"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i meddelelsen
news:487ba57f$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KASO havde fået den ide at fortælle:
>> Nu var det ikke årgangen, men modellen, det drejede sig om. Der blev
>> spurgt til en Mondeo I - en Mondeo 2001 er en Mondeo II.
>
> Nope det er en Mk III, men der er forskel på MK I og MK II Bla.
> stålstiverer i dørene
Nu kender jeg ikke Mk XXX betegnelserne - men 2001 er den nyligt udgåede
model - og altså ikke den gamle "rundbuestil" Mondeo, der afløste Sierra.
Altså to vidt forskellige biler med forskellige karosserier - og dermed også
forskellig sikkerhed.
>
>>> Ok det var bare ikke det jeg kunne læse ud fra den leder jeg læste i
>>> BM, det stod nemlig at bilfabrikkerne tilpassede bilerne så de nemt
>>> fik 5 stjerner og det får faktisk alle nye biler jo også, der er jo
>>> gået sport i de 5 stjerner.
>>
>> Det er rigtigt, at mange smider selehuskere i for at få flere point -
>> men det kan aflæses af pointgivningen, så man kan se, hvilke biler,
>> der reelt har 5 stjerner (uden hjælp fra selealarmer). Derudover er
>> der en del, der påstår at nogle fabrikker "skræddersyer" deres biler
>> til testen - det er sjovt nok oftest ejere af "de gamle" sikre mærker
>> (Saab, Volvo, MB), der ikke bryder sig om at andre mærker kan gøre
>> det lige så godt idag
>
> Jamen hvis man ikke kan bruge stjernerne til noget andet end reklame og at
> man bliver nød til at kigge på point, så er det jo også helt rigtig at der
> er gået sport i stjernerne, hvorfor oplyser man så ikke bare point istedet
> for de stjerner, det ville da være meget lettere at sammeligne for den
> alm. mand ??
Ja - det har du da helt ret i!
> Det andet med at det bare er folk som er misundelige som påstår at Euro
> Ncap ikke altid virker 100% fordi deres bil ikke får så fin en anmeldelse
> tror jeg ikke på, Euro Ncap er jo et monopol som laver de nøjatige samme
> test på alle biler, det giver jo da et fint gennemsnit, men at det er den
> skinbarlige sandhed er vist naivt at tro, også selv om man har købt en bil
> med 5 stjerner.
Det er meget langt fra den fulde sandhed, men det er noget af det bedste vi
har pt. - for så vidt angår nye biler.
> Til orientering kan jeg fortælle jeg er ret ligeglad med hvor mange
> stjerner min bil har, det er ikke på det grundlag jeg har valgt den på,
> derimod tror jeg mange folk som har gået og betalt ekstra for en med 5
> stjerner har travlt med at forsvare deres køb, fordi bil sælgeren har sagt
> den er den bedste, og dem tror vi alle jo på
Nej - en sælger vil nok være den sidste, jeg ville tro på....
Men jeg tror på, når alle tests (EuroNCAP, tyske + engelske sikkerhedstests)
viser, at den bil jeg har, er blandt de sikreste pt.
>
>
>>>> Nej - for den 5. stjerne var ikke opfundet i 1998.....
>>>
>>> Ok så er 3 ud af 4 jo også ret godt ikke..
>>
>> Nej - og især ikke, når den ene er overstreget, hvilket betyder
>> livsfare!
>
> Jamen hvis 3 stjerner ud af 4 ikke er godt så er der godt nok mange biler
> fra den alder som er livsfarlige (det er der ganske sikkert også), nu skal
> du jo lige huske at sammeligne biler fra den samme æra, det nytter jo ikke
> at du sammeliger biller fra 2 forskeller tidsperioder.
> 3 stjerner med en streg over er ikke LIVSFARLIG.. ifht en med 4 stjerner,
> den kan jo kun være nærved livsfarlig, hvis 4 stjerner er sikkert.
Du har stadig ikke forstået: En overstreget stjerne betyder livsfare hos
EuroNCAP - derfor er bilen ikke sikker!
Det er ikke "bare" forskellen på 2½ og 4 stjerner - det er forskellen på
livsfare eller ej! Det er ikke bare min tolkning af resultatet - men
definitionen af en overstreget stjerne!!!
Prøv at læse:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E76F7A5F-2C64-4048-BDCB-85B4AEBAADF6/0/3032.pdf
>>> Ja det er en Scenic fra 01 vel også ?? (jeg har ikke lige set efter
>>> priser)
>>
>> Der er ikke de store ændringer fra 1997-2001 - så i princippet kan
>> man vælge tilbage fra 1997. I praksis ville jeg gå efter en Phase II
>> eller III med de nye 16V motorer - de har lidt mere motorkraft. Mht.
>> pris, har jeg faktisk heller ikke chekket, men jeg vil tro, at de kan
>> findes i prisklassen omkring Mondeo I.
>
> Nu findes Mondeo i 4 årgange MKI til MKIIII. MK I er fra 92 til 95 MKII er
> fra 96 til 01 og MKIII er fra 01 til 07 derefter er MKIIII lige kommet.
> Og om jeg skulle vælge en Mondeo med 3 stjerner med streg over eller en
> Scenic med 4 stjerner ville i min verden være ligegyldig, jeg tror ikke
> forskellen ville være så stor IRL, hvis man er uheldig så er man uheldig
> om man så køre i en stor Merc S klasse som prinsesse Diana.
Det er så naivt efter min mening! Der er stor forskel på sikkerheden -
ellers var enhver forskning i sikkerhed ligegyldig. Det er klart, at du ikke
kan overleve "alt" - men i praksis er det de færreste uheld, der sker med så
stor kraft som ovenstående (som iøvrigt foregik i en ældre, tung bil mod en
betonsøjle - en moderne, 5-stjernet bil ville faktisk have haft bedre
chancer i den situation) - de fleste ulykker sker med lavere hastighed - og
så er forskellen mellem 2½ og 4 stjerner = forskellen mellem at dø/sidde i
kørestol, og slippe med mindre skrammer.