|
| Olietemperatur Citroen Xsara VTS Fra : Regnar Bang Lyngsø |
Dato : 23-07-08 21:38 |
|
Hej,
er der nogle her, der ved hvordan olietemperaturen normalt skal være på
sådan en spand?
Min oplevelser har dels været ved 20 minutter konstant 200 km/t i
Tyskland og dels ved ca. 1 time ved 130 km/t i Danmark ved en
udetemperatur på omkring 27 grader.
Begge gange endte olietermoteret oppe ved ca. 3/4 (tredie streg) - er
det normalt? Hvis ikke - hvorfor bliver den så varm? Intet forbrug af
olie eller vand.
Grunden til jeg spørger at den normalt er lige under halv - og hvis man
ser følgende videoer på Youtube ser det ud som om at normale er et
stykke under halv?! (olietermometret er den under omdrejningstælleren)
http://youtube.com/watch?v=CkMtaTpNojc
http://youtube.com/watch?v=nJmjvbrlTRo
http://youtube.com/watch?v=uOwbmmuf1jE
Knus
Regnar
| |
Mogens (23-07-2008)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 23-07-08 22:12 |
|
"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@lyngsoe.eu> skrev i en meddelelse
news:1216845512.367228@askepot.kastetvej13...
> er der nogle her, der ved hvordan olietemperaturen normalt skal være på
> sådan en spand?
Hvis du har manualen, skal det nok være nævnt under afsnittet vedr.
olietemperaturmåleren
> Min oplevelser har dels været ved 20 minutter konstant 200 km/t i Tyskland
> og dels ved ca. 1 time ved 130 km/t i Danmark ved en udetemperatur på
> omkring 27 grader.
> Begge gange endte olietermoteret oppe ved ca. 3/4 (tredie streg) - er det
> normalt? Hvis ikke - hvorfor bliver den så varm?
Hvor mange grader er fuldt udslag?
Hvis ikke du har en separt oliekøler - eller bundkaret har køleribber - vil
temperaturen stige en del i takt med hastigheden. Sådan var det i mine
Alfa'er og Volvo Turbo - op til omkring 135 grader svjh
> Grunden til jeg spørger at den normalt er lige under halv
Som sagt jo hårdere belastning af motoren - jo højere temperatur
| |
Regnar Bang Lyngsø (23-07-2008)
| Kommentar Fra : Regnar Bang Lyngsø |
Dato : 23-07-08 23:00 |
|
Mogens wrote:
> Hvis du har manualen, skal det nok være nævnt under afsnittet vedr.
> olietemperaturmåleren
Jeps, der står at den skal være i det hvide område - og det er den. Jeg
lurede bare på, hvor meget det var normalt at stige under hvad jeg
betragter som nogenlunde normale forhold (herregud 27 grader og 130 km/t
er jo ikke ekstremt).
> Hvor mange grader er fuldt udslag?
Minimum er 50 grader, maksimum er 150 - og vil så gætte på at midt er
100 grader - så normal landevejskørsel er omkring 90 grader.
> Hvis ikke du har en separt oliekøler - eller bundkaret har køleribber - vil
> temperaturen stige en del i takt med hastigheden. Sådan var det i mine
> Alfa'er og Volvo Turbo - op til omkring 135 grader svjh
- og det jeg ser er nok omkring 125-130 grader, hvilket passer meget
godt med dine erfaringer - tak for info - jeg slår koldt olie i blodet.
Knus
Regnar
| |
Mogens (03-08-2008)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 03-08-08 10:39 |
|
"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@lyngsoe.eu> skrev i en meddelelse
news:1216850399.237036@askepot.kastetvej13...
> Minimum er 50 grader, maksimum er 150 - og vil så gætte på at midt er 100
> grader - så normal landevejskørsel er omkring 90 grader.
>
>> Hvis ikke du har en separt oliekøler - eller bundkaret har køleribber -
>> vil temperaturen stige en del i takt med hastigheden. Sådan var det i
>> mine Alfa'er og Volvo Turbo - op til omkring 135 grader svjh
>
> - og det jeg ser er nok omkring 125-130 grader, hvilket passer meget godt
> med dine erfaringer - tak for info - jeg slår koldt olie i blodet.
Nu har jeg så indtil videre (uge 43, hvor min Leon TDi 170 FR kommer) valgt
en P307 HDI, og den har sgu olietemperaturmåler. Instrumentet viser 100
grader celcius ved normal drift (125 km/t) og stiger til120 grader ved
140/150 km/t...
| |
Henrik B. (18-08-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-08-08 09:01 |
|
"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
news:j1flk.1354$U5.636@newsb.telia.net...
> Nu har jeg så indtil videre (uge 43, hvor min Leon TDi 170 FR kommer)
> valgt
Hvem skal have lov at chippe den? )
--
B235R BSR Steg3 - 300 Hk / 475 Nm
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk
| |
Mogens (31-08-2008)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 31-08-08 20:38 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:48a92c35$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvem skal have lov at chippe den? )
Den skal ik' chippes...
| |
Henrik B. (18-08-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-08-08 08:59 |
|
"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@lyngsoe.eu> skrev i meddelelsen
news:1216845512.367228@askepot.kastetvej13...
> http://youtube.com/watch?v=CkMtaTpNojc
Han har godt nok seriøs fejlvisning, eller også holder han på et
rullefelt...
--
B235R BSR Steg3 - 300 Hk / 475 Nm
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk
| |
Ukendt (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-08-08 15:58 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:48a92bb7$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Regnar Bang Lyngsø" <regnar@lyngsoe.eu> skrev i meddelelsen
> news:1216845512.367228@askepot.kastetvej13...
>
>> http://youtube.com/watch?v=CkMtaTpNojc
>
> Han har godt nok seriøs fejlvisning, eller også holder han på et
> rullefelt...
>
Hmm... 167hk og 240km/t... Ja! det virker ikke realistisk..
--
/HB
| |
|
|