Olieskift på automatgearkasse
Fra : TKL

Dato : 18-07-08 20:59

Jeg har netop tappet al gearolien af min Nissan Maxima 96'er med
automatgearkasse. Jeg har ladet mig fortælle, at der i alt er ca. 7-8 liter
olie på gearkassen, men at der kun ville ligge 2-3 liter i bundkaret -
resten vil ligge i konverteren og vil altså ikke kunne skiftes. Stor var min
overraskelse derfor, da der kom 7 liter olie ud af bundkaret.....

Jeg må derfor konkludere, at også konverteren er tom for olie. Mit spørgsmål
er nu - når jeg har fyldt 7 liter ny olie på gearkassen, hvordan "starter"
jeg så gearkassen op? Tænder man fx for motoren og lader bilen gå i tomgang
og flytter så gearvælgeren gennem alle positioner eller hvad? Er der en
speciel "opstartsprocedure", når en automatgearkasse har været (næsten) helt
tømt for olie?

Hilsen Thomas

Fra : Karsten Andersen

Dato : 18-07-08 23:09

Fri, 18 Jul 2008 21:58:30 +0200, skrev TKL, på 16 linier, i
<g5qsl5$5ul$1@news.net.uni-c.dk>, :

Hvad tænder du motoren med?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-07-08 08:45

Isang tao pinangalanan, Karsten Andersen nagsulat:

>Fri, 18 Jul 2008 21:58:30 +0200, skrev TKL, på 16 linier, i
><g5qsl5$5ul$1@news.net.uni-c.dk>, :

>Hvad tænder du motoren med?

Måske sådan her:
En kammerat havde for en del år siden købt en gammel ombygget
Vesterhav-kutter, med en oldnordisk hundestedmotor.. Det var en
en-cylindrede petroleumsdrevne tingest med et svinghjul på 900kg. Det
var for øvrigt gevaldigt spændende, at se motormanden starte
sjoveren...(Motoren altså) Det foregik med startpatron og trykluft.
Først skulle patronen sættes i holderen på toppen af cylinderen,
dernæst skulle man åbne for trykluften og endelig skulle man pumpe
tryk på brændstofpumpen..... Når så det hele var OK, råbte man meget
højt:

"HOOOOOLD FAAAAAASSSTT NUUUUU STARRRTERRRR JEEEEGGGG"

Så knaldede man patronen en på goddagen med en mukkert og skyndte sig
at holde fast med næb og kløer "PUUUF" sagde den og så vippede
skivet 25 grader til bagbord. (Der skulle jo gang i svinghjulet) Det
spændende kom så, hvis Jungmanden havde glemt at fjerne spanden over
skorstenen. Jeg har een gang set sådan en zink spand flyve flere
hundrede meter til vejrs.. Og man ved aldrig hvor den lander...

Sådan lidt i stil med Jans mobilkast.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 19-07-08 09:00

> [...]
> Er der en speciel "opstartsprocedure", når en automatgearkasse har været

Man gør som du skriver, motor i tomgang og i hvert gear i måske 5 sekunder.
Så tjekker du niveauet igen og efterfylder evt.

MVh Niels

Fra : TKL

Dato : 19-07-08 11:52

Tak, Niels!