"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:486d1c40$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Er det vejdirektoratet der styrer oprydninger på motorvejsnettet eller den
> nærmeste politistation ?
> --
Ansvaret for Storebælt er delt mellem Nyborg og Slagelse - eller var inden
kommunalreformen.
Nu er det Sydsjælland og Lolland Falsters Politi (med base her i Næstved)
samt Fyns Politi (med base i Odense) der styre løjerne på broen.
I praksis er der dog mandskab og materiel i henholdsvis Slagelse
(indsatslederen fra politiet kører med udgangspunkt herfra, lægebil
stationeret her) og Korsør (hvor Falck har et broberedskab) der rykker ud i
første omgang.
Ved en ulykke som den med grisene skal man i første omgang frem. Det må max
tage 30 min for indsatsleder og lægevogn fra Slagelse.
Så skal man spærre af og omdirrigere trafik, danne sig et overblik over
ulykkesstedet samt redde eventuelle menneskeliv i fare.
Det tager meget hurtigt en time ekstra - f.eks. hvis der er fastklemte der
skal frigøres først.
Så skal der tilkaldes transport til både de levende dyr og de døde. Samt
formentlig en dyrlæge.
Begge dele kan tilkaldes mens man redder menneskeliv, så de er formentlig
fremme omkring det tidspunkt hvor man er klar til at begynde oprydningen.
Lad os sige at man 1½ time efter ulykken kan påbegynde den egentlige
oprydning.
Hvis tidsrammen (de 7 timer det tog) skal holdes er der nu 5½ time tilbage.
Det er 1,3 minut pr. gris - og så skal man lige have filtret lastvognen ud
af autoværnet når de er flyttet.´
Der skal i den forbindelse og tages hensyn til at man ikke "bare" kan fjerne
en sektion af autoværnet på broen i forsøget på at flytte lastbilen.
Det har sikkert ikke været for nemt at komme til med det relativt tunge
materiel der skal til - det tager også ekstra tid.
Alt i alt synes jeg faktisk det er ganske flot klaret.
Kunne det være gået anderledes?
Med flere folk kunne man måske have flyttet grisene endnu hurtigere, men
tror der er grænser for hvor mange man kunne "komme til" på stedet.
Mere materiel - nææh. Det redningsmateriel der skulle til var svjv fremme og
i brug som det skulle.
Lidt det samme gør sig gældende for den ulykke på den jyske motorvej.
Havde det "bare" været biler var det gået hurtigere. Men så var der lige
melet og jernpladerne
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved