/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Den gamle Corolla...
Fra : Søren Sømand


Dato : 22-07-08 13:38

Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en drøm
(bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at hoste et
par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky, både koldstart
og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi har haft den altid
været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.

Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i brænstoftilførslen så
der er falsk luft? eller måske gløderørne der er gået?
Nogle forslag?

/Søren Sømand

 
 
Allan F (22-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 22-07-08 13:49


"Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
news.ueo1dhtqsyc6yq@zepto-4200...
> Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
> efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en drøm
> (bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at hoste et
> par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky, både koldstart
> og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi har haft den altid
> været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.
>
> Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i brænstoftilførslen så
> der er falsk luft? eller måske gløderørne der er gået?
> Nogle forslag?
>
> /Søren Sømand

Slidte dyser?



Kent Glerup (22-07-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 22-07-08 16:30

Allan F skrev:
> "Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
> news.ueo1dhtqsyc6yq@zepto-4200...
>> Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
>> efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en drøm
>> (bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at hoste et
>> par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky, både koldstart
>> og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi har haft den altid
>> været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.
>>
>> Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i brænstoftilførslen så
>> der er falsk luft? eller måske gløderørne der er gået?
>> Nogle forslag?
>>
>> /Søren Sømand
>
> Slidte dyser?

Nahh.. tvivler. Nærmere defekt gløderør på én eller flere cylindre..
Nemt og billigt at ordne :)
Men alligevel mærkeligt! Den burde jo dårlig nok være kørt til på
nuværende tidspunkt!

/Kent Glerup

alexbo (22-07-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-07-08 18:39


"Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev

> Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
> efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en drøm
> (bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at hoste et
> par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky, både koldstart
> og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi har haft den altid
> været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.
>
> Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i brænstoftilførslen så
> der er falsk luft? eller måske gløderørne der er gået?
> Nogle forslag?

En utæt dyse, den fylder en cylinder med diesel når motoren ikke kører, når
så du starter hoster den og smider al dieselen ud som røg.
Gløderørene tror jeg ikke på, når det er det samme varm og kold.

mvh
Alex Christensen



Søren Sømand (22-07-2008)
Kommentar
Fra : Søren Sømand


Dato : 22-07-08 20:59

Dyser? Ville jeg så ikke kunne mærke ujævn gang når den så først er kommet
i gang?
Er det til at skifte dysser selv? (På en 1 til 10 gør-det-selv scala
ligger jeg på en flot 8'er)

Gløderør? Det slog mig også da jeg mener at det er dieselen der bliver
forvarmet inden den springer igang og der efter bliver mortorvarmet.

Og jo .. den er lige ved at være kørt til nu .. den har lige fået ny
tandrem, så nu er der vel små 100.000km i den endnu.. desværre er karossen
ikke lavet af samme kvalitet..

/Søren Sømand
Og tak for svarene ..


Den 22.07.2008 kl. 17:29 skrev Kent Glerup
<kent@glerupyeah-olesenright.dk>:

> Allan F skrev:
>> "Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
>> news.ueo1dhtqsyc6yq@zepto-4200...
>>> Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
>>> efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en
>>> drøm (bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at
>>> hoste et par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky,
>>> både koldstart og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi
>>> har haft den altid været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.
>>>
>>> Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i
>>> brænstoftilførslen så der er falsk luft? eller måske gløderørne der er
>>> gået?
>>> Nogle forslag?
>>>
>>> /Søren Sømand
>> Slidte dyser?
>
> Nahh.. tvivler. Nærmere defekt gløderør på én eller flere cylindre..
> Nemt og billigt at ordne :)
> Men alligevel mærkeligt! Den burde jo dårlig nok være kørt til på
> nuværende tidspunkt!
>
> /Kent Glerup


Allan F (22-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 22-07-08 21:19


"Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
news.ueo1dhtqsyc6yq@zepto-4200...
> Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
> efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en drøm
> (bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at hoste et
> par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky, både koldstart
> og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi har haft den altid
> været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.
>
> Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i brænstoftilførslen så
> der er falsk luft? eller måske gløderørne der er gået?
> Nogle forslag?
>
> /Søren Sømand

Min passat havde et defekt gløderør, og det havde absolut ingen betydning
for hvordan den startede, eller om motoren gik jævnt, så det er efter min
erfaring ikke så sandsynligt. Hvis der havde været hul et sted i
brændstof-systemet, så ville der være løbet diesel ud i motorrummet, med
kraftig lugt til følge. Hvis brændstoffilteret havde været helt eller
delvist stoppet, så ville den enten gå meget ujævnt under acceleration,
eller overhovedet ikke kunne starte. En diesel kan ikke få falsk luft, da
brændstoffet blæses direkte ind i cylinderen, og ikke blandes i luften
først. Jeg tror mere på at det er en dyse, der 'hænger' lidt, så den mængde
diesel, der står i røret umiddelbart over dysen, der løber ind i cylinderen,
og giver ravagen. Det vil medføre, at motoren skal tørne et par gange rundt,
før der er diesel fremme ved alle dyserne igen, samt, som en anden skriver,
at den 'sø' af diesel der ligger på et stempel, bliver blæst bagud, når
motoren kommer igang.

Allan F



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste