Biogas i DK?
Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 04:54

Kan man egentlig købe autogas på nogen tankstationer i DK?

I Tyskland hørte jeg om en ejer af en gammel Mercedes S500 (årg. 89) som
havde ændret sin bil til kørsel med både gas og benzin. Gas koster ca. det
halve af benzin dernede, og brændstofforbruget var ca. identisk på gas og
benzin, og motorydelsen var kun gået ca. 10% ned. Pga. større tank kunne han
køre 800 km på en tankfuld.
Det lyder da ellers godt med 5-6 kr. pr liter gas (eller hvad det nu måles
i).
Det skulle også forurene 20% mindre end benzin.

Mvh Ralf

Fra : OZ3BTO

Dato : 10-07-08 12:08

"Rolle" <---> skrev i en meddelelse
> [...]
> i).
> Det skulle også forurene 20% mindre end benzin.

Den lokale shell station har auto gas .. Men det er IKKE billigere som
benz/diesel

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 13:35

OZ3BTO wrote:
> Den lokale shell station har auto gas .. Men det er IKKE billigere som
> benz/diesel

Ak ja, dansk bimmelim politik og afgifter.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-07-08 14:00

> Ak ja, dansk bimmelim politik og afgifter.

Autogas er jo sammenligneligt med benzin og diesel, det har jo ikke noget
med biogas at gøre.
Så det mere eller mere samme afgiftssystem, hvilket vel også virker
fornuftigt.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 07:45

Niels Bengaard wrote:
> Autogas er jo sammenligneligt med benzin og diesel, det har jo ikke
> noget med biogas at gøre.
> Så det mere eller mere samme afgiftssystem, hvilket vel også virker
> fornuftigt.

Hørt om EU? LPG/autogas koster 4,40-6kr. i retsen af europa.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-07-08 10:26

> Hørt om EU? LPG/autogas koster 4,40-6kr. i retsen af europa.

Ak og ve, jeg som troede vi talte om Biogas og Danmark, men nu er det LPG i
EU, sådan kommer vi vidt omkring.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 14:02

Niels Bengaard wrote:
> Ak og ve, jeg som troede vi talte om Biogas og Danmark, men nu er det
> LPG i EU, sådan kommer vi vidt omkring.

Hehe ja, men det kan undre at med EU harmoniseringer af benzin, så koster
autogas omkring 5-7 kr. i europa, men 11,50 kr. i Danmark. Det virker lidt
underligt.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-07-08 14:51

> Hehe ja, men det kan undre at med EU harmoniseringer af benzin, så koster
> autogas omkring 5-7 kr. i europa, men 11,50 kr. i Danmark. Det virker lidt
> underligt.

Det er slet ikke prisen i DK.
Jeg kan se Q8 tager 7,50 for autogas uden afgift og moms. Med moms og afgift
giver det ca. 12 kr/ liter.
For oktan 95 er regnestykket 5,30 kr liter og med afgift og moms 11,73.
Diesel, 6,40 uden afgift og moms, med 11,38.

Så 5-7 kr er under den pris eks. Q8 tager for fremstilling, distribution
osv.

Håber skemaet nedenfor er læseligt.

Vejledende udsalgspriser pr. 11-07-2008 15:49

Alle beløb er i kroner Enhed Pris excl. moms og afgifter
Afgifter excl. moms CO2-afgift/ svovl-afgift excl. moms Pris excl. moms,
incl. afgifter Pris incl. moms og afgifter Vejl. pris på Qvik- Tanken
Motorbrændstoffer:
Oktan 92 Blyfri Liter 5,113 3,88 0,22 9,22 11,52 11,52

Oktan 95 Blyfri Liter 5,161 3,88 0,22 9,26 11,58 11,58

Oktan 98 Blyfri Liter 5,401 3,88 0,22 9,50 11,88 11,88

Dynamic Liter 5,345 3,88 0,22 9,45 11,81 11,81

Super Diesel Liter 6,396 2,49 0,25 9,13 11,41 11,41

Autogas Liter 7,620 1,78 0,15 9,54 11,93 -

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 00:25

Niels Bengaard wrote:
> Det er slet ikke prisen i DK.

Øhh jo? 11,50 kr./literen i Danmark og 6,50 kr./literen i Tyskland er hvad
forbrugeren skal betale for LPG. Derfor er der jo meget bedre økonomi i at
køre autogas i Tyskland end herhjemme. For 14 dage siden kostede LPG 59 cent
i Luxemburg. Det svarer til 4,40 kr. Men det er da klart at Shell eller Q8
herhjemme har større distributionsomkostninger, da der fx. kun findes 1
forhandler af LPG i hele syd- og midtjylland, nemlig i Billund. Det lyder
ikke rentabelt.

/Ralf

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-07-08 13:13

Rolle wrote:
> Det lyder ikke rentabelt.

Apropos biogas; nogle forskere er begyndt at opfinde måder at opsamle det gas køerne lukker ud:

http://www.environmentalgraffiti.com/ecology/scientists-attach-rectal-methane-collecting-backpacks-to-cows/1390

Op til 8000 liter metan på en dag, pr. ko - det er da lige før, at en landmand med masser af køer kunne starte sit eget lille kraftværk?
Gad vide hvor langt man kan køre på 8000 liter metan?

Nogen der ved, hvor meget der kommer fra grise/svin?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-08 16:23

"Rolle" <---> skrev i en meddelelse news:487587ea$0$90265

> Det skulle også forurene 20% mindre end benzin.

Bilen køre også 20% < L., jeg har kørt på LPG, autogas. Men det som kommer
ud er mere "omgængeligt", din olie bliver ikke sort af sod, eller en
gaffeltruck på LPG må godt benyttes indendørs i lagerbygninger etc. .

Fra : Mogens

Dato : 10-07-08 16:23

"Rolle" <---> skrev i en meddelelse

> [...]
> i).
> Det skulle også forurene 20% mindre end benzin.

FLy har en ny Ford, der er bygget om til gas(han bor i Flensburg). Han har
tidligere skrevet lidt herinde om sin nye gasbil, der koster noget mindre i
driften. Jeg kender det lidt fra tunge køretøjer, og gasbilerne kræver mere
service og pleje end en tilsvarende dieseludgave (kortere
serviceintervaller)

Fra : Lund

Dato : 10-07-08 17:53