On Mon, 07 Jul 2008 16:18:46 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
Hej Ole.
>>
>> En 3 gruppe siger som gruppe 2, MEN fjerner igen avancering til slut, altså
>> f.eks. :
>>
>> 0-2000 rpm 0 grader
>> 2000-2500 rpm 1 grad
>> 2500-3000 rpm 2 grader
>> 3000-4000 rpm 3 grader
>> 4000-10000 rpm 4 grader
>> 10000-10500 rpm 3 grader
>> 10500-11000 rpm 2 grader
>> 11000-? 1 grad
>>
>> Hvad er mest rigtigt og bedst (behøver ikke svar fra folk der TROR de ved
>> noget, det har jeg hørt rigeligt af).
>>
Den er ikke nem at give en entydig og brugbar forklaring på.
Som Orla ganske rigtigt skriver er der mange parametre involveret i en
korrekt setting af tændingen.
Du skal også være opmærksom på om det er en gammel motor med en simpel
tændingskurve der udelukkende er styret af omdrejningstallet, eller en
"tredimensionel" avancering hvor også den aktuelle motorydelse er i
spil.
Dette kan i den simple form været styret af Throttle Possision Sensor
(TPS), og i den mere avancerede ende hvor tændboksen er sammenbygget
med indsprøjtningssystemet, kan den aktuelle motorbelastning være i
spil.
Setting af tændingstidspunktet er oftest et kompromis, og det betyder
i praksis ikke så meget.
Der findes dog teorier om at nogle fabrikker har fusket med
tændingstidspunktet for at kunne overholde EU3 normen, og i de
tilfælde kan en ændring af tændingstidspunktet måske have en vis
effekt.
Som Orla skriver er den rigtige metode at montere en bankecensor, og
så lade den afgøre hvad der er optimalt, men hvis man nu ikke har
sådan en, kan man klare den med at måle effekten fra motoren i et
rullefelt, og så forsøgsvist ændre lidt +- til det passer.
Hvis vi nu tager den enkle kurve der passer til en ældre knallert som
f.eks. min Paso, så skriver fabrikken at tændingen skal avancere fra 6
grader ved 1100 til 1700 RPM, og så avancere til 32 grader ved 2600
RPM - Begge med en tolerance på +-300 RPM.
Der fås tændingsbokse til den hvor man avancerer til 34 frader ved
4000 RPM, og så retarderer igen til 32 grader ved 5000 RPM og resten
af vejen op.
Begrundelsen for at lave den lille smule højere tænding ved 4000 RPM
er at den ligger omkring den mest anvendte cruise speed i topgear,
lidt over 100 Km/t.
Jeg har en justerbar tændboks på Paso'en, og har leget lidt med
forskellige tændingskurver, og sandt at sige kan jeg ikke se den store
forskel anden i den lave ende, hvor en god justering giver en motor
der virkelig er rolig i tomgang og trækker villigt fra ved meget lave
omdrejninger uden at "hakke i'et"
Jeg har øget fra 32 til 35 grader ved 4000, og kravler tilbage til 34,
33 og 32 grader ved fuld belastning.
Der er også en anden ting man oftest glemmer, og det er at når der
indføres en microprocessor i et system indføres der også et delay der
ikke kan fjernes.
Det omtalte delay stammer fra microprocessorens gennemløb af
programmet, og kan minimeres med god kodning, men ikke fjernes.
Min tændboks har et delay på 30uS.
Det er ikke meget, men ved max. RPM er det lidt under tre grader, så
det skal lægges til ved programmering.
Og btw: PowerCommander har samme opførsel
Jeg har for længe siden lavet et regneark til at anskueliggøre
tændingskurven tændingskurven både i grader og i tid, det er du
velkommen til at få en kopi af.
Jeg har en ond plan om at montere TPS på min Paso - Ikke fordi jeg
tror det giver noget som helst, men blot for at lege lidt.
Så har jeg da prøvet det
)
>> Og ja, kunne også bare lade være med at pille, men når man nu kan
>>
Hm, Hvis man ikke piller bliver man aldrig klogere.
Dog er det ikke omkostningsfrit at eksperimentere - Det kan koste
Specielt skal du være opmærksom på at en motor med alt for lav tænding
varmer mere, hvilket stemplerne ikke kan lide.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk