nye bil, når dagen oprinder. Og tro mig, de par dage
i skal venter bliver laaaange :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Ukendt (05-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-08-08 18:39 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:g7a1hq$2350$1@newsbin.cybercity.dk...
>> OPFØLGNING:
>> Efter at have prøvet flere forskellige biler endte det med en Opel Zafira
>> Flexivan 1,9 diesel 120 hk.
>> Både konen og jeg var ikke i tvivl om det var det rigtige valg for os. Nu
>> venter jeg så bare på at det kan blive torsdag hvor jeg kan hente bilen.
>>
> Jamen tillykke med den nye bil, når dagen oprinder. Og tro mig, de par
> dage i skal venter bliver laaaange :)
Mange tak . Ja dagene vil rigtig nok blive lange indtil det bliver
torsdag. Heldigvis har jeg tidlig fri torsdag, så den skal hentes 14.30.
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch
> www.seth-enoch.dk/gallery
>
>
| |
|
|