Hastighed med tagboks og cykler på trækket
Fra : Henrik

Dato : 26-07-08 16:57

Hejsa

Er der nogen der har erfaring med hvor hurtigt man kan køre med tagboks, har
fundet en der siger op til 190 km/h thule siger dog 130km/h ved de fleste af
deres.
Nogen der har erfaring?

Det samme gælder med cykler på krogen ved hjælp af Thule's basis system med
plads til 3-4 cykler.
Hvor hurtigt kan man køre med dem bag på??

Når vi kører sydpå er det typisk uden for den normale myldretid så vi giver
den gas hvor det er tilladt, gerne en march hastighed på 160km/h gerne
hurtigere hvis man kan.

Økonomi med hensyn til forbrug betyder ikke noget, kun det sikkerhedsmæssige
at tingene bliver hængende.

Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 26-07-08 19:27

> Økonomi med hensyn til forbrug betyder ikke noget, kun det
> sikkerhedsmæssige
> at tingene bliver hængende.

Et er at "skramlet" nok skal blive hængende så længe der bare går fint
derudaf ... Men jeg kan huske nogle "tests" på tysk tv hvor de
katastrofebremser nogle biler med taglast og ligeledes foretager
undvigemanøvrer.... Det var ikke noget kønt syn ...

Så skal cyklerne på taget og det skal gå stærkere end de 130 som du skriver
thule anbefaler som maks, så læg cyklerne ned. Så er der også en chance for
at de følger med i en undvigemanøvre.

Og til de cykelholdere der sættes på trækkrogen fåes der til mange modeller
en ekstra "topstrop" - Det vil jeg nok også anbefale.

Btw så giver mine målinger at brændstofforbruget øges med 25% af 3 cykler på
taget ved blot 90km/t ( På den klassiske måde hvor de står ved siden af
hinanden og tager mest muligt vind - Den ene dog med barnestol, så 3 "rene"
vil nok tage noget mindre). Det ville have været mere økonomisk i brændstof
at lægge dem ned i en trialer og så med presesnning over ...

Så selvom forbrug er ligegyldigt så går det også ud over acc. med sådan et
sejl på taget

Fra : OZ3BTO

Dato : 26-07-08 21:19

"Henrik" <stapelfeldt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigere hvis man kan.
>
> Økonomi med hensyn til forbrug betyder ikke noget, kun det

Topboks kan svinge meget .. Kommer jo an på hvad og h´vor mange kg der skal
smides i den.. Jeg ville slev nødig over 150kmt med sådan en fætter på
taget.. Specielt ved lidt højere hastigheder

Cyklerne bagpå burde der ikke være nogen problemer med bare husk at binde
dem godt fast.. også extra pladen og lyset .. Vi havde ingen problemer med
en sierra M 2 MTB hængende bagpå på et gammel stativ V.180+kmt

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 27-07-08 03:00

Når ikke økonomi har noget at sig så kan jeg huske FDM tidligere i
år(februar var det vist) har haft en test af tagbokse.

En Thule Atlantis 900 var best i testen, prisen på boksen var temmelig dyr
syns jeg, prisen var noget med 5500kr hvis jeg ikke husker helt galt. Og så
var der noget med at de "gamle" af slagsen ikke var særlig gode (2006 model)
, så hvis du køber, så skal du være sikker på det er en ny model.

Laste evnen er max 75kg.

Men du skal jo lige være sikker på den passer til din bil, så du ikke skal
til at demontere antenner, være opmærksom på bagklapen kan åbnes, og andre
ting.

Personlig ville jeg bede om at prøvemontere boksen på bilen, kan man ikke
det, så handel et andet sted.

Cykler kan jeg ikke huske at have læst noget om.

Men skal du ind i nogle af de stører byer i europa med bilen, så husk at
undersøge om du skal have et af disse milijømærker, der fortæller hvor
meget/ din bil forurener. Og det er vist ikke kun i Tyskland man skal have
disse mærker.

Nå det var en sidebemærkning.

Go tur.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-07-08 13:22

Henrik wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med hvor hurtigt man kan køre med
> tagboks, har fundet en der siger op til 190 km/h thule siger dog

Jeg har engang fået fortalt (husker ikke af hvem) at man helst skulle undgå,
at komme over 150 km/t med tagboks.
Jeg plejer at holde mig under de ca. 130-140 km/t med min boks monteret.
Det værste ved sådan en på taget, det synes jeg er at sidevinden kan tage
godt fat i den ved høj fart.
Jeg kunne også godt forestille mig, at køreegenskaberne ville ændres
drastisk, hvis man læsser den med tunge ting, vi plejer normalt kun at have
lette ting i den (dyner, puder osv).

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jens G

Dato : 27-07-08 13:55

On Sun, 27 Jul 2008 14:22:08 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Jeg kunne også godt forestille mig, at køreegenskaberne ville ændres
>drastisk, hvis man læsser den med tunge ting, vi plejer normalt kun at have
>lette ting i den (dyner, puder osv).

Med hensyn til køreegenskaber, så mødte vi for et par uger siden bil
med en tagboks som var gået op, og stod helt åben. De så ud til at
køre uanfægtet videre, selv om de havde fået storsejl på taget(det var
en af dem der åbner sidelæns).
Det var på Måløv Byvej, så farten har nok ikke været over 80-90.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Leo Jensen

Dato : 27-07-08 15:15

"Henrik" <stapelfeldt@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gerne hurtigere hvis man kan.
>
> Økonomi med hensyn til forbrug betyder ikke noget, kun det
> sikkerhedsmæssige at tingene bliver hængende.

Jeg plejer at holde mig til max 160 km/t, men fruen har da været over de 180
km/t uden der faldt noget af. Så måtte jeg lige forklare hende hvorfor jeg
kørte 'langsomt'...
Materiellet har været Thule tagbøjler + enten en stor danskproduceret box i
glasfiber (husker ikke navnet, vist noget fra Camplet) eller en billig
skiboks af et af FDM's mærker. Thule Hang-on stativ til 3 cykler.
Jeg har knækket låsebøjlen på et Thule Hang-On-stativ på en ferietur, men
den gang kørte jeg i en sænket Civic der stort set var uaffjedret når der
var læs på. Det belaster ikke bare dem der sidder i bilen, det er også hårdt
for et stativ med 40 kg cykler på.

Leo

Fra : KASO

Dato : 27-07-08 20:31

> Økonomi med hensyn til forbrug betyder ikke noget, kun det
> sikkerhedsmæssige at tingene bliver hængende.

Du skal bare huske, at der er 2 sider af økonomien. Selv om du er ligeglad
med det økonomiske aspekt, vil et kraftigt merforbrug betyde flere
optankninger - og dermed at du i praksis kommer senere frem til målet.
Eftersom luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, vil en
forøgelse fra 130 til f.eks. 160km/t betyde et kraftigt merforbrug - så
kraftigt, at det vil mærkes tydeligt på antal optankninger.

Jeg fulgtes engang fra Italien med en Mazda Premacy med tagboks (jeg kørte
en Scénic - altså også en høj bil). Ved "normale" hastigheder (ca. 120km/t)
kørte Mazda'en lidt kortere på literen, men ikke en voldsom forskel. Ved
aftentide ramte vi en fuldstændigt tom, tysk motorvej, hvor vi øgede
hastigheden til ca. 150km/t. Pludselig var Mazdaen ved at løbe tør - selv om
vi stadig havde 1/3 tank tilbage....