Forskel i opfattelsen af ulykker
Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 22-07-08 01:34

Dette indlæg kan nok godt opfattes som en provokation, men det er ment
som en bøn om lidt fornuft.

Nu er der lige sket to tragiske ulykker, begge hvor en personbil
kommer over i modsatte vognbane og kører ind i en lastvogn. Folk er
blevet dræbt, kondolerer. Fred være med dem. Tankerne går også til
lastvognchaufførerne, det må være hårdt.

Det må nok desværre konkluderes, at i begge tilfælde er det et
spørgsmål om at føreren af personbilen af en eller anden årsag ikke
har kunnet styre sit køretøj, muligvis har kørt dybt uansvarligt
(_måske_ en tung trailer efter en lille bil f.eks.).

Havde det nu være to motorcykler, så havde der hurtigt været nogle
stykker der ville skrive om hvor elendigt motorcyklister kører, og de
skulle tage at holde op med at begå selvmord ude på vejene.
Vil vi se samme slags indlæg om disse to ulykker? Næppe.
Er der forskel fordi det er bilister det går gruligt galt for?

Dette i håb om at folk vil tænke lidt over hvad de skriver næste gang
det er en motorcyklist det går galt for. Evt. tænke; "hvad ville jeg
skrive hvis det var en bil fyldt med en lille familie".
Niels Pein
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Svenskeren

Dato : 22-07-08 08:52

<Niels.Pein@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Netop, det er altid nemt at lægge andre trafikantgrupper for had. Desværre
er empati et ukendt begreb nu om dage.

Hilsen
Svenskeren

Fra : ShutEye

Dato : 22-07-08 09:51

<klip>

Synes egentligt det er lidt usmageligt at bruge denne slags hændelser til at
promovere sine synspunkter fra andre tråde.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-08 04:28

On Jul 22, 9:34 am, Niels.P...@gmail.com wrote:
> Er der forskel fordi det er bilister det går gruligt galt for?

Ja, i og med der er en opfattelse blandt rigtig mange mennesker at
motorcykler generelt kører hurtigere og mere aggressivt. At de dermed
udsætter sig selv for en større fare. Det er der en grund til, det er
nemlig ofte sådan man oplever dem - hvad enten du vil være ved det
eller ej. Det er præcis det samme når en gejlet brianbil kører galt.
Når et træ pludselig står i vejen for en ung mand med benzin i blodet,
konto hos T-hansen og 170km/t på en landevej - han var jo selv ude om
det, godt han ikke tog andre med sig i døden, så ka han lære det, det
måtte jo ske på et tidspunkt. Men reaktionen er der uanset om
billisten rent faktisk kørte råddent eller ej.

Fra : Bruno

Dato : 22-07-08 16:38

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> måtte jo ske på et tidspunkt. Men reaktionen er der uanset om
> billisten rent faktisk kørte råddent eller ej.

Kører man 170 km/t på en landevej, så har man altså bedt om at et træ
hopper ud foran!

Jeg synes ikke, at jeg kan komme på tilfælde hvor en fornuftig bilist i
en gejlet bil er blevet lagt for had når der sker en ulykke. Men måske
det kommer an på hvilke aviser man læser.

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-08 17:58

Bruno <x@c.d> wrote in news:g64utg$2ret$1@newsbin.cybercity.dk:

> Kører man 170 km/t på en landevej, så har man altså bedt om at et træ
> hopper ud foran!

Men når en MC kører over 100 på landevejen så har de ik bedt om at blive
overset?

Man behøver ik køre mere end 100 for at dø af et træ der står i vejen.

Og derudover så har du lige på fineste vis bekræftet min påstand.

> Jeg synes ikke, at jeg kan komme på tilfælde hvor en fornuftig bilist i
> en gejlet bil er blevet lagt for had når der sker en ulykke. Men måske
> det kommer an på hvilke aviser man læser.

Hvem snakkede om aviser?
Hvor mange ofre for ulykker, der omtales her i gruppen, har du kendt godt
nok til at afgøre om de er fornuftige eller ej?
Er en på motorcykel fornuftig hvis han kører for hurtigt? eller er man
automatisk ufornuftig hvis man overskrider fartgrænsen? eller hvis man
kører galt?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-07-08 04:29

On Jul 22, 9:51 am, "Svenskeren" <sanne...@sugerbanden.dk> wrote:
> Netop, det er altid nemt at lægge andre trafikantgrupper for had. Desværre
> er empati et ukendt begreb nu om dage.

Måske i Sverige - her i landet eksisterer det skam endnu, også i
praksis.

Fra : Sørensen

Dato : 22-07-08 13:39

<Niels.> skrev
[...]

Ja min kørelære sagde "hvis alle overholdt færdselsloven så skete der ingen
uheld" og det var jo lidt svært at argumentere imod. I de fleste uheld er
der folk der har kørt for stærkt under De givene forhold eller ikke har set
sig for.

Den med traileren er en klassiker, min nabo gjorde det i en corsa med et
stort læs sand, der kom heldigvis ingen modkørende.

vh.
Sørensen

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 23-07-08 03:22

On 22 Jul., 10:51, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:
> <klip>
>
> Synes egentligt det er lidt usmageligt at bruge denne slags hændelser til at
> promovere sine synspunkter fra andre tråde.

Jep, grænsen mellem "usmageligt" og "effektivt virkemiddel" er hårfin.
Som når man i militæret viser sønderskudte krigsofre til rekrutterne,
for at vise hvad der kan ske, eller den benamputerede besøger børnene
i en skole, for at vise konsekvenserne af at køre råddent.
--
Niels

Fra : ShutEye

Dato : 23-07-08 12:14

> [...]
>for at vise hvad der kan ske, eller den benamputerede besøger børnene
>i en skole, for at vise konsekvenserne af at køre råddent.

Nej det du gør er bare usmageligt ...

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 23-07-08 03:27

On 22 Jul., 12:28, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> Ja, i og med der er en opfattelse blandt rigtig mange mennesker at
> motorcykler generelt kører hurtigere og mere aggressivt. At de
> dermed udsætter sig selv for en større fare.

Ja der har vi den. Motorcyklister kører for stærkt og udsætter derved
sig selv for fare.

Men hvad med bilisten der overlæsser sin trailer? Eller bilisten der
lige skal rode med noget på bagsædet? Udsætter de ikke sig selv for
fare? (for slet ikke at tale om familien på bagsædet, og øget fare for
den modkørende de tørner ind i). Gu' gør de da så! Skal de så ikke
have samme medfart af underlige kommentarer i debatten? Åbenbart ikke!

Kan du virkelig ikke selv se hvor fordomsfuld du er Henrik. Vågn op
for pokker!
Men du kan sole dig i at du ikke er alene. :-/
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 05:04

On Jul 23, 11:26 am, Niels.P...@gmail.com wrote:

> Ja der har vi den. Motorcyklister kører for stærkt og udsætter derved
> sig selv for fare.

Du læste ik hvad jeg skrev. Prøv igen.

Nøglen ligger i "der er en opfattelse blandt rigtig mange mennesker".

> Men hvad med bilisten der overlæsser sin trailer?

Meget dumt - men blandt befolkningen er det ikke den generelle
opfattelse af trailertrækkere.

> Eller bilisten der
> lige skal rode med noget på bagsædet?

Årsag til flere ulykker - ingen syns det er en god ide. Generel
reaktion: det er for dumt.

> Udsætter de ikke sig selv for
> fare?

Jo, har nogen sagt andet?

> (for slet ikke at tale om familien på bagsædet, og øget fare for
> den modkørende de tørner ind i). Gu' gør de da så! Skal de så ikke
> have samme medfart af underlige kommentarer i debatten? Åbenbart ikke!

Som sagt, du missede pointen fuldstændig - så vågn nu op, drop
offerrollen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-07-08 13:26

Niels.Pein@gmail.com skrev:

> Dette i håb om at folk vil tænke lidt over hvad de skriver næste gang
> det er en motorcyklist det går galt for. Evt. tænke; "hvad ville jeg
> skrive hvis det var en bil fyldt med en lille familie".

Jeg kan godt følge dig Niels, men det her kommer du ingen vejne med, det
handler om empati og projektion

Når naboen kvadrer madkassen efter at have ageret "mindre fornuftigt",
er det nemt at sætte sig i hans sted, man laver nøjagtigt de samme
"dumheder" selv, så "det er ikke så slemt" blodt "uheldige
omstændigheder" - nå ja det var heller ikke smart, men - ja det var
"trals" men det giver ikke lyst til at "pukke" eller "bitche", det vil
være "usmageligt" ikke at udtrykke forståelse og medfølelse.

De motorcyklister du ønsker får samme forståelse, får den ikke af den
simple årsag at man ikke kan sætte sig i dennes sted på samme måde.
Motorcyklister er "de andre", og først den dag, man selv er "en del af
den gruppe" magter man at forstå.

Det ændrer denne tråd ikke det mindste på, måske snarre tvært imod :-\

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 23-07-08 08:24

On 23 Jul., 13:03, Henrik Stidsen wrote:

> Nøglen ligger i "der er en opfattelse blandt rigtig mange mennesker".

Henrik, du bekræfter sådan set bare hvad jeg mener. Det er opfattelsen
hos rigtig mange.
Motorcyklister gør noget dumt: Wow, de skal have på puklen.
Bilister gør noget dumt: Det er synd for dem.
Sådan generelt set.

Men jeg må give J.C.Kløve ret, det er nok en tabt sag. Det er "dem"
mod "os".
Bortset fra vi er nogle stykker der kører både bil og mc og dermed
magter at se det fra begge sider.
--
Hilsen Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 08:53

On Jul 23, 4:24 pm, Niels.P...@gmail.com wrote:

> Henrik, du bekræfter sådan set bare hvad jeg mener. Det er opfattelsen
> hos rigtig mange.

Hvorfor i alverden skulle du så lige overse det og misforstå det når
du nu endelig fik ret? ;)

> Motorcyklister gør noget dumt: Wow, de skal have på puklen.

Og der knækkede filmen så.

> Bilister gør noget dumt: Det er synd for dem.

Jamen det er da også synd for motorcyklisterne og deres familie osv.
Ingen tvivl om det. Men det ændrer ikke på at når en gruppe har et ry
- formentlig velfortjent - for at køre stærkt og aggressivt så vil det
blive bragt frem hver eneste gang det går galt. Men læg nu mærke til
hvordan det er du og dine kammerater omtaler billisterne - der er
ingen grænse for hvor meget skyld de skal have i de ulykker der
involverer motorcyklister. Som regel er det en vigepligtsforseelse og
ja, så er det billistens skyld rent juridisk. Det ændrer bare ikke på
at der som regel er to der har indflydelse på om en ulykke sker.

> Sådan generelt set.

Ja, sådan generelt set så kører motorcyklister som idioter - og bander
over alle de billister der prøver at køre dem ned hele tiden.

> Men jeg må give J.C.Kløve ret, det er nok en tabt sag. Det er "dem"
> mod "os".
> Bortset fra vi er nogle stykker der kører både bil og mc og dermed
> magter at se det fra begge sider.

Men alligevel placerer I jer selv i en offerrolle og skaber det der
"dem mod os" billede. Hvis I nu istedet så lidt objektivt på det så
ville det hjælpe en del.

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-08 18:04

Den Wed, 23 Jul 2008 07:53:02 -0700 (PDT) skrev Henrik Stidsen:
> [...]
> - formentlig velfortjent - for at køre stærkt og aggressivt så vil det
> blive bragt frem hver eneste gang det går galt.

Og nu gør du det igen. "formentlig velfortjent".

Jeg har i de sidste par måneder kørt frem og tilbage mellem Padborg
og Vejle stort set hver eneste hverdag. Vi overhaler flere motorcykler
end vi bliver overhalet af, og nej, vi kører ikke hverken 180 eller
200. Dem vi har mødt indtil nu har allesammen kørt pænt, ikke en
eneste har skilt sig så meget ud at vi lagde mærke til ham.

Bilerne derimod, det er nærmere undtagelsen at man møder en der kan
finde ud af både at holde til højre, vente med selv at trække ud til
den der er ved at overhale ham er forbi, osv.

Lastbilerne har også et ry om at trække ud for at overhale uden at
kigge sig for. Jo, det sker da, der er nok flere lastbiler der ikke
kører pænt end motorcyklerne (men det siger jo heller ikke så meget).
Det er yderst sjældent at der er en der trækker ud foran mig, de
fleste enten trækker ud bagved, trækker ud når jeg har langt hen
til dem, eller trækker ud foran en idiot der ligger med 92 km/t. Ja, han
må bremse ned på 90, og vente til de er forbi, og kommer derved
et halvt sekund senere frem. Men lastbilchaufføren har garanteret
vurderet ham til at køre samme hastighed som lastbilen.

Så jo, det er tydeligvis "dem mod os", og du er også selv god til
lige at få den med, selvom du forsøger at lyde neutral.

(og hvis nogen skulle være i tvivl, kører jeg personbil og har hverken
kørekort til motorcykel eller lastbil).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 19:17

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> [...]
> 200. Dem vi har mødt indtil nu har allesammen kørt pænt, ikke en
> eneste har skilt sig så meget ud at vi lagde mærke til ham.

Motorvej ik? På motorvejen kører motorcykler ofte pænt, måske fordi deres
kørestil passer bedre til motorvejskørsel?

> Så jo, det er tydeligvis "dem mod os", og du er også selv god til
> lige at få den med, selvom du forsøger at lyde neutral.

Ska lige vide noget, mener du at du selv er 100% neutral?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-07-08 19:26

Den 23 Jul 2008 18:17:03 GMT skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Motorvej ik? På motorvejen kører motorcykler ofte pænt, måske fordi deres
> kørestil passer bedre til motorvejskørsel?

Både og - men jeg tror kun jeg har mødt dem på motorvejen. Eller også
kører de bare så pænt at jeg ikke lægger mærke til dem.

De to jeg så idag så umiddelbart også ud til at køre pænt, hvad jeg
nu kunne nå at se fra kajakken (jeg har ferie lige nu).

> Ska lige vide noget, mener du at du selv er 100% neutral?

Det har jeg vist ikke påstået.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 20:46

> Det har jeg vist ikke påstået.

Hvis du havde påstået det havde jeg ikke haft grund til at spørge...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 09:07

On Jul 23, 2:26 pm, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> [...]
> den gruppe" magter man at forstå.
> Det ændrer denne tråd ikke det mindste på, måske snarre tvært imod :-\

Det ændrer den ikke på fordi det er grebet helt forkert an. Niels mfl
har nu i flere tråde bitchet voldsomt over at billister ikke ser
motorcyklister - og hver gang nogen har sagt ting i nærheden at af de
kunne gøre noget selv for at blive set, at mange motorcyklister (ok,
indrømmet, der er blevet sagt alle) kører alt for stærkt og at der
naturligvis ikke er nogen der med vilje overser en motorcykel så har
man fået på puklen og fået at vide hvor dumme billister er, hvor
uskyldige motorcyklisterne er osv osv osv.

Cyklister får rask væk at vide at selvom det er lastbilchaufføren der
har vigepligt så er det cyklisten der dør - folk snakker endda om at
give cyklisten en vigepligt der strider imod alle andre vigepligter i
færdselsloven. Forsøger man at give motorcyklisten et ikke-juridisk
ansvar for eget liv og førlighed så er man bare et dumt svin der hader
motorcykler. Det er lidt som om dem der kører motorcykler giver
billisten 110% skyld uanset hvad der egentlig er sket. Det er da at
putte sig selv i en offerrolle og det er så ukonstruktivt som noget
kan være.

Ovenstående er min subjektive opfattelse af hvorfor Niels mfl. er på
en mission de ikke kan vinde.

Jeg mindes at der flere år har været venlige remindere om at huske at
nu kom motorcyklerne frem efter vinterpausen - fair nok, så ved de få
billister der læser her at man skal til at være ekstra opmærksom på
motorcykler - og man vinder intet ved at anklage hinanden for alt
muligt.

Der dør hver år en hel del motorcyklister i perioden lige efter de har
fundet cyklen frem efter vinterpausen. Der er måske grund til også at
"kigge indad" og overveje om ikke man som motorcyklist kan gøre noget
for at undgå de mange tragiske ulykker i den første måned. I ved jo
udemærket godt at i har været væk fra vejene i månedsvis og
billisterne derfor lige skal vænne sig til at I er der igen.

Så lad os istedet have en konstruktiv debat om hvad der kan gøres for
at undgå motorcykelulykker.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-07-08 16:18

[zip]
> Så lad os istedet have en konstruktiv debat om hvad der kan gøres for
> at undgå motorcykelulykker.

Se nu er vi på linie med hinanden, og bilulykkerne også, i det hele taget
NED MED ULYKKERNE (og priserne på øl)

Fra : Niels Pein

Dato : 23-07-08 19:59

"Henrik Stidsen" skrev noget sludder...

Lad nu være med at lægge mit navn til dine egne fortolkninger.
Men du skal være velkommen til at citere (copy/paste) i stedet.
--
Hilsen Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-07-08 21:09

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in

> Lad nu være med at lægge mit navn til dine egne fortolkninger.
> Men du skal være velkommen til at citere (copy/paste) i stedet.

Jeg begynder at tro du ikke ønsker en seriøs debat men kun er ude på
mudderkastning. Vi har en gruppe til det formål: dk.snak.mudderkastning.
Hils derovre.

Lad mig citere mig selv: "min subjektive opfattelse". Det betyder at det
jeg skriver er min opfattelse af dig og et par andres udtalelser.

Jeg gider ærlig talt ikke spilde mere tid på dig.

Fra : Niels Pein

Dato : 23-07-08 22:39

"Henrik Stidsen" skrev ...

> Jeg begynder at tro du ikke ønsker en seriøs debat men kun er ude på
> mudderkastning. Vi har en gruppe til det formål: dk.snak.mudderkastning.

> Jeg gider ærlig talt ikke spilde mere tid på dig.

Mudderkasteren er vist dig Henrik.

Fra : ShutEye

Dato : 23-07-08 23:49

> Mudderkasteren er vist dig Henrik.

Åhr hold da kæft. Gider ikke blande mig i denne diskussion.
Men siden du er dukket op er her blevet en del mere tåbeligt ...

Fra : N/A

Dato : 23-07-08 16:18

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 24-07-08 01:41

On 24 Jul., 00:49, "ShutEye" wrote:

> Åhr hold da kæft. Gider ikke blande mig i denne diskussion.
> Men siden du er dukket op er her blevet en del mere tåbeligt ...

På en eller anden måde løb den helt af sporet den her diskussion.
Men vi kan blive enige om at være uenige.
Jeg trækker mig.
--
Niels