Hvilken nano-lakforsegler skal jeg vælge..~
Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 10:22

Har gennem en del år anvendt Sonax polish and Wax, men vil nu over i en
nano-lakforsejler, fordi jeg lagde mærke til nano'ens kvaliteter på Vectra
OPC'en under turen til Le Mans (bilen blev nærmest ikke beskidt). Jeg skal
derfor have udvalgt mig et brand, hvor det nærliggende valg er Basta eller
Sonax. Hvad anvender du af nano-forsejgler?

www.sonax.dk -> ??
http://bredsgaard.mi.dk/catalog/product_info.php?cPath=00_000_00&products_id=6813
--
/Mogens

Fra : Henrik

Dato : 12-07-08 11:52

Jeg så en test i en www.mekonomen.dk butik udført af et svensk
forskningsinstitut, der var det noget som hed Hagmans Nano+ der vandt foran
de andre på holdbarhed.

Det ser ud til at virke rigtig godt på min bil - selvom jeg ikke kører Le
Mans

Henrik

Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 12:25

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

> Jeg så en test i en www.mekonomen.dk butik udført af et svensk
> forskningsinstitut, der var det noget som hed Hagmans Nano+ der vandt
> foran de andre på holdbarhed.
> Det ser ud til at virke rigtig godt på min bil

Jep, jeg vil prøve den - Hagmans Nano Wax Polish
(renser og polere i een arbejdsgang - ganske som min "gamle" Sonax gjorde)

Fra : Henrik

Dato : 12-07-08 12:30

"Mogens" skrev i en meddelelse

> Jep, jeg vil prøve den - Hagmans Nano Wax Polish
> (renser og polere i een arbejdsgang - ganske som min "gamle" Sonax gjorde)

Jeg har prøvet deres Nano Clean og Nano Seal - men ok, jeg havde også god
tid den dag

Fra : Mogens

Dato : 12-07-08 13:28

> Jeg har prøvet deres Nano Clean og Nano Seal - men ok, jeg havde også god
> tid den dag

Ja, det gider jeg ikke mere - nørderiet fortager sig med årene
Nuvel flasken er just indkøbt - så kan jeg kun vente på, at de får åbnet for
vandet på min vaskeplads, der jo er indendøre og udstyret med varmt vand
mv...

Fra : Tom

Dato : 20-07-08 10:40

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nuvel flasken er just indkøbt - så kan jeg kun vente på, at de får åbnet
> for vandet på min vaskeplads, der jo er indendøre og udstyret med varmt

Jeg afventer spændt dine resultater. Fik selv tilbudt at købe noget fra
Nanocover på et tidspunkt, men synes det var for dyrt til at jeg ville købe
det uden at have testresultater fra en uvildig først.

PS: Husk at bruge hansker med arbejdet med nano produkter. Mange forskere er
enige om at nano produkterne ryger lige gennem huden og kan måske forårsage
kraft og at nano ikke forlader organismen igen.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 20-07-08 11:08

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg afventer spændt dine resultater. Fik selv tilbudt at købe noget fra
> Nanocover på et tidspunkt, men synes det var for dyrt til at jeg ville
> købe det uden at have testresultater fra en uvildig først.

Nu må vi se :)

> PS: Husk at bruge hansker med arbejdet med nano produkter. Mange forskere
> er enige om at nano produkterne ryger lige gennem huden og kan måske
> forårsage kraft og at nano ikke forlader organismen igen.

Underligt de ikke skriver noget på flasken om det?

Fra : Mogens

Dato : 20-07-08 11:15

Sikkerhedsblad - www.hagmans.se/produktinfo/varuinfo/15400.pdf

Fra : Tom

Dato : 20-07-08 12:26

> Sikkerhedsblad - www.hagmans.se/produktinfo/varuinfo/15400.pdf

Jeg skal heller ikke gøre mig klog, men har bare flere gange stødt på det i
diverse artikler.
Her er nogle at de hurtigt læste artikler.
http://jp.dk/arkiv/?id=1205646&eceExpr=nano"%20/>&eceArchive=o
http://jp.dk/arkiv/?id=113104&eceExpr=nano"%20/>"%20/>"%20/>&eceArchive=o

og her en noget større læsning
http://www.nano.dtu.dk/upload/centre/nanodtu/nanoteknologiske_horisonter/supplerende%20undervisningsmateriale/kap1/nanoteknologi%20og%20sundhed_dec07.pdf

Har selv været "¨påtvunget" at læse noget om emnet da flere nye produkter
som jeg gerne vil indføre i produktionen arbejdsrelateret, er med nano
partikler og derfor er jeg nød til at bruge forsigtighedprincippet så folk
ikke bliver syge af det.

--
Tom

Fra : Møller

Dato : 20-07-08 15:17

Tom skrev:

> [...]

Skulle det være et NANO-produkt?
Ligner mere en deklaration på petroleum og alm vox.

> Jeg skal heller ikke gøre mig klog, men har bare flere gange stødt på det i
> diverse artikler.

Ja der har fra DTU og DI været en dal advarsler til industrien, men til ptivatpersoner kan alt hvist
sælges hvis der tæftes "Nano" på, lidt som i 50'erne da skulle alt hedde noget med Atom-

> [...]
> som jeg gerne vil indføre i produktionen arbejdsrelateret, er med nano
> partikler og derfor er jeg nød til at bruge forsigtighedprincippet så folk

Og:
http://www.jernindustri.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=JM&Lopenr=104150049
http://www.jernindustri.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=JM&Lopenr=103110052#continueAnchor

Hvad siger forskere ved DTU:
"Verden vil bedrages
Sideløbende har Nano­covers spektakulære reklamekampagner og happenings vist, at produkterne langt
fra holder, hvad de lover."

: "Post-nano perioden- Vi kom jo pludselig ind i nano-årtiet, hvor stort set alle produkter skal
sælges som nano-forarbejdede"

"Kræmmersjæle i nano
Fra meningmand, over medierne til de højere læreanstalter tegner der sig et billede, hvor
nanotekologi og overfladebehandling er lig med produkter med kort virkningstid og i nogle tilfælde
endog sundhedsfarlige produkter solgt af kræmmere. Men der håb forude for den trængte branche:

- Vi kommer snart til at se seriøs nanoteknologi i forbindelse med overfladebehandling. Vi har her
på DTU flere projekter under opsejling, og de store virksomheder skyder nu millioner af kroner ind.
Men det vi har set indtil nu er som at se kræmmerne på et marked.

- Nanoteknologien hører hjemme i industrielle sammenhænge og ikke til gør-det-selv-brug i hjemmene,
slutter Per Møller."

Så nu afventes uvildige testresultater

Møller

Fra : Henrik

Dato : 25-07-08 10:48

"Tom" skrev i en meddelelse>

> PS: Husk at bruge hansker med arbejdet med nano produkter. Mange forskere
> er enige om at nano produkterne ryger lige gennem huden og kan måske
> forårsage kraft og at nano ikke forlader organismen igen.

Husk at bruge hansker hver gang du arbejder kemi - nano eller ej.
Mange forskere er enige om at visse nano-partikler _MÅSKE KAN_ give
skader - men forskere og myndigheder er enige om at andre stoffer er
sundhedsskadelige m.v.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 09:57

> [...]
> derfor have udvalgt mig et brand, hvor det nærliggende valg er Basta eller
> Sonax. Hvad anvender du af nano-forsejgler?

NANO-gejlet er reklamegas.

Fra : Mogens

Dato : 14-07-08 16:44

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> NANO-gejlet er reklamegas.

Ligesom TEC2000?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-07-08 17:44

Mogens skriver:

> Ligesom TEC2000?

Skærmrens udbedes....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 21:56

På Biler For Alle 2008 snakkede jeg med
en ung repræsentant fra et nanofirma som sagde,
at flertallet af 'nanoprodukter' på markedet ikke
havde noget som helst med nanoprincipperne
at gøre overhovedet !
Det var et rent marketingsstung.

Fra : Mogens

Dato : 14-07-08 22:10

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ung repræsentant fra et nanofirma som sagde,
> at flertallet af 'nanoprodukter' på markedet ikke
> havde noget som helst med nanoprincipperne

Og det vil vor lokale test så afgøre.

Ift. at anvende produktet på fælgene, kan det af een af testpiloterne
allerede nævnes nu, at fælgene er enormt nemme at holde rene, når Basta
nanowax anvendes. Skidtet bider ikke, og det sorte lag fjernes meget nemt...

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 09:29

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Og det vil vor lokale test så afgøre.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om din erfaring med Nanoproduktet på
lakken. Jeg overvejer nemlig det samme.
Så smid lige et par linjer omkring det, når du har kørt med det i et stykke
tid.

Lyder fint.

--
/HB

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 21:21

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvis man polerer sine fælge med alm. polermiddel,
bider, om du vil, støvet heller ikke fast.
Det er som om der skal gøres den store raketvidenskab
ud af et ganske lille problem.

Fra : Mogens

Dato : 16-07-08 05:26

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Det er som om der skal gøres den store raketvidenskab
> ud af et ganske lille problem.

Overhovedet ikke - det er blot et spørgsmål om blandt bilinteresserede at
finde det bedste produkt og ikke mindst high lighte forskellen ift. de
øvrige på markedet

Fra : Mogens

Dato : 19-07-08 20:29

> [...]

> lakken. Jeg overvejer nemlig det samme.
> Så smid lige et par linjer omkring det, når du har kørt med det i et

He he - så blev lakken smurt ind i stadset idag. Der kom en del bilejere
forbi, og samstemmende udtrykte de - uden at kende til midlets brand inden
kommentaren - at "det var dog en utrolig glat overflade", nano'en
frembragte. Nu må vi så se, hvor længe dét holder...

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 21:18

Hehe..så har vi endnu een, som er målløs over 'nano-feberen'..
Endda så meget, forbipasserende udbryder (læs: jubel).

Mit bud er bare, bilen må være ekstrem mat de steder
du ikke havde nået, eller de passerende elementer aldrig
havde set en nypoleret bil før.

Dit indlæg gir' udtryk for, at nano-gejlet gir'
en synlig mer'oplevelse end et konventionel
non-nano produkt.

En detalje ville være, jeg ville blive forbavset (læs: gør jeg ikke),
hvis det holder længere end en proff DITEC behandling til flere
tusinde kroner !

Sådan en DITEC behandling holder rundt regnet lige så længe
som en omgang hjemmefikset med ægte dansk kno-fedt.

Så er dêt på plads.
Et mere udglattende spørgsmål kunne være,
hvad du har givet for produktet, og så samtidig
ha' in-mente, hvad en 'nano-klud' koster.
Prisen på en nano-flaske må være himmelhøj,
når en 'nanoklud' alene koster ca. et par hundrede.

Fra : Mogens

Dato : 19-07-08 21:38

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Så er dêt på plads.

Dit ævl i denne tråd er helt på højde med dit ævl om TEC2000.
Glem emnet og kom videre i dit liv - dine anskuelser keder og er
uinteressant for de fleset - VED jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 22:10

> Dit ævl i denne tråd er helt på højde med dit ævl om TEC2000.

Ævle ævle ævle.
Så blev du sur.
Mit indlæg var endda gansker seriøst ment, men jeg anede
et retur af samme slags, som du lige har præsteret.
TEC2000, siden du bringer det ind i billedet, formår at holde 2 stk. metal
fraskilt
hinanden, modsat ALLE typer GOD motorolie. Det de er designet til, virker
ikke.
Dit nano gejl gir' dig kun en her-og-nu-og-se-naboer,-hvor-er-det-godt
fornemmelse.
Så ævl ? Du aner ikke en klaphat om hvad det handler om.

> Glem emnet og kom videre i dit liv - dine anskuelser keder og er
> uinteressant for de fleset - VED jeg.

Du ved NA-DA. Jeg gentar': NADA.
Du er en perlegrus-fjols, som har set lyset
i dit NANO-gejl, så naboerne skal tro om dig,
"han har gonnok forstand på dêt dêr..se som bilen
skinner..det er dog utroligt"
Men glæd du dig over dit NANO-gejl og kom
videre med livet.
Om 1 uge er effekten alligevel borte..

Fra : Mogens

Dato : 20-07-08 07:26

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Så blev du sur. Mit indlæg var endda gansker seriøst ment,

Det opfattes ikke sådant, og du opfattes ikke sådan.
Du har ikke engang lagt mærke til, at jeg er i testfasen og blot referere
andres oplevelser, fordi der var een her i gruppen, som gerne ville have
resultater at vide. Klovn, Olesen :)

Fra : Lars [6710]

Dato : 20-07-08 10:35

Eque skrev:

> [...]
> "han har gonnok forstand på dêt dêr..se som bilen
> skinner..det er dog utroligt"
> Men glæd du dig over dit NANO-gejl og kom

Jeg er ikke engang deltager i denne tråd, men du "fortjener" da en
kommentar...

Det vælter jo ud af dig med bankende uintelligente kommentarer !
Det hele lyder som om du ikke fattet en bjælde af hvad tråden går ud på.....

Det ku´ jo være at vi andre synes det er meget interesant at høre om
erfaringer med NANO teknologien, fra en der normalt går ret meget op i
sagerne, og hvad enten du mener at vide eller have hørt at det ikke
virker, så rager det mig en fløjtende ....

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : René Løweneck

Dato : 21-07-08 10:15

Hej Lars !

> Det vælter jo ud af dig med bankende uintelligente kommentarer !
> Det hele lyder som om du ikke fattet en bjælde af hvad tråden går ud
> på.....

Det er desværre meget kendetegnende for denne gruppe. Når der bliver spurgt
om faktiske erfaringer, vælter det ind med den type svar,- jeg mener at have
hørt - det virker ikke - det er noget reklame bavl det virker ikke, men er
alligevel pissefarligt og giver mindst kræft osv osv.

> [...]
> sagerne, og hvad enten du mener at vide eller have hørt at det ikke
> virker, så rager det mig en fløjtende ....

Jeg er helt enig med dig, Lars

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Tom

Dato : 21-07-08 10:22

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener at have hørt - det virker ikke - det er noget reklame bavl det
> virker ikke, men er alligevel pissefarligt og giver mindst kræft osv osv.

Hvis det sidste er adresseret til mig, så synes jeg nu nok at det er helt ok
at rådgive andre om den evt. farlighed som nano måske har. Det hele med
tydelige referencer som det så står enhver skribent frit for at sætte sin
lid til.
Meningen med en nyhedsgrupe er jo NETOP at dele viden og erfaringer og
derfor synes jeg personligt at det netop er en styrke at supplere svar og
spørgsmål.

--
Tom

Fra : Møller

Dato : 21-07-08 11:30

Tom skrev:
> [...]

Om så Lars [6710]er enig i René's kommentar er så noget andet.

> [...]
> Meningen med en nyhedsgrupe er jo NETOP at dele viden og erfaringer og
> derfor synes jeg personligt at det netop er en styrke at supplere svar og

Jeg tygge lidt på om det var mig den var møntet på, men jeg kom frem til, at det nok var andre, for
René kunne da ikke seriøst mene, at advarsler der var videregivet fra sundhedsmyndighederne og
forskningscentre i Danmark og Tyskland og uddybede kommentarer der går ud over gejl og facade er
upassende i gruppen.

René kommentarer svarer lidt til: "hvis det er fakta benægter a fakta".

Møller

Fra : René Løweneck

Dato : 21-07-08 13:09

Hej Møller !

> Om så Lars [6710]er enig i René's kommentar er så noget andet.

Hvad præcist giver dig anledning til at tro andet ?

> [...]
> der var videregivet fra sundhedsmyndighederne og forskningscentre i
> Danmark og Tyskland og uddybede kommentarer der går ud over gejl og facade

Hvem min kommentar var møntet på, kan du jo passende læse i mit svar til Tom
(tror jeg det var). Omkring hvad der er passende her i gruppen, er min
mening at omkring 90% af trafikken her i gruppen, med fordel kunne overføres
til andre og mere passende grupper, når man tager gruppens explicitte navn,-
dk.fritid.bil - til efterretning. Men dette henhører nok mere til admin
grupperne og derfor vil jeg ikke kommentere mere på dette emne her,-
provokeret eller ej.

> René kommentarer svarer lidt til: "hvis det er fakta benægter a fakta".

Dette er jeg sikker på, at du kan uddybe og begrunde på et seriøst niveau ?

Men ud over dette, er det normalt sådan, at produkter der legalt sælges her
i landet, skal ved tekst og ikoner være påført faregruppe,
anvendelsesområder, forholdsregler, samt påbudte/tilrådelige
beskyttelsesmidler som f.eks. handsker, åndedrætsværn mv. Eller er dette
ændret ?

Fra : René Løweneck

Dato : 21-07-08 11:41

Hej Tom !

> Hvis det sidste er adresseret til mig...

Næh, det var såmænd helt generelt og derfor ikke specielt møntet på dig.

> ...så synes jeg nu nok at det er helt ok at rådgive andre om den evt.
> farlighed som nano måske har.

....den _eventuelle_ farlighed som nano _måske_ har...

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet over
denne dobbeltbundede bemærkning ))

Men mht. rådgivning, er det kun noget jeg udfører, når jeg specifict _ved_
noget og typisk har praktisk erfaring med det. Og altså ikke noget med
akademiske hypoteser e.lign. Men sådan er vi jo selvfølgelig så forskellige.

> Det hele med tydelige referencer som det så står enhver skribent frit for
> at sætte sin lid til.

Her er vi så til gengæld helt enige.

> Meningen med en nyhedsgrupe er jo NETOP at dele viden og erfaringer og
> derfor synes jeg personligt at det netop er en styrke at supplere svar og
> spørgsmål.

Jo og vi er til dels enige så langt. Men når trådstarteren afslutter med et
direkte spørgsmål "Hvad anvender du af nano-forsejgler?", så kunne man jo
godt forledes til at tro, at manden rent faktisk ønsker svar fra folk, der
har prøvet det selv på egen krop, om jeg så må sige.

Men det kan da være, at jeg tager fejl ? Det ville i så fald ikke være
første gang ))

Fra : Tom

Dato : 21-07-08 16:36

> [...]
>
> ...den _eventuelle_ farlighed som nano _måske_ har...
>
> Undskyld, men jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet over

Valgt med onhu ud fra hvad kilder ved ind til videre.

> [...]
> noget og typisk har praktisk erfaring med det. Og altså ikke noget med
> akademiske hypoteser e.lign. Men sådan er vi jo selvfølgelig så

Ja her er der så heldigvis sket store forandringer, når man også varsler
noget man har under skærpet observation for sin farlighed. Det er da rigtig
godt for os alle at nogle allerede nu gør opmærksom på noget som måske er
rivende galt i stedet for at vente i årevis på at man kan påvise det. Så du
har ret når du siger at vi er forskellige.

> [...]
> jo godt forledes til at tro, at manden rent faktisk ønsker svar fra folk,
> der har prøvet det selv på egen krop, om jeg så må sige.

Det skal dog ikke afholde andre fra at skrive noget som måske kune være
væsentlig for nogen som går op i sikkerhed og sundhed. Om man så vil følge
rådene er jo noget man selv bestemmer. Jeg er sikker på at hvis nogen kan
svare præcist på Mogens spørgsmål så gør det det nok også.
Hvis man KUN vil høre lige det svar på et spørgsmål som en skribent stiller,
så vil jeg tro at man hurtigt bliver ked af at deltage i nyhedsgrupperne.

> Men det kan da være, at jeg tager fejl ? Det ville i så fald ikke være
> første gang ))

Nej det tror jeg ikke du tager fejl af, men diskussioner har det med at
udvikle sig hvilket jo på ingen måde forhindrer nogen i at svare på det der
spørges om.

--
Tom

Fra : Henrik

Dato : 15-07-08 21:13

"Eque" skrev i en meddelelse
> [...]
> en ung repræsentant fra et nanofirma som sagde,
> at flertallet af 'nanoprodukter' på markedet ikke
> havde noget som helst med nanoprincipperne

Jeg kan godt lide at forholde mig til fakta og direkte referencer, frem for
løse udtalelser. Så kunne du ikke fortælles os hvad det var for et
nanofirma?

Nu skriver du tilmed "flertallet" ikke har noget med nanoprincippet at
gøre - dvs der er nogle der anvender det? Jeg er lidt i tvivl, prøvede han
at undsige sit firma eller fremhæve det?

Inde på firmaets hjemmeside fandt jeg denne artikkel - linket ser godt nok
mystisk langt ud, (?) men det virker dog
http://pubsys.kooper.se/hagmans/visa.lasso?ukat_id=8000000000008040&kat_id=84500000000003134&mall=text111.lasso

Ved en hurtig gennemlæsning fandt jeg et afsnit der beskriver noget om
"nanoprincippet".
Marketingsstunt eller ej, det lader til at holbarheden er der - men jeg
melder da også gerne tilbage når sommeren er ovre.

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 21:42

> [...]

> Jeg kan godt lide at forholde mig til fakta og direkte referencer, frem
> for løse udtalelser. Så kunne du ikke fortælles os hvad det var for et

Kunne aldrig falde mig ind at gå bag om min kilde, endsige
repræsentanten bag et større dansk nanofirma..
Det ville være naivt at forlange, men fakta er, 'nano' begrebet
er blevet misbrugt og det var dêt han påpegede.

> Nu skriver du tilmed "flertallet" ikke har noget med nanoprincippet at
> gøre - dvs der er nogle der anvender det?

Anvender hvad ?
En hel del smykker sig med ordet nano, ja, korrekt.

> Jeg er lidt i tvivl, prøvede han at undsige sit firma eller fremhæve det?

Det er vel irrelevant.
Han nævnte blot misbruget af nano-hysteriet
i den branche han havde en form for viden i.

> Inde på firmaets hjemmeside

Hvilket firma ??
Hvad har det med 'min sag' at gøre siger du ??

> Marketingsstunt eller ej, det lader til at holbarheden er der - men jeg
> melder da også gerne tilbage når sommeren er ovre.

Jamen kære mand.
Flere i gruppen, ja, bed mig nu ikke nævne præcise antal...,
har anvendt det. Nogle siger det ikke virker, nogle siger,
det ikke virker ret lang tid, og så er der dem som er så begejstrede,
det virker herfra og til evigheden..
Så hvilken gruppe du tilhører, vil nogen helt sikkert
finde uhyre interessant når sommeren, gud forbyde det,
engang er ovre..

Fra : Ulrik Friis

Dato : 15-07-08 23:12

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> [...]
> Marketingsstunt eller ej, det lader til at holbarheden er der - men jeg
> melder da også gerne tilbage når sommeren er ovre.

Hvis de såkaldte nano produkter virkelig var så meget bedre end de
almindelige produkter, så ville vi jo allesammen bruge dem, fordi det ville
rygtes ganske hurtigt hvis produkterne er så fantastiske som hævdet. Nano
teknologien kan uden tvivl nogen ting, men jeg savner konkrete beviser for
at produkterne til lakvedligehold er andre produkter overlegne.

En hvilken som helst fælgs overflade der bliver rengjort i dybden og får
påført en voks vil være nemmere at gøre ren end en uden. Varmen vil
imidlertid forringe disse egenskaber over tid, jo mere varme jo kortere tid.
Rengøring af fælgen er mekanisk slid, og jo mere rengøring jo kortere tid
vil det holde. Det bindemiddel som holder nanoproduktet på plads (som
nanopartiklerne er opslemmet i) på fælgen er uden tvivl voks af samme
beskaffenhed som alle andre vokse.

Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 23:18

"Ulrik Friis" <sarastro@invaliddomain.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil det holde. Det bindemiddel som holder nanoproduktet på plads (som
> nanopartiklerne er opslemmet i) på fælgen er uden tvivl voks af samme

Nu bør jeg være fræk og spørge pænt og diskret,
hvorfra du ved det er voks som 'binder nano-kemien' ??
Tror det er mere omstændigt end blot et produkt som
er rørt op i noget voks og vups, færdigt produkt.

Nej, det vi skal ha' fat i er, at de ting man fører på,
nano, alm. voks o.lign., er ting som kan tørres af igen.
Derfor kan det slides af og mister sin effekt.
Derfor kan man gnubbe og gnide i een uendelighed.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-07-08 12:28

On Sun, 20 Jul 2008 10:14:47 +0000, Mogens wrote:

> Sikkerhedsblad - www.hagmans.se/produktinfo/varuinfo/15400.pdf

Dvs. det regnes for præcis lige så skadeligt som det petroleum det er
opløst i.

I øvrigt er det noget fis at "nano" i sig selv er skadeligt. Måske hvis
det drejer sig om partikler mindre end en milliontedel millimeter, men det
kan lige så godt bare betyde at der er arbejdet med overfladestruktur i
milliontedel-millimeter skala, men altså overflade af partikler der er
langt større.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-07-08 16:46

On Sun, 20 Jul 2008 16:21:11 +0200, Møller wrote:

> Hvordan føles det at have større viden på området end de der forsker i
> det?
>
> Møller

Det ville sikkert være herligt. Men det eneste jeg bilder mig ind er nu
bare at læse lidt bedre indenad end visse andre (der vel heller ikke
forsker i det). Læs fx. s.16 i den rapport som blev citeret (nanoteknologi
og sundhed_dec07.pdf), det om bundne vs. frie nanopartikler.

Fra : René Løweneck

Dato : 21-07-08 11:06

Hej Mogens !

> [...]
> derfor have udvalgt mig et brand, hvor det nærliggende valg er Basta eller
> Sonax. Hvad anvender du af nano-forsejgler?

Jeg bruger denne her:
http://www.youtube.com/watch?v=iREsvXKxMbo

Og ja, den er godt og vel lige så god som reklamen siger

Jeg gav min bil en omgang sidste forår, altså over 1 år siden, og der er
stadig en god virkning. Du kan se resultatet på linket i min signatur. Som
du kan se på nogle af billederne, er min største søn ved at give hans nye
Aygo en omgang også. Og han er ellers, i skarp modsætning til mig, lige så
skeptisk og bagstæberisk mht. til nye "vidunderprodukter" som de fleste her
i gruppen. Men det dybe skin min fik i lakken, var alligevel for meget for
ham ))

Ingen af os er iøvrigt fanatiske mht. regøring af bilerne. Jeg er ikke
sikker på, om Aygo'en har været vasket siden, hvis den har, har det højest
været et par gange i en vaskehal. Min har været vasket et par gange med
Basta NanoTech og nogle få gange i vaskehal. Fælles for begge biler er dog,
at en almindelig regnbyge giver dem det dybe skin, de oprindelig fik for
over 1 år siden med NoWet !!!

Det havde den virkning på forruden, at man ikke behøvede at bruge viskerne
ved hastigheder over 80. Den virkning fortog sig dog lidt efter et bitte
halvt år, så vidt jeg husker. Men det har jeg så holdt ved lige, ved at
påføre noget fra en gul flaske fra Biltema. Jeg kan ikke huske hvad det
hedder. Men forruden holder sig således stadig selv ren, ved hastigheder
over 80

Men det var altså mine erfaringer med spændende nye bilpleje produkter )

Fra : Tom

Dato : 21-07-08 16:43

> [...]
> påføre noget fra en gul flaske fra Biltema. Jeg kan ikke huske hvad det
> hedder. Men forruden holder sig således stadig selv ren, ved hastigheder

Har selv prøvet RainX på min forrude, men må indrømme at jeg kan under ingen
omstændigheder få det til at holde mere end en god måneds tid. Det virker
dog overbevisende godt og ved 80 som du siger, så behøver man slet ikke
bruge vindusviskerne.
At vi oplever levetiden så forskelligt, må skyldes at jeg bruger bilen hver
dag og den står ude hele året rundt samt lidt frisk kørsel ude af byområder
osv. Det får nok slidt behandlingen noget mere.
Min er også en gul flaske.

--
Tom

Fra : René Løweneck

Dato : 21-07-08 21:55

Hej Tom !

> [...]
> virker dog overbevisende godt og ved 80 som du siger, så behøver man slet

Ja, det er helt vildt fedt og det virker næsten bedre jo mere det regner

> [...]
> hver dag og den står ude hele året rundt samt lidt frisk kørsel ude af
> byområder osv. Det får nok slidt behandlingen noget mere.

Njaaa, det første halve år, var jo med det der NoWet. Jeg havde egentligt
tænkt mig at købe en omgang mere og give min bil her i sommerferien, men min
bil gik i stykker lige inden ferien. Værkstedet skulle også holde ferie, så
der opholder min bil sig indtil uge 32

Jeg har iøvrigt lige været ude i Biltema og så den gule flaske jeg også
bruger. Det hedder "Rain Off" og holder ca. 2-3 mdr. pr. gang. Jeg kører
også hver dag og ca. 30-35k om året i min Disco. Så grunden til at mine
forrude behandlinger varer lidt længere, kan da skyldes at der stadig er
noget NoWet i bunden af ruden. Det vil jeg da slet ikke afvise. Jeg har
f.eks. heller ikke noget bremsestøv på min forhjul ))