Møtrikspænder part 3.
Fra : Bjarne K.

Dato : 08-07-08 20:55

Nu har jeg gjort som Sørensen sagde jeg skulle gøre, og det ser sq ud til at
virke.

Jeg prøver lige at skrive hvad jeg har gjort, Det kan jo være at der er
andre på samme maskimekaniske
niveau som jeg.

1. Jeg har købt en lynkobling med ½" gevind i Stark til 104kr.
2. Jeg har så også idag købt en anden lynkobling i Bauhaus til 28 kr.
3. Jeg købte også en ny tykkere slange til 149,- af Harald.
4. Forrrest på min Bilka kompressor sad der en stor møtrik, som er jeg
skruede ud.
5. Derefter skruede jeg min Bauhaus kobling omviklet med teflon tape i
hullet.
6. I med min nuværende slange, og så ellers igang med at skrue
fælgmøtrikker af min trailer.

Jeg var først lidt i tvivl om hvor den lynkobling skulle skrues i. Troede i
starten det var der hvor der allerede er udtag, men kom dog hurtigt til den
konklution at det måtte være der hvor den forreste skrue sad.

Den lynkobling jeg købte i Bauhaus, ser ud til at virke fint, selvom den kun
koster under en trejdedel af Starks pris.

Jeg har som sagt ikke prøvet på min traktor endnu, men måske den tykkere
slange stadig kan nå at vise sig nødvendig.

Så mangler jeg bare at returnere den dyre Stark kobling.

Det burde ikke være nødvendigt at sige, at det er en fordel at tanken er tom
for luft, inden man begynder på ovenstående

Endnu engang tak til alle for input.

Bjarne K.

Fra : A.Kaup

Dato : 09-07-08 15:44

On 8 Jul., 21:54, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:
> [...]
>
> Det burde ikke være nødvendigt at sige, at det er en fordel at tanken er tom
> for luft, inden man begynder på ovenstående

Takker - vil gøre det samme - ved lejlighed
Mvh.Akaup

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-07-08 18:56

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message
6. I med min nuværende slange, og så ellers igang med at skrue
> fælgmøtrikker af min trailer.

OK, prøvede lige på fælgskruerne på min bil, og dem måtte den give op
overfor. Jeg prøvede derefter at løsne en skrue (manuelt), og derefter med
at spænde den igen med en moment nøgle.
Det viser sig, at maskinen med den nuværende slange må gi op over for skruer
der er spændt med mere end 13 mkp (som min nysindkøbte momentnøgle viser.
det skulle vist være omkring 125 Nm)

Jeg ville så prøve med min nye tykkere Harald tryklyftsslange, men da jeg
fik den pakket ud var koblingerne plim rustne.

Hvis der stadig er en enkelt der er interesseret, skal jeg nok lige vende
tilbage, når jeg får byttet til en ny slange.

Lige en observation. Når jeg bruger nøglen mens kompressoren kører drøner
manometeret nedad, så der bliver altså bare brugt noget luft.

Bjarne K.

Fra : Tom

Dato : 10-07-08 19:21

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lige en observation. Når jeg bruger nøglen mens kompressoren kører drøner
> manometeret nedad, så der bliver altså bare brugt noget luft.

Tja til min møtrikspænder har jeg en armeret slange a la vandslange i dia.
Her løsner min spænder ALLE bolte og hvis de er rustne nok, så ødelægger den
enten 6 kanten på bolten eller knækker bolten. Så kraft mangler den ikke
ligefrem.
Men enig der bruger eder. noget luft, der skal ikke køres mange sek. før min
24L tank er tømt.

--
Tom

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-07-08 20:45

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> ikke ligefrem.
> Men enig der bruger eder. noget luft, der skal ikke køres mange sek. før

Kan du eventuelt huske hvor du købte omtalte "vandslange" ?

Jeg så en gennemsigtig armeret slange hos Stark, men den var kun 9mm. Den
jeg købte i HN så tykkere ud, men der var ikke angivet en diameter.

Man kan desværre heller ikke (hos Harald eller Stark) købe dem mindre end 10
meter, så vidt jeg kan se.
Tror også der vil ryge noget mere luft igennem en 3m slange, men så er vi
måske der derhenne, at det er koblingerne der er flaskehalsen.

Bjarne K.

Fra : Tom

Dato : 10-07-08 21:41

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> Kan du eventuelt huske hvor du købte omtalte "vandslange" ?

Nej det er for mange år siden

> Jeg så en gennemsigtig armeret slange hos Stark, men den var kun 9mm. Den
> jeg købte i HN så tykkere ud, men der var ikke angivet en diameter.

min er vel en 15-20mm udvendig

> [...]
> Tror også der vil ryge noget mere luft igennem en 3m slange, men så er vi
> måske der derhenne, at det er koblingerne der er flaskehalsen.

Tror også min luftslange er min. 10 m lang så længden giver ikke problemer.
Ellers er der bare alm. kynkobling på kompressoren og for enden af slangen.

--
Tom

Fra : Sørensen

Dato : 11-07-08 12:00

"Bjarne K." skrev >
> Kan du eventuelt huske hvor du købte omtalte "vandslange" ?

Hvad med at bruge en god vandslange ?? vandtrykket her hvor jeg bor er 5+
bar og det er ikke et problem selv med billige vandslanger, om ikke andet så
kunne det da bruges til en test.

> Jeg så en gennemsigtig armeret slange hos Stark, men den var kun 9mm. Den
> jeg købte i HN så tykkere ud, men der var ikke angivet en diameter.

Det er jo den indvendige diameter der tæller

og ja...vend endelig tilbage med nyt når du har fået byttet slangen.

vh.
Sørensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 11-07-08 12:31

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> [...]
> bar og det er ikke et problem selv med billige vandslanger, om ikke andet

Tror måske det kunne blive et lille problem at finde en kobling dertil

> Det er jo den indvendige diameter der tæller

Jo, men den hænger nogen gange samme med den ydre diameter.
Der står forøvrigt at HN slangen er 3/8". Altså tæt på 1cm (ydre mål, vil
jeg tro)

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:19

>Jo, men den hænger nogen gange samme med den ydre diameter.
>Der står forøvrigt at HN slangen er 3/8". Altså tæt på 1cm (ydre mål, vil
>jeg tro)

Er det så den slange du bruger nu?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5874&n=10

Jeg er næsten på vej ... vil bare have lufttryk nu

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 14:27

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Er det så den slange du bruger nu?
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5874&n=10
>
> Jeg er næsten på vej ... vil bare have lufttryk nu

> [...]

Jep

Fra : Brian

Dato : 22-07-08 15:18

Bjarne K. wrote:

> Jep

Den samme slange har jeg spændt i røven af min billige slave luftnøgle - det
spiller overhovedet ikke.
Jeg vil tro at det er pga. den lange slange ?

/Brian

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 15:30

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Den samme slange har jeg spændt i røven af min billige slave luftnøgle -
> det spiller overhovedet ikke.
> Jeg vil tro at det er pga. den lange slange ?
>
> /Brian

Har du monteret en ny lynkobling ?

Bjarne K.

Fra : Brian

Dato : 22-07-08 15:45

Bjarne K. wrote:

> Har du monteret en ny lynkobling ?

Overhovedet ikke, vil det hjælpe ?

Jeg har en bette 1 meters slange jeg bare har brugt istedet. Den er i samme
dimension som den sorte tjavs fra Harald, derfor min mistanke på længden.

/Brian

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 16:28

> [...]
>
> Jeg har en bette 1 meters slange jeg bare har brugt istedet. Den er i
> samme dimension som den sorte tjavs fra Harald, derfor min mistanke på

Jeg har som sagt kun testet efter jeg har skiftet slange og kobling, men
i.flg. Sørensens tidligere indlæg var det det, der gjorde udslaget hos ham.

Bjarne K.

Fra : Brian

Dato : 22-07-08 19:09

Bjarne K. wrote:

> Jeg har som sagt kun testet efter jeg har skiftet slange og kobling,
> men i.flg. Sørensens tidligere indlæg var det det, der gjorde
> udslaget hos ham.

Ahh, nu kan jeg se hvad du mener med en anden lynkobling. Du kører
simpelthen uden om reduktionsventilen. Det er klart at det skal give lidt
mere smæld, men pas på med om koblingen og slangen nu er dimensioneret til
det større tryk. Den slags gør helvedes ondt at få et smæk af - been there,
done that.

/Brian

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 19:31

> [...]
> mere smæld, men pas på med om koblingen og slangen nu er dimensioneret til
> det større tryk. Den slags gør helvedes ondt at få et smæk af - been

På Haralds hjemmeside står der den skal kunne klare 20bar, så jeg håber den
kan klare det.

Bjarne K.

Fra : Brian

Dato : 23-07-08 15:28

Bjarne K. wrote:

> På Haralds hjemmeside står der den skal kunne klare 20bar, så jeg
> håber den kan klare det.

Det var nu heller ikke for at være formanende eller bedrevidende, bare info.
Man skider et føl, hvis skidtet siger bang.

Ved slangen kan man som regel nå at observere at den bliver lidt tykkere,
inden den springer

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-07-08 16:12

>Ved slangen kan man som regel nå at observere at den bliver lidt tykkere,
>inden den springer

Altså det er jo ikke fordi der kommer så meget mere tryk jo.. bare
mere luft.

Den lader stadig kun op til knap 8bar (min altså). Den tømmer bare
tanken hurtigere pga. større hul - ikke større tryk.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-07-08 17:52

> [...]
> hullet.
> 6. I med min nuværende slange, og så ellers igang med at skrue

Ja, det er sq lige før der kredser en Helikopter fra TV2 rundt over vores
hus.

Ok, så fik jeg skiftet min 3/8" slange til en ny, og jeg skal dælme lige
love for at det gav en ændring.

Jeg skulle lige prøve den på min bil "bang bang vrrrrrrrrrrrrrrrrrrum", og
så var den fælgmøtrik spændt af.

Så kom turen til kniv møtrikken på min havetraktor "bang bang bang" arrrg,
der skete ikke en skvid, men så gik kompressoren igang. Der var åbenbart
brugt meget luft til at afspænde fælgmøtrikken.

Vente vente prøve igen.

"Bang bang vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrum" og så var den lede møtrik også
spændt af traktoren.

Materialeudgifterne til tuningen af min kompressor løber op i små 180kr.

Endnu engang tusinde tak til alle for hjælpen.

Bjarne K.

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 21-07-08 19:26

Bjarne K. sendte dette med sin computer:

> [...]
>
> Materialeudgifterne til tuningen af min kompressor løber op i små 180kr.
>
> Endnu engang tusinde tak til alle for hjælpen.

Husk at give den et par dråber olie før hver brug.
Der findes "Airtool oil", jeg bruger alm. hydraulikolie.
Niels

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 13:54

"Niels Kallehauge" <Fuck@all_spam.dk> wrote in message
> Husk at give den et par dråber olie før hver brug.
> Der findes "Airtool oil", jeg bruger alm. hydraulikolie.
> Niels

Jep, Der fulgte noget olie med (og en minitågesmører), men jeg giver den nu
bare et sprøt VD40. (Håber det er ok)

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:06

>Materialeudgifterne til tuningen af min kompressor løber op i små 180kr.

Jeg kan se du snakker om en møtrik for enden af tanken.. dvs. de
"normale" studser ikke benyttes?

Jeg har nemlig også problemer med min luftnøgle ikke er kraftig nok på
min Harald-kompressor.

Jeg vil afprøve dine råd med større kobling og tykkere slange. Det kan
kun blive bedre

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 14:12

> [...]
> min Harald-kompressor.
>
> Jeg vil afprøve dine råd med større kobling og tykkere slange. Det kan

Nej jeg har som sagt (på anbefaling af Sørensen) købt en lynkobling i
Bauhaus (til 29 bobs). Den passer der hvor der sitter en møtrik forrest på
tanken.

Jeg fik ikke testet om en 3/8" slange havde været nok.

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:14

>Nej jeg har som sagt (på anbefaling af Sørensen) købt en lynkobling i
>Bauhaus (til 29 bobs). Den passer der hvor der sitter en møtrik forrest på
>tanken.

Er det sådan en her:

http://www.kesa.dk/product.asp?product=1596&sub=0&page=1

?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 14:17

> Er det sådan en her:
>
> http://www.kesa.dk/product.asp?product=1596&sub=0&page=1

Synes ikke helt den ligner (men hvad ved jeg)

Den jeg har købt, ligner denne her

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6866&Grp=&n=10

Bare med ½" gevind.

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:26

>Den jeg har købt, ligner denne her
>
>http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6866&Grp=&n=10
>
>Bare med ½" gevind.

Tak for svar - jeg tror funktionen er den samme blot i anderledes
design

For lige at være sikker.. det er 1/2" udvendigt gevind på koblingen og
1/2" indvendigt gevind på tanken?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 14:31

> Tak for svar - jeg tror funktionen er den samme blot i anderledes
> design
>
> For lige at være sikker.. det er 1/2" udvendigt gevind på koblingen og
> 1/2" indvendigt gevind på tanken?

Jeg købte en kobling hvor der stod ½" gevind, men de skulle vel gerne være
ens, eller hur ?

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 14:32

On Tue, 22 Jul 2008 15:31:11 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

>Jeg købte en kobling hvor der stod ½" gevind, men de skulle vel gerne være
>ens, eller hur ?

Ja jo.. men.. det er blot den første side jeg fandt der har de begge
dele

Men pyt.. jeg smutter i bauhaus - de har sikkert en magen til den du
har

Mange tak! Nu kan det være jeg kan få liv i min slagnøgle :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 20:36

>2. Jeg har så også idag købt en anden lynkobling i Bauhaus til 28 kr.

Tjek!

>3. Jeg købte også en ny tykkere slange til 149,- af Harald.

Pas - de var rustne alle sammen. prøver lige om de har noget på jobbet
jeg kan "låne".. :)

>4. Forrrest på min Bilka kompressor sad der en stor møtrik, som er jeg
>skruede ud.

Tjek.

>5. Derefter skruede jeg min Bauhaus kobling omviklet med teflon tape i
>hullet.

Tjek.

>Den lynkobling jeg købte i Bauhaus, ser ud til at virke fint, selvom den kun
>koster under en trejdedel af Starks pris.

Den har jeg også købt i dag.

Jeg har fået monteret det men fandt ingen slange så bruger den "tynde"
armerede 1/4 fra Harald. Der er edermugme smæld på nøglen nu så jeg
glæder mig til at se hvad den kan med tykkere slange!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-07-08 23:38

> Pas - de var rustne alle sammen. prøver lige om de har noget på jobbet
> jeg kan "låne".. :)

Var ude for det samme. Den flinke pige i HN fandt dog til sidst en der ikke
var rusten (endnu)

> Jeg har fået monteret det men fandt ingen slange så bruger den "tynde"
> armerede 1/4 fra Harald. Der er edermugme smæld på nøglen nu så jeg
> glæder mig til at se hvad den kan med tykkere slange!

Ja, jeg blev også glædligt overrasket. Med den "gamle" lynkobling og min
1/4" slange kunne jeg ikke engang afmontere en fælgbolt på min bil. Da jeg
fik monteret den nye kobling kunne jeg spænde de bolte af, der var spændt
med omkring 120 Nm. Og med både ny kobling og ny slange, tog den de
møtrikker på min havetraktor, som jeg ikke kunne få af, med min ret store
topnøgle nøgle.

Det skal dog lige siges, at kompressoren starter op, efter hver møtrik
(næsten).

Bjarne K.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-07-08 14:49

>Var ude for det samme. Den flinke pige i HN fandt dog til sidst en der ikke
>var rusten (endnu)

Jeg har købt noget gennem jobbet nu - eller dvs. jeg har ikke
besluttet mig endnu om jeg skal have 3/8 eller 1/2-tomme slange.

> [...]
>med omkring 120 Nm. Og med både ny kobling og ny slange, tog den de
>møtrikker på min havetraktor, som jeg ikke kunne få af, med min ret store

Jeg kunne heller ikk med den gamle løsne noget så simpelt som en
hjulbolt. Jeg har ikke prøvet med den nye kobling endnu :) men jeg
stoler på det virker.. hehe.

>Det skal dog lige siges, at kompressoren starter op, efter hver møtrik
>(næsten).

Jo tak der ryger luft igennem :P

--
Martin Johansen [6000]