Lastvognshastigheder ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 14:57

Jeg har lige haft en diskussion med en bekendt, som påstår at lastvogne
gerne må køre mere end 50 km/t inden for bygrænsen, f.eks. ind ad
Roskildevej, hvor der jo typisk er 70/80 km/t begrænsninger for personvogne.
Jeg er af den overbevisning, at straks man passerer byskiltet (i dette
tilfælde der hvor der står StorKøbenhavn, lige før Tåstrup og resten af
vejen ind til byen), der gælder det 50 km/t hvis du kører i lastvogn over
3500kg (busser undtaget).
Har jeg ret eller har min bekendte ret ?
Evt. ville et link til lovtekst være godt

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : René Løweneck

Dato : 03-07-08 15:32

Hej Per !

> [...]
> 3500kg (busser undtaget).
> Har jeg ret eller har min bekendte ret ?
> Evt. ville et link til lovtekst være godt

Lastbiler må max. køre 50 km/t i byzonen (byskiltet), hvorimod busser er at
betragte som biler (hastighedsmæssigt). Hvis bussen får en trailer på, så er
det pludseligt en lastbil (hastighedsmæssigt). Ledbusser er dog ikke at
betragte som en bus med trailer.

Jeg har desværre ingen link til lovtekst.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Sp@msen

Dato : 03-07-08 15:36

"Per Beer Hansen"
> [...]
> 3500kg (busser undtaget).
> Har jeg ret eller har min bekendte ret ?
> Evt. ville et link til lovtekst være godt

Da jeg tog kort til lastbil, blev der også råbt en ind i hovedet af
kørelæren at i alm by er det 50kmt uanset hvad der skiltes med af større
tilladte hastigheder..
men nu er storkøbenhavn "skiltet" ikke 'tættere bebygget område..' (det
samme skilt står jo også på motorvejen heh)

Mvh.
Flemming

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 16:09

Sp@msen wrote:
> men nu er storkøbenhavn "skiltet" ikke 'tættere bebygget område..'

Skiltet er jo fuldstændigt magen til andre byskilte.

> (det samme skilt står jo også på motorvejen heh)

Det har jeg så ikke set nogen steder, hvor står det f.eks. ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Sp@msen

Dato : 03-07-08 18:25

"Per Beer Hansen"

> Skiltet er jo fuldstændigt magen til andre byskilte.

Har du ret i, dog mener jeg ordlyden er "du kører ind i tættere bebygget
område, fortsæt med uændret hastighed."
men der kommer dog næsten altid et skilt efter, f.eks ved afkørsler.. med
70kmt eller lign.
('Storkøbenhavn' er ikke en by)

> Det har jeg så ikke set nogen steder, hvor står det f.eks. ?
ring4 motorvejen greve mod ballerup.. mener også de står ude ved h.tåstrup
fra roskilde

det er de "store af dem" vi snakker om ikk?

mvh.
Flemming

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 19:32

Sp@msen wrote:
> "Per Beer Hansen"

> Har du ret i, dog mener jeg ordlyden er "du kører ind i tættere
> bebygget område, fortsæt med uændret hastighed."

Det står der ikke noget om.

> men der kommer dog næsten altid et skilt efter, f.eks ved afkørsler..
> med 70kmt eller lign.
> ('Storkøbenhavn' er ikke en by)

Skiltet ser sådan her ud:
http://husbygger.eberhardt-bonnesen.dk/timeline/20040414/byskilt.jpg
Dog er teksten StorKøbenhavn.
Det står lige ved Høje TåstrupRådhus, på Roskildevej.

> ring4 motorvejen greve mod ballerup.. mener også de står ude ved
> h.tåstrup fra roskilde

Du har nok ret, det er ikke så tit jeg kommer den vej ad motorvejen, kører
som regel på Roskildevej.

> det er de "store af dem" vi snakker om ikk?

Jo jo.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 21:01

On 2008-07-03 19:24:47 +0200, "Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> said:

> ring4 motorvejen greve mod ballerup.. mener også de står ude ved
> h.tåstrup fra roskilde
>
> det er de "store af dem" vi snakker om ikk?
>
> mvh.
> Flemming

Kunne det ikke tænkes, at skiltet reelt står på frakørslen og ikke på
motorvejen?

mvh. Joakim

Fra : Sp@msen

Dato : 03-07-08 21:54

"JHP" skrev i meddelelsen

> Kunne det ikke tænkes, at skiltet reelt står på frakørslen og ikke på
> motorvejen?
måske du har ret :) kigger lige nærmere..

> mvh. Joakim

Mvh.
Flemming

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-07-08 19:50

Per Beer Hansen skrev:
> Skiltet er jo fuldstændigt magen til andre byskilte.
> Det har jeg så ikke set nogen steder, hvor står det f.eks. ?

Skiltet med "Storkøbenhavn" er gældende som byzoneskilt.

Og den med at det står på motorvejene er noget det gjorde i en kortere
tid efter at skiltet blev indført.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Sp@msen

Dato : 03-07-08 22:02

"Finn Guldmann"

> Skiltet med "Storkøbenhavn" er gældende som byzoneskilt.
ok fair nok..

> Og den med at det står på motorvejene er noget det gjorde i en kortere tid
> efter at skiltet blev indført.
Ahh så er det altså ikke noget jeg har drømt :)

Mvh.
Flemming

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 16:11

> Da jeg tog kort til lastbil, blev der også råbt en ind i hovedet af
> kørelæren at i alm by er det 50kmt uanset hvad der skiltes med af større
> tilladte hastigheder..

Også derfor man oplever "sjov" skiltning. F.eks er A13 igennem Viborg ikke
"by" men landevej med 60km/t begrænsning. Ved alle sideveje står så
byskilte. Det blot for at lastbiler må følge trafikken med 60 istedet for
50.

> men nu er storkøbenhavn "skiltet" ikke 'tættere bebygget område..' (det
> samme skilt står jo også på motorvejen heh)

Det er det da stort set i hele HT området med enkelte grønne oaser ....

/A

Fra : Sp@msen

Dato : 03-07-08 18:27

"Anders Majland"
> [...]
> "by" men landevej med 60km/t begrænsning. Ved alle sideveje står så
> byskilte. Det blot for at lastbiler må følge trafikken med 60 istedet for
ja ganske smart for den øvrige trafik..

> Det er det da stort set i hele HT området med enkelte grønne oaser ....
ja, dog er storkøbenhavn ikke en by.. :)

Mvh.
Flemming

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 19:32

Sp@msen wrote:
> ja, dog er storkøbenhavn ikke en by.. :)

Dog er skiltene magen til alle de andre byskilte, ser sådan her ud (bare med
en anden tekst):

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-07-08 19:52

Anders Majland skrev:
> [...]
> ikke "by" men landevej med 60km/t begrænsning. Ved alle sideveje står så
> byskilte. Det blot for at lastbiler må følge trafikken med 60 istedet

Det samme gælder Dronningens Boulevard i Herning og hovedvej 15 gennem
Silkeborg. (I Silkeborg dog med 70 km/t)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 17:29

"Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> wrote in

> men nu er storkøbenhavn "skiltet" ikke 'tættere bebygget område..' (det
> samme skilt står jo også på motorvejen heh)

Hva er det så? Blåt "landsbyskilt" ?

Fra : Sp@msen

Dato : 03-07-08 18:29

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> "Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> wrote in

> Hva er det så? Blåt "landsbyskilt" ?
Nej jeg tror han mener de store hvide/sort skrift som de andre 'tættere
bebygget område' skilter med :)

mvh.
Flemming

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:41

> Nej jeg tror han mener de store hvide/sort skrift som de andre 'tættere
> bebygget område' skilter med :)

Syns også det var mærkeligt hvis de nu efter så mange år med et almindeligt
byskilt havde fundet på at skifte det ud ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 19:33

Henrik Stidsen wrote:
> "Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> wrote in

> Hva er det så? Blåt "landsbyskilt" ?

Nej, det er et almindeligt byskilt, sådan et her bare med anden tekst:

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:41

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Nej, det er et almindeligt byskilt, sådan et her bare med anden tekst:
> http://husbygger.eberhardt-bonnesen.dk/timeline/20040414/byskilt.jpg

Jamen så er det jo også et "tættere bebygget område" skilt ikke? ;)

Fra : alexbo

Dato : 03-07-08 16:11

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev

> Har jeg ret eller har min bekendte ret ?
> Evt. ville et link til lovtekst være godt

Færdselsloven:

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.
Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg
(lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt
påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig
overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må hastigheden ikke
overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en højere lokal
hastighedsgrænse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 19:35

alexbo wrote:

> [...]
> aldrig overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må
> hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en

Takker.
Vores diskussion gik nok mest på f.eks. skiltet med StorKøbenhavn, gælder
det for et byskilt ?
Det ser sådan her ud:
http://husbygger.eberhardt-bonnesen.dk/timeline/20040414/byskilt.jpg
Bare med en anden tekst

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-07-08 20:02

On Thu, 3 Jul 2008 20:34:42 +0200, "Per Beer Hansen"

Ja.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 03-07-08 20:01

"Per Beer Hansen" skrev

> Vores diskussion gik nok mest på f.eks. skiltet med StorKøbenhavn, gælder
> [...]

Nu spurgte du om reglerne, ikke om hvordan et byskilt ser ud.

Det er et byskilt, om der står StorKøbenhavn, LilleTorøje, MellemÅbenrå er
ligegyldigt.
Mener din ven at Storkøbehavn ikke er en by, og det "ved" alle uanset hvor
de kommer fra?
Så når man møder et "byskilt" skal man overveje om der mon kan være en by
der hedder sådan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 20:13

alexbo wrote:

> Nu spurgte du om reglerne, ikke om hvordan et byskilt ser ud.

Ja jeg ved godt hvad jeg spurgte om, men fik det formuleret lidt dårligt,
derfor den nærmere forklaring.

> [...]
> hvor de kommer fra?
> Så når man møder et "byskilt" skal man overveje om der mon kan være

Jeg stiller et ganske almindeligt spørgsmål og straks er man dum og
uvidende, tak skal du have.
Gør du dig ekstra umage med at lyde nedladende i dine svar, for i så fald
behøver du ikke svare på mine indlæg mere, jeg læser det alligevel ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-07-08 19:48

Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> 3500kg (busser undtaget).
> Har jeg ret eller har min bekendte ret ?
> Evt. ville et link til lovtekst være godt

Dansk lov giver at lastbiler og andre under § 43 ikke må køre mere end
50 km/t i byzone.

Men en dom ved EF-retten slår fast at så længe der ikke er opsat særlige
skilte der fortæller denne særlige afvigelse fra den skiltede hastighed
kan Danmark ikke gøre kravet gældende.

Det vil sige at hver gang der opsættes et skilt med 70 km/t indenfor
byzone kan de 50 km/t for § 43-køretøjer ikke gøres gældende hvis der
ikke er en anden hastighedstavle med de 50 km/t og med undertavle om at
denne hastighed gælder de pågældende køretøjer.

Danmark har valgt at sidde denne dom overhørig, men en henvisning til
denne dom i en dansk retssal burde hjælpe. Ultimativt må man omkring
EF-retten for at få den gentaget.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-07-08 20:26

On Thu, 03 Jul 2008 20:47:31 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Men en dom ved EF-retten slår fast at så længe der ikke er opsat særlige
>skilte der fortæller denne særlige afvigelse fra den skiltede hastighed
Meget interesant, har du lidt mere info, evt. domsnummer, dato ?

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-07-08 21:44

Hans Kjaergaard skrev:
> Meget interesant, har du lidt mere info, evt. domsnummer, dato ?

Desværre. Jeg har ledt og ledt efter den dom. Men ikke kunnet finde den.

Tror det ville hjælpe hvis man kunne regne ud efter hvilke EU-regler
dommen er afsagt. Mener "Eurolex" har henvisninger til domme afsagt
efter de enkelte regler.

Og jeg har tilsyneladende ikke kunnet gætte rigtig endnu.

Men blander man en advokat i sin sag må han kunne finde den.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-07-08 14:52

On 3 Jul., 20:47, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Danmark har valgt at sidde denne dom overhørig, men en henvisning til
> denne dom i en dansk retssal burde hjælpe. Ultimativt må man omkring

Jeg kan egentlig godt se at en udenlandsk chauffør nok vil føle sig
urimeligt behandlet, hvis han bliver bøffet for at køre mere end 50 km/
t så fremt der er skiltet med højere hastighed. Gad vist om det også
gælder hvis man bliver præsenteret for en bøde i Tyskland for at vinke
med langemand, jeg har i hvert fald aldrig set et skilt der hvor
langemand er afbilledet med en rød streg over.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-07-08 22:20

Kim Kristensen skrev:
> [...]
> med langemand, jeg har i hvert fald aldrig set et skilt der hvor
> langemand er afbilledet med en rød streg over.

Det kunne man jo prøve. Nok ikke f-fingeren, men evt. det tegn der for
en del år siden blev forsøgt indført i Danmark som "tak".

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-07-08 00:58

Finn Guldmann skrev:

> Det kunne man jo prøve. Nok ikke f-fingeren, men evt. det tegn der for
> en del år siden blev forsøgt indført i Danmark som "tak".

Med de bødestørrelser der vanker for den "forseelse", kan man dårligt
kalde det "en sjov oplevelse at prøve" hvis man bliver bøffet for det og
taber en efterfølgende retsag

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-07-08 01:32

J.C.Kløve skrev:
> Med de bødestørrelser der vanker for den "forseelse", kan man dårligt
> kalde det "en sjov oplevelse at prøve" hvis man bliver bøffet for det og
> taber en efterfølgende retsag

Går man langt nok i systemet kunne det jo godt være at man fandt en
dommer der godt kunne se at det man bruger til noget i et land kan man
godt bruge til noget andet i et andet land.

Men det havde jo nok været noget lettere at komme igennem med dengang
det blev indført i DK, eller tiden kort efter.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:44

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Danmark har valgt at sidde denne dom overhørig, men en henvisning til
> denne dom i en dansk retssal burde hjælpe. Ultimativt må man omkring
> EF-retten for at få den gentaget.

Men vel egentlig kun for udenlandske chauffører? Du har lært reglen da du
tog dit danske lastbilkørekort og kan således ikke bruge uvidenhed og
manglende skiltning som undskyldning. Som jeg læser dit indlæg er det jo
ikke loven EF domstolen har underkendt men blot at den ikke kan gøres
gældende når den ikke er skiltet. Hvad med højrevigepligt? den er heller
ikke skiltet og den er ikke ens i alle lande.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-07-08 01:30

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> gældende når den ikke er skiltet. Hvad med højrevigepligt? den er heller
> ikke skiltet og den er ikke ens i alle lande.

Svjv var det en dansk chauffør, der havde kørt mere end 50 km/t men
under det skiltede, der fik medhold.

Så nej, EF-retten tager ikke hensyn til nationalitet. Reglerne er ens
for alle.

Mig bekendt anerkender EF-retten ikke at der kan være særregler for et
lands egne borgere, hverken positiv eller negativ.

Højrevigepligten er ens alle steder den bruges. Men hvor meget den
bruges kan nemt være forskelligt.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-07-08 16:23

> Højrevigepligten er ens alle steder den bruges. Men hvor meget den
> bruges kan nemt være forskelligt.

Ja højrevigepligt er højrevigepligt - men det er da ikke ens HVOR der er
højrevigepligt i alle lande er det?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-07-08 23:03

Henrik Stidsen skrev:
> Ja højrevigepligt er højrevigepligt - men det er da ikke ens HVOR der er
> højrevigepligt i alle lande er det?

Jeg kan ikke lige finde ud af hvad det er du fisker efter.

Højrevigepligt vil normalt være i kryds, uanset hvad land det er.

Der vil også normalt indgå mindst to veje.

Hvis det er noget andet du mener må du konkretisere det lidt mere.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-08 07:29

"Finn Guldmann" skrev

> Højrevigepligt vil normalt være i kryds, uanset hvad land det er.

Venstrekørsel?

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-07-08 11:47

Peter Lykkegaard skrev:
> Venstrekørsel?

Der kalder man det så "venstrevigepligt", men det vil normalt stadig
involvere et kryds.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-08 12:30

> [...]
> Der vil også normalt indgå mindst to veje.
> Hvis det er noget andet du mener må du konkretisere det lidt mere.

I Finland har man højrevigepligt i mange rundkørsler og åbenbart generelt
mange flere steder end vi har i
DK.
(http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/caravelariogfinland_2004_
s14.asp)

Nu ved jeg ikke om de har skiltet det men i min verden er højrevigepligt i
en rundkørsel ganske ulogisk.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-07-08 19:23

Henrik Stidsen skrev:
> I Finland har man højrevigepligt i mange rundkørsler og åbenbart generelt
> [...]
Jeg troede at den sidste af dem blev afskaffet da de kom til fornuft
nede i Belgien.

Måske Folmer ved mere om det.

> Nu ved jeg ikke om de har skiltet det men i min verden er højrevigepligt i
> en rundkørsel ganske ulogisk.

Deri kan vi kun være enige.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 15:27

On Sat, 05 Jul 2008 20:23:26 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg troede at den sidste af dem blev afskaffet da de kom til fornuft
>nede i Belgien.
>
>Måske Folmer ved mere om det.

>--

Både Finland og Belgien er normaliserede. Man skal dog tage sig i agt
for ældre bilister, der ikke har omstillet sig til disse moderne
løjer. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-08 20:37

"Henrik Stidsen" skrev

> Nu ved jeg ikke om de har skiltet det men i min verden er højrevigepligt i
> en rundkørsel ganske ulogisk.

Menes der ikke højrevigepligt når man kører ind i rundkørslen?
Herhjemme har vi typisk skiltet med ubetinget vigepligt ved rundkørslen
(svjh)

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-08 20:51

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in

> Menes der ikke højrevigepligt når man kører ind i rundkørslen?

Så man skal holde tilbage for dem der kører den forkerte vej rundt? ;)

Spøg til side, hvis der er højre vigepligt for dem der vil ind i
rundkørslen er der jo også for dem der kører inde i rundkørslen. Man skal
altså holde tilbage for dem der vil ind i rundkørslen. Teoretisk set kunne
det give en trafikprop der ikke kan løses uden at en eller anden overtræder
vigepligten...

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 20:55

On 05 Jul 2008 19:50:43 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>det give en trafikprop der ikke kan løses uden at en eller anden overtræder

Sådan var reglen faktisk i danske rundkørsler i gamle dage - hvilket
var en af grundene til, de forsvandt. Hvis du kigger rundt omkring i
større byer - især København, kan du se masser af steder, hvor der har
været rundkørsler. (gad vide, hvordan en rundkørsel på Ellebjergvej,
Sjælør Boulevard, P. Knudsens Gade ville virke i dag )

--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-07-08 12:14

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> det give en trafikprop der ikke kan løses uden at en eller anden overtræder

Tror nok at de mega-køer det gav fik de fleste lande til at afskaffe
modellen for mange år siden.

Som skrevet i andet indlæg er det sidste sted jeg har oplevet det i
Belgien for mange år siden.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-08 15:08

Henrik Stidsen skrev den 05-07-2008 21:50:

> Spøg til side, hvis der er højre vigepligt for dem der vil ind i
> rundkørslen er der jo også for dem der kører inde i rundkørslen. Man skal
> altså holde tilbage for dem der vil ind i rundkørslen. Teoretisk set kunne

Er det forkert husket, eller har det været tilfældet i Danmark at man
skulle holde tilbage for dem der ville ind i rundkørslen?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 15:17

On Sun, 06 Jul 2008 16:08:16 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> wrote:

>Er det forkert husket, eller har det været tilfældet i Danmark at man
>skulle holde tilbage for dem der ville ind i rundkørslen?

>--

Det har man skullet, men lad være med at spørge om, hvornår det blev
ændret, for det har jeg glemt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 15:24

On Fri, 04 Jul 2008 02:29:49 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>under det skiltede, der fik medhold.
>
>Så nej, EF-retten tager ikke hensyn til nationalitet. Reglerne er ens

Det er ikke korrekt.

>--

>Mig bekendt anerkender EF-retten ikke at der kan være særregler for et
>lands egne borgere, hverken positiv eller negativ.

>--

Det er heller ikke korrekt. I Sverige og Finland har man positive
særregler, bl.a. mht. lygteføring. Den halve million fjernprojektører
svenske og finske lastbiler er udstyret med, er nemlig ikke ulovlige.

Prøv at stille til syn i DK med samme lysorgie. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-07-08 20:55

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er ikke korrekt.

Hvilken af dem er ikke korrekt?

> Det er heller ikke korrekt. I Sverige og Finland har man positive
> særregler, bl.a. mht. lygteføring. Den halve million fjernprojektører
> svenske og finske lastbiler er udstyret med, er nemlig ikke ulovlige.

Jo, men kommer du med en dansk bil, hvor du har samme mængde lygter
monteret tror jeg ikke de knyr af det hverken i Sverige eller i Finland.

Det var nu også mere færdselslovene og ikke køretøjernes indretning jeg
tænkte på.

> Prøv at stille til syn i DK med samme lysorgie. ,-)

Fik engang en bøde på 250,- kr for 4 lygter foroven.

(Sendte girokortet med papirene til vognmanden og har aldrig hørt om den
siden.)

Er det i øvrigt så længe siden du har været i Finland at du ikke kan
huske om de har højrevigepligt i rundkørsler, som en anden nævner?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 21:02

On Sun, 06 Jul 2008 21:54:33 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvilken af dem er ikke korrekt?

>--

Det er ikke korrekt at reglerne er ens for alle. Læs nedenunder.

>--

>Jo, men kommer du med en dansk bil, hvor du har samme mængde lygter
>monteret tror jeg ikke de knyr af det hverken i Sverige eller i Finland.

>--

Det er sagen uvedkommende. Bilen kan ikke synes med alle de lamper i
DK, men det kan den godt i Sverige og Finland.

>--

>Det var nu også mere færdselslovene og ikke køretøjernes indretning jeg
>tænkte på.

>--

Det fremgår ikke af dine skriverier.

> [...]

>Fik engang en bøde på 250,- kr for 4 lygter foroven.
>
>(Sendte girokortet med papirene til vognmanden og har aldrig hørt om den

Det kunne da bare mangle.

>--

>Er det i øvrigt så længe siden du har været i Finland at du ikke kan
>huske om de har højrevigepligt i rundkørsler, som en anden nævner?

>--

Det har jeg faktisk svaret på, men det var måske andetsteds? Men de er
blevet normaliseret både i Finland og Belgien.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-08 11:50

"Folmer Rasmussen" skrev

> Det har jeg faktisk svaret på, men det var måske andetsteds? Men de er
> blevet normaliseret både i Finland og Belgien.

Så er jeg mere rolig
Jeg kunne ikke lige huske hvordan bilisterne opførte sig i forhold min
optræden på slap line i diverse rundkørsler omkring og i Helsinki ...
IIRC så var der ingen ko på isen :)

- Peter

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-07-08 10:54

On Sat, 05 Jul 2008 00:03:06 +0200, Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Der vil også normalt indgå mindst to veje.
>
> Hvis det er noget andet du mener må du konkretisere det lidt mere.

Her i landet havde vi engang noget med undtagelser ved T-kryds, åbenlyst
mere betydende vej osv.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-07-08 21:57

On Sat, 05 Jul 2008 19:50:43 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> skal altså holde tilbage for dem der vil ind i rundkørslen. Teoretisk
> set kunne det give en trafikprop der ikke kan løses uden at en eller

Øh, den forstod jeg vist ikke. Men i princippet skal man jo bare have 4
biler der ankommer nøjagtig samtidig fra hver sin side til et kryds med
højre vigepligt for at have en klassisk deadlock hvor a venter på b venter
på c venter på d venter på a.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-08 22:38

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> [...]
> 4 biler der ankommer nøjagtig samtidig fra hver sin side til et kryds
> med højre vigepligt for at have en klassisk deadlock hvor a venter på

Jep - og det er det samme med rundkørslen, der skal bare lidt flere biler
til :)