"Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
news
.ueo1dhtqsyc6yq@zepto-4200...
> Hej Gruppe. Jeg har en Toyota corolla st. fra 1988 med en 1,8D der
> efterhånden har gået 512.000km. Den plejer at starte og kører som en drøm
> (bemærk ikke mareridt). Pludselig i sidste uge begyndte den på at hoste et
> par gange inden den sprang igang, med en stor sort røgsky, både koldstart
> og varm. Den er fint vedligeholdt og har i de 2 år vi har haft den altid
> været absolut pålidelig, og springer nærmest igang.
>
> Jeg tænker stop i olie- eller brænstof filter? hul i brænstoftilførslen så
> der er falsk luft? eller måske gløderørne der er gået?
> Nogle forslag?
>
> /Søren Sømand
Min passat havde et defekt gløderør, og det havde absolut ingen betydning
for hvordan den startede, eller om motoren gik jævnt, så det er efter min
erfaring ikke så sandsynligt. Hvis der havde været hul et sted i
brændstof-systemet, så ville der være løbet diesel ud i motorrummet, med
kraftig lugt til følge. Hvis brændstoffilteret havde været helt eller
delvist stoppet, så ville den enten gå meget ujævnt under acceleration,
eller overhovedet ikke kunne starte. En diesel kan ikke få falsk luft, da
brændstoffet blæses direkte ind i cylinderen, og ikke blandes i luften
først. Jeg tror mere på at det er en dyse, der 'hænger' lidt, så den mængde
diesel, der står i røret umiddelbart over dysen, der løber ind i cylinderen,
og giver ravagen. Det vil medføre, at motoren skal tørne et par gange rundt,
før der er diesel fremme ved alle dyserne igen, samt, som en anden skriver,
at den 'sø' af diesel der ligger på et stempel, bliver blæst bagud, når
motoren kommer igang.
Allan F