Sommer/vinter-dæk
Fra : Master Fat Bastard

Dato : 26-07-08 19:50

Hej,

Hvor mange af jer kører på vinterdæk hele året?

Nu har jeg kørt med vinterdæk på en bil jeg overtog for ca. 2 mdr siden.
Bilen har heldigvist holdt stille det meste af foråret. Jeg har haft
lidt småtravlt, men nu må jeg nok hellere få plads på et pulterrum til
vinterdækkene, så jeg kan få sommerdæk på (er et lille problem). Disse
skal dog først købes...

Nu har jeg disse dæk på: Firestone FW930 Winter, 175/75R 14 82 T. Hvad
er det nu tallene betyder? Noget med dæk- og fælgstørrelse...

Kender i Firestone dækkene? Hvordan er kvaliteten og prisen?

Hvad bør jeg købe?

Skifter i selv dæk eller får i en mekaniker til det?

Her i lokalområdet var der en mekaniker der sagde at for 900 kr skiftede
han mine 4 dæk (brugte dæk). Jeg vil dog gerne have noget der holder
længere - det lyder ikke af meget, 900 kr...

Køber i nye/brugte dæk?

Ser frem til at høre svar...

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 19:56

On Sat, 26 Jul 2008 20:49:56 +0200, Master Fat Bastard
<master@fat_group.com> wrote:

>Hej,
>
>Hvor mange af jer kører på vinterdæk hele året?

Ikke her

> [...]
>er det nu tallene betyder? Noget med dæk- og fælgstørrelse...
>
>Kender i Firestone dækkene? Hvordan er kvaliteten og prisen?

Vil ikke anbefale noget specielt, hvad kræver du? High Performance på
vejen eller generel sikkerhed og stor slidstyrke? Måske var et sæt
Michelin Energy på sin plads - men de kræver lidt opmærksomhed, når
det regner!

>Skifter i selv dæk eller får i en mekaniker til det?

Har ekstra fælge med dæk og en sød Thansen donkraft - det tager en
times tid pr. bil, det er ikke så svært endda.

> [...]
>han mine 4 dæk (brugte dæk). Jeg vil dog gerne have noget der holder
>længere - det lyder ikke af meget, 900 kr...

Med mit/vores behov (hhv 20/40000 km pr. år) køber vi nye sko til hver
en tid - brugte dæk ville jeg købe til en veteranbil, der ikke skal
køre andet end til de ugentlige møder mv.

--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 26-07-08 20:05

Ivan Madsen wrote:

> Ikke her

Næ, der er nok ikke mange... Nu skal det også snart stoppe for mit
vedkommende...

Stenene fra vejen klæbede fast til dækkene i dag pga. de varme dæk
virkeligt var blevet bløde...

> Vil ikke anbefale noget specielt, hvad kræver du? High Performance på

Hvad mener du med high performance eller generel sikkerhed og stor
slidstyrke?

> vejen eller generel sikkerhed og stor slidstyrke? Måske var et sæt
> Michelin Energy på sin plads - men de kræver lidt opmærksomhed, når
> det regner!

Jeg kører ikke meget i øjeblikket, ca. 10-15.000 km årligt. Hvordan
kræver dækkene opmærksomhed ved regnvejr?

> Har ekstra fælge med dæk og en sød Thansen donkraft - det tager en
> times tid pr. bil, det er ikke så svært endda.

Hvor opbevarer du dækkene der ikke bruges og har du 2 reservehjul eller
kun 1 (har du 8/9/10 dæk?)?

Og dine dæk holder 2-3 år eller?

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 20:47

On Sat, 26 Jul 2008 21:04:53 +0200, Master Fat Bastard
<master@fat_group.com> wrote:

<...>

>Hvad mener du med high performance eller generel sikkerhed og stor
>slidstyrke?

Nu kender jeg ikke dæktest i detaljer for din dækstørrelse, men ofte
er det sådan, at dæk med store ydeevne i forbindelse med "sportslig"
kørestil kræver sine ofre i form af reduceret slidstyrke, så hvis du
kører stille og roligt kan du måske med fordel vælge et knap så
"hidsigt" dæk.

>Jeg kører ikke meget i øjeblikket, ca. 10-15.000 km årligt. Hvordan
>kræver dækkene opmærksomhed ved regnvejr?

Michelin Energy har generelt ret gode præstationer, undtagen i vådt
føre, der har hidtidige testresultater antydet, at der er problemer
med våde veje. Og så skal man afveje, vil man spare ca. ½ l
benzin/diesel pr. 100 km eller finde noget andet?

>Hvor opbevarer du dækkene der ikke bruges og har du 2 reservehjul eller
>kun 1 (har du 8/9/10 dæk?)?

De hænger såmænd på billige Harald Nyborg Stativer i garagen. Og jeg
har 8 dæk pr. bil + der under hver bil befinder sig et reservehjul,
som måske rådner op, før det bliver brugt.

>Og dine dæk holder 2-3 år eller?

Foreløbig har jeg ikke købt nye til Xsaraen, som er knap 4 år (87000)
- men mon ikke både sommer og vinterfødder står for udskiftning næste
gang. (men måske sælger vi den) Puntoen har kørt 1 sæson på
vinterskoene og de kan klare en til - men sommerskoene fik afløsere i
foråret.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 27-07-08 09:52

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> med våde veje. Og så skal man afveje, vil man spare ca. ½ l
> benzin/diesel pr. 100 km eller finde noget andet?

Har du et link?

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 16:02

On Sun, 27 Jul 2008 10:52:22 +0200, Master Fat Bastard
<master@fat_group.com> wrote:

>Har du et link?

Uden at blive for krævende vil jeg foreslå google - jeg har det ikke
lige ved hånden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-08 17:30

>Michelin Energy har generelt ret gode præstationer, undtagen i vådt
>føre, der har hidtidige testresultater antydet, at der er problemer
>med våde veje. Og så skal man afveje, vil man spare ca. ½ l

Ahh rolig nu... har ingen problemer oplevet i regn på de Energy vi
havde. Overhovedet.

Det kan godt være et andet produkt har få kussehårs bedre
bremselængde, men så kan vi jo blive ved...

Det er _ikke_ et dårligt dæk.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-08 23:13

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Ikke her
>

> Michelin Energy på sin plads - men de kræver lidt opmærksomhed, når
> det regner!

Undskyld, men hvor er forskellen? :((. Kør du på vinterdæk/ MS-dæk som du
lyster, bare de har den rigtige hastigheds- kode, "T" er svjh -180, H 210,
og "V" 230 kmt.?. Jeg har personligt dårlige erfaringer m. Firestone, det
køber jeg ikke igen, men de kan jo være "kommet efter det".

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 27-07-08 09:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> og "V" 230 kmt.?. Jeg har personligt dårlige erfaringer m. Firestone, det
> køber jeg ikke igen, men de kan jo være "kommet efter det".

Hvordan dårlige erfaringer?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-08 23:00

Master Fat Bastard <master@fat_group.com> wrote in

> Køber i nye/brugte dæk?

Er der reelt noget at spare på at købe brugte dæk?

Fra : ShutEye

Dato : 27-07-08 00:24

> Er der reelt noget at spare på at købe brugte dæk?

Nøh mon dog.
Købte et sæt Fulda 175/70 R13 82T hos dækonline for 1240,- inc forsendelse.
Ved godt det ikke hedder Bridgesnob, Michefint eller sådan.
Men det scorede fint i tests og det er det jeg går efter.

Pointen er: Hvis man kan få 4 spritnye dæk til ~1200 så er det da dumt at
købe brugt/genbrugt?

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 27-07-08 09:57

ShutEye wrote:

> [...]
> Men det scorede fint i tests og det er det jeg går efter.
>
> Pointen er: Hvis man kan få 4 spritnye dæk til ~1200 så er det da dumt at

Men de 900 kr han tilbød var inkl. montering. Spørgsmålet er så hvor
længe sådan nogen dæk holder...

Men jeg foretrækker nu også at købe nyt... Fandt lige en test hvor mine
dæk er på:

http://www.vf-biler.dk/service/Dæk/dæktest.htm

Mine dæk er på 4. sidste pladsen... Lyder til at de der Fulda er
udmærket pris/kvalitet.

Fra : ShutEye

Dato : 27-07-08 12:07

> Men de 900 kr han tilbød var inkl. montering. Spørgsmålet er så hvor længe
> sådan nogen dæk holder...

Dækonline har samarbejde med div. værksteder hvor det vist heller ikke er
for dyrt.
Men 900 er nu billigt.

> [...]
>
> http://www.vf-biler.dk/service/Dæk/dæktest.htm
>
> Mine dæk er på 4. sidste pladsen... Lyder til at de der Fulda er udmærket

Jeg er godt tilfreds. Står fint fast både på våd og tør vej. Ikke megen
dækstøj heller.

Fra : Morten

Dato : 26-07-08 23:41

Master Fat Bastard skrev:
> Hej,
>
> Hvor mange af jer kører på vinterdæk hele året?
Gjorde det engang på min gamle fiesta kan man godt, vil dog sige at får
vi Vold Vinter, så vil jeg overveje et sæt nye... de bliver nemlig slidt
pænt her i sommer varmen.

> [...]
> haft lidt småtravlt, men nu må jeg nok hellere få plads på et
> pulterrum til vinterdækkene, så jeg kan få sommerdæk på (er et lille
Vil du bruge de samme fælge?? altså kun have 4/5 stk til bilen?? kan man
godt, men så vil jeg anbefale dig at købe nogle rigtig gode Helårs dæk,
også afhængig af hvor mange KM du køre årligt... men køre du under 15000
vil jeg sige helårsdæk er at anbefale(så skal du heller ikke bøvle med
at skifte dem rundt) Kør dog forsigtigt om vinteren, det er ikke pig dæk
og du er ikke en MPV eller 4Hjulstrækker selv om du har helårsdæk på...
Kører du mere vil jeg anbefale at få et sæt fælge mere til Sommer dæk,
kan være Alu Bling Bing, eller alm sorte/sølv stål fælge, de koster ikke
meget hos en hugger...

http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#dæk

> Kender i Firestone dækkene? Hvordan er kvaliteten og prisen?

Kender ikke Firestone, men vil heller ikke "skyde" dem ned, køb hvad du
og din pengepung føler...
> Hvad bør jeg købe?
>
> Skifter i selv dæk eller får i en mekaniker til det?
Skifter selv fra Vinter til sommer fælge..og selvfølgelig også
omvendt... bilen jeg har er standart født med 4 Alufælge og et Alufælg
til reservehjul, så har jeg købt 4 stålfælge hvor jeg har fået sat
vinterdæk på, så er det bare underbilen med donkraften, skifte fælget en
efter en og huske at skrive hvor de sidder på bilen, så er de nemmere
når sæsonen er slut at huske hvor de skal sidde har noget med slidet at
gøre... man skal så bare løsne og spænde ialt 16/20 bolte/møtrikker...

> [...]
> skiftede han mine 4 dæk (brugte dæk). Jeg vil dog gerne have noget der
> holder længere - det lyder ikke af meget, 900 kr...

NYE, du ved hvad du får og du kan klage hvis de "hopper" eller er
"firkantet", brugte dæk vil jeg kun anbefale til en trailer, eller en
Gynge..

> Ser frem til at høre svar...

Håber du kan klare dig lidt med de svar du har fået her...

Hilsen Morten

Fra : alexbo

Dato : 27-07-08 09:05

"Master Fat Bastard" skrev

> Hvor mange af jer kører på vinterdæk hele året?

Rent faktisk er "helårsdæk" vinterdæk.

Hvis kørselsbehovet er noget bykørsel så er ægte vinterdæk hele året en
udmærket løsning.
Jeg har sat vinterdæk på mange biler hvor et kørselsbehov på 4-5.000 km
årligt gjorde det fjollet at skifte mellem sommer og vinter.

De eneste ulemper ved vinterdæk om sommeren er det større slid, måske en
smule slatten opførsel en rigtig varm sommerdag, og ofte et større
lydniveau.

Uden at vide noget om bil eller kørselbehov er det svært at give gode råd.
Skal man på bilferie til Italien ville jeg ikke køre på vinterdæk, men for
at køre frem og tilbage på arbejde 12 km hver vej ville jeg vælge vinterdæk
hele året.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-07-08 09:35

> "Master Fat Bastard" skrev

> Rent faktisk er "helårsdæk" vinterdæk.

Men mange dæk der sælges som vinterdæk er faktisk helårsdæk? Tænker her på
M+S dæk der sælges som vinterdæk, hvor kun dem med "bjerget og snefnugget"
er rigtige vinterdæk...

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 27-07-08 09:46

Brian Axelgaard wrote:
> [...]
>
> Men mange dæk der sælges som vinterdæk er faktisk helårsdæk? Tænker her
> på M+S dæk der sælges som vinterdæk, hvor kun dem med "bjerget og

Øøøh, nu du skriver det... Kommer lige i tanke om... Måske er mine dæk
helårsdæk? Jeg mener der er et snefnug, men ikke noget bjerg..... hmmm??????

Men som jeg kan læse, så er det ikke så kritisk med mit kørselsbehov og
den tanke havde jeg faktisk også haft... Men dækkene bliver godtnok
bløde i sommervarmen, så sten klæbede fast...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-07-08 10:42

Master Fat Bastard skrev den 27-07-2008 10:46:

> den tanke havde jeg faktisk også haft... Men dækkene bliver godtnok
> bløde i sommervarmen, så sten klæbede fast...

Hvis de bliver så bløde, gad vide hvordan deres bremseegenskaber så er?

Måske burde du prøve (med passende fri bane foran hvis det er ren glidebane)

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 27-07-08 13:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis de bliver så bløde, gad vide hvordan deres bremseegenskaber så er?
>
> Måske burde du prøve (med passende fri bane foran hvis det er ren
> glidebane)

Jeg behøves ikke engang at prøve. Svaret må være: Supergode.

Tilgengæld er jeg sikker på at dækkene ikke har godt af det og
rullemodstanden bliver nok også noget større i varmen. Det er jo ikke
meningen at dæk ligefrem skal klistre til sten...

Fra : alexbo

Dato : 27-07-08 10:04

"Brian Axelgaard" skrev

> Men mange dæk der sælges som vinterdæk er faktisk helårsdæk?

Ja det lyder sandsynligt, når "helårsdæk" er vinterdæk, er mange vinterdæk
"helårsdæk".

"Helårsdæk" er bare en salgsbetegnelse, og ikke en konkret type dæk.
Nærmest som "performancedæk" "økonomidæk" "lavprofildæk" "højhastighedsdæk".

Men for at kunne kalde dem "helårsdæk", bliver man nødt til at mærke dem
vinterdæk, ellers ville de ikke kunne bruges om vinteren i de lande der
kræver vinterdæk om vinteren.
Dækfabrikkerne laver et bredt udvalg af forskellige dæk, men myndighederne
putter dem alle sammen i to kasser, vinterdæk eller ikke vinterdæk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Total_lost

Dato : 06-08-08 04:06

On 26 Jul., 20:49, Master Fat Bastard <master@fat_group.com> wrote:
> Hej,
>
> Hvor mange af jer kører påvinterdækhele året?
Synes jeg lyder som en rigtig dårlig løsning. Gummiet i dine vinterdæk
bliver slidt hurtigere end hvis du kørte på sommerdæk. Du risikere at
dækket er slidt, når vintersæsonen begynder igen.

Læs evt. mere her: http://www.sds.dk/dk/daek/sikkerhed_hele_vejen/saadan_laeser_du_dine_daek.html