Dæktyper (sommer/vinter), forvirret!
Fra : frank

Dato : 27-06-08 11:09

Man taler om sommerdæk, helårsdæk og vinterdæk, men jeg synes der er stor
forvirring om betegnelserne og mærkningen.

Jeg ser mærkningen M+S betegnet som sommerdæk, somme tider som helårsdæk og
nu på en FDM hjemmeside: "bilen skal i Tyskland være udstyret med M+S
mærkede VINTERDÆK".

Min RAV4 iflg. slutseddel forsynet med sommerdæk - men dækkene er mærket
M+S!

Jeg ser også at vinterdæk er kun dæk med et "frostmærke" på dækket.

Er der nogen mærkning for egentlige sommerdæk?

Hvad er op og ned?

v.h. Frank.

Fra : Møller

Dato : 27-06-08 11:36

frank skrev:
> [...]
>
> Jeg ser også at vinterdæk er kun dæk med et "frostmærke" på dækket.
>
> Er der nogen mærkning for egentlige sommerdæk?

Tja, hvis det er i annoncer, kan man forvente sig alt.

-Sommerdæk ingen speciel betegnelse.
-Helårsdæk ofte: M+S hvilket står for "Mud and snow" eller på dansk "Mudder og sne". Dette indikerer
at dækket er et vinterdæk eller et helårsdæk. Altså grov mønster der kan bide, men uden
vinterdækkets gode friktionsevne i koldt og glat føre
-Decideret vinterdæk er med frostmærke, da gummiblandingen er tilpasset frostgrader og det er ofte
blød gummi der slides hurtigt på tør og varm vej. Oftest med microlameller. Ifølge teknologigs ca
80% bedre end et M+S dæk i sne og glat føre:

http://www.teknologisk.dk/_root/media/25776_daekplakat.pdf

Møller

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-06-08 12:42

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ser også at vinterdæk er kun dæk med et "frostmærke" på dækket.
>
> Er der nogen mærkning for egentlige sommerdæk?

95% (mindst) af de dæk der kan købes til 4WDer er m+s mærket også sommer
dæk da det oftes er A/T (All Terrain) dæk der sælges

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 27-06-08 13:39

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ser mærkningen M+S betegnet som sommerdæk, somme tider som helårsdæk
> og nu på en FDM hjemmeside: "bilen skal i Tyskland være udstyret med M+S

Kan godt forstå at du er forvirret. Jeg har lige købt to "kina dæk" af
mærket Nankang. Her snakker vi 235/35-19 så forvirringen var også stor da
jeg så M+S mærket på siden :) Jeg vidst dog godt at et rigtigt vinterdæk har
et bjerg med et snefnug inden i.

Fra : frank

Dato : 27-06-08 15:44

Her er 3 eksempler fra "dækonline":

1) Bridgestone Dueler 694, 225/70 R16, mærket M+S. Dækket betegnes som et
SOMMERDÆK.

2) General Ameritrac SUV, 225/70 R16, mærket M+S. Dækket betegnes som et
HELÅRSDÆK.

3) General XP2000 Winter, 225/70 R16, mærket M+S. Dækket betegnes som et
VINTERDÆK.

Jeg er stadig forvirret - men på et højere niveau.

v.h. Frank.

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-06-08 16:27

> [...]
> VINTERDÆK.
>
> Jeg er stadig forvirret - men på et højere niveau.

Og alle de størrelser tyder på dæk til lidt større biler og 4WDer ... 95%
(mindst) af dem er mærket M+S selv de lavprofil der sidder på fætters vitara
er m+s mærket til trods for at det er sommer dæk

Selv har jeg et par sæt stående alle m+s mærket .. et enkelt pat med snefung

Fra : Per Nordahl

Dato : 27-06-08 18:22

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er m+s mærket til trods for at det er sommer dæk
>
> Selv har jeg et par sæt stående alle m+s mærket .. et enkelt pat med

Efter at have fulgt lidt med i tråden. Kan jeg konstatere at mine nye
dæk General/grabber AT2
235/75-15 med bjerg og snefnug - Ikke er så ringe end da?
I øvrigt står der noget med 109S på dem. har vist noget med
hastighed/belastning at gøre?
Hvor kommer der fra AT "2", Altså to tallet ind henne?
Bilen er forøvrigt en Mitsubishi L300 GLX 2.5 D (med Turbo). Ikke at
det er en hurtigløber, eller økonomisk bil.
Kører ikke en dag over 7½-8 km.l. Men til gengæld - er den ligeglad om
den kører lodret eller vandret. Med, eller uden hænger.

? gik egentlig på dækkene

Mvh. Per.