mortorvej og bane igen
Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 24-07-08 16:22

Så kører man i højre vognbane som man skal der er 3 spor på strækningen man
nærmer sig en last bil vil trække ud kan man det nej for "mister kør
forstærkt* har valgt at ligge sig i anden vogn bane med + 5-10 km/t mere end
mig hvilket self resulterede i at jeg måtte bremse ned fra 134 til 80 km/t.

Hvorfor fanden kan de fart gale ikke også læse trafikken og ligge sig i
tredie vognbane når de kan se jeg har brug for at skifte ud i 2 vognbane.

Tror fandme hele denne debat der er herinde om vognbaner drejer sig om en
ting måske 2

1. jeg ejer vejen så jeg bestemmer
2. kan jeg bure nogen inde er det fedt.

Hvorfor kan vi ikke bare hjælpe hinanden, det vil sige når ham der kører for
stærkt kan se at en der ligger helt til højre har brug for at skifte
vognbane så tager man 3. vognbane i stedet så er der plads til alle og
trafikken glider.

Det skal lige siges der ikke var trafik bagfra der gjorde at han ikke kunne
skifte helt ud.

Så vil sige den dag de hurtige læser trafikken og giver plads til andre den
dag glider det sku noget bedre.

Hilsen

Johnny

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 16:28

Den Thu, 24 Jul 2008 17:21:56 +0200 skrev Johnny Kjeldsen:
> [...]
>
> Hvorfor fanden kan de fart gale ikke også læse trafikken og ligge sig i
> tredie vognbane når de kan se jeg har brug for at skifte ud i 2 vognbane.

Fordi der var fyldt? Eller fordi du glemte at tænde blinklyset?

Jeg kan ikke forestille mig *nogen* blive liggende i 2. bane, hvis der
er en der gør tegn til at ville overhale, og 3. bane er fri.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : CR

Dato : 24-07-08 16:31

> Fordi der var fyldt? Eller fordi du glemte at tænde blinklyset?

Du blinker da ikke før der er plads til at trække ud.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 17:28

Den Thu, 24 Jul 2008 17:31:19 +0200 skrev CR:

> Du blinker da ikke før der er plads til at trække ud.

Hvis man ikke signalerer at man gerne vil overhale, kan man heller
ikke forvente at folk rykker en bane længere ud. Det er jo ikke
alle der vil overhale, og man kan da ikke holde 2. spor frit
hver gang der er to biler i 1. spor.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Bruno

Dato : 24-07-08 19:56

Kent Friis wrote:

> [...]
> ikke forvente at folk rykker en bane længere ud. Det er jo ikke
> alle der vil overhale, og man kan da ikke holde 2. spor frit

Hvis man kan se forankørende i højre spor der kører noget hurtigere end
nogen lidt længere fremme, så er det da meget tænkeligt vedkommende
gerne vil havde mulig for at foretage et vognbaneskift frem for og sætte
farten ned.

Kører jeg i miderste spor og ser en i højre spor der snart enten har
brug for plads i min bane, eller alternativt bliver nødt til og bremse
så rykker jeg da en til venstre hvis der er plads eller alternativt
slipper speederen lidt så de kan rykke ud. Så er der sikkert en der gør
det samme for mig næste gang.

Selvfølgelig kan det ske der ikke er plads til man kan skifte bane og
lave plads, plus der samtidig er nogen bag en så det at sænke farten
blot vil genere nogle andre - når det sker så må dem i højre spor
desværre bremse. Men ofte kan man da være lidt smidig og så glider alt
lettere og mere afslappet.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-08 20:06

On Thu, 24 Jul 2008 20:56:24 +0200, Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
>så rykker jeg da en til venstre hvis der er plads eller alternativt
>slipper speederen lidt så de kan rykke ud. Så er der sikkert en der gør

Jeg ville gøre det samme, men har fået nogle underlige oplevelser ud
af det. Så efterhånden ender det med "et dap til højre" og så er jeg
forbi og "staklen kan komme ud". (folk bliver så underlige i dagens
trafik, når der pludselig er nogen der giver plads - det er lige før
de stopper trafikken og vil have underskrevne erklæringer )

> [...]
>blot vil genere nogle andre - når det sker så må dem i højre spor
>desværre bremse. Men ofte kan man da være lidt smidig og så glider alt

Enig!
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-07-08 20:38

Bruno skrev:
> [...]
> nogen lidt længere fremme, så er det da meget tænkeligt vedkommende
> gerne vil havde mulig for at foretage et vognbaneskift frem for og sætte

Enig!

> [...]
> så rykker jeg da en til venstre hvis der er plads eller alternativt
> slipper speederen lidt så de kan rykke ud. Så er der sikkert en der gør

Eller "giver øsen en i røven" og kommer forbi, så der bliver plads.

> Men ofte kan man da være lidt smidig og så glider alt
> lettere og mere afslappet.

Det er dejligt at læse at andre end en selv har den holdnng til at få
trafikken til at glide bedst muligt for _flest_ muligt, og ikke
rethaverisk bare "meler" sin egen kørsel
Ville alle bare hjælpe lidt til, som her beskrevet, så ville trafikken
glide meget,meget bedre

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 21:02

Den Thu, 24 Jul 2008 20:56:24 +0200 skrev Bruno:

> [...]
> nogen lidt længere fremme, så er det da meget tænkeligt vedkommende
> gerne vil havde mulig for at foretage et vognbaneskift frem for og sætte

Nu er det jo faktisk ændret fra at man må blinke når det kan være
til vejledning (som her), til at man *skal* blinke når man vil
skifte vognbane.

Så hvis manden ikke blinker, sender han faktisk et klart signal om
at han ikke har tænkt sig at overhale.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lars [6710]

Dato : 24-07-08 22:42

Kent Friis skrev:

> Så hvis manden ikke blinker, sender han faktisk et klart signal om
> at han ikke har tænkt sig at overhale.

Hmmmm .. jeg ligger godt nok ikke og blinker til venstre før jeg kan se
der er plads !

Og selv om man ikke blinker ( fordi der ikke er plads endnu !!!) hindrer
det jo ikke ham der kommer bagfra i at være lidt forudseende og tænke
selv ... vel ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 23:15

Den Thu, 24 Jul 2008 23:41:58 +0200 skrev Lars [6710]:

> Hmmmm .. jeg ligger godt nok ikke og blinker til venstre før jeg kan se
> der er plads !

Bare du så heller ikke brokker dig over at folk ikke kan se at du har
tænkt dig at overhale.

> Og selv om man ikke blinker ( fordi der ikke er plads endnu !!!) hindrer
> det jo ikke ham der kommer bagfra i at være lidt forudseende og tænke
> selv ... vel ?

Når man sender et klart signal om at man ikke vil overhale, er det
eneste folk kan nå frem til ved at tænke da at man ikke vil overhale.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lars [6710]

Dato : 25-07-08 06:22

Kent Friis skrev:

> Bare du så heller ikke brokker dig over at folk ikke kan se at du har
> tænkt dig at overhale.

JEG brokker mig ikke...
Hvis der er plads skal jeg nok nå både at få orienteret mig, givet tegn
og få placeret køretøjet korrekt.
Hvis der IKKE er plads bliver jeg i mit spor, men det kan da godt være
at jeg tænker mit hvis der egentlig var plads til at de bagfrakommende
kunne "hjælpe" lidt til

> Når man sender et klart signal om at man ikke vil overhale, er det
> eneste folk kan nå frem til ved at tænke da at man ikke vil overhale.

Min pointe er jo netop at man godt kan tage noget af sig selv....
Man behøver jo ikke vente til signalet kommer hvis det er til at se hvad
der vil ske om få hundrede meter !

Det svarer jo lidt til at du kommer kørende i højre bane....
Ingen biler i 2. spor...

En lastbil holder i nødsporet med havari blink tændt...

Der er der jo heller ingen der tvinger dig til at trække ud i 2. spor,
men det er da både pænt gjort og trafik sikkert.

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-08 06:56

Lars [6710] skrev:
> Min pointe er jo netop at man godt kan tage noget af sig selv....
> Man behøver jo ikke vente til signalet kommer hvis det er til at se hvad
> der vil ske om få hundrede meter !

Hvordan vil du se forskel på den, der er kommer med de samme 130 som dig
og trækker ind bagved en lastbil, om han vil blive der fordi han snart
skal af motorvejen eller om han godt vil ud igen, men ikke vil blinke
førhan skifter spor?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 25-07-08 07:33

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> og trækker ind bagved en lastbil, om han vil blive der fordi han snart
> skal af motorvejen eller om han godt vil ud igen, men ikke vil blinke

Hvis vi holder samme hastighed er det jo ikke et problem

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-08 09:04

Lars [6710] skrev:
> Hvis vi holder samme hastighed er det jo ikke et problem

Når han trækker ind bag en lastbil holder han jo ikke 130 ret længe.

Men hvordan ser du forskel på om han vil blive der eller om han vil ud
igen hvis han ikke blinker?

Jeg ved godt at det vist er lige så normalt at regne med at den der
blinker kommer væltende ud straks, som det er at komme væltende ud lige
så snart man begynder at blinke.

Men det gør det vist ikke ligefrem til den rigtige måde at gøre tingene på.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 25-07-08 10:48

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> så snart man begynder at blinke.
>
> Men det gør det vist ikke ligefrem til den rigtige måde at gøre tingene på.

Altså...

Hvis vi som udgangs punkt begge kører 130 og med passende afstand og han
trækker ind bag lastbilen og der ikke også er plads til mig i højre
spor, så regner jeg med at han bliver hvor han er .....

Hvis vi begge kan være i højre spor vil det jo snart vise sig om han vil
ud igen ... ikk´?

Det jeg, og vist også andre, prøver at sige er at der jo ikke går skår
af nogen hvis man på forhånd giver den forankørende plads i 2. spor ved
selv at trække ud i 3. spor.
Dette kan jo kun lade sig gøre hvis der ikke er nogen der kan blive
generet af manøvren.....

Synes du da det er træls at en person bil giver dig plads i 2. spor
inden du selv når at blinke ud til overhaling af f.eks. en anden lastbil ?
Det må da være rart også for den forankørende at se at ham der kommer
bagfra er oppe på mærkerne og giver plads og IKKE blot holder på sit ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-08 21:57

Lars [6710] skrev:
> [...]
> trækker ind bag lastbilen og der ikke også er plads til mig i højre
> spor, så regner jeg med at han bliver hvor han er .....

Stillet op på den måde ender vi op med at du stadig holder din
acceptable afstand til ham (den acceptable afstand du havde da i kørte i
samme spor) vil der jo ikke være noget problem for så er der plads til
en bil bag lastbilen, og når han så kommer hen hvor det er tid for ham
at trække ud igen er det jo faktisk tid for dig at trække tilhøjre, for
så har du jo stadig et stykke inden du skal overhale lastbilen.

Men det betinger jo at alle holder deres acceptable afstand. Desværre er
det lige så moderne som ar blinke før man skifter spor.

> Hvis vi begge kan være i højre spor vil det jo snart vise sig om han vil
> ud igen ... ikk´?

Jo, så er du jo heller ikke i 2. spor med mulighed for at lukke ham af.

> [...]
> selv at trække ud i 3. spor.
> Dette kan jo kun lade sig gøre hvis der ikke er nogen der kan blive

Det er sådan set de vi ofte gør med lastbilerne, altså trækker et spor
ud for at gøre plads til andre. Men der er en hel del der har ondt et
vist sted over det, og har så forfærdelig travlt med at sørge for at vi
ikke kan få plads til det.

> [...]
> Det må da være rart også for den forankørende at se at ham der kommer
> bagfra er oppe på mærkerne og giver plads og IKKE blot holder på sit ?

Som ovenfornævnt kører jeg lastbil, og der er det desværre mere reglen
end undtagelsen at folk skynder sig lidt når de ser at jeg blinker fordi
jeg gerne vil uden om den der ligger foran. Somme tider får man den
tanke at de tror der kommer til at stå "Jeg er taber" i deres bagrude
hvis de giver plads til en lastbil.

Når jeg så virkelig har brug for pladsen, fordi der render folk rundt
ude på stregen kan der godt blive nogen af dem der føler pladsen blive
lidt trang.

Til dem har jeg det tilbud at de kan ringe næste gang de holder i
nødsporet og skal skifte venstre baghjul. Så skal vi nok arrangere et
antal lastbiler der kommer helt ude ved stregen. Jeg er sikker på de så
vil huske hvorfor vi trækker ud.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 25-07-08 22:54

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> nødsporet og skal skifte venstre baghjul. Så skal vi nok arrangere et
> antal lastbiler der kommer helt ude ved stregen. Jeg er sikker på de så

Ja jeg kender det godt....

Der er ikke mange der trækker ud selvom de ser nogen holde i nødsporet
og evt være igang med hjulskift e.lign.

Men igen... Der trækker jeg altså ud hvis det kan ske uden at genere alt
for meget

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-08 06:07

Lars [6710] skrev:
> [...]
> og evt være igang med hjulskift e.lign.
> Men igen... Der trækker jeg altså ud hvis det kan ske uden at genere alt

Jeg kan godt lide den der "uden at genere alt for meget".

Hvis der er noget jeg skal udenom, og de ikke har forføjet sig væk efter
3 blink, anser jeg den for at dække at jeg låner ½ m vognbane ovre hos
dem.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:59

Bruno <x@c.d> wrote in news:g6aj8p$1uhk$1@newsbin.cybercity.dk:

> [...]
> tænkeligt vedkommende gerne vil havde mulig for at foretage et
> vognbaneskift frem for og sætte farten ned.

Ja, men man kan også opleve at bilisten faktisk føler han ligger fint
der. Jeg trækker også ofte ud hvis jeg nærmer mig en lastbil med en
bilist bagved, hvis der er plads vel at mærke, men ofte oplever jeg at
bilisten ikke trækker ud efter jeg er passeret.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-08 20:59

On Thu, 24 Jul 2008 17:31:19 +0200, "CR" <cr@nomail.com> wrote:

>Du blinker da ikke før der er plads til at trække ud.

Hvorfor ikke? Blink for at fortælle hvad du vil..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-08 21:02

On Thu, 24 Jul 2008 21:58:37 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvorfor ikke? Blink for at fortælle hvad du vil..

Det er som sådan fair nok - men ude i banen opfattes det "som hvad jeg
gør om 2 sek". (har selv tidligere harcelleret over, at blinklyset
åbenbart rydder yderbanen selv for ham der ligger umiddelbart til
venstre - sq sjovt at køre i DK)

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 21:11

Den Thu, 24 Jul 2008 22:01:45 +0200 skrev Ivan Madsen:

> [...]
> gør om 2 sek". (har selv tidligere harcelleret over, at blinklyset
> åbenbart rydder yderbanen selv for ham der ligger umiddelbart til

Vi snakker her om en situation hvor 3. bane er fri, så manden behøver
- uanset om "jeg gør om 2 sek" eller ej - ikke så meget som tænke på
at lette foden fra speederen, hvis ellers man tænder blinklyset tidligt
nok til at signalere sine hensigter fremfor bare at tænde blinklyset i
det øjeblik man kører ud en meter foran ham der overhaler.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 24-07-08 21:36

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok til at signalere sine hensigter fremfor bare at tænde blinklyset i
> det øjeblik man kører ud en meter foran ham der overhaler.

Men faktisk i sådanne situationer findes der idioter der begynder at blinke
med lygterne for at fortælle "jeg skal fandme først overhale før du trækker
ud"

Jeg er ikke i tvivl om hvad der er skyld i alle ulykkerne

Folk smser, holder ikke afstand, er egoistiske det er nok de værste syndere.

må også indrømme jeg sjælendt bliver klemt inde da jeg ser langt frem og
trækker ud så mine 135 (i følge gpsen) ikke behøver at blive sat ned bruger
fartpilot så konstant hastighed holdes, og så er jeg egenligt pis hamrende
ligeglad om ham der køre 170 må vente til jeg har overhalet lastbilen og
igen er til højre.

Fra : Morten

Dato : 24-07-08 22:10

Johnny Kjeldsen skrev:
> [...]
> med lygterne for at fortælle "jeg skal fandme først overhale før du trækker

Nu er jeg forviret... hvis jeg kan se en i din situation, ( på vej op i
røven på en lastbil), og jeg ligger i spor 2( på fyn har vi kun 2 spor
(. ) og der vel og mærke er frit bag ude så jeg ikke kommer til at
genere andre ved at slippe højrefoden og lade den kort dale til 120 fra
130 km zonen eller 100 fra 110km zonen, så er jeg da tilbøjelig til at
give et lille blink med forlygterne så han/hun kan se at jeg viser
hensyn og holder "tilbage"/"afstand" så vedkomende kan få plads til at
lave sin manøvre...

vil dog også sige at jeg kigger i bak og sidespejle og hiver så i
blinkarmen, hvorefter jeg laver en rigtig orientering, kigger mig over
skulderen og sådan for at se om en "klaphat" har gemt sig i den blinde
vinkel, er der frit trækker jeg ud....

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 20:03

Morten <salg-FjernDette-@dyre-FjernDette-bjerg.dk> wrote in

> så er jeg da tilbøjelig til at
> give et lille blink med forlygterne så han/hun kan se at jeg viser
> hensyn og holder "tilbage"/"afstand" så vedkomende kan få plads
> til at lave sin manøvre...

Det tror oftere vil blive opfattet som "du blir bare der til jeg har
overhalet" og indrømmet sådan ville jeg opfatte det.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-07-08 11:32

On Thu, 24 Jul 2008 22:01:45 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>gør om 2 sek". (har selv tidligere harcelleret over, at blinklyset
>åbenbart rydder yderbanen selv for ham der ligger umiddelbart til

Det er da indlysende, at hvis man ønsker at foretage et vognbaneskift,
at orienterer omverdenen om sine hensigter.

Der kan ske 2 ting.

Enten kommer der en flok fra "de løftede snuders klub". De vil prøve
at lukke det lille hul der måtte være. Så er der ikke andet for end at
vente til disse "hjælpsomme og travle" personager har passeret.

Eller også sker der det at man venligt og hjælpsomt bliver hjulpet ud.

Af indlysende årsager sker der ikke noget, hvis der ikke blinkes.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-08 12:13

Den Fri, 25 Jul 2008 12:32:29 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> [...]
>
> Eller også sker der det at man venligt og hjælpsomt bliver hjulpet ud.
>
> Af indlysende årsager sker der ikke noget, hvis der ikke blinkes.

Nemlig. Hvor svært kan det være...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:57

"CR" <cr@nomail.com> wrote in news:g6a783$1psf$1@newsbin.cybercity.dk:

> Du blinker da ikke før der er plads til at trække ud.

Jo, jeg gør som Kent. Blinkeren til, men jeg skifter jo ikke bane før
den anden har skiftet bane, hvis han mod forventning ikke gør det, tja,
så må jeg jo vente. Det kan jeg da godt irriteres over, men ikke
hverken med strittende fingre eller hornsignal og så er det jo
faktisk heller ikke værre end det.

Fra : CR

Dato : 26-07-08 21:18

> [...]
> så må jeg jo vente. Det kan jeg da godt irriteres over, men ikke
> hverken med strittende fingre eller hornsignal og så er det jo

Tja, det kan være jeg skal revidere min opfattelse, men jeg ville selv blive
lidt nervøs hvis en bil i inderbanen blinkede til venstre og der ikke var
plads pt. Man kunne forestille sig at han bare ikke havde set mig. Er der
nogle love/vejledninger på området?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-07-08 21:36

Den Sat, 26 Jul 2008 22:17:42 +0200 skrev CR:

> Tja, det kan være jeg skal revidere min opfattelse, men jeg ville selv blive
> lidt nervøs hvis en bil i inderbanen blinkede til venstre og der ikke var
> plads pt.

Vi snakker om en situation hvor der er masser af plads til at køre
udenom.

> Man kunne forestille sig at han bare ikke havde set mig. Er der
> nogle love/vejledninger på området?

Man skal blinke *inden* man trækker ud, og ikke bare 1-3 blink, iflg.
den betjent der var i radioen for ikke så længe siden.

Og man må aldrig trække ud uden at sikre sig at der er plads.

At en uhyggelig stor del af bilister på motorvejen så tror at blinket
netope er for at fortælle "nu kan du godt klodse bremsen makker, her
kommer jeg", gør da ikke at folk der kan finde ud af at blinke skal
lade være. Vi lader jo heller ikke være med at blinke i rundkørsler,
selvom der også er alt for mange der ikke kan finde ud af det.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : CR

Dato : 27-07-08 10:42

> [...]
> lade være. Vi lader jo heller ikke være med at blinke i rundkørsler,
> selvom der også er alt for mange der ikke kan finde ud af det.

Jeg tror jeg gør et forsøg og blinker næste gang jeg er spærret inde. Det
kan være jeg så bliver lukket ud.

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 24-07-08 17:06

> Fordi der var fyldt? Eller fordi du glemte at tænde blinklyset?
>
> Jeg kan ikke forestille mig *nogen* blive liggende i 2. bane, hvis der
> er en der gør tegn til at ville overhale, og 3. bane er fri.

Forkert der var 3 på vejen en lastbil mig og ham.

Han valgte så at lave en elefantvæddeløbsoverhaling af mig han kom rimligt
op på siden af mig men så gik det langsomt.

Blinklys ville han ikke have set.

Men når nu fartbøllerne mener at dem der overholder fartgrænsen skal se de
kommer med 180 km/t bør man vel også forlange at dem der kører forstærkt kan
regne ud at en lastbil skal overhales, eller fartbøllerne har måske mindre
eller slet ingen hjerne i forhold til en gennemsnits billist

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 17:34

Den Thu, 24 Jul 2008 18:06:14 +0200 skrev Johnny Kjeldsen:

> Forkert der var 3 på vejen en lastbil mig og ham.
>
> Han valgte så at lave en elefantvæddeløbsoverhaling af mig han kom rimligt
> op på siden af mig men så gik det langsomt.
>
> Blinklys ville han ikke have set.

"Ville han ikke have set", det læser jeg som om at du netop ikke
blinkede (kan det tolkes på andre måder?)

Så kan jeg heller ikke se problemet, han holder jo netop til højre,
som han skal.

> [...]
> regne ud at en lastbil skal overhales, eller fartbøllerne har måske mindre
> eller slet ingen hjerne i forhold til en gennemsnits billist

En lastbil SKAL ikke overhales. En lastbil MÅ overhales, men der er
ingen tvang. Der er en del der holder sig bag ved, og det skal de
da have lov til.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Morten

Dato : 24-07-08 16:33

Johnny Kjeldsen skrev:
> [...]
> skifte helt ud.
>
> Så vil sige den dag de hurtige læser trafikken og giver plads til andre den

Forstår dig godt, selv om der er kommet en lov om tegngivning på
motorvejen, så er der en hel del mennesker der ikke respektere det, jeg
har tidligere kørt lastbil og de giver altid tegn når der skal skiftes
vognbane(jeg oplevede dog enkelte der "Glemte" det, skal ikke være
hellig) Giv tegn i god tid, så vil den der kommer bagfra kunne se hvad
du har gang i og nå at skifte til 3'de spor, så du kan holde din
hastighed... sidespring der er også en del der først blinker af når de
er kørt ind på afkørslen, hvad med at blinke til højre ca. 300-400m før
afkørslen, så kan dem der køre bagved se om du skal dreje, så behøver de
ikke ligge an til overhaling, men kan blive bagved, for om lidt er du jo
væk...

min Pointe er at: Giv tegn, Blink, så vi der kommer bagfra kan læse dine
hensigter... og gør det i tilpas god tid.

Mvh. Morten Pedersen
Odense

Fra : CR

Dato : 24-07-08 16:35

> forstærkt* har valgt at ligge sig i anden vogn bane med + 5-10 km/t mere
> end mig hvilket self resulterede i at jeg måtte bremse ned fra 134 til 80
> km/t.

Det sker tit på 2 sporede også. Mange af dem som ligger og overhaler er
utroligt dårlige til at få det overstået, så man ikke fanges bag en lastbil.

Typisk scenarie: Man har lige overhalet og trækker ind da der er et godt
stykke op til den næste. Bilen bag mig vil gerne køre lidt stærkere end mig,
men ikke mere end en 3-4 km/t og så er man pludselig fanget fordi man giver
plads. Det er ligefør man bare skulle blive derude når man kører
hastighedsgrænsen og man kan se der er en lastbil et godt stykke forude. Man
føler sig godt nok røvrendt.

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 24-07-08 17:03

"CR" <cr@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver plads. Det er ligefør man bare skulle blive derude når man kører
> hastighedsgrænsen og man kan se der er en lastbil et godt stykke forude.
Lige nøjagigt det jeg ville fremtil og det hjælper ikke at blinke når bilen
køre på siden af en det ser han sku ikke.

Men netop sådant adfær gør jo at folk vælger 2. vejbane mere end nødvendigt.

Egenligt burde man også kunne udstede en bøde for ikke at give plads

Fra : Karsten Andersen

Dato : 24-07-08 18:42

Thu, 24 Jul 2008 18:02:53 +0200, skrev Johnny Kjeldsen, på 26 linier,
i <4888a72f$0$4450$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, :

> [...]
>
>Men netop sådant adfær gør jo at folk vælger 2. vejbane mere end nødvendigt.
>
>Egenligt burde man også kunne udstede en bøde for ikke at give plads

MVH Karsten
Horsens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 24-07-08 18:46

> [...]

>Lige nøjagigt det jeg ville fremtil og det hjælper ikke at blinke når bilen
>køre på siden af en det ser han sku ikke.

Næ derfor er det en stor fordel og kikke mere end 50 meter foran/bagud
om hvordan trafikken er.
Hvis du skal bremse ned til 80 fra 135km/t har du ikke orienteret dig
i god tid.

>Men netop sådant adfær gør jo at folk vælger 2. vejbane mere end nødvendigt.

Altså som dem der køre Audi og Pegøj.

>Egenligt burde man også kunne udstede en bøde for ikke at give plads
Og en bøde for og ikke orientere sig i trafikken.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-07-08 11:37

On Thu, 24 Jul 2008 18:02:53 +0200, "Johnny Kjeldsen"
<jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men netop sådant adfær gør jo at folk vælger 2. vejbane mere end nødvendigt.
>
>Egenligt burde man også kunne udstede en bøde for ikke at give plads

Denne situation kan vi takke tempostaten for. Når først folk får den
indstillet på en for dem fornuftig hastighed, så bliver den bare der,
uanset hvad der ellers sker.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 24-07-08 17:37

Den Thu, 24 Jul 2008 17:35:13 +0200 skrev CR:

> [...]
> plads. Det er ligefør man bare skulle blive derude når man kører
> hastighedsgrænsen og man kan se der er en lastbil et godt stykke forude. Man

Du bliver overhalet, og manden kører antageligt det tilladte ifølge
sit speedometer, der tilfældigvis viser lidt anderledes end dit
speedometer... Hvor er det lige du ser problemet?

Forudsat at han holder sin hastighed, selvfølgelig, man skal ikke
begynde at overhale, og så tage farten af så det tager ekstra lang
tid.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Morten Trab

Dato : 24-07-08 10:53

On 24 Jul., 17:31, "CR" <c...@nomail.com> wrote:

> Du blinker da ikke før der er plads til at trække ud.

Det gør man da i hvert fald, og man bliver ved til der bliver hul
eller en bagfrakommende laver hul til en...
Hvordan skulle de da ellers vide at du havde til hensigt at overhale??

Mvh. Morten

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-08 20:26

On Thu, 24 Jul 2008 17:21:56 +0200, "Johnny Kjeldsen"
> [...]

>mig hvilket self resulterede i at jeg måtte bremse ned fra 134 til 80 km/t.

Hvis nu du havde indset at "Mr. ligge i midterspor" havde valgt
nøjagtig samme hastighed som dig, så kunne du nok have lettet
"klodsen" og sneget dig ud bagved. (om det så skal foregå med
blinkende lamper, fordi "Mr. ligge i midterspor" bare har valgt at
sænke sin fart, så han faktisk nu er til ulejlighed er faktisk prøvet
- de bliver "SÅ SURE". - faktisk kom der en ind på en rasteplads og
forsøgte at forklare mig hvor urimelig jeg var indtil jeg spurgte ham
hvor meget han sænkede sin hastighed for at blive uden på mig? (og på
Fyn er der kun 2 spor *suk*) Hold da kæft hvor lignede han en tomat
)

>Hvorfor fanden kan de fart gale ikke også læse trafikken og ligge sig i
>tredie vognbane når de kan se jeg har brug for at skifte ud i 2 vognbane.

Nu må du jo ikke forvente urimeligheder - han har sikkert taget
mobi'en og kan se bart spor forude, så han kører bare )

>Tror fandme hele denne debat der er herinde om vognbaner drejer sig om en
>ting måske 2
>
>1. jeg ejer vejen så jeg bestemmer
>2. kan jeg bure nogen inde er det fedt.

Jeg vil ikke udelukke ovenstående.

> [...]
>skifte helt ud.
>
>Så vil sige den dag de hurtige læser trafikken og giver plads til andre den

Jow, men du forlanger næsten urimeligheder.

Fra : Knut

Dato : 25-07-08 06:29

Hvad er en MORTORvej?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-07-08 11:40

On Fri, 25 Jul 2008 07:29:16 +0200, "Knut"
<enbedreemailadresse@mail.dk> wrote:

>Hvad er en MORTORvej?

>--

Det er noget vi en gang imellem fletter ind i et indlæg, for at se om
du er vågen.

Du har s'gu for lidt at tage dig til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 19:55

"Johnny Kjeldsen" <jkp6670HADERSPAM@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Hvorfor fanden kan de fart gale ikke også læse trafikken og ligge
> sig i tredie vognbane når de kan se jeg har brug for at skifte ud

Hmmm, jeg synes nu at jeg oplever at hvis jeg slår blinkeren til, uden
at skifte bane, så flytter den anden sig ud, hvis der er plads. I hvert
fald for det meste. Derefter kan jeg stille og roligt overhale
lastbilen og færdig forretning. Hvis der er en i den 3 bane også, så
lader jeg bare farten trille af og mit blodtryk holder sig pænt i den
rigtige del af skalaen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 20:07

On 25 Jul 2008 18:55:24 GMT, Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote:

> [...]
>lastbilen og færdig forretning. Hvis der er en i den 3 bane også, så
>lader jeg bare farten trille af og mit blodtryk holder sig pænt i den

En væsentlig del af debatten herinde foregår mellem mennesker, der
bare skal fra A til B og de, der skal fra A til B så hurtigt som
muligt og undermennesker der ikke kører 160+ kan bare holde stille i
nødsporet til "FAR/MOR" er kørt forbi Groft overfortolket, men der
er en del, der tror de tjener en masse tid ved møveriet og de høje
hastigheder. (en ung kollega "skal bare frem om morgenen") De har vel
fået serveret deres latte før vi andre når frem til Aalborg med samme
starttidspunkt fra Kbh. - men ikke meget mere. Og næsten ingenting fra
Køge til Greve *suk* Jeg bliver også træt af at køre i midten med 90
og se højre spor helt frit - ret provokerende møver man derind og
kører 110 og så skal i se folk komme til højre endog meget tæt på mine
skærme )

Fra : Kate

Dato : 25-07-08 20:20

Ivan Madsen <> wrote in

> [...]
> De har vel fået serveret deres latte før vi andre når frem til
> Aalborg med samme starttidspunkt fra Kbh. - men ikke meget mere.

Jeg talte med en kollega om netop dette med hastigheden. Han kører fra
Tølløse til Brønshøj, jeg fra Hørve til Brønshøj. vi foretog begge
tidsmåling med hhv 110km/t og 130km/t bare for at se hvor meget man
egentligt sparer i tid på turen. Jeg har 80 km fra hjem til arbejde og
sparede såvidt jeg husker 3 min. Ret latterligt i forhold til
merforbruget. Derfor kører jeg generelt 110, men dermed ikke sagt at
jeg ikke kommer højere op fordi jeg simpethen godt kan li' at køre lidt
hurtigere. Dog har jeg haft polo'en oppe på 160 km/t (iflg gps) det
varede nok kun 10km for det var dog lige hurtigere end jeg brød mig om.

> [...]
> provokerende møver man derind og kører 110 og så skal i se folk
> komme til højre endog meget tæt på mine skærme )

Det finder jeg også på på Holbækmotorvejen. Dog sker det ikke så tit da
jeg mest kører udenfor myldretiderne. Det er utroligt sundt for mit
blodtryk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-07-08 02:55

On Jul 24, 5:28 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> Jeg kan ikke forestille mig *nogen* blive liggende i 2. bane, hvis der
> er en der gør tegn til at ville overhale, og 3. bane er fri.

Ikke ?
Så kig ud af det buede stykke glas som er foran dig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-08 10:28

Den Mon, 28 Jul 2008 01:54:54 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Ikke ?
> Så kig ud af det buede stykke glas som er foran dig.

Nu er det yderst sjældent at 3. bane er fri... Faktisk er det
yderst sjælden at jeg kører nogen steder hvor der er en 3. bane.

Så det må bilve ved "kan ikke *forestille* mig".

Mvh
Kent

.... for katten.