Dækstørrelse - 225/40-18 og 255/35-18
Fra : Lars

Dato : 02-07-08 18:31

Halløj med jer!

Min "nye" bmw 330iA fra 2006 har forskellige dækstørrelser for og bag
- foran sidder der 225/40-18 og bag 255/35-18.

Kan jeg mon montere 225/40-18 dæk på baghjulene - altså vil de passe
på fælgen osv? Der er ret stor forskel i prisen på de to dækstørrelser
og umiddelbart kan jeg godt leve med de smallere dæk (læs: jeg syntes
umiddelbart at det er ret begrænset hvad jeg får ud af at betale 7-800
kroner mere per dæk).

hilsen Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-08 18:43

Lars skriver:

> Kan jeg mon montere 225/40-18 dæk på baghjulene - altså vil de passe
> på fælgen osv?

Det kommer helt og holdent an på fælgen.....

Der er 3 cm's forskel på dækbredden for og bag. Er din bagfælg også 3 cm
bredere - eller endnu bredere for at give plads til bredere dæk (du kan
sikkert æse målene på indersiden af fælgen), vil det give en ordentlig
omgang "tyskerstil" (smal dækflade og dbrede fælge der iver skrå
dæksider)
http://images.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/290709_l.jpg

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars

Dato : 02-07-08 19:22

On Wed, 02 Jul 2008 19:42:40 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>sikkert æse målene på indersiden af fælgen), vil det give en ordentlig
>omgang "tyskerstil" (smal dækflade og dbrede fælge der iver skrå

Ah... Got the point... Rodede lidt med Google - og...

Fælgene foran er 8J x 18 og bag er 8,5J x 18. I følge den her
http://www.akselsonne.dk/fritid/rally/daektabel.htm tabel burde det
passe med 225/40-18 på begge fælgstørrelser.

Eller bli'r det now'et skidt?

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-08 19:25

Lars skriver:

> Fælgene foran er 8J x 18 og bag er 8,5J x 18.

Altså er fælgene af bag 8,5 tomme brede og det giver 215,9mm

Herpå vil du sætte 225mm brede dæk.

> Eller bli'r det now'et skidt?

Det skal såmænd nok gå.

Helt ærligt, så havde jeg nok ofret de ekstra penge på dækkene....... I
forhold til bielns pris er det jo peanuts. De bredere dæk bliver
forhåbentligt slidt lidt mindre og skal ikke skiftes så ofte......

Fra : Mogens

Dato : 02-07-08 19:35

> De bredere dæk bliver forhåbentligt slidt lidt mindre og skal ikke skiftes
> så ofte......

Du glemte en smiley - der er ingen sammenhæng...

Fra : Lars

Dato : 02-07-08 19:52

On Wed, 02 Jul 2008 20:25:21 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

> [...]
>forhold til bielns pris er det jo peanuts. De bredere dæk bliver
>forhåbentligt slidt lidt mindre og skal ikke skiftes så ofte......

Hvorfor er det sådan - altså at de brede dæk slides mindre end de
smalle?

hilsen Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-08 20:07

Lars skriver:

> Hvorfor er det sådan - altså at de brede dæk slides mindre end de
> smalle?

Sådan rent teoretisk har de 3 cm mere bredde at aflevere alle dine HK
med. FOr hver gang du trykker hårdt på speederen slides de smalle mer
end de brede.

IRL kan der næppe mærkes forskel.

Fra : Mogens

Dato : 02-07-08 19:34

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i en meddelelse

> Fælgene foran er 8J x 18 og bag er 8,5J x 18. I følge den her
> http://www.akselsonne.dk/fritid/rally/daektabel.htm tabel burde det
> passe med 225/40-18 på begge fælgstørrelser.

225/40x18 = 8" - 9" fælge
255/35x18 = 8,5" - 10"

> Eller bli'r det now'et skidt?

Dækkene kommer til at se lidt smalle ud til fælgen, hvilket jeg ikke ville
køre med. Herregud de par kroner du sparer, betyder vel intet ift. de
udgifter, du ellers har på bilen

Har faktisk lige været igennem den samme problemstilling ift. en spritny
bil, hvor der var leveret for smalle dæk ift. fælgen (225 istedet for 235).
Vi fandt ud af det, da bilens fælge/dækmontering synes underlig, hvilket der
altså var en grund til...

Fra : Lars

Dato : 02-07-08 19:51

On Wed, 02 Jul 2008 18:33:44 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>
>Dækkene kommer til at se lidt smalle ud til fælgen, hvilket jeg ikke ville
>køre med. Herregud de par kroner du sparer, betyder vel intet ift. de

Næh-nej - jeg havde ikke lige tænkt på forskellen i bredden på fælgen!
Silly me.....

Gider ikke ha' noget der ligner trillebørsdæk på den - så det bliver
de brede - og anbefalede - bagpå når de skal skiftes. Det var bare
forskellen i prisen på dækket isoleret set der slog mig - det er ret
meget dyrere isoleret set.

Naturligvis er det rigtigt, at i det samlede budget er det ikke det
store.

Tak for svar!

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 02-07-08 21:28

> Næh-nej - jeg havde ikke lige tænkt på forskellen i bredden på fælgen!
> Silly me.....

He he...

> [...]
> meget dyrere isoleret set.
> Naturligvis er det rigtigt, at i det samlede budget er det ikke det

Your welcome - og først nu ser jeg, hvem du er
Send du en PM til Peter Autohaus i Hörby, og köw du dig nogle nye bagdæk til
bilen dér. Så får du dem til billigste dæk-online-pris, og han monterer dem
selvfølgelig også. Jég har netop købt dét