Rengøring af bil.....Guldkorn efterlyses
Fra : mugge

Dato : 06-07-08 19:31

Nu har jeg brugt hele dagen på at shine bilen op til ferien og nu vil jeg
prøve de kloge hoveder herinde for at se om jeg kan få bugt med nogle
tilbagevendende irritationsmomenter....

1 VOKS - Findes der ikke noget voks der IKKE misfarver plastic?
2 STØVSUGNING - Hvordan bærer man sig ad med at støvsuge ALT (eller
ihvertfald det meste) skidt op fra bundtæppet? Har prøvet med adskillige
støvsuger - duer ikke!
3. RENGØRE PLAST INDV. - De plastic covers der sidder som "fodtrin" bliver
altdi beskidte - når jeg har vasket dem går der 10 min så ser de beskidte ud
igen - det er som om det er helt umuligt at få væk.
4. (underspm til 1.) MISFARVET PLASTIC af voks...... hvad gør man??

Dette lige for at få afløb for frustrationerne....

Tips og tricks modtages gerne - Lad mig høre forslagene........

God sødag

VK
Med den rimeligt rene bil.............

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-07-08 19:41

> [...]
>
> Dette lige for at få afløb for frustrationerne....
>
> Tips og tricks modtages gerne - Lad mig høre forslagene........

Svar til Pkt 1. Turtle wax ice, hvis man skal tro reklamerne. Slut med hvid
farve på plastlisterne.

Mvh Niels

Fra : Kåre

Dato : 06-07-08 20:10

Pas.

Kraftig støvsufer med lang smal rør som kan sættes på enden af støvsugeren.
Så kan man komme ind ved siden af sæder osv.
Jeg plejer bare at bruge enden af røret uden støvsugerhoved. Så banker jeg
den ned i bunden mens jeg suger.
På den måde løsner man skidt og snavs, som så kan suges op.

Jeg bruger vinyl rens, og bagefter en god mængde vinyl opfrisker, eller hvad
det nu hedder.
Men det er et udsat sted, så det er nok et af de steder der hurtigst kommer
til at se træt ud.

mvh
Kåre

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-07-08 23:16

mugge skrev:
> Nu har jeg brugt hele dagen på at shine bilen op til ferien og nu vil jeg
> prøve de kloge hoveder herinde for at se om jeg kan få bugt med nogle
> tilbagevendende irritationsmomenter....

For det første: Lad kvinderne gå op i rengøringen og slap af. Det er jo
bare en ferie, og den bliver nok svinet til igen.

I øvrigt er det nok for lidt at muge ud når køretøjet skal på ferie.
Ligesom hjemme i hytten hjælper det når der vaskes og støvsuges lidt oftere.

> 1 VOKS - Findes der ikke noget voks der IKKE misfarver plastic?

Lad være med at bruge voksen andre steder end hvor den hører til: På
lakken. Du sparer en del på vaskeriet.

> 2 STØVSUGNING - Hvordan bærer man sig ad med at støvsuge ALT (eller
> ihvertfald det meste) skidt op fra bundtæppet? Har prøvet med adskillige
> støvsuger - duer ikke!

Brug løse måtter som kan bankes, og den kraftige støvsuger på tanken. Og
så mere end en gang om året

> 3. RENGØRE PLAST INDV. - De plastic covers der sidder som "fodtrin" bliver
> altdi beskidte - når jeg har vasket dem går der 10 min så ser de beskidte ud
> igen - det er som om det er helt umuligt at få væk.

Hvis du holder dine store beskidte fødder fra fodtrinnene, så skal det
nok gå. Rengøringen er ikke vanskelig, og alt kunststof kan shines op
med specialmidler til dette.

> 4. (underspm til 1.) MISFARVET PLASTIC af voks...... hvad gør man??

Brug først en voksfjerner, fx Voks A', og lad så være med at bruge voks
hvor den ikke hører hjemme i fremtiden. Derefter kunststof touch-up.

--
Niels

Fra : KASO

Dato : 07-07-08 07:13

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilbagevendende irritationsmomenter....
>
> 1 VOKS - Findes der ikke noget voks der IKKE misfarver plastic?

Rens det af med et af de produkter, andre har nævnt. Fremover skal du bruge
vinyl "makeup" _før_ du giver voks/lakforsegler - så suger plastikken det
ikke så nemt.

Sonax har et produkt i Extreme serien, der ikke indeholder nogen former for
slibemidler. Det kan mao. ikke polere ridser væk - men det misfarver heller
ikke plastik. Det er beregnet til ny lak.

Fra : OZ3BTO

Dato : 07-07-08 16:17

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dette lige for at få afløb for frustrationerne....
>
> Tips og tricks modtages gerne - Lad mig høre forslagene........

1.Umiddelbart ikke .. Man må holde voksen der hvor det skal bruges

2. Man skaffer et konisk rør dr passer på støvsuger slangen.. Så konisk at
det hul hvor der suges bliver på str. med en 2kr også eller banke den ned i
tæppet når der suges

3. Vand sæbe og knofedt.. også noget vinyl makeup

4. vinyl rens efterfulgt af vinyl makeup

Fra : Brian

Dato : 07-07-08 19:50

mugge wrote:

> 2 STØVSUGNING - Hvordan bærer man sig ad med at støvsuge ALT (eller
> ihvertfald det meste) skidt op fra bundtæppet? Har prøvet med
> adskillige støvsuger - duer ikke!

En gang trykluft ala luftpistol, og så støvsugeren ved siden af. Sådan en
gang luft kan frigøre en del skidt.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 22:42

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 1 VOKS - Findes der ikke noget voks der IKKE misfarver plastic?

Du har værest sjusket og bare klasket voks på OVERALT.
Brug ArmorALL til at gi' plastic'en sin glans tilbage.

> 2 STØVSUGNING - Hvordan bærer man sig ad med at støvsuge ALT (eller
> ihvertfald det meste) skidt op fra bundtæppet? Har prøvet med adskillige
> støvsuger - duer ikke!

Du har støvsuget FOR SJÆLDENT, derfor svært at komme i bund !!
Hyppighed er eneste løsning eller køb nye måtter..

> 3. RENGØRE PLAST INDV. - De plastic covers der sidder som "fodtrin" bliver
> altdi beskidte - når jeg har vasket dem går der 10 min så ser de beskidte
> ud igen - det er som om det er helt umuligt at få væk.

Det handler om 'slidt plastic' ?? Et trist syn !
Igen, Armor All kan få glansen frem - en stund.

> 4. (underspm til 1.) MISFARVET PLASTIC af voks...... hvad gør man??

Misfarvet ?
De gange jeg har (sjusket), har ArmorAll kunnet fjerne
det med lethed og fået den dejlige dybe sorte plasticlook frem igen.
"udpint" plastic skal ha' et par gange.

> Dette lige for at få afløb for frustrationerne....

Det er jo hyggearbejde:

> Tips og tricks modtages gerne - Lad mig høre forslagene........

Det var så mine.
Hvor ny er bilen ?
Jo nyere bil, jo lettere at få til at shine totalt.

Fra : mugge

Dato : 10-07-08 07:42

> Det var så mine.
> Hvor ny er bilen ?
> Jo nyere bil, jo lettere at få til at shine totalt.

Er nok mig der er hysterisk - bilen er 2,5 år 40 kkm. Den er vokset 2 gange
årligt og støvsuget hver uge/anden uge så det er ikke fordi der hober sig
gammelt skidt...

Det er mere airritationen over ikke at kunne få den HELT hen på ny bil igen

Som sagt det er nok hysteri

Tak for svarene

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-07-08 23:07

> [...]
> ud igen - det er som om det er helt umuligt at få væk.
> 4. (underspm til 1.) MISFARVET PLASTIC af voks...... hvad gør man??

Jeg mener at have fundet ud af, hvad problemet med støvsugning af biler er:
Statisk elektricitet. Også jeg prøver at støvsuge bunden med
støvsugerslangen alene, men alligevel 'springer' sandskorn og små sten
ukontrolleret rundt, når støvsugerrøret kører hen over dem - og det er
enormt træls! Jeg må henover det samme sted mange gange, før det er rent, og
det er ikke fordi skidtet sidder fast (det gør det nu også af og til), men
fordi en enkelt støvsugning af et areal kun opsuger en lille del af
skidtet - resten af det springer bare rundt til et andet sted, hvor man så
skal på den igen.

Jeg har desværre ingen løsning på problemet - støvsugerstang uden mundstykke
er efter min erfaring den mindst dårlige løsning.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-07-08 08:11

Martin Christiansen wrote:

> [...]
>
> Jeg har desværre ingen løsning på problemet - støvsugerstang uden
> mundstykke er efter min erfaring den mindst dårlige løsning.

En tæpperenser er nok løsningen.

Altså een af dem som anvendes til netop rengøring af sæder og måtter i en
bil.

Den gør rimeligt godt ren. Husk imprægnering bagefter samt helt tørring
inden anvendelse.

/F