bilsyn - corolla 1995
Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 17-07-08 19:05

Hej,

Vedr: bilsyn - corolla 1995

Jeg har tænkt mig at få bilen synet hos applusbilsyn og vil lige høre
jeres mening om disse tillæg:

1) 150 kr: http://www.applusbilsyn.dk/priser/rustattesten/
(vil jeg meget gerne have)

2) 200 kr: http://www.applusbilsyn.dk/priser/tilstandsattest/
(tja)

3) 200 kr: http://www.applusbilsyn.dk/priser/sommer_vintereftersyn/
(tja)

4) 150 kr: http://www.applusbilsyn.dk/priser/bremsetest/
(er det nødvendigt, når den bremser fint nok?)

????

Hvad siger i? Skal jeg købe alle 4 ting oveni, eller? Bilen er købt
brugt og jeg har ikke så meget forstand på tingene, så derfor jeg har
skrevet de 2 første ting på...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 19:21

Mohlitsa Molybdon <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> skrev :

>Hvad siger i?

Totalt spild af penge

> 1) 150 kr:

For en 50'er skriver jeg gerne ned på en lap til dig alle de steder
jeg kan finde rust

> 4) 150 kr: http://www.applusbilsyn.dk/priser/bremsetest/
> (er det nødvendigt, når den bremser fint nok?)

Hvis der på synsrapporten står dine bremser er ok - så er de ok - hvad
pokker vil du give 150 kroner ekstra for ?
--
Jan_stevns

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 18-07-08 01:12

For 3 år siden kørte jeg til syn med min Vectra, det kostede 400 kr, i en
synshal i Hjørring, jeg skulle skifte mit håndbremsekabel, bærearme og en
pære som var sprunget til nummerplade belysning.

Jeg fik så 14 dag(tror jeg det var) til at få tingene lavet og komme til
omsyn, 250 kr, kostede det, anden gang tjekker de kun de ting som jeg skulle
få lavet.

De der attester som du kan få lavet, er noget der henvender sig til køber og
sælgere af brugte biler, men kan da ikke bruges til en skid, hvis du mener
du vil forsætte med at køre i din corolla, de næste 2 år.

Så som jan skriver, spild af penge, de tjekker jo rust, bilens tilstand og
bremser ved synet.

Hvis du bruger 300 kr, på bremser og rust, og tænker fint, den ryger lige
igennem syn, og din motor oser for meget, eller dine lygter ikke virker, så
skal du aligevel til omsyn.

Så fut til syn, og få en rapport på hvad der evt. er galt, lav tingene og
kør til omsyn.

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-07-08 03:02

"Leo Jørgensen" <leo@leo.lir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> skal du aligevel til omsyn.
>
> Så fut til syn, og få en rapport på hvad der evt. er galt, lav tingene og

Den holder så bare ikke helt den der..

Såfremt synsmanden finder en "omsyns" fejl kan han vælge at stoppe og sende
dig til omsyn hvor de så starter forfra.. At de så oftes går hele bilen
igennem er noget andet

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 18-07-08 21:41

Leo Jørgensen wrote:
> [...]
> skal du aligevel til omsyn.
>
> Så fut til syn, og få en rapport på hvad der evt. er galt, lav tingene og

Hej, tak for rådene. Jeg valgte kun at betale for synet alene...

Nu har den været til syn. Den blev betinget godkendt. Her er 2 fejl:

1) Den ene nummerpladelygte virker ikke.
2) Den ene nær/fjernlys-lygte lyser svagt (den lyser dog)

Nær/fjernlys sagde de nok var en løs stel-forbindelse...

Jeg har forstand på elektronik, så jeg har tænkt mig selv at prøve at
rette disse to fejl, hvis muligt. Først checker jeg sikringerne. Det er
sikkert ikke det, så nogen råd/vejledning?

Jeg har tænkt mig at købe en haynes/chilton? bog... Jeg kan bare ikke
finde ud af hvilken?

1)
http://www.haynes.com/products/searchType/vehicleApplicationSearch2/searchEnd/yes/sfID1//sfID2//sfID3//year/1996/make/Toyota/model/Corolla/x/22/y/8/productID/303
Toyota Corolla & Geo/Chevrolet Prizm Haynes Repair Manual covering all
models from 1993 thru 2002

2)
http://www.amazon.co.uk/Toyota-Corolla-1992-97-Service-Manuals/dp/1859602592/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1216413066&sr=8-2
Toyota Corolla 1992-97 Service and Repair Manual (Haynes Service and
Repair Manuals) (Hardcover)

3)
http://www.amazon.co.uk/Toyota-Corolla-1993-1996-Automotive-Manuals/dp/1563922304/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=books&qid=1216413066&sr=8-6
Toyota Corolla and Geo Prizm (1993-1996) Automotive Repair Manual
(Haynes Automotive Repair Manuals) (Paperback)

4)
http://www.amazon.co.uk/Toyota-Corolla-Chevrolet-Automotive-Repair/dp/1563923955/ref=sr_1_9?ie=UTF8&s=books&qid=1216413066&sr=8-9
Toyota Corolla and Geo/Chevrolet Prizm Automotive Repair Manual:
1991-2001 (Haynes Automotive Repair Manuals) (Paperback)

5)
http://www.amazon.co.uk/Toyota-Corolla-1993-1997-Automotive-Manuals/dp/156392322X/ref=sr_1_11?ie=UTF8&s=books&qid=1216413066&sr=8-11
Toyota Corolla and Geo Prizm (1993-1997) Automotive Repair Manual
(Haynes Automotive Repair Manuals) (Paperback)

6)
http://www.amazon.co.uk/Toyota-Corolla-1990-97-Chilton-Automotive/dp/0801988276/ref=sr_1_22?ie=UTF8&s=books&qid=1216413126&sr=8-22
Toyota Corolla 1990-97 (Chilton Total Car Care Automotive Repair Manual)
(Paperback)

Den sidste er sådan en Chilton bog. Hvad er den bedste bog for en som
mig, uden meget erfaring? Bogen må meeeget gerne være meeeget detaljeret...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:04

Mohlitsa Molybdon skriver:

> [...]
> rette disse to fejl, hvis muligt. Først checker jeg sikringerne. Det er
> sikkert ikke det, så nogen råd/vejledning?

Adskil nummerpladelyset og find ud af om det er rustent, eller om pæren
er sprunget. Begge nummerpladelys virker sikkert på samme sikring, så
det er ikke den.

Med hensyn til forslygterne, så sidder der en 3 benet sokkel bag på
pæren. Den ene ledning er til lang lys og den anden til nærlys. Den
siste er stelforbindelsen. Se om der er løse forbindelser nogle steder
omkring soklen og følg så stelledningen ned til det sted den er skruet
på cahssis. Et sted er den nok dårlig. Med dit multimeter måler du lige
spænding fra chassis til "minus" på pæren. Er der spændingsfald, har du
en dårlig forbindelse et sted.
Nær og fjernlys kører som regel på seperate sikringer, de er næppe
sprunget begge på samme tid.

Sikringerne var nok det sidste sted jeg ville lede.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 19-07-08 17:34

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Mohlitsa Molybdon skriver:

> Adskil nummerpladelyset og find ud af om det er rustent, eller om pæren
> er sprunget. Begge nummerpladelys virker sikkert på samme sikring, så
> det er ikke den.

Når man åbner kølerhjelmen, er der sådan 2 metaltingester
(metal-holdere) der vel bare lige skal løftes op over den gennemsigtige
plastic-lampe-indpakning og så kan pæren vel skiftes (jeg tror jeg skal
bruge en skruetrækker -- jeg kunne ikke lige gøre det med fingrene, da
jeg prøvede at åbne for pæren så jeg kunne kigge på den)...

> [...]
> på cahssis. Et sted er den nok dårlig. Med dit multimeter måler du lige
> spænding fra chassis til "minus" på pæren. Er der spændingsfald, har du

Jep, tak.

> Nær og fjernlys kører som regel på seperate sikringer, de er næppe
> sprunget begge på samme tid.

Ok. Hvad med nummer-plade-lygter? Hvor starter jeg der? Pærerne er måske
sprunget og skal bare skiftes?

> Sikringerne var nok det sidste sted jeg ville lede.

Klart. Iøvrigt: Har du kigget på min tvivl omkring Haynes-bog til
Corolla 95? Temmeligt mange at vælge imellem - jeg vil selvfølgelig
gerne have den bedste bog til pengene og helst kun 1 bog, hvor jeg kan
læse om "alt"...

Tak.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 18:55

Mohlitsa Molybdon skriver:

> [...]
> bruge en skruetrækker -- jeg kunne ikke lige gøre det med fingrene, da
> jeg prøvede at åbne for pæren så jeg kunne kigge på den)...

Står det ikke i instruktionsbogen?

Som regel er det H4 pærer der sidder i integrerede forlygter (lygter med
både nær og fjernlys i samme pære/lygte). H4 pæren sidder som regel med
en metalclips der lige klemmes sammen fra begge sider og drejes ned/op..
Så kan pæren tages ud, men hvordan man kommer ind til selve pæren (hvis
der er et dæksel bagpå) kender jeg ikke lige på en 95'er "Yoda". På mine
nuværende biler er det et dæksel der er skruet på.

> Ok. Hvad med nummer-plade-lygter? Hvor starter jeg der? Pærerne er måske
> sprunget og skal bare skiftes?

Som jeg skrev først, afmonter den komplette lygte. Er der skruer
udvendigt er det dem der skal af, ellers er operationen indefra. Men
konsulter lige instruktionsbogen, måske der står noget om pæreskift?

> [...]
> Corolla 95? Temmeligt mange at vælge imellem - jeg vil selvfølgelig
> gerne have den bedste bog til pengene og helst kun 1 bog, hvor jeg kan

Pas, har selv haft en bog til min første bil - det er ovre nu og jeg har
slet ingen føling med bøger til Toyotaer.

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 20-07-08 14:47

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Pas, har selv haft en bog til min første bil - det er ovre nu og jeg har
> slet ingen føling med bøger til Toyotaer.

Jeg takker for alt du skrev og roder selv lidt videre rundt med det...

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 19-07-08 17:35

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 19-07-08 17:36

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 19-07-08 17:40

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 19-07-08 17:44

Mohlitsa Molybdon wrote:

Æøh, beklager at indlægget røg igennem flere gange? Der kom fejl, så jeg
blev ved at prøve....? hmm...

Fra : Mads

Dato : 21-07-08 21:40

"Mohlitsa Molybdon" <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Den sidste er sådan en Chilton bog. Hvad er den bedste bog for en som mig,
> uden meget erfaring? Bogen må meeeget gerne være meeeget detaljeret...

Køb nr.2. Den har jeg selv og er udemærket. Jeg tror de andre er for
generalt dækkende. Desuden ser de ud til at dække flere modeller, hvor nr.
kun dækker din corolla.

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 22-07-08 22:23

Mads wrote:
> [...]
>>
> Køb nr.2. Den har jeg selv og er udemærket. Jeg tror de andre er for
> generalt dækkende. Desuden ser de ud til at dække flere modeller, hvor nr.

Aha, mange tak... Det kan være den bliver bestilt i morgen...

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 18-07-08 11:06

jan_stevns wrote:

> [...]
>
> Hvis der på synsrapporten står dine bremser er ok - så er de ok - hvad
> pokker vil du give 150 kroner ekstra for ?

Ok, havde det også på fornemmelsen. Tak..

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-07-08 03:09

> [...]
>
> Hvad siger i? Skal jeg købe alle 4 ting oveni, eller? Bilen er købt
> brugt og jeg har ikke så meget forstand på tingene, så derfor jeg har

1 + 2 har du kun noget at bruge til hvis du påtænker dig at sælge bilen i
nærmeste fremtid

3 Tjaa hvis du er helt blank hvad angår biler kan det måske godt bruges..
Men for 200.- kan du helt sikkert også få en mekker til at klare det.. Går
ud på at tjekke om div vædsker er fyldt op og evt frost sikret ok dæk m.m. i
den stil.. Dog udbedere de ikke fejlene .. Det kan et værksted ;)

4. Kan man sådan set selv teste.. Ud og find en lige forholdvis plan grusvej
eller stykke med grus.. køre 60kmt slip rattet og brems så indtil hjulene
blokere eller ABS træder i funktion.. Da må bilen helst ikke trækker for
meget til nogen af siderne .. faktisk helst slet ikke trække

Fra : Mohlitsa Molybdon

Dato : 18-07-08 11:04

OZ3BTO wrote:
> "Mohlitsa Molybdon" <abcdefghijklmn@gkrl4r.com> skrev i en meddelelse

> 1 + 2 har du kun noget at bruge til hvis du påtænker dig at sælge bilen i
> nærmeste fremtid

Ok, tak...

> [...]
> ud på at tjekke om div vædsker er fyldt op og evt frost sikret ok dæk m.m. i
> den stil.. Dog udbedere de ikke fejlene .. Det kan et værksted ;)

Hvis det bare er vædsker, så spørger jeg en kammerat i stedet i næste
uge tror jeg...

> [...]
> blokere eller ABS træder i funktion.. Da må bilen helst ikke trækker for
> meget til nogen af siderne .. faktisk helst slet ikke trække

Den trækker allerede lidt til højre ved almindelig ligeudskørsel. Men du
siger jeg skal tråde bremserne alt hvad jeg kan, i bund?

Det lyder til at jeg bare skal spare de ekstra penge...

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-07-08 17:22

> [...]
> siger jeg skal tråde bremserne alt hvad jeg kan, i bund?
>
> Det lyder til at jeg bare skal spare de ekstra penge...

Hvis den trækker og der ikke bremses så er det ikke bremserne der skal
kikkes på men bla sporing m.m. hvilket man ikke selv bare lige gør