Sænkningsfjedre
Fra : Peter

Dato : 15-07-08 22:12

Hej!

Er der "nogen" som kan fortælle mig om sænkningsfjedre er standart fjedre,
hvor man bare har lade dem afkorte f.eks. 40 mm., vil dét så ikke give en
meget "hård" og "fast" affjedning, da dét der skulle give en "blød" jo er
"fjernet". Det er måske ikke sådan det "hænger sammen"?

Hvis man også sætter "overstørrelse"-fælge på bilen (mindre dæk sider) så
"fjerne" man vel den sidste del af kørekomforten, ikke ?

Dette er en "problem-udredning" og dermed et slags væddemål med et ung mand
i familien. På forhånd - tak!

hilsen
Peter

Fra : joppe

Dato : 15-07-08 15:37

Husk at den første vinding ingen stigning har så den ligger an på hele
fladen. Hvis du skær den kommer du op hvor der er stigning og den
trækker skævt.
og jo, store hjul og lavere profil giver mere direkte kontakt og
mindre komfort... Der er rart at kunne køre normal fart på ujævne veje
og fartbump

Fra : Allan F

Dato : 15-07-08 22:48

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "fjerne" man vel den sidste del af kørekomforten, ikke ?
>
> Dette er en "problem-udredning" og dermed et slags væddemål med et ung

Hvis du bare afkorter dine fjedre, skal du nok forvente problemer. Den
første vinding på fjederen i hver ende er med vilje flad, så hele bilens
vægt ikke hænger i 4 punkter, men i 4 ringe med en betydelig større flade.
En (dårlig) måde at sænke sin bil er, ved at spænde nogle af vindingerne
sammen, så den aktive del af fjederen bliver kortere. Optimalt køber man 4
fjedre, som er tilpasset bilen, med den hårdhed og den længde man ønsker.

Men rigtigt nok - hvis man bare skærer et par vindinger af, vil den samme
fjeder føles hårdere og være kortere.

Dækkenes bidrag til kørekomforten er rigtig nok afhængig af højden på
dæksiden (bl.a.), udtrykt i profil-tallet. Dette er et procent-tal, som
bruges på dækkets bredde for at udregne dæksidens højde. F.eks. 195/55R15
har en dækside-højde på 55% af 195 = 107 mm. Jo lavere procent-tallet er,
jo mindre og jo hårdere gummi er der mellem fælgen og vejen.

Allan F

Fra : KASO

Dato : 16-07-08 08:28

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men rigtigt nok - hvis man bare skærer et par vindinger af, vil den samme

Selv med "rigtige" sænkningsfjedre, vil komforten lide, da bilens totale
affjedring skal ske på kortere vej - bilen skal jo helst ikke "gå i bund" i
fjedrene, så fjedrene er gjort hårdere. Man skal samtidig huske, at hvis der
er tale om en brugt bil, skal man samtidig skifte støddæmpere - ellers vil
de gamle arbejde på et stykke af stangen, der ikke tidligere er anvendt, og
som måske er rusten. Det vil hurtigt føre til utætheder og dermed ringere
styre- og bremseegenskaber.

Jeg har selv i 8 år kørt rundt i en sænket Mégane Coupé (den blev sænket m.
Elia-fjedre før leveringen). Den styrede fremragende, ingen krængning i
sving - men komforten v. dårlige veje og stillevejsbump var stærkt
begrænset....

Fra : Tom

Dato : 19-07-08 20:05

> [...]
> "fjerne" man vel den sidste del af kørekomforten, ikke ?
>
> Dette er en "problem-udredning" og dermed et slags væddemål med et ung

Jo kortere fjederen bliver, jo hårdere bliver den også, det giver jo sig
selv.
I min mondeo II, kan man ikke se forskel på en sænkningsfjeder og en alm
fjeder der måtte være savet af. Fjedrene har (stort set) samme stigning hele
vejen, se billede 45
http://www.dkfritidbil.dk/howto/saenk_mondeo/saenk_mondeo.htm

Så på min mondeo vil jeg uden at have prøvet det, vove den påstand at man
kan save en alm. fjeder over og dermed sænke bilen, og få samme elendige
egenskaber som en rigtig fjeder også giver.

--
Tom