Er venstre vognbane på motorvejen farlig?
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 20:42

Kom kørende på motorvej sydgående nord for tunellen ved Aalborg idag.

Jeg kommer fra Hirtshalsmotorvejen med ca 90 km/t, hvilket man må køre der,
og længere fremme ligger der en bil med trailer med lidt langsommere fart.
Da vi har flettet ind med motorvejen fra Frederikshavn (3 baner) ligger jeg
mig i højre bane, da jeg skal fra ved næste frakørsel (ca. 1500 meter). Ham
med traileren ligger også i højre bane og jeg er efterhånden nået helt op
til ham og vi kører 75 - 80 km/t.

Gudhjælpemig om tumpen ikke trækker ud i midtersporet!! Der var intet
farligt i at ligge i højre bane.
Det resulterede i at vi der ligger i højre bane pænt må holde os til de 75
km/t da vi jo som bekendt ikke må overhale indenom. De bagfrakommende i
midtersporet nærmest fløj ud og ind mellem venstre bane og midterste bane
takket være tumpens manøvre.... Godt at jeg skulle køre fra ved næste
afkørsel :-/

--
/HB
08' Skoda Octavia Combi 2.0 tdi Elegance, sort metallic

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 20:54

On Mon, 28 Jul 2008 21:41:45 +0200, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> [...]
>midtersporet nærmest fløj ud og ind mellem venstre bane og midterste bane
>takket være tumpens manøvre.... Godt at jeg skulle køre fra ved næste

Overskriften er jo lidt misvisende Men ja, ude i højre vognbane er
man tæt på blomsterne i rabatten og de er vilde. Det skræmmer stort
set hele vognparken fra vid og sans og man må så langt væk som muligt.
Især i myldretiden går det helt galt - venstre spor er fuldstændig
blokeret og går i stå - måske fordi blomsterne i midterrabatten også
er vilde, og rygtet endnu ikke har spredt sig, jeg ved det ikke I
hvert fald ender det oftest med at de der holder til højre scorer
nogle minutter - og måske får ædt et bagdæk af de vilde blomster, der
ligger ofte udskidte slidbaner i nødsporet.
Men jeg har ofte tænkt det samme på vej sydgående ad
Helsingørmotorvejen - hvis der ligger en hyggefis med 80-90 i midten
er det typisk en bil med tre bogstaver og tre tal og et stort "S"
skilt bagpå. (og ofte en typebetegnelse begyndende med "V") Men når
der går en uden om og tager det dobbelte vognbaneskift til højre
samtidig med der fiser en indenom plejer det at hjælpe ) (og
disclaimer - det er ikke mig højre om, den anden vej - måske?, gider
faktisk ikke, men det hjælper så dejligt når andre gør det )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 21:07

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
> On Mon, 28 Jul 2008 21:41:45 +0200, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> Overskriften er jo lidt misvisende

Jow jow

> [...]
> nogle minutter - og måske får ædt et bagdæk af de vilde blomster, der
> ligger ofte udskidte slidbaner i nødsporet.

Nåhh, det er derfor de ligger der. Du har lige opklaret en flerårig gåde for
mig )

> [...]
> disclaimer - det er ikke mig højre om, den anden vej - måske?, gider
> faktisk ikke, men det hjælper så dejligt når andre gør det )

Der burde være nogen der kan lære de tosser at føre et automobil nogenlunde
ordentligt.
Desværre ser man mange mærkelige manøvrer når man færdes mange 1000km på
motorvejen hvert år (ca 45000t/km) Men jeg gider sjældent at skrive om det.
Nogle gange skal man dog have "luft".

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 21:54

On Mon, 28 Jul 2008 22:06:38 +0200, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

<...>
>Nåhh, det er derfor de ligger der. Du har lige opklaret en flerårig gåde for
>mig )

Det er jeg ked af, hvad skal du nu gruble over på de lange ensomme
ture? )

<...>
>Desværre ser man mange mærkelige manøvrer når man færdes mange 1000km på
>motorvejen hvert år (ca 45000t/km) Men jeg gider sjældent at skrive om det.
>Nogle gange skal man dog have "luft".

Tjoooh, har det lidt på samme måde, man ryster på hovedet og ruller
videre mod næste tumpe ) Men der er godt nok nogle stykker derude
)

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 21:58

> On Mon, 28 Jul 2008 22:06:38 +0200, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:
>
> <...>
>
> Det er jeg ked af, hvad skal du nu gruble over på de lange ensomme
> ture? )

Måske finde en forklaring på hvorfor der er så mange bremse/skride spor fra
lastbiler og buler i autoværn? )

--
/HB

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 28-07-08 21:17

Højre bane kan være rigtig rigtig skidt at køre i hvis man kører med trailer
og har lidt læs på..

de dybe lastbilspor som der er på mange motorveje gør at traileren kører
frem og tilbage da dens hjul afstand er mindre end lastbilernes og derfor
konstant rider på en af kanterne.

så det kan have været årsagen til at han valgte det miderste spor..

Thomas

Fra : Evo Light

Dato : 28-07-08 21:27

> [...]

>midtersporet nærmest fløj ud og ind mellem venstre bane og midterste bane
>takket være tumpens manøvre.... Godt at jeg skulle køre fra ved næste

Må indrømme at jeg så gerne enten laver enkelt eller dobbelt kickdown
med forhøjede omdrejninger til følge hvorefter at jeg blæser indenom
med et stille trut i hornet
--
Evo Light Aka TFugl etc

1993 Lancer V (CB) 1600 "SemiDefekt"

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-07-08 21:49

HB skrev:

> [...]
> i midtersporet nærmest fløj ud og ind mellem venstre bane og midterste
> bane takket være tumpens manøvre.... Godt at jeg skulle køre fra ved

Det kan være "tumpen" har erfating for at tosserne i midtersporet ikke
vil lukke ham ud af højre spor, i tunnelen, hvorved han ufrivilligt
havner i Aalborg C - så er det jo klogt nok at tage sine forholdsregler
i god tid...

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-08 21:55

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> lukke ham ud af højre spor, i tunnelen, hvorved han ufrivilligt havner i
> Aalborg C - så er det jo klogt nok at tage sine forholdsregler i god

Hmm.. ok! Men der var ca 3500m hen til Aalborg C og det var ved middagstid =
minimal trafik!

--
/HB

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-07-08 22:10

HB skrev:

> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> Hmm.. ok! Men der var ca 3500m hen til Aalborg C og det var ved
> middagstid = minimal trafik!

jo deet

Med henvisning til tidligere tråd á [citat fra tråden "ZC 39 173"]

"Det pågældende sted er det "normalt" at dem der skal videre sydpå af
E45 trækker til midtersporet da det er det de skal bruge 2-3 km længere
fremme. Det giver at højresporet ofte er tomt for biler.

I selve hullet er der brugtnogle afartede udgaver af "dobbelt optrukne
stiplede linjer". Som mange vist tror betyder at de ikke må lave
vognbaneskift nede i røret."

[citat slut]

newe mind - det var ikke mig

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-08 12:23

> [...]
>
> I selve hullet er der brugtnogle afartede udgaver af "dobbelt optrukne
> stiplede linjer". Som mange vist tror betyder at de ikke må lave

Jeg er ligeglad med hvad folk tror de ikke kan i tunellen. Jeg ved bare at
folk skal holde til højre men at de ikke gør det.

--
/HB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-07-08 01:41

On Jul 28, 10:57 pm, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> Måske finde en forklaring på hvorfor der er så mange bremse/skride spor fra
> lastbiler og buler i autoværn? )

Kunne være når deres nedslidte regummirede dæk springer ?
Eller de overraskes af en kø når de kigger op fra avisen eller
kaffemaskinen

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-07-08 11:33

Man kan roligt sløjfe venstre vognbane. Der er ingen, der bruger den

Aage

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-07-08 12:29

"Aage Andersen" news:488ef1ff$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Man kan roligt sløjfe venstre vognbane. Der er ingen, der bruger den

ups. Jeg mente selvfølgelig højre vognbane.

Aage

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-08-08 15:37

Aage Andersen wrote:
> "Aage Andersen" news:488ef1ff$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ups. Jeg mente selvfølgelig højre vognbane.

Jeg tror vi nærmer os en forklaring på den udbredte "holden til venstre"
på motorvejene og de mange spøgelsesbilister

--
vh
Torben